Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Hey Gallič,

thank you very much! Yes, "technicalish" is an universal language, it's well understood all around the world. :) Though it's a shame that Google translate works so poor for translating Czech, the should improve it. I'm afraid the English-Czech translations won't be any better.

Meanwhile I opened all other cylinders on the left side of the engine and except for one piston they all hit the cylidner head. Even thoug the damage is less then the one with the strange nock, I still have to replace quite some of them.

This puzzles me a bit: Why are the pistons hammered into the cylinder head? To much engine speed? Overtemperature? Monted without adjusting the difference between piston and cylidner head? So far I didn't find any shims underneath the cylinder. But to tell from the dirt on the parts, it has been quite a while they were taken of the last time. Most likely the parts were not moved since TATRA factory...

I will measure the distance between piston and cylinder head on some broken pitons next week. Let's see what's the space here.

The manual says it should be 0,9mm..1,1mm. On a similar aircooled Deutz truck diesel engine it's just 0,3mm - and this engines ar running reliable without pistons get hammered into something. So TATRA has three times more space here, normally nothing like this should happen, no matter the speed or temperature...

Best regards to the other side of the world,
Felix



Ahoi Gallič,

Děkuji mnohokrát! Ano, "technicalish" je univerzálním jazykem, je to dobře známo po celém světě :) I když je škoda, že Google přeložit funguje tak špatné pro překládání češtiny se mělo zlepšit. Obávám se, že anglicko-českých překladů nebude o nic lepší.

Mezitím jsem otevřel všechny ostatní válce na levé straně motoru, a až na jeden píst všichni narazí na cylidner hlavou. Dokonce thoug škoda je menší než ten s podivným končíku, stále mám nahradit docela některé z nich.

To mě trochu mate: Proč jsou písty zarazit do hlavy válců? K hodně otáček motoru? Přehřátí? Montovaný k vaně dráhy bez úpravy rozdíl mezi pístem a hlavou cylidner? Zatím jsem nenašel žádné podložky pod prodejním válce. Ale popravdě od nečistot na částech, to bylo docela v době, kdy byla přijata poslední doby. S největší pravděpodobností díly nebyly přesunuty od továrny TATRA ...

I bude měřit vzdálenost mezi pístem a hlavou válců na některé rozbité skoby příští týden. Podívejme se, co je zde prostor.

Manuál říká, že by to mělo být 0,9mm..1,1mm. Na podobném Aircooled Deutz nákladní automobil dieselovým motorem je to jen 0,3mm - a to motory ar běh spolehlivý, aniž by písty dostat kladivem do něčeho. Takže TATRA má třikrát více prostoru tady, normálně nic takového by se mělo stát, bez ohledu na rychlost nebo teplota ...

S pozdravem na druhé straně světa,
Felix


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
čtv pro 22, 2016 11:55 pm

nevim
Příspěvky: 472
Registrován: úte led 06, 2015 6:17 pm

Příspěvek

no jde o to Felix k čemu budeš svoji diamolku využívat :wink: jestli jako veterána a co nejvíce ji zachovat originál(tvůj motor se zdá původní) nebo aktivně v provozu
pát pro 23, 2016 11:02 pm

Gallič
Příspěvky: 206
Registrován: sob bře 16, 2013 7:02 am
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek

kdyžtak mu kluci poraďte, já o Tatrách mnoho nevím, ale co nepřeloží Google, zkusím doplnit......
pát pro 23, 2016 11:13 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

Ten motor je přetočený na otáčkách, možná chybou řidiče, když brzdil motorem jízdou z kopce.Další možnost deformace pístů může být nedostatečná vůle mezi hlavou a pístem, která se běžně nastavuje 1mm. Motor deutz běhá tak na 1500ot/min, ale tatra se běžně pohybuje 2000ot/min aby to trochu jelo.Material u motoru deutz je na jiné úrovni než na socialistickém motoru tatra.Písty co vidim na foto jsou obyčejné a do turbo motoru bych je osobně nedával ,záleží zda diamol bude jezdit jen hobby bez zátěže ,nebo s návěsem pod zátěží.Dle mého ty písty tam nepatří a vyměnil bych je za novější model.Válce můžou zůstat.Cena novějšího pístu je 30eur, kroužky 15eur.
sob pro 24, 2016 1:27 am

Uživatelský avatar
pavel 815
Příspěvky: 5001
Registrován: stř říj 08, 2008 10:33 pm
Bydliště: okoli brna

Příspěvek

...a ta vůle-výška spalovacího prostoru,se nastavuje pomocí plechových podložek vsunutých pod válce,podložky se dají běžně koupit... pokud můžu poradit,náhradní díly objednat přes někoho spolehlivého,aby to byl originál... např. www.talosa.cz (mají stránky aji v angličtině)...
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
sob pro 24, 2016 2:07 am

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Merry Christmas everyone!

Shims for adjusting the height of the cylinder I already ordered to have them if I need them: http://www.auto-star.cz/eshop/index.php ... ts_id=1499

The connecting rod I did measure, see also the picture below: piston pin has 0,06mm play, Crankshaft has 0,12mm play. All as it should be I guess.

After Christmas I will check the distance between cylinder head and piston, then we know more.

You say damage like this is common? Could fit, peters broken piston looked quite the same on a photo on this forum.

I plan to use the Diamol for traveling. I own a Deutz since 15 years and maybe now it's time to move to something more strong. And Diamoil is impressive. So the engine will not have an easy live in the future, the truck overall weight should stay below 10t to be able to perform good in heavy offroad. Also I do not care much about "original", but I do care about "reliable". If someone is interested, here are some picture of the Deutz in the desert together with some friends on Mercedes 1115 and Tata 813 (with 815 engine):
https://www.eisenzelt.de/v2/jupgrade/re ... nesia-2015

I also guess I will put new pistons and cylinders. For the cylinder heads I will check and decide how bad the damage is.

Thank you for your answers and have a merry Christmas,
Felix

Veselé Vánoce všichni!

Podložky pro nastavení výšky válce už jsem si objednal, aby je mít, když potřebuji jim: http://www.auto-star.cz/eshop/index.php ... ts_id=1499

Ojnice jsem udělal opatření, viz také níže na obrázku: pístní čep má 0,06mm hru, kliková hřídel má 0,12mm hrát. Vše jak by mělo být myslím.

Po Vánocích budu kontrolovat vzdálenost mezi hlavou válců a pístu, pak budeme vědět více.

Říkáte, že škody, jako je to běžné? Vešlo, Peters zlomený pístní vypadal úplně stejně na fotografii na tomto fóru.

Mám v plánu použít Diamol pro cestování. I vlastní Deutz od 15 let a možná teď je čas přejít na něco silného. A Diamoil je impozantní. Takže motor nebude mít snadné žít v budoucnosti, vozík celková hmotnost by měla zůstat pod 10t, aby byli schopni vykonávat dobře v těžkém offroad. Také jsem nestojím o "originál", ale nemám starat o "spolehlivé". Pokud někdo má zájem, zde jsou některé obraz Deutz v poušti společně s několika přáteli na Mercedes 1115 a Tata 813 (s 815 motoru):
https://www.eisenzelt.de/v2/jupgrade/re ... nesia-2015

Také myslím, že bude klást nové písty a válce. Pro hlav válců budu kontrolovat a rozhodnout, jak špatná je škoda.

Děkuji za vaše odpovědi a mají veselé Vánoce,
Felix

Obrázek
sob pro 24, 2016 10:51 am

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

. Motor V12 tatra není tak spolehlivý.Ještě budeš vzpomínat na svůj deutz. Kde jsi koupil diamol v CZ ? Bydlím blízko DE hranic a můžu ti kompletní přebrošenou turbo sadu V 12 dodat.Můj kamarád dobře mluví německy!Mám i hlavy válců.
sob pro 24, 2016 11:47 am

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Hey everyone,

now I opened all cylinders: on 1, 2, 3, 4 and 6 hit the cylinder head, piston 4 and 5 are totally destroyed. Cylinder 5, 7...12 are ok. So the problem is only on the left side. First picture is from the not broken right side.

Then I measured the distance between piston and cylinder head.
Broken cylinders No. 2 and No. 6: 0,6mm, that is 0,4mm to less. On the not broken cylinder 5 its 1mm, correct adjusted. So the error in the cylinder height adjustment mirrors the damage at the engine.

The dirt around the cylinders look like they where not moved since a long time. So it's most likely not adjusted at Tatra factory. Why didn't they adjust the engine? I guess the engine never was running properly. During the transport to Germany we might run it a bit to hot so the error became a catastrophe on cylinder 3 and 4.

Best regards and a happy new year,
Felix


Ahoj všichni,

Nyní jsem otevřel všechny válce: na 1, 2, 3, 4 a 6 zasáhnout hlavu válců, píst 4 a 5 jsou zcela zničena. Válec 5, 7 ... 12 jsou v pořádku. Problém je tedy jen na levé straně. První snímek je z není rozbité pravé straně.

Pak jsem změřil vzdálenost mezi pístem a hlavou válců.
Rozbité lahve No. 2 a No. 6: 0,6mm, že je 0,4mm méně. Na nerozloží válec 5 jeho 1mm, správný upravit. Takže chyba v nastavení výšky válce odráží škody na motoru.

Špína kolem válců vypadat jako oni kde nepohnul, protože dlouhou dobu. Takže to s největší pravděpodobností není nastaven na automobilky Tatra. Proč to nastavit motor? Myslím, že motor nikdy běžel správně. Během přepravy do Německa bychom mohli provozovat to trochu na horké, proto se chyba stala katastrofa na válci 3 a 4.

S pozdravem a Šťastný Nový Rok,
Felix

Obrázek

Obrázek
pát pro 30, 2016 10:51 am

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Happy new year everyone,

now I repaired one cylinder to see if I can do it and if I have all needed parts. Now it's just 11 cylinders more to go... :| I put all pictures into the text, if you like to click them for larger view please use the copy of the pictures at the end of this text.

I used a piston set from KS Kolbenschmidt, anyway they use Almet 12030 piston in KS cylinder. I ordered "turbo" tolerance. On the secound picture you can see, that they dashed out the 'A'-logo from Almet.
Obrázek
Obrázek

I was curious if the pistons have the same weight, so I put them on a scale: the new 12030 piston is ~60g more heavy than the original 12026 piston. I was a bit unhappy, because 60g is something. But then I found out that the new piston pin has a bigger hole, ~24mm instead of ~22mm. That compensates the weight difference so I'm happy again.
Obrázek
Obrázek

I had some issues to get the piston pin into the piston, it always got stuck sideways. So I heated up the piston to approximately 100 degrees, than the piston pin slides in smoothly and it's very easy to mount it.
Obrázek

Next step is to temporary put everything together without any gaskets or piston rings just to measure the distance between piston and cylinder head. It's way more easy without rings and gaskets.
Obrázek

I used four pieces of soldering tin to check again, because the first measurement gave to big difference in values, maybe i put one piece of tin in a a bad position. On the badly broken cylinder No.4 i use a repas cylinder head because it was cheap to get, on the other ones i plan to reuse the old cylinder heads. Here you can see the soldering tin put with grease to the cylinder head.
Obrázek
Obrázek

After this I could measure a distance of 0.52, 0.52, 0.60 and 0.55. From that I decided to put two shims size 0.3mm so on total I added 0.6mm. Maybe a bit too much but rather 0.1mm too much freeplay than too less.
Obrázek

Then I again unmounted everything, put all sealing rings, piston rings, 0.6mm shims and put it back on the engine.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Of course all new parts get properly greased and oiled.
Obrázek

To get the cylinder heads aligned I put one exhaust pipe before I tighten the head screws.
Obrázek

Just the new injector is not adjusted to 23+-0.3MPa so I will put new injectors later to all 12 cylinders. I will also adjust the valve play when everything is finally mounted.

Did I forget something? Did I do something wrong?

All the best,
Felix


Šťastný nový rok všem,

teď jsem opravil jeden válec, jestli to zvládnu a jestli mám všechny potřebné díly. Teď je to jen 11 válců víc... :| jsem dát všechny obrázky do textu, pokud se vám líbí klepněte na ně pro větší zobrazení použijte, prosím, zkopírujte obrázky na konci tohoto textu.

Použil jsem pístní sada od společnosti KS Kolbenschmidt, stejně používají Almet 12030 píst v KS válců. Objednal jsem "turbo" tolerance. Na vteřinu obrázku můžete vidět, že oni vyběhl " A " -logo z Almet.
Obrázek
Obrázek

Byl jsem zvědavý, jestli písty mají stejnou váhu, tak jsem je dal na stupnici: nové 12030 píst je ~60g těžší než původní 12026 pístu. Byl jsem trochu nešťastný, protože 60g je něco. Ale pak jsem zjistil, že nová pístní čep má větší díru, ~24mm místo ~22mm. To kompenzuje váhu, rozdíl, takže jsem zase šťastná.
Obrázek
Obrázek

Měl jsem nějaké problémy dostat pístní čep do pístu, je vždy zasekla do boku. Tak jsem zahřátí pístu přibližně 100 stupňů, než pístní čep klouže hladce a je velmi snadné jej namontovat.
Obrázek

Dalším krokem je dočasné dát všechno dohromady bez těsnění nebo píst kroužky jen pro měření vzdálenosti mezi pístem a hlavou válců. Je to více snadno, bez kroužků a těsnění.
Obrázek

Použil jsem čtyři kousky pájení cínem, aby znovu zkontrolovat, protože první měření dal velký rozdíl v hodnotách, možná bych dal jeden kus cínu ve špatné pozici. Na špatně zlomený válec Č. 4 jsem použít repas hlavy válců, protože to bylo levné, aby se, na ostatní mám v plánu na opětovné použití staré hlavy válců. Zde můžete vidět pájecí cín s tukem do hlavy válců.
Obrázek
Obrázek

Po tomto jsem se mohl měřit vzdálenosti 0,52, 0.52, 0.60 a 0,55. Od toho jsem se rozhodl dát dvě podložky velikosti 0,3 mm, takže na celkem jsem přidal 0,6 mm. Možná trochu moc, ale spíše 0,1 mm moc freeplay, než příliš málo.
Obrázek

Pak jsem znovu odpojit všechno, dát všechny těsnicí kroužky, pístní kroužky, 0,6 mm podložky a dal ji zpět na motor.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Samozřejmě všechny nové díly si řádně promazané a naolejované.
Obrázek

Získat hlavy válců souladu dal jsem jeden výfuk než jsem se dotáhnout šrouby s hlavou.
Obrázek

Jen nové vstřikovače není upravena tak, aby 23+-0.3 MPa, tak jsem se dal nové vstřikovače později na všech 12 válců. Budu také nastavit ventil hrát, když je vše konečně namontován.

Zapomněl jsem na něco? Udělal jsem něco špatně?

Vše nejlepší,
Felix
Naposledy upravil(a) Felix dne čtv úno 16, 2017 12:00 am, celkem upraveno 1 x.
úte led 03, 2017 2:27 pm

česan
Příspěvky: 645
Registrován: sob zář 14, 2013 9:51 pm
Bydliště: vysočina

Příspěvek

Udělal jsi to správně. :wink:
Prvně dotáhni hlavy pak dej výfuk. Neboj se bude to pasovat :wink:
úte led 03, 2017 7:31 pm

česan
Příspěvky: 645
Registrován: sob zář 14, 2013 9:51 pm
Bydliště: vysočina

Příspěvek

Krásná práce :thumbud: :thumbud: :driver:
úte led 03, 2017 7:33 pm

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Hello,

here is some new pictures of the project. Next is piston #5, the only one that is not damaged on the left side of the engine. So here I'm using old parts (except for all gaskets and new piston rings)

First of all I have to wash everything in diesel and brake cleaner. The parts must be clean before mounting. This is actually more work, than to put everything together afterwards.

Dobrý den,

tady je pár nových obrázků z projektu. Další je píst #5, jediný, který je poškozen na levé straně motoru. Tak tady jsem pomocí staré díly (kromě těsnění a nový pístní kroužky)

V první řadě musím všechno vyprat v naftě a čističe brzd. Díly musí být čisté před montáží. Je to víc práce, než dát vše dohromady poté.

Obrázek

Many cylinder heads where not properly sealed on the cylinder. It's easy visible at the black dirt/coal on the cylinders.

Mnoho hlav válců, kde není správně uzavřené na válec. Je to snadno viditelné na černé hlíny/uhlí na válce.

Obrázek

I don't like leaking cylinder heads so I bought valve grinding paste to grind the cylinder with the heads. (Thank you for the tip, Petr!)

Nelíbí se mi netěsní hlavy válců, tak jsem si koupil ventil broušení vložit brousit válce s hlavami. (Děkuji za tip, Petr!)

Obrázek

The grinding paste gets on the top edge of the cylinder. Then you put the cylinder head on top of the cylinder and turn it by hand forth and back to grind it. After a while you can feel, that the grinding paste is not sharp anymore. Then it's time to clean the used grinding paste and put new one.

Broušení vložit dostane na horní hranu válce. Pak si dal hlavu válců na horní části válce a otočte ji o ruku tam a zpět, aby brousit. Po chvíli se můžete cítit, že brusné pasty není ostrý. Pak je čas vyčistit použité brusné pasty a dát nový.

Obrázek

This is an good example for a leaking cylinder head after the first grinding: from 12 o'clock until 8 o'clock the ring in the cylinder head is grinded. From 8 o'clock until 12 o'clock it's not grinded because the cylinder head is a tiny bit bend. Without grinding this head will never be sealed on the cylinder. But when the cylinder head is bend to much, grinding will not help anymore. The best way then is to send it to 'repas' factory in Czech Republic. Reparing a bend cylinder head without special machinery does not make much sense. On three of my cylinder heads the bending is to much so I decided to take factroy 'repas' for replacement.

To je dobrý příklad pro prasklou hlavu válců po prvním broušení: od 12 hodin do 8 hodin kroužek v hlavě válce je broušený. Od 8 hodin do 12 hodin, není broušené, protože hlava válců je trochu ohnout. Bez broušení to hlava bude nikdy být uzavřeny na válec. Ale když je hlava válců ohnout mnohem, broušení nepomůže. Nejlepší způsob, pak je poslat na 'repas' továrny v české Republice. Služby opravy ohybu hlavy válců bez speciálních strojních zařízení nedává moc smysl. Na tři z mé hlavy válců ohýbání je moc, tak jsem se rozhodl vzít factroy 'repas' na výměnu.

Obrázek

But after some more grindings this cylinder head looks ok again.

Ale po nějaké další mletí tato hlava válce vypadá zase ok.

Obrázek

Good effect from grinding the head: The cylinder surface will also be perfect again.

Dobrý efekt z broušení hlavy: povrch válce bude také opět perfektní.

Obrázek

For one cylinder the grinding is not a big project. Maybe one or two hours and cylinder and head are beautiful again. Only problem is: It's a V12... :shock:

Next step is to fill brake cleaner into the valves to check if they seal properly. The intake valve was leaking a little bit on this head. But it was sufficient to clean it with a wire brush, after the cleaning no brake cleaner was leaking anymore.

Pro jeden válec broušení není velký projekt. Možná jednu nebo dvě hodiny a válec a hlava jsou zase krásné. Jediný problém je, že je To V12... :shock:

Dalším krokem je vyplnit čistič na brzdy do ventily zkontrolovat, zda jsou těsnění správně. Sacího ventilu unikal trochu na čele. Ale to bylo dostačující čisté s drátěným kartáčem po čištění ne čištění brzd unikal.


Obrázek

Next step: Put everything back. Doing it without piston rings and gaskets makes the task more easy. Then add small pieces of 2mm soldering wire. Turn the engine by hand one round and take out the flattend pieces for measuring. On cylinder #5 the distance between piston and cylinder head is ~0,95mm. This is ok (within 0.9mm-1.1mm) and also explains, why piston #5 was not damaged.

Další krok: Dát vše zpět. Dělá to bez pístní kroužky a těsnění je úkol více snadno. Pak přidejte malé kousky 2mm pájecí drát. Otočte motor ručně jedno kolo a vyjměte flattend kusy pro měření. Na válec #5 vzdálenosti mezi pístem a hlavou válců je ~0,95 mm. To je v pořádku (do 0,9 mm-1,1 mm), a také vysvětluje, proč pístu #5 nebyl poškozen.

Obrázek

Even if the distance of 0,85...0,95 is ok, I'm a chicken, so I put a ring of 0,1mm.

I když vzdálenost 0,85...0,95 je v pořádku, já jsem kuře, tak jsem jí dal prsten 0,1 mm.

Obrázek

Now the cylinder can be mounted finally: New gaskets...

Nyní válec lze namontovat na závěr: Nové těsnění...

Obrázek

...new piston rings.

...nové pístní kroužky.

Obrázek

For mounting the piston rings I used a wide 120mm hose clamp, it works better than this 'made in china' tools you can buy on the internet.

Pro montáž pístních kroužků jsem použil široký 120 mm hadicové spony, to funguje lépe, než to "made in china" nástroje, které můžete koupit na internetu.

Obrázek

New gaskets on the cylinder head.

Nové těsnění na hlavě válců.

Obrázek

So now two cylinders are fine again. I only have to put new injectors. But there are 10 more cylinders to go...

Takže teď dva válce jsou v pořádku. Já jen dal nové vstřikovače. Ale tam jsou 10 více válců jít...

Obrázek

All the best,
Felix

P.S.: The weather is holding me back in the moment. The truck does not fit into my workshop, so as soon as it starts raining or snowing I have to stop working, otherwhise water could get into the open engine. But next Friday I will be in Prague to buy four more Piston/Cylinder sets + two repas cylinder heads and many small items, then I can start repairing the rest of the engine.

P.S.: to počasí mě drží zpátky v současnosti. Auta se nevejde do mé dílny, takže jakmile začne pršet nebo sněžit budu muset přestat pracovat, otherwhise voda mohla dostat do otevřeného motoru. Ale příští pátek budu v Praze koupit další čtyři Píst/Válec sady + dva repas hlavy válců a mnoho malých předmětů, pak můžu začít opravovat zbytek motoru.
Naposledy upravil(a) Felix dne čtv led 26, 2017 11:21 pm, celkem upraveno 2 x.
stř led 18, 2017 9:58 pm

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ahoj,

during the work on the engine there are some findings which are maybe worth being shown and discussed here. I'm very interested in finding the reason why my engine got broken to avoid that it will happen again. The text might be a bit more complicated, please inform me if something is unclear or lost in translation.

1: The first found problem was the stuck piston #4, I could hear it hammering when the engine was running in stationary. After checking all cylinders I found out that five cylinders are damaged: #1, #2, #3, #4 and #6. This is a picture of piston #4, it's almost destroyed:

při práci na motoru, tam jsou některé nálezy, které jsou možná stojí za to být zobrazeny a popsány zde. Jsem velmi zájem najít důvod, proč můj motor má zlomené, aby se zabránilo, že se to stane znovu. Text může být trochu složitější, prosím, informujte mě, pokud je něco nejasné nebo ztraceno v překladu.

1: první nalezený problém byl zaseklý píst #4, slyšel jsem, že klepání, když motor běží v klidu. Po kontrole všech válců jsem zjistil, že pět válců jsou poškozené: #1, #2, #3, #4 a #6. Tohle je fotka pístu, #4, je to téměř zničen:

Obrázek

From the marks on the top side of the piston it's easy to see, that the piston has hit the cylinder head.

Od značky na horní stranu pístu je snadné vidět, že píst má udeřit hlavu válců.

Obrázek

2: The five pistons got damaged because they hit the cylinder head. Piston #1 with less damage shows that the best:

Until ~11:30 o'clock piston #1 is not damaged. It's because there is the valve area of the cylinder head where the piston couldn't touch the cylinder head. But right of ~11:30 o'clock piston #1 had contact to the cylinder head. It's visible by a 2-5mm wide shiny ring at the top of the pistion. This is where the piston get deformed, it was "hammered flat" in this are. This "ring" makes the pistion too wide so it was washing away the oil because the tolerance between pistion and cylinder is wrong in the "hammered" area. On the side wall of the piston you can see marks of running without oil. But these marks are only behind the shiny "ring", where the pistion is deformed, in the area left of ~11:30 o'clock there is no deformation and therefore also no marks of running without oil.

2: pět písty dostal poškozen, protože narazí na hlavu válců. Píst #1 s menší poškození ukazuje, že nejlepší:

Až ~11:30 hodin píst #1 není poškozen. Je to proto, že je ventil prostoru hlavy válců, kde se píst nemohl dotknout hlavy válců. Ale právo ~11:30 hodin píst #1 měl kontakt k hlavě válců. Je to viditelné 2-5mm široký, lesklý kroužek v horní části pístu. To je místo, kde píst mít deformované, to bylo "tloukl plochý", v tomto jsou. Tento "kruh" je pístu příliš široká, takže to bylo odplavení olej, protože tolerance mezi pístu a válce je špatné, "tloukl" oblasti. Na boční stěně pístu můžete vidět stopy běží bez oleje. Ale tyto značky jsou pouze za lesklé "kroužek", kde pístu je deformován, v oblasti levé ~11:30 hodin, není deformace, a proto také žádné známky běží bez oleje.


Obrázek

Why did the pistons hit the cylinder head? After measuring it got clear: The distance between piston and cylinder head is to small. This distance should be in the range of (0,9mm...1,1mm). Piston #5 is without and damage, this distance was at ~0,9mm; piston #4 was totally destroyed, it's distance was just 0,55mm, way too less free play.

Proč písty hit hlavy válců? Po změření to mám jasné: vzdálenost mezi pístem a hlavou válců je malé. Tato vzdálenost by měla být v rozmezí (0,9 mm, 1,1 mm). Píst #5 je bez poškození a tato vzdálenost byla v ~0,9 mm, píst #4 byl totálně zničen, je to vzdálenost byla jen 0,55 mm, příliš méně zdarma hrát.


Obrázek

So far it's plausible to me what has been happening inside of the engine.

Zatím je to přijatelné pro mě, co se děje uvnitř motoru.

All the best,
Felix
ned led 22, 2017 3:22 pm

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ahoj,

but I'm still wondering why the distance between piston and cylinder head was to small? The easy answer would be, that someone tried to repair the engine but failed badly and forget to put the washers between cylinder and engine block. But an error of 0,5mm is quite a lot. I also saw a piston with the same damage on a picture of Petr's Diamoil. So it maybe happens more often?

From what I saw on the engine until now I also suspect vibrations: After I cleaned the block it got easy visible: There are plates to guide the air, hold by springs to the cylinders. These plates dig real grooves into the engine block, good visible at cylinder #2 (red circle). So vibration, maybe in together with dirt, can easily eat away the cast iron of an engine block.

Ahoj,

ale já jsem pořád přemýšlel, proč se vzdálenosti mezi pístem a hlavou válců byl malý? Jednoduchá odpověď by byla, že se někdo snažil opravit motor, ale špatně se nezdařilo a nezapomeňte dát podložky mezi válec a blok motoru. Ale chyba 0,5 mm je docela hodně. Také jsem viděl, píst s stejné poškození na obrázek Petr je Diamoil. Tak to možná stává častěji?

Z toho, co jsem viděl na motoru až do teď jsem také podezření, vibrace: Poté, co jsem vyčistit blok, to snadno viditelné: Tam jsou desky, aby vzduch, drží pružiny do válců. Tyto desky kopat skutečné drážky do bloku motoru, dobře viditelné na válec #2 (červený kruh). Tak vibrace, možná spolu s nečistotami, může snadno jíst pryč litiny blok motoru.


Obrázek

Same here: An air guide plate was bolted to the block by an M6 bolt. Just by vibrating it leaves a proper visible imprint on the engine block surface where it had contact. (yellow arrow)

And also the cylinders leave an imprint in the engine block: Around the bore for the cylinders there is a precisely machined area for the cylinder to sit on. Visible as the first ring around the cylinder bore. Approximately 2mm further inside there is a secound ring visible (blue arrow). This is where the cylinder had contact to the engine block. At this contact area the block is grinded away, maybe by 0,1m or even more. Maybe also the cylinder was grinded shorter. When the vibation is able to grind into the iron of the engine block, it might be also capable of destroying an adjustment washer placed at this area. All this effects combined might let a piston hit the cylinder head.

Stejný zde: vzduchová vodicí desky přišroubovaný k bloku pomocí šroubu M6. Jen tím, že vibruje zanechává správné viditelný otisk na povrch bloku motoru, kde byl v kontaktu. (žlutá šipka)

A také válců zanechat otisk v bloku motoru: Kolem otvoru pro válce, tam je přesně obráběné plochy pro válce sedět. Viditelné jako první kroužek kolem vrtání válce. Přibližně 2mm dále uvnitř je secound prsten vidět (modrá šipka). To je místo, kde válec měl kontakt na bloku motoru. Na tato kontaktní plocha bloku je broušené pryč, možná o 0,1 m nebo i více. Možná také válce byl broušené kratší. Když vibation je schopen brousit do železa bloku motoru, to by mohlo být také schopný zničit úprava ostřikovačů umístěny v této oblasti. Všechny tyto účinky se v kombinaci může nechat píst udeřit hlavu válců.


Obrázek

When I took out cylinder #1 it was way harder to pulled it out of the engine block than cylinders #2...#6. After cleaning I could see a small crack (fracture) at the thread hole for the 5 o'clock head screw. (yellow circle) This crack clamped the cylinder so it was hard to pull it. I could find the same crack at the same position of the bore for cylinder #2.

Why are there this fractures? Some error in the material would no be identical on the same position of two cylinders. It might be that some dirt in the thread of the head screw might produce the crack when the head screw got screwed in.

But to me this cracks are there because of vibrations. Cylinder head #1 and #2 are connected by one exhaust element, so the cylinders will vibrate synchonious. This might explain identical cracs on both cylinders. A cylinder with cylinder head is quite heavy and high so it can produce extreme forces to the engine block when vibrating. After some time the block matrial gets fatigue and cracks start growing. I will order special colour indicator to inspect the block for more cracs next weekend.

Když jsem sundal válec #1 bylo to mnohem těžší, aby ji vytáhl z bloku motoru, válců než #2...#6. Po čištění jsem mohl vidět malé trhliny (lomové) na závit otvor pro 5 hodin hlavě šroubu. (žlutý kruh) Tento crack upnout na válec takže to bylo těžké vytáhnout. Nemohl jsem najít stejné crack na stejné pozici otvoru pro válec #2.

Proč jsou to zlomeniny? Nějaká chyba v materiálu, by ne být stejné na stejné pozici dva válce. Je možné, že některé nečistoty v závitu hlavy šroubu může vyvolat trhliny, když se hlava šroubu má v háji.

Ale pro mě to trhliny jsou tam, protože vibrace. Hlava válců #1 a #2 jsou spojeny jeden výfukový element, takže válců bude vibrovat synchonious. To by mohlo vysvětlit identické praská na obou válců. Válec s hlavou válce je poměrně těžká a vysoká, takže to může produkovat extrémní síly na bloku motoru, když vibruje. Po nějaké době se blok matrial dostane únava a praskliny začnou růst. Budu objednávat speciální barvy indikátoru prohlédnout blok pro více praská příští víkend.


Obrázek

Why did this happen? The speedo counts 150.000km for the engine. In my opinion to early for a broken engine block. Literature says T3A engines were designed for 500.000km. Is it the dirt that grinded the engine? The engine was very dirty and not has been cleand for a long time. Below is a picture of the condition of the oil cooler, it shows alot of dirt. Maybe also the material for the cylinder head screws is weak? The manual says the tourque of the cylinder head screws shall be checked and retighten every 20.000km together with the valve play. The head screws where quite loose when I opened the cylinders. Loose head screws might cause heavy vibration and this vibration leads to the damages above.

Proč se to stalo? Tachometr počítá 150.000 km pro motor. Podle mého názoru se brzy na rozbité bloku motoru. Literatura říká, T3A motory byly navrženy pro 500.000 km. Je to špína, že broušené motoru? Motor byl velmi špinavý a nebyl cleand na dlouhou dobu. Níže je obrázek stavu chladič oleje, to ukazuje hodně špíny. Možná také materiál pro hlavy válců šrouby je slabý? Manuál říká, že tourque hlavy válců šrouby musí být kontrolovány a znovu utáhněte každých 20.000 km spolu s ventilem hrát. Hlavy šroubů, kde zcela volné, když jsem otevřel válců. Volné hlavy šroubů může způsobit silné vibrace a tato vibrace vede k poškození výše.

Obrázek

What do you think: Is it normal for T3A-930 engines to have such errors afte 150.000 km? Did you see pistions hitting the cylidner head before like on my engine? Or is this caused by bad maintenace in the past?

Co myslíte: Je to normální, pro T3A-930 motory mají takové chyby, po 150.000 km? Viděl jsi pistions bít cylidner hlavu, než jako na můj motor? Nebo je to způsobeno tím, špatné vedení karty v minulosti?

All the best,
Felix

P.S: I also wonder if I can use the engine block or if the engine is dead. Can I stop repairing and send it for scrap? Cracks in the engine block are scary, but on the other hand they have been there for a long time and there was no specific problem on cylinder #1 and cylinder #2 compared to the other cylinders. The bottom of the cylinder was not leaking oil. Did you see such cracks before?

P.S: Také by mě zajímalo, jestli můžu použít blok motoru, nebo je-li motor je mrtvý. Mohu zastavit opravu a poslat ji do šrotu? Praskliny v bloku motoru jsou děsivé, ale na druhou stranu byly tam po dlouhou dobu, a tam byl žádný konkrétní problém na válci č. 1 a válec #2 ve srovnání s ostatní válce. Dno válce, nebylo úniku oleje. Viděl jste takové trhliny předtím?
ned led 22, 2017 5:40 pm

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Re: Piston T815 - Píst T815

Příspěvek

Ahoi,

beginning of January I visited Pardubice in cz for work so on the way back home I brought a trunk full of new parts for my Diamoil: four cylinders, two heads, twelve injectors and twelve sets of piston rings.

na začátku ledna jsem navštívil Pardubice v čr pro práci, takže na cestě zpátky domů jsem přivezl plný kufr nových dílů pro můj Diamoil: čtyři válce, dvě hlavy, dvanáct vstřikovače a dvanáct sad pístních kroužků.


Obrázek

With two friends we started to work on the engine. I used colour penetration method to analyse the cracks in the engine block a bit more. Put colour, wait, clean, put developer, wait, analyse. At least you get nice red fingers... :)

Result: The crack is not all the way to the thread of the cylinder head screw, it just broke one piece at the edge of the bore for the cylinder. As if there was a small piece of dirt in this position and overloaded the engine block locally.

Nothing should be leaking and everything should be stable. Also the Tatra engine block is quite massive at this position.


Se dvěma přáteli jsme začali pracovat na motoru. Použil jsem barvy, penetrační metoda pro analýzu trhlin v bloku motoru trochu více. Dát barvu, počkejte, čisté, dal developer, počkat, analyzovat. Aspoň budeš mít pěkné červené prsty... :)

Výsledek: crack není úplně do závitu v hlavě válců šroub, to jen zlomil jeden kus na okraji otvoru pro válec. Jako kdyby tam byl malý kousek nečistoty, v této poloze a přetížené bloku motoru lokálně.

Nic by nemělo být úniku a vše by mělo být stabilní. Také Tatra blok motoru je poměrně masivní na tuto pozici.


Obrázek

For testing the thread we put a 10.9 M16 screw and torqued it up to 180Nm: noting happend, the crack didn't change. This is 1/3 more than the official 120Nm for the cylinder head screws. 120Nm is no heavy load for a M16 thread anyway, a 12.9 screw has to be torqued three times as much.

Pro testování nit dáme 10.9 M16 šroub a utažené to na 180Nm: upozorňuje se stalo, crack nezměnil. To je 1/3 více než oficiální 120Nm pro hlavy válců šrouby. 120Nm je žádné těžké zatížení pro M16 závit každopádně, 12.9 šroub musí být utaženy momentem třikrát tolik.

Obrázek

Just to be sure we checked the play of the piston pins: everything within the values given in the workshop manual.

Jen pro jistotu zkontrolovali jsme hrát na pístní čepy: všechno v okruhu hodnoty uvedené v dílenské příručce.

Obrázek

Now it's time to bake some pistons so the piston pins will fit easily. Luckily my girlfriend was not at home. :)

Nyní je čas, aby pečeme některé písty, takže pístní čepy se vejde snadno. Naštěstí moje přítelkyně nebyla doma. :)

Obrázek

... und to put them.

a dát jim.

Obrázek

Obrázek

At one cylinder the exhaust valve was rusted. The engine must have been standing still outside for a long time. So we grinded the valve in its valve seat until it sealed brake cleaner again.

Na jednom válci výfukový ventil byl rezavý. Motor musel stát pořád venku na dlouhou dobu. Tak jsme broušené ventilu do jeho sedla ventilu, dokud to uzavřené čistič na brzdy znovu.

Obrázek

Three "repas" cylinder heads, five pistons and cylinders and slowly it's getting back in shape.

Tři "repas" hlavy válců, pět pístů a válců a pomalu se dostává zpátky do formy.

Obrázek

Obrázek

Thanks to Willem and Carl for helping. The next days it was constantly raining so I just could wash and paint some parts.

Díky Willem a Carl za pomoc. Další dny neustále prší, tak jsem jen mohl umýt a malovat některé části.

Obrázek

Obrázek

All the best,
Felix
čtv úno 16, 2017 12:53 am

Odpovědět

Zpět na „TATRA“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů