Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek

Odpovědět
poulm
Příspěvky: 1203
Registrován: ned lis 21, 2010 10:24 pm
Bydliště: krnov

Příspěvek

Já jen myslel,jestli se tu náhodou nenajde někdo z pamětníků,kdo s tou točnou jezdil a ví jak se to chovalo.
Totiž dost dobře si to pořád neumím představit v tom smyslu,ikdyž je ta náprava vlečená,tak stačí aby se před jedním kolem objevil nějaký hrb či jiná překážka a bude se to celé vyhýbat do boku,nikdy přece nemají obě kola stejné jízní vlastnosti a stejný jízdní odpor směrem vpřed a při naklánění či jiné nrovnosti povrchu se to mohlo chovat dost nepředvídatelně.Nebo se pletu a fakčilo to v rámci možností dobře?Ve velké rychlosti 80-100km/h to určitě mohlo dost kmitat,ale tento problém se mně nebude týkat.
Díky za každý názor.
Naposledy upravil(a) poulm dne pát říj 16, 2015 7:24 pm, celkem upraveno 1 x.
pát říj 16, 2015 7:10 pm

Michi
Příspěvky: 1276
Registrován: čtv kvě 07, 2009 7:05 pm
Bydliště: Rousínov (Vyškov)

Příspěvek

Radši být tebou bych to nepoužil. Protože je jedno jak rychle pojedeš a bude se to chovat tak jak píšeš : jeden hrb a nazdar... :(
pát říj 16, 2015 7:16 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11897
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Příspěvek

poulm.. nevím co chceš víc popsat :lol: v 80-ti se to rozkmitá , když jsou tam už vůle tak, že se to postaví na štorc , gumy v haizlu zamete to se všema okolo , proto se jezdilo normálně se zašperovanou točnou jen na stavbách se to odjištovalo , zašperovaná točna měla za následek, že se to po čase celý vylomilo . a vařit lepit atd :roll: řpři pomalý jízdě to na větších nerovnostech mělo výkyv skoro i 60-70 stupňů...... prostě novátor vymyslel , co víc k tomu dodat , snaha dobrá , ale totálně špatně :wink: koukni na natáčecí dnes a pochopíš , už tenkrát měl polskej zremb s labutím krkem natáčecí zadní klasika na čepech a když se to mazalo pravidelně . žádnej problém, a když si tam dl pneu prase, tak si to bloknul z kabiny :wink:
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
pát říj 16, 2015 7:38 pm

poulm
Příspěvky: 1203
Registrován: ned lis 21, 2010 10:24 pm
Bydliště: krnov

Příspěvek

OK,dík,máš pravdu,náprava s čepama bude určitě lepší.
Jen mně ta točna chvíli připadla zajímavá a konstrukčně jednoduchá a nejspíš měli mnoho důvodů,proč to přestali vyrábět a už se to v další výrobě nikdy neobjevilo.
Nejspíš to byl socialistický zlepšovák,za který někdo dostal odměny :lol: :lol: :lol:
pát říj 16, 2015 8:53 pm

Michi
Příspěvky: 1276
Registrován: čtv kvě 07, 2009 7:05 pm
Bydliště: Rousínov (Vyškov)

Příspěvek

Jasně točen je dost. Ale i dneska se používají, ale nuceně řízená. Táhla od tahače, pak to je super, protože to fungeje i při couvání. Pokud to chceš za traktor, dá se to určitě realizovat...
pát říj 16, 2015 8:57 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11897
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Příspěvek

Michi.... Ano ale je to řízený bud spojovackou, nebo hydraulikou a samotný točny maj jinou vnitřní konstrukci :wink:
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
sob říj 17, 2015 1:39 am

Michi
Příspěvky: 1276
Registrován: čtv kvě 07, 2009 7:05 pm
Bydliště: Rousínov (Vyškov)

Příspěvek

Však jsem to psal. A jestli to bude "bastlit, tak od traktoru to jde udělat taky...
sob říj 17, 2015 6:36 pm

poulm
Příspěvky: 1203
Registrován: ned lis 21, 2010 10:24 pm
Bydliště: krnov

Příspěvek

To je přece zbytečné tahat nějakou řídicí tyč od traktoru či tahače.
Pokud je dostatečný záklon svislého čepu,tak jako na každém autě,tak se to kolo také bude chovat jako vlečné a bude samo zatáčet podle směru jízdy.Akorát na couvání musí být opět blokace do středové polohy.
Podobně jako když se táhne druhé auto bez řidiče na trianglu,tzv: CAR-A-TOW System. Díky záklonu svislých čepů si kola samy drží směr jízdy.
https://www.youtube.com/watch?v=PeggX-a ... e=youtu.be
pon říj 19, 2015 9:06 am

Michi
Příspěvky: 1276
Registrován: čtv kvě 07, 2009 7:05 pm
Bydliště: Rousínov (Vyškov)

Příspěvek

Toto se používalo už za komunistů na závodní auta. Akorát ten předek jde hodně smykem - nemá tendence se stáčet. To nucené řízení oceníš právě při couvání.
Toto má poslední 2 nápravy vlečený. Dopředu je to super, ale na zpátečku se to zamkne rovně a si víš kde... To je extrém...
Obrázek

A tohle má obě nápravy nuceně řízený. Nemusíš si skoro vůbec nadjíždět a hlavně odkud vyjedeš, tam zacouváš...

Obrázek Obrázek Obrázek

S obojím jsem jezdil takže vím o čem mluvím...
Pokud bych to řešil, tak pořádně...
A zrovna za traktorem to jde vyřešit úplně elegantně...

Pardon za OT.
pon říj 19, 2015 5:17 pm

poulm
Příspěvky: 1203
Registrován: ned lis 21, 2010 10:24 pm
Bydliště: krnov

Příspěvek

moc pěkné,takový návěs by se mi líbil.
A jak je to u toho tahače řešené,tam jde ot točny nějaké táhlo?
Pokud by se ti chtělo,tak bych byl vděčný za nějaké detailní foto toho nuceného mechanizmu.
A jakk se tam nastavuje geometrie? Přece není jedno kde a jak se to uchytí k tahači.
Předem dík za ochotu
pát říj 23, 2015 11:08 am

poulm
Příspěvky: 1203
Registrován: ned lis 21, 2010 10:24 pm
Bydliště: krnov

Příspěvek

Koukám jak blázen že i Schwarzmuller zkoušel řízenou nápravu na točně,ale určitě bude řízená také nuceně,nevěřím,že by to nechali samovolně se plandat:
http://schwarzmueller.com/fileadmin/vis ... e_PIC5.jpg
http://schwarzmueller.com/fileadmin/vis ... e_PIC6.jpg
http://schwarzmueller.com/typo3temp/GB/88b7a4dc61.jpg
http://schwarzmueller.com/fileadmin/vis ... e_PIC2.jpg
http://www.stokota.cz/images/veedoeders.jpg
http://s16.postimg.org/mu9gz9sid/20150905_114156.jpg

Tohle s těma obrázkama si doufám nemyslel vážně, příště to ani nebudu upravovat a rovnoun to smažu :? :?
pát říj 23, 2015 3:00 pm

Michi
Příspěvky: 1276
Registrován: čtv kvě 07, 2009 7:05 pm
Bydliště: Rousínov (Vyškov)

Příspěvek

Už je to chvíli co jsem s tím jezdil a teď už s tím do styku nepřijdu. Ale jsem si skoro jistý, že to byl taky Schwarz...
Jak máš v točně výřez, kterým projíždí královský čep při zapřihání/odpřihání, tak hned začepem je klínový kamen, který do toho výřezu zapadá. A pří zatáčení to otáčí ten kamen okolo čepu a přes páky to jde táhlama až k zadní točně. Geometrii děláš táhlama...
U traktoru se to používá taky, většinou to pomocným táhlem ovládá hydraulikou natočení nápravy...
pát říj 23, 2015 4:32 pm

Michi
Příspěvky: 1276
Registrován: čtv kvě 07, 2009 7:05 pm
Bydliště: Rousínov (Vyškov)

Příspěvek

Tady to je nakreslený jak to funguje. Je tam vidět posunutí nápravy za střed o 40mm, aby se to líp vracelo...
http://www.hyva.cz/data/dokumenty/cz/10 ... %29TRL.pdf
pát říj 23, 2015 5:08 pm

poulm
Příspěvky: 1203
Registrován: ned lis 21, 2010 10:24 pm
Bydliště: krnov

Příspěvek

to Admin:
omlouvám se,nezkontroloval jsem si to po sobě,příště se polepším :?
sob říj 24, 2015 10:39 am

pipiroha
Příspěvky: 741
Registrován: úte srp 09, 2011 12:36 pm
Bydliště: ČR

Příspěvek

Zdravím,

měl bych dotaz ohledně návěsů BSS NV 31.24.22 a BSS NV 34.27.24 - tedy BSS NV 31.24.22 by měl být, pokud vím, naprosto klasický tříosý návěs na balonech, kdežto u NV 34.27.24 už si nejsem vůbec jistý - jak tedy ten návěs vypadal? Měl by být tříosý a podle odkazů níže je i možné, že měl dvojmontáže (?)- pokud je tomu skutečně tak, kolik takových dalších návěsů BSS vyrábělo? (myslím tříosé s dvojmontáží - já už vím jen o tajemném BSS NV 60.52.40)...

Takže pro ověření - tady foto BSS NV 31.24.22 : http://seznam-autobusu.cz/dokumentacka/ ... 3486#photo

A tady odporující si fotky údajně BSS NV 34.27.24

Obrázek Obrázek

:arrow: http://auto.bazos.cz/inzerat/53660709/n ... montaz.php
:arrow: http://auto.bazos.cz/inzerat/53660578/naves-BSS-NV.php
sob lis 14, 2015 12:01 am

Odpovědět

Zpět na „NÁVĚSY A PŘÍVĚSY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 hostů