Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek
U Tridemu I jsem měl ještě obavu z jedné věci, a to jízda po prázdnu s tandemovým přívěsem, který je vybaven 1. zvedací nápravou. Dneska jsme to konečně vyzkoušeli a obavy byly zbytečné. Když se po prázdnu zvedla zvedačka na autě i na tandemu, tak na přední nápravě bylo zatížení 3,78 t, což je 25% okamžité hmotnosti vozidla (sólo auto, na které tlačil přes oj tandem, vážilo 15,0 t). V vyhlášce je dáno min. 20% na řízených nápravách, takže do toho se to vejde, praxe ukáže jestli těch 25% nebude na mokru nebo v zimě málo ... Zásadní výhodou je jízda v terénu, kdy je pak po prázdnu na poháněných nápravách 11,22 t, což je 60% z prázdné hmotnosti soupravy (18,9 t), což se blíží poměru, který je třeba u prázdné 6x6 s 3-osým přívěsem ... Pro porovnání u Keraxe 8x4, který tahá 2-osý Panav PS2 17.13, je na poháněných nápravách po prázdnu jen 7,2 t, což je jen 36% z prázdné hmotnosti soupravy (19,8 t).
Podobně je to i u naloženého auta, klasická 8x4 může mít legálně na poháněných nápravách max. 19 tun, což je 39,5% z povolené hmotnosti soupravy (48 tun) a technicky není možné aby si v terénu nějak pomohla. Tridem I má legální max. taky 19 tun, ale po zmačknutí tlačítka Anfahrhife - pomoc při rozjezdu se dá dostat na poháněných nápravách až na 27,3 t (poslední náprava se zvedne od země a vznikne "6x4" s přetíženými zadními nápravami), což je 56,8% z povolené celkové soupravy (48 tun). Pro zajímavost poměr u sólo legální klasické 8x4 je 19 tun na poháněných nápravách k 32 tun povolené celkové hmotnosti sólo auta = 59,3% ... U Tridemu je to 27,3 t k 32 t = 85% a u 8x6 je to "jen" 25,5 t k 32 t = 79,7%.
U podvozku MAN 8x4-4 Tridem existují 4 varianty Anfahrhilfe, na poháněných nápravách je pak max. zatížení:
1, 22,4 t
2, 24,7 t
3, 27,3 t
4, 29,9 t
DT Logistic má variantu 2, a my máme 3, zajímalo by mě, jak by se chovala full verze - varianta 4, ta snad jezdí i se zvednutou přední nápravou ... No a na základě téhle logiky se pak objednal Tridem 8x4-4 jako "nízká", levnější, úspornější, obratnější a lehčí alternativa ke klasické 8x6. Prozatím ještě Tridem I nezapadl, nové lano řidič nafasoval, takže zítra ???
Podobně je to i u naloženého auta, klasická 8x4 může mít legálně na poháněných nápravách max. 19 tun, což je 39,5% z povolené hmotnosti soupravy (48 tun) a technicky není možné aby si v terénu nějak pomohla. Tridem I má legální max. taky 19 tun, ale po zmačknutí tlačítka Anfahrhife - pomoc při rozjezdu se dá dostat na poháněných nápravách až na 27,3 t (poslední náprava se zvedne od země a vznikne "6x4" s přetíženými zadními nápravami), což je 56,8% z povolené celkové soupravy (48 tun). Pro zajímavost poměr u sólo legální klasické 8x4 je 19 tun na poháněných nápravách k 32 tun povolené celkové hmotnosti sólo auta = 59,3% ... U Tridemu je to 27,3 t k 32 t = 85% a u 8x6 je to "jen" 25,5 t k 32 t = 79,7%.
U podvozku MAN 8x4-4 Tridem existují 4 varianty Anfahrhilfe, na poháněných nápravách je pak max. zatížení:
1, 22,4 t
2, 24,7 t
3, 27,3 t
4, 29,9 t
DT Logistic má variantu 2, a my máme 3, zajímalo by mě, jak by se chovala full verze - varianta 4, ta snad jezdí i se zvednutou přední nápravou ... No a na základě téhle logiky se pak objednal Tridem 8x4-4 jako "nízká", levnější, úspornější, obratnější a lehčí alternativa ke klasické 8x6. Prozatím ještě Tridem I nezapadl, nové lano řidič nafasoval, takže zítra ???
Tatra + MAN = Superstroj!
Safky, myslíš, že zatížení náprav je v terénu to hlavní? Já si myslím, že někdy (měkký terén, mokro...?) to bude spíš naopak. Čím víc zatížené nápravy, tím více se bude propadat. Bude to z velké části o povaze terénu, to ukáže podle mě jen praxe - můj subjektivní názor je, že i přes veškeré výpočty ujede ta 8x6 v blátě násobně víc, než Tridem, ale možná se pletu... Krom toho bude při Anfahrhilfe problém se zatáčením (ani obyčejná 6x4 nechce zatáčet, musí zastavovat, pocouvávat atd.).
to TeSi:
Ano, máš pravdu nejlépe funguje Anfahrhilfe na tvrdém podkladu (štěrk, led, sníh ...), na měkkém se uvidí, je to o kompromisu, tak aby poháněné nápravy byly dostatečně zatížené = aby nehrabaly a oproti tomu, když se bude moc bořit, auto se utopí na diferácích, protože je moc nízké ... Výhodou Tridemu 8x4-4 oproti klasické 8x4 je to, že se to dá variantně zkoušet s/bez Anfahrhilfe, u klasické 8x4 nejde nic regulovat, tam jde jenom zapnout uzávěrky. Další výhodou Tridemu by mělo být sklápění v měkkém, dá se zvednout korba, co jde vysypat na místě tak vysypat, a pak zvednout zvedačku a přes páku by náklad měl auto od hromady víc odtlačit než u std. 8x4, uvidíme co ukáže praxe ...
6x4 přetížená na zadní nápravy má určitě problém zatočit, ale Anfahrhilfe má primárně sloužit k vyjetí z kritického místa, pro trvalou jízdu v terénu není vhodná. Osobně si myslím, že zítra i klasická 8x4 couvne 10 metrů na vykládce do měkkého a je hotovo, pak to bude o umění dostat se na cestu zpátky. Na nakládce se bude asi muset udělat příjezdová cesta strusky, po hlíně to asi nepůjde. Zítra by mělo jezdit asi 5x 8x4 (Kerax), 2x 8x6 (Actros a MAN TGS), 1x 8x8 (TerrNo1) a asi 1x náš Tridem 8x4-4 (MAN TGS), takže uvidíme co se bude tahat na laně ...
Ano, máš pravdu nejlépe funguje Anfahrhilfe na tvrdém podkladu (štěrk, led, sníh ...), na měkkém se uvidí, je to o kompromisu, tak aby poháněné nápravy byly dostatečně zatížené = aby nehrabaly a oproti tomu, když se bude moc bořit, auto se utopí na diferácích, protože je moc nízké ... Výhodou Tridemu 8x4-4 oproti klasické 8x4 je to, že se to dá variantně zkoušet s/bez Anfahrhilfe, u klasické 8x4 nejde nic regulovat, tam jde jenom zapnout uzávěrky. Další výhodou Tridemu by mělo být sklápění v měkkém, dá se zvednout korba, co jde vysypat na místě tak vysypat, a pak zvednout zvedačku a přes páku by náklad měl auto od hromady víc odtlačit než u std. 8x4, uvidíme co ukáže praxe ...
6x4 přetížená na zadní nápravy má určitě problém zatočit, ale Anfahrhilfe má primárně sloužit k vyjetí z kritického místa, pro trvalou jízdu v terénu není vhodná. Osobně si myslím, že zítra i klasická 8x4 couvne 10 metrů na vykládce do měkkého a je hotovo, pak to bude o umění dostat se na cestu zpátky. Na nakládce se bude asi muset udělat příjezdová cesta strusky, po hlíně to asi nepůjde. Zítra by mělo jezdit asi 5x 8x4 (Kerax), 2x 8x6 (Actros a MAN TGS), 1x 8x8 (TerrNo1) a asi 1x náš Tridem 8x4-4 (MAN TGS), takže uvidíme co se bude tahat na laně ...
Tatra + MAN = Superstroj!
Takže dneska jen 3 obraty, zákazník si objednal moc aut, tak jsme pořád stáli. Ornice byla totálně mokrá, lepilo se to jako plastelína, viz. foto. Tlakoměr asi funguje dobře, zvedačka spadne dolů kolem 5-ti barů (to by mělo být 2x10,5 t na poháněných nápravách). Normálně naložené auto, tak se spuštěnou nápravou je na budíku kolem 4 barů. Na skládce jsem zkoušel couvat s Anfahrhilfe a všemi uzávěrkami po pláni, kterou ztrhl buldozer a 20 metrů jsem couvl, pak se začal bořit zadek a zalepovat vzorek pneu. Od hromady taky nebyl problém odjet, jenom to čištění korby ...
Tatra + MAN = Superstroj!
to Vincek1:
Pokud to byl tento Phoenix 8x6 S2, tak jsem to byl já:
Řidič na Tridem I dneska nestíhal, tak jsem mu byl helfnout s Phoenixem 8x6, ale obratnost klasické osmikoly s Tridemem se fakt nedá srovnat. Odbočit z úzké cesty na stavbu, to už je nadlidský úkol...
Dnes se na Tridem I dělaly pokusy s tlakoměrem zatížení, budík ukazoval u naloženého od 4,1 do 5,1 baru a celková hmotnost byla 31,68 až 33,5 tuny, takže závislost je, jde to relativně dobře poznat, problémem je přední náprava, která je na pérech a je rozdíl jestli je na přední nápravě 6,5 t a nebo 8,76 t a přitom tlak na tlakoměru vzadu může být stejný ... Po zmačknutí Anfahrhilfe, tlak vyletěl na 7,0 baru (vždy), ale zvedačku se nepodařilo odlepit od země ani jednou a přitom, když jsme jezdili na hlíně, tak se zvedla (asi menší celkové zatížení). Pokud od tlaku Anfahrhilfe odečtu 30%, tak by zatížení na poháněné nápravy při kterém spadne sama zvedačka je asi 5,3 až 5,4 baru (to by mělo být 2x10,5 t).
Pro sólo provoz Tridemu MAN by to chtělo dát dopředu balóny 385/65 R 22,5 + péra verze max. 9,5 t a full verzi Anfahrhilfe = zatížení poháněných náprav 2x14,9 t.
Pokud to byl tento Phoenix 8x6 S2, tak jsem to byl já:
Řidič na Tridem I dneska nestíhal, tak jsem mu byl helfnout s Phoenixem 8x6, ale obratnost klasické osmikoly s Tridemem se fakt nedá srovnat. Odbočit z úzké cesty na stavbu, to už je nadlidský úkol...
Dnes se na Tridem I dělaly pokusy s tlakoměrem zatížení, budík ukazoval u naloženého od 4,1 do 5,1 baru a celková hmotnost byla 31,68 až 33,5 tuny, takže závislost je, jde to relativně dobře poznat, problémem je přední náprava, která je na pérech a je rozdíl jestli je na přední nápravě 6,5 t a nebo 8,76 t a přitom tlak na tlakoměru vzadu může být stejný ... Po zmačknutí Anfahrhilfe, tlak vyletěl na 7,0 baru (vždy), ale zvedačku se nepodařilo odlepit od země ani jednou a přitom, když jsme jezdili na hlíně, tak se zvedla (asi menší celkové zatížení). Pokud od tlaku Anfahrhilfe odečtu 30%, tak by zatížení na poháněné nápravy při kterém spadne sama zvedačka je asi 5,3 až 5,4 baru (to by mělo být 2x10,5 t).
Pro sólo provoz Tridemu MAN by to chtělo dát dopředu balóny 385/65 R 22,5 + péra verze max. 9,5 t a full verzi Anfahrhilfe = zatížení poháněných náprav 2x14,9 t.
Tatra + MAN = Superstroj!
- roadtrain
- 1. NAPOMENUTÍ
- Příspěvky: 10567
- Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
- Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie
po struskárně TŽ začly jezdit exoti s pšeničáky na PÁNVOVOU STRUSKU super job,jsem zvědav kdo první lehne na skládce,vykládka bez problému i půl hodiny jak mě to vyvrací.
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
to roadtrain:
Ten pšeničák (návěs +/- 50 m3) máš přece ty a ještě tam najeli DT Logistic, co mají stejné Schmitze, zbytek používá menší návěsy, my jen 27 m3. U DT Logistic v průměru statisticky za sezónu lehne 1 až 2 návěsy, takže se to vlastně dá čekat ... U Ridery máte asi prozatím čisté skóre ne?
Ten pšeničák (návěs +/- 50 m3) máš přece ty a ještě tam najeli DT Logistic, co mají stejné Schmitze, zbytek používá menší návěsy, my jen 27 m3. U DT Logistic v průměru statisticky za sezónu lehne 1 až 2 návěsy, takže se to vlastně dá čekat ... U Ridery máte asi prozatím čisté skóre ne?
Tatra + MAN = Superstroj!
- roadtrain
- 1. NAPOMENUTÍ
- Příspěvky: 10567
- Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
- Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie
máme ještě 3 pšeničáky.ano mají už pět let tak už by měl nějaký lehnout,doufejmě že ne.už i DT Logistik pochopil že je třeba koupit návěs podle toho na co je,u nás bohužel máme vedení které koupí návěs na zemědělské produkty a přitom obchoduje s uhlím a kamenivem.takže ještě to bude boj tohle to nevozit.a v těch Heřmanicích to půjde za chvilku na figuru tak to bude akorát pro soupravy.my tam asi moc jezdit nebudeme přeci jen to uhlí,ale ta smlouva do konce roku 16 bude pro nás katastrofou,nějak se u nás přestalo diskutovat,takže nezbívá něž to přežít bez uhony.ve čtvrtek mi řidič od vás s tříosým tahačem na jedné točce naděli snad půl hodiny,takže co říct,ty to znáš a dovedeš si to představit.
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
to roadtrain:
Momentálně se uhlí nevozí? Jak to teď pozoruji, je prozatím slabší sezóna, na tu Pánvovou strusku se vrhli skoro všichni. Velké návěsy (50 m3 a víc) nemám rád, na to co vozíme (struska, recyklát, kamenivo, hlušina, betony, demolice ...) nepoužitelné a na jiné komodity (uhlí, koks, zemědělské produkty ...) se nehrneme. Bohužel většina dopravců chce vozit úplně všechno a podle toho se rozhodují, že nakupují ty velké návěsy. Jejich řidiče lituji, velký návěs je strašně neobratný, v terénu nejde sklápět, při sklápění strašně vysoký, malý úhel sklápění ... Počkej až z Ropice do Orlové začnete vozit v těch návěsech výkopovou zeminu, to bude teprve adrenalin při klopení a pak při čištění korby
P.S.: To jsem zvědavý kolik souprav Ridera sežene na tu pánvovku, je tam cena jenom na výtěž a skoro všichni mají návěsy, to bude zajímavé jak to skončí, asi do Heřmanic koupí opravdu velký buldozer, který to bude před sebou tlačit pár desítek metrů ... Od 6:00 do 15:30 stihl ten 3-osý tahač MAN TGS s návěsem udělat 4 točky, 411 km, průměrná nosnost 32,8 tuny ... (legální max. je 33,5 tuny), spotřeba 38,5 L/100 km.
Momentálně se uhlí nevozí? Jak to teď pozoruji, je prozatím slabší sezóna, na tu Pánvovou strusku se vrhli skoro všichni. Velké návěsy (50 m3 a víc) nemám rád, na to co vozíme (struska, recyklát, kamenivo, hlušina, betony, demolice ...) nepoužitelné a na jiné komodity (uhlí, koks, zemědělské produkty ...) se nehrneme. Bohužel většina dopravců chce vozit úplně všechno a podle toho se rozhodují, že nakupují ty velké návěsy. Jejich řidiče lituji, velký návěs je strašně neobratný, v terénu nejde sklápět, při sklápění strašně vysoký, malý úhel sklápění ... Počkej až z Ropice do Orlové začnete vozit v těch návěsech výkopovou zeminu, to bude teprve adrenalin při klopení a pak při čištění korby
P.S.: To jsem zvědavý kolik souprav Ridera sežene na tu pánvovku, je tam cena jenom na výtěž a skoro všichni mají návěsy, to bude zajímavé jak to skončí, asi do Heřmanic koupí opravdu velký buldozer, který to bude před sebou tlačit pár desítek metrů ... Od 6:00 do 15:30 stihl ten 3-osý tahač MAN TGS s návěsem udělat 4 točky, 411 km, průměrná nosnost 32,8 tuny ... (legální max. je 33,5 tuny), spotřeba 38,5 L/100 km.
Tatra + MAN = Superstroj!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 hostů