Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek

Odpovědět
chomyz
Příspěvky: 518
Registrován: stř pro 27, 2006 3:18 pm

Příspěvek

to Safky: Jaká je aktuální situace s "provozovatelností" pevných návěsů? Jsou nějaké změny ať už k lepšímu či k horšímu nebo je pořád "embargo"? Předpokládám že za víc jak rok a půl už je nějaký nový vedoucí příslušného odboru na MD...
Před časem se ve vláknu Phoenix E6 objevil jeden nový pevný návěs pokud se nepletu?
Jinak v Hannoveru jsi byl - vykoumal jsi něco "legislativně průchodnějšího" na tom Veldhuizenu? Nechápu proč teda vystavovali jen upravený podvozek bez vlastního pevného návěsu. Co jsem se ptal přítomného specialisty, tak mi na dotaz jak to řeší s provozem v SRN zcela vážně tvrdil, že v SRN je taky min. vzdálenost nápravy od tahače určena jen u přívěsu a u návěsu ne a toho prý využívají... Takže buď je poněkud mimo on nebo my dva a nebo se v poslední době něco změnilo... Hlavně mě ale zajímalo, jestli se ten návěs může vůči tahači nějak pohybovat a to pravil, že horizontálně ne ale vertikálně kousek ano - není ta finta právě v tom, že Veldhuizenův návěs není k podvozku začepován na bocích rámu a vzadu trny natvrdo jako VS-mont, ale návěs je vzadu rolnami najetý do těch "kapes" na zádi upraveného tahače ve kterých je sice velmi omezeně ale přece jen trochu pohyblivý a tím pádem splňuje "definici" samostatného vozidla??
Díky
pát čer 17, 2016 4:32 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to TeSi:
Má to asi hlavně smysl u 2-osých návěsů, u 3-osých to podle mě povede k nestabilitě při sklápění. V USA jsou některé návěsy vybaveny dvojnápravou, která během sklápění zůstává oběma nápravami na zemi. Hlavní výhoda je asi úspora hmotnosti (chybí rám), nevýhodou pokud se korba nějak poškodí (převrátí se návěs, spadne do příkopy ...), je nutno měnit celý návěs a ne jen korbu...

to chomyz:
S pevnými návěsy je prozatím klid, jezdíme bez omezení, nikdo si nás nevšímá, na STK bez připomínek. Pokud jde o náměstka MD ČR, nové jednání s VS-montem ještě neproběhlo, protože momentálně VS-mont tak akorát stíhá vyrábět jen pro SK trh, hlavně pevné návěsy s nástavbou mix, sklápěčky nějak umřeli. Za roky provozu prvních pevných návěsů (5 - 6 let), se objevily problémy s čidly a elektronikou u nuceně řízených náprav se systémem VSE (nejsou stavěna na provoz v extrémním terénu, prachu a otřesech), u samonatáčecích náprav dochází k vybití svislých čepů řízení, ale po těch letech a ujetých km je to asi normální.
Pokud jde o systém Veldhuizenu, asi máš pravdu, není úplně natvrdo spojen s tahačem pomocí čepů, ale je spojen jaksi polopevně, což by mohlo splňovat definici návěsu dle výkladu bývalého náměstka MD ČR ...
V současné době nám ekonomicky nejlépe vychází klasický sklápěcí 3-osý návěs + 3-osý tahač 6x2/2 (pro std. práci, které máme nejvíc), do horších podmínek souprava Tridem 8x4-4 S3 s tandemem S3. Pevný návěs v provedení SENZA I, tzn. MAN TGS "10x4" nám stačí pouze 1 ks pro pokrytí speciálních akcí (kterých moc nemáme), podobně je to se SENZA II, tzn. MAN TGA "8x4-4" kdy jeho ekonomika provozu sólo vozidla (legální nosnost 20 t, ale relativně velká spotřeba a použitelný vždy jenom jako sólo) je na podobné úrovní jako u std. Tridemu MAN TGS 35.400 8x4-4, který je o 2 tuny lehčí (legální nosnost 18 t), má menší spotřebu a je dobře použitelný i v soupravě s tandemem (legální nosnost přes 29 tun). Klasický 1-osý návěs - SENZA III, který taháme za tahačem s hydrohonem MAN TGA 6H4/2, je dobrý kompromis co se týče nosnosti (přes 20 tun), spotřeby (po prázdnu 6x2, plný 8x2), obratnosti, průjezdu v terénu, opotřebení pneu a nákladu na údržbu (skoro 0,- Kč).
Do budoucna vidím potenciál v 3-osých návěsech s hydraulicky poháněnou nápravou, kde by šlo o konkurenci soupravám, ale s nižší pořizovací cenou a větší nosností. Podobně by šlo využít hydraulicky poháněnou nápravu i u 1-osých návěsů, kde by vznikla konkurence sólo osmikolkám (mimo extrémní terén a extrémní zatížení), s trošku problematickým couváním, ale s min. pořizovací cenou (tahač 4x2 + 1-osý návěs vůči sólo 8x4), opotřebením pneu (8 pneu vůči 12), nízkým el. mýtem (3-nápravy vůči 4) , jednoduchou údržbou (pouze 1 diferák, 1 kardan, 1 řiditelná náprava ...) apod. a hlavně univerzální použitím klasického tahače návěsů 4x2/6x2/6x4 s různými návěsy (sklápěč 1-osý a 3-osý, podvalník, valník, plato, cisterna ...).
Tatra + MAN = Superstroj!
úte čer 21, 2016 7:01 am

Uživatelský avatar
roadtrain
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 10567
Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie

Příspěvek

Tesi jo je to super,nejen v USA ale i ve Slezsku to měl,no tak jako v USA to vyválel po boku :lol:
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
stř črc 06, 2016 4:01 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak jsem konečně objevil video návěsu s hydraulickou poháněnou nápravou SAF Intra Trak. Podle detailu to vypadá na předělaný návěs Schwarzmüller asi z roku 2011 nebo 2012. Momentálně žádný z výrobců působících v ČR není schopen udělat cenovou nabídku, prý až koncem roku :cry:
Osobně si myslím, že by v některých případech (jízda do prudkého kopce, odjezd od vysypané hromady v měkkém terénu ...), by to mohlo mít větší přínos než tahač vybavený hydrostatickým pohonem přední nápravy ... Je to vidět na tom videu.
https://www.youtube.com/watch?v=ytCxv8D3FTU
Tatra + MAN = Superstroj!
sob črc 23, 2016 9:35 am

Trneček
Příspěvky: 491
Registrován: pát úno 10, 2012 12:13 pm
Bydliště: Dvůr Králové nad Labem

Příspěvek

Pěkný pomocník to je. Jen by mě opravdu zajímalo okolik to bude drazší a hlavně težší než normální návěs.... Mates od PORRu dával na fcb fotku návěsu zatepleného na balenou a asi zapoměl zjistit okolik je zežší než nezateplený. Můj odhad je tak 700 kg....
Spěcháme aby jsme čekali
Čekáme aby jsme spěchali
sob črc 23, 2016 4:27 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Trneček:
Momentálně prý existují 2 prototypy, ten na videu a nový návěs od Reische (to platilo na Baumě v dubnu). Do konce roku 2016 má být vyrobeno cca. 20 náprav na zkoušky, teď jde o to jestli se podaří nějakou nápravu u nějakého výrobce sklápěcích návěsů urvat ... Nárůst váhy se píše cca. 250 kg, což je +/- to samé jako nárůst váhy u tahače s hydropohonem přední nápravy oproti verzi bez pohonu a stejném provedení.
Pokud jde o cenu, to už je složitější, u tahačů je příplatek za Hydro cca. 12 až 14 tis. EUR, pokud jde o ND, tak pokud si dobře pamatuji: 1 ks hydromotor v kole 80 tis. Kč, variabilní hydraulické čerpadlo cca. 80 tis. Kč, regulační ventil cca. 80 tis. Kč, chladič oleje cca. 15 tis. Kč, celkem 335 tis. Kč. Pokud jde o návěs s hydropohonem, tak tam není potřeba speciální hydraulické čerpadlo (je to součást tahače), regulační ventil možná taky ne (pokud bude hydropohon fungovat jenom na 1 zařazenou rychlost a tak do 5 km/h, což na vyjetí by mělo stačit), chladič oleje taky ne (je tam dost oleje), takže pak by to mělo stát cca. 160 tis. Kč, k tomu nějaké hadice, spojky ... takže snad do 200 tis. Kč, což by už bylo zajímavé. U aut je hydropohon docela poruchový, u těch návěsů bude polovina komponent, měl by tam být o dost menší tlak (200 až 250 barů oproti 450 barům u aut), takže náklady na opravy a údržbu tipuji na polovině oproti autům.
Tahač s hydropohonem má asi 2 základní problémy v terénu:
1, při výjezdu do prudkého kopce se odlehčuje přední náprava = snižuje se trakce, což u návěsu u kterého bude poháněná poslední náprava bude naopak, náprava se bude dotěžovat a takce se bude zvyšovat
2, při sklápění v měkkém, nebo z hrany kdy sklápěný materiál neodtlačí návěs od hromady, ale přes páku odlehčí točnici tahače a použitelná tažná síla je jen na přední nápravě, která je zatížená jen +/- 5,5 tunami, a u návěsu bude nejvíc zatížená poslední náprava (odhad 10 tun?), pak stačí otočit párkrát koly a návěs je vyproštěný.

P.S.: U Schwarzmülleru izolace korby u vanového návěsu s Alu korbou 24 m3, dělá cca. 400 kg:
http://schwarzmueller.com/de/fahrzeuge/ ... anhaenger/
http://schwarzmueller.com/de/fahrzeuge/ ... solierung/
Tatra + MAN = Superstroj!
sob črc 23, 2016 9:10 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak jsem objevil rozhovor s nějakým vývojářem od SAFu ohledně poháněné nápravy Trak, a nárůst váhy stáhli už na 120 až 130 kg, nepřímo píše, že by měli být o dost levnější než výrobci LKW vozidel (u LKW tam píšou příplatek 15 až 16 tis. EUR, asi DE ceny ...). Sériová výroba 2. kvartál 2017. Prodej po celém světě (EU, USA i jižní Amerika ...), všude můžou tahače zapadnout ...
http://kfz-anzeiger.com/technik/saf-hol ... att-allrad

Tisková zpráva v angličtině, a logika je podobná jak jsem psal včera, pohon je tam, kde je potřeba a kde je náprava nejvíce zatížená = poslední náprava u návěsu, která by měla být schopna přenést celou tažnou sílu bez prokluzu kol:
http://www.bigmacktrucks.com/topic/4613 ... -a-button/
Tatra + MAN = Superstroj!
ned črc 24, 2016 10:48 am

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tady jsem objevil další článek ještě z dubnové Baumy (poslední odstavec: Hydraulische Anfahrhilfe): kde testovali prázdný návěs od Reische, a pokud jsem si to dobře přeložil, tak poháněná náprava návěsu posunula celou soupravu už na volnoběh, viz. 5 fotka.
http://www.eurotransport.de/news/messer ... 56072.html
http://www.eurotransport.de/bilder/mess ... how_item=5
Tatra + MAN = Superstroj!
ned črc 24, 2016 11:10 am

Uživatelský avatar
Fojcek
Příspěvky: 770
Registrován: úte zář 23, 2008 9:27 pm
Bydliště: Třebíč

Příspěvek

Safky: ten hydropohon u návěsu je teda poháněn hydraulikou na sklápění, tedy i čerpadlem na sklápění?
Není důležité za každou cenu pracovat, ale být u toho když se rozdává
pát črc 29, 2016 11:34 am

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Fojcek:
Pokud jsem to dobře pochopil, tak hydropohon návěsu by měl být poháněn 2-hadicovou hydraulikou z tahače, měl by tam být ventil, který to buď přepojí do sklápění a nebo do pohonu nápravy. Je to jedno z hlavních výhod oproti tahačům s hydropohonem, kde jsou potřeba 2 hydraulická čerpadla jedno pro sklápění a druhé pro pohon přední nápravy. Chtěli bychom to zkusit v praxi, pak budeme moc hodnotit, zda je to lepší než hydropohon na tahači nebo ne.
Tatra + MAN = Superstroj!
pát črc 29, 2016 12:00 pm

úte srp 16, 2016 9:21 pm

Uživatelský avatar
Leoš H
Příspěvky: 2668
Registrován: pát zář 26, 2008 10:30 am
Bydliště: Hulín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Nevíte někdo jak vychází Tridem při kontrolním vážení? Bych asi měl obavy, že při špatném rozložení (třeba odvoz recyklátu od frézy) můžu snadno přetížit přední nápravu.
* LIAZ 150.261 4x2 S3 s HNJ Fassi F95 *
úte srp 16, 2016 9:48 pm

Hynek
Příspěvky: 6784
Registrován: ned bře 19, 2006 7:10 pm
Bydliště: U Mělníka

Příspěvek

Další Skanča bude tridem Leoši? :wink: :lol:
stř srp 17, 2016 7:20 am

Uživatelský avatar
Leoš H
Příspěvky: 2668
Registrován: pát zář 26, 2008 10:30 am
Bydliště: Hulín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

No třeba někdy v budoucnu, hlavně musí být co vozit a za rozumný peníz. ;-)
* LIAZ 150.261 4x2 S3 s HNJ Fassi F95 *
stř srp 17, 2016 10:58 am

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Leoš H:
Tridem podvozky mají většinou vpředu balóny 385/65 R 22,5 a pérá s povoleným zatížením 9 t, pak tam nějaká rezerva existuje. Samozřejmě při hodně nerovnoměrném rozložení nákladu se může stát, že přední náprava bude přetížená. Std. osmikolky mají zase většinou problémy s přetížením zadních náprav ...
Tatra + MAN = Superstroj!
stř srp 17, 2016 7:29 pm

Odpovědět

Zpět na „NÁVĚSY A PŘÍVĚSY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti