to holbra:
Nevím, proč tak šetří ten buldozer na té skládce.
Kompromis mezi přívěsovou soupravou a klasickým tahačem 4x2 = Tatra Phoenix 4x4. Pro představu cena s návěsem Schwarzmüller cca. 3,0 mil. Kč bez DPH, nosnost +/- stejná jako u 8x4 s tandemem, ale ta bude stát +/- 3,8 mil. Kč bez DPH. Jak to bude fungovat v terénu a jakou to bude mít spotřebu uvidíme příští týden ...
to pavel 815:
My teď vozíme hlína na umělý ostrov, který se dělá na rybníku Kozinec v Doubravě u Karviné, bude to ostrov pro hnízdění ptáků, je tam celkem málo místa na otáčení a upravuje to tam kloubový nakladač, v pondělí to asi doděláme, zkusím udělat pár fotek. Skládky zeminy, na které jezdíme tento rok, jsou uzpůsobeny i pro vykládku návěsu, tím pádem práce pro přívěsové soupravy ubývá, nejsou schopny cenově konkurovat návěsům. Pouze momentální nakládka je v těžším terénu, tam jezdíme jen s tahači co mají předek a soupravami s přívěsy. Pořád mi vrtá hlavou, jak by tam fungoval tahač 4x2 s návěsem, který by byl vybaven hydrostatickým pohonem nápravy SAF Trak: https://www.youtube.com/watch?v=Pi66o_fJkV4 https://www.youtube.com/watch?v=li2Y-_oo0dk
Safky: to že přívěsy nemůžou nákladově konkurovat návěsům,je jasná věc,platí to ,ale na velkých stavbách a při ,,autodopravě,, velkých nebo stabilních objemů na větší vzdálenosti(deponie,skládky,betonárky,štěrkovny,balená) v Brně se v posledních letech rozmohlo svážení zeminy a suti sólo auty na deponie,přeloží se to na návěsy,které materiál odváží na vzdálenější skládky,většínou na rekultivaci vytěžených pískoven a zpět zase často berou písky do Brna ,při prioritním zaměření na ,,zemařinu,, u středních a malých staveb,je sklopka a přívěs mnohem výhodnější,s jednou technikou děláš kompletní stavbu od skrývky(poslední dobou spíše od demolice původního)přes zemní práce,i.s,navážky až po teréní úpravy, u nás návěs nepřipadá v úvahu,v poslední době je kolikrát problém už aji osmikola,všude je čím dál míň místa,samá zatáčka,kde tak tak projede auto s vlekem,nemluvě o otočení a místu pro vysypání,dělají se co nejužší příjezdové cesty,nikde kousek roviny všechno pěkně členité a když místo je,nevyplatí se upravovat podloží kvůli pár kubíkům pro návěs... Každé řešení pohonu má své výhody,někdy by Mě stačilo mít 6x2,ale jsou stavby,kde prostě Tatru nenahradíš a nemusí to být v terénu,nedávno jsme začali akci na betonové dlažbě odbagrování parkoviště nájezd vycouvat prázdný 3 metry šířka mezi larzenami,asi 10 metrů dlouhý, odhadem 20% svah: s Tatrou 6x6,8x8 při citlivé práci s plynem nemusíš zapínat nic,pokud dáš předek+mezinápravu je jedno jestli jedeš na volnoběh,nebo letíš naplno nemáš problém...naše Scania 8x6 nacvakat všechno,rozjet naplno,jinak na vrcholu přední a zadní náprava ve vzduchu,třetí hrabe a gumy pláčou...no a naše Scania 8x4 na asi 7dmý pokus na plný kotel,smrt v očích jak předek nekontrolovatelně lítá do stran mezi těma larzenama,takže radši odvelit na jinou stavbu... Co se týká toho hydropohonu u návěsu to asi bude výhodné při takovém provozu,co je na tom videu to vyvážení z lomu do kopce,pokud to auto tu práci dělá denně,proč ne... No a ta Amerika to si nedokážu představit srovnání nákladů,je fakt,že je to obrovská stavba,ale za kloubák zapříhnout dva skrejpry a pak to tlačit buldozerem,na vykládce to rozloží,ale stejně to musí buldozer,nebo grejdr srovnat...pořizovací náklady těch skrejprů+provozní: gumy,nafta při váze té soupravy,břity,čepy,hydraulika...
to pavel 815:
Ano, menší stavby ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava ...), to už bude jen o demolicích a malých autech, tomu není co vytknout, zelené louky pro nové stavby nejsou. Pak by možná bylo řešením vysoký tridem sklápěč 8x4-4, obratnost jako 6x4, tonáž jako 8x4 a v terénu pokud si přizvedneš poslední nápravu, dostaneš trakci skoro jako "8x6". Samozřejmě Tatra je někde jinde, ale pořád jezdí milión soukromníků se starými 815, kterým cenově konkurovat s novým Phoenixem 6x6 nelze, tam jedině větší auto. U nás je velká výhoda, že máme od každého typu auta pár kusů a dokážeme si to přesně nakombinovat podle typů práce, tak aby se to technicky zvládlo a ekonomicky to vyšlo nejlépe:
sklápěče Tedom/MAN 4x2 - 2x, sklápěč MAN 6x2 - 2x, sklápěč MAN 6x4 - 4x, sklápěč Tatra 6x6 - 11x, sklápěč Renault 8x4 - 1x, sklápěč tridem MAN 8x4-4 - 2x, sklápěč Phoenix 8x6 - 2x, sklápěč Phoenix 8x8 - 2x, sklápěč SENZA I MAN "10x4-6" - 1x, tahač MAN/Mercedes 4x2 - 3x, tahač MAN 6x2/2 - 2x, tahač MAN 6H4/2 - 1x, tahač MAN 4H4 - 1x, tahač Phoenix 4x4 - 1x.
Ano překládky zeminy z mezideponie a pak přepravy návěsy na delší vzdálenosti, to je přesně ten případ o kterém jsem mluvil, při stavbě obchvatu Třince - přeložka silnice I/11 se dělají mezideponie, kam to vozí kloubové dumpery (pouze po stavbě) a nebo sólo osmikolky (kombinovaná přeprava stavba - silnice) a pak se to vozí na rekultivační plochy OKD, které jsou vzdálené 27 až 40 km v jednu stranu, v bližším okolí legální skládky zeminy neexistují.
Scrapery jsou vhodné pouze na velké nové liniové stavby s vhodnou zeminou a takových v ČR dnes moc není = jsou málo využité.
Když je tu řeč o scraperoch, tak si udělám zas reklamu Minulé léto sem točil sestavu od Miloty na dálnici u Lipníka Je pravda, že to moc často k vidění není.
P.S. Pavle jaktože sem o té dramatické stavbě vůbec nevěděl?
Safky tak to je veeelmi zajímavá informace...
Ale když jsem se posledně ptal, jaká je aktuální situace s pevnými návěsy, tak jsi říkal, že VSmont nemá zájem to tlačit protože sotva stíhá vyrábět pro SK - když teď nebudou "muset" vyrábět pro SK, tak neotevře se znovu otázka dalšího možného odbytu (do ČR) a tím možnost rozseknout konečně tu patovou legislativní situaci u nás? Ať už definitivně na jednu či druhou stranu? Pokud se teda v ČR nechystá taky povolení 10-kolek, což ale asi nehrozí... Mimochodem - proč vlastně Veldhuizen řeší ty pevné návěsy, když v Holandsku je díky desetikolkám "nepotřebují"?
to chomyz:
Celá problematika schválení pevných návěsů je na hraně zákona, podle toho jak si ho kdo vyloží. Poptávka po pevných návěsech je z ČR tak 5/rok a momentálně z PL, kde je to mnohem silnější, ale momentálně nechce nikdo pouštět džina z lahve ... Na Slovensku se podařil zázrak, že se povolily originál sólo desetikolky, možná to bude vzor i pro okolní státy?
Veldhuizen řešil pevné návěsy pro DE trh, hlavně pro zemědělce.