Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek
to vitez:
Vemte MAN s HydroDrive (vzadu na hypoidních nápravách, ocelový nárazník bez podjezdovky) ze Slovenska a nebudete se stačit divit
Výsledek: lehké, levné auto, s vynikající spotřebou a dobrou průchodnosti v terénu. MAN HydroDrive 6H6 (6x4 + předek HydroDrive) vzadu na hypoidech tady asi nemá nikdo v republice. Kruji tady dával fotky souprav od Less, ale to byly jen 6H4 (6x2 + HydroDrive), hlavním problém u těch aut od Less pro průjezdnost v terénu je přední ocelový nárazník s podjezdovou zábranou, zásadně zhoršuje přední nájezdový úhel. Bohužel u 6H4 to nejde objednat bez ty podjezdovky, ale u 6H6 to jde. Rozdíl mezi světlou výškou verze s hypoidní nápravou a redukcemi v kolech (to co má Kruji) je vpředu 109 mm (364 ku 255 mm) a vzadu 64 mm (305 ku 241 mm). Na první pohled je to dost velký rozdíl, ale Tatra 815 6x6 má pod rourou 260 mm a patří mezi auta, která v terénu projedou nejvíc. Rozdíl v hmotnosti mezi oběmi verzemi je cca. 300 kg, a v ceně 2500,- EUR ve prospěch hypoidní varianty. No a ve spotřebě to vidím tak úsporu min. 2 L/100 km. Když vezmu to co psal kdysi kruji - porovnání Mercedes Actros 3354 6x6 V8 a MAN TGS 26.540 6H6 BL, tak v hmotnosti byl rozdíl myslím 2 t (mezi porovnatelnými auty to bude tak 1 t - stejný motor, kabina, rám, nápravy, nástavba, ruka ...) a ve spotřebě byl snad rozdíl 10 L/100 km (reálný odhad pro stejný motor, převod v zadní nápravě, kabinu, hmotnost udává MAN nebo Renault 10 až 15%, tzn. 5 až 7,5 L/100 km rozdíl mezi 6H6 s Hydrem a 6x6 s kardany a dělící převodovkou). Každý ví kolik stojí nafta, tak si to můžete sami vypočítat pro Váš konkrétní provoz. To je tak asi vše. Pár foto, krujiho auto znáte, tak se můžete sami podívat jak vypadá vysoká 6H6 s reukcemi v kolech. Dávám foto 6H4 (podobná jako má LESS) a tahač 6H6 s hypoidy vzadu (bílý tahač + sklopka a zelený tahač). P.S.: Stupačky je třeba dát na gumové pásy ať jsou pružné, ta ocelová trubka je na 2 věci.
Vemte MAN s HydroDrive (vzadu na hypoidních nápravách, ocelový nárazník bez podjezdovky) ze Slovenska a nebudete se stačit divit
Výsledek: lehké, levné auto, s vynikající spotřebou a dobrou průchodnosti v terénu. MAN HydroDrive 6H6 (6x4 + předek HydroDrive) vzadu na hypoidech tady asi nemá nikdo v republice. Kruji tady dával fotky souprav od Less, ale to byly jen 6H4 (6x2 + HydroDrive), hlavním problém u těch aut od Less pro průjezdnost v terénu je přední ocelový nárazník s podjezdovou zábranou, zásadně zhoršuje přední nájezdový úhel. Bohužel u 6H4 to nejde objednat bez ty podjezdovky, ale u 6H6 to jde. Rozdíl mezi světlou výškou verze s hypoidní nápravou a redukcemi v kolech (to co má Kruji) je vpředu 109 mm (364 ku 255 mm) a vzadu 64 mm (305 ku 241 mm). Na první pohled je to dost velký rozdíl, ale Tatra 815 6x6 má pod rourou 260 mm a patří mezi auta, která v terénu projedou nejvíc. Rozdíl v hmotnosti mezi oběmi verzemi je cca. 300 kg, a v ceně 2500,- EUR ve prospěch hypoidní varianty. No a ve spotřebě to vidím tak úsporu min. 2 L/100 km. Když vezmu to co psal kdysi kruji - porovnání Mercedes Actros 3354 6x6 V8 a MAN TGS 26.540 6H6 BL, tak v hmotnosti byl rozdíl myslím 2 t (mezi porovnatelnými auty to bude tak 1 t - stejný motor, kabina, rám, nápravy, nástavba, ruka ...) a ve spotřebě byl snad rozdíl 10 L/100 km (reálný odhad pro stejný motor, převod v zadní nápravě, kabinu, hmotnost udává MAN nebo Renault 10 až 15%, tzn. 5 až 7,5 L/100 km rozdíl mezi 6H6 s Hydrem a 6x6 s kardany a dělící převodovkou). Každý ví kolik stojí nafta, tak si to můžete sami vypočítat pro Váš konkrétní provoz. To je tak asi vše. Pár foto, krujiho auto znáte, tak se můžete sami podívat jak vypadá vysoká 6H6 s reukcemi v kolech. Dávám foto 6H4 (podobná jako má LESS) a tahač 6H6 s hypoidy vzadu (bílý tahač + sklopka a zelený tahač). P.S.: Stupačky je třeba dát na gumové pásy ať jsou pružné, ta ocelová trubka je na 2 věci.
Tatra + MAN = Superstroj!
Hypoidní náprava - nemá redukce v kolech (planetové převody) - dnes používají všechny moderní tahače 4x2 viz.:
http://www.man-engines.com/datapool/med ... Hypoid.PDF
Pro porovnání nápravy s redukcemi v kolech - Š706, nejstarší Karosa 734, LIAZ 29.33 SD, Tatra Jamal pracovní stroj ... :
http://www.man-engines.com/datapool/med ... aneten.PDF
http://www.man-engines.com/datapool/med ... Hypoid.PDF
Pro porovnání nápravy s redukcemi v kolech - Š706, nejstarší Karosa 734, LIAZ 29.33 SD, Tatra Jamal pracovní stroj ... :
http://www.man-engines.com/datapool/med ... aneten.PDF
Tatra + MAN = Superstroj!
Hypoidní nápravy se používají u silničních aut - 4x2, 6x2, 8x2 a částečně i 6x4 (hlavně tahače lehkých podvalníků, valníky s rukou, hákové nosiče kontejnerů nebo míchačky) a 8x4 (míchačky ...)
Nápravy s reukcemi v kolech se využívají u těžkých podvozků stavěných pro max. technické hmotnosti a max. hmotnost soupravy (těžké sklápěčky, tahače nadrozměrů, lesáci). Výjimku tvoří LowDeck tahače 4x2 Mercedes Actros, kde je u std. hypoidní nápravy extrémně malá světlá výška, proto se tyto Actrosy někdy stavějí na nápravách s redukcí v kolech (když jezdí na východ, Polsko, Rusko ...).
Nápravy s reukcemi v kolech se využívají u těžkých podvozků stavěných pro max. technické hmotnosti a max. hmotnost soupravy (těžké sklápěčky, tahače nadrozměrů, lesáci). Výjimku tvoří LowDeck tahače 4x2 Mercedes Actros, kde je u std. hypoidní nápravy extrémně malá světlá výška, proto se tyto Actrosy někdy stavějí na nápravách s redukcí v kolech (když jezdí na východ, Polsko, Rusko ...).
Tatra + MAN = Superstroj!
No a kdyby šlo opravdu o pokrokovou firmu, tak bych šel do úplného "úletu" ultrakrátký tahač 6H4-2 nebo 6H4/4 lésacká ruka na návěsu a ušetřím další 1 tunu na hmotnosti, 2 pneumatiky, po prázdnu pojedu jako 4x2 a v terénu si u plného auta přizvednu zvedačku a dostanu tažnou sílu cca. 23 až 24 tun (6x6 má legálně 26 tun), bude to taková lepší 6x4, ale zatočí to tam kde potřebuju, poloměry otáčení u 6H4-2 jsou cca. 12 m!!!, no a ve spotřebě to vidím další pokles tak o 2 L/100 km (oproti 6H6 na hypoidech). Protože ruka nebude přímo za kabinou, ale bude na auto tlačit přes královský čep a točnici, tím pádem když se dají na přední nápravu 9,5 t péra + balóny 385/65 R 22,5, které se nebudou v měkkém tak bořit a míň se deformují, tak ten předek bude ještě jakž takž vysoký. Tahač má ultrakrátký rozvor náprav (2600 mm u 6H4/4 a 2900 mm u 6H4-2), takže přejezdové úhly jsou OK. Foto na závěr:
Tatra + MAN = Superstroj!
-
- Příspěvky: 165
- Registrován: stř zář 15, 2010 9:36 am
- Bydliště: Klenovec
Vitez,ja by som vyberal medzi MANom a SCANIOU a náves určite nie UMIKOV.Kazí sa na nich elektroinštalácia a materiál oničom.Čo sa týka kolesového vzorca,musíte vedieť sami,čo chcete voziť a v akom teréne.Koľko bude jazdiť v teréne a po ceste.Ešte k tomu návesu,dosť na nich odchádzajú nápravy a u navádzaných, čapy navádzacích tyčí.Je ich ťažko objednať,lebo u vás ich nevyrábajú(jeden stojí 400 eur).Kamarát ho má 5 rokov a ide meniť posledný čap.
-
- Příspěvky: 165
- Registrován: stř zář 15, 2010 9:36 am
- Bydliště: Klenovec
U těch ultrakrátkých tahačů (rozvor 2600 a 2900 mm) ruka na tahač nejde dát, musí se dát na návěs. No a balóny jsem myslel protože, se bude auto na předku míň bořit, když tam bude ta podjezdovka. Jo ještě to chce dát dopředu péra 9,5 t, které taky to auto zvednou o pár cm nahoru. Světlá výška podle mě není to podstatné, problémem je přední nájezdový úhel, když je malý tak se auto pak "zaryje" předkem do země.
Tatra + MAN = Superstroj!
-
- Příspěvky: 165
- Registrován: stř zář 15, 2010 9:36 am
- Bydliště: Klenovec
Vitez,VOLVO som nemal,ale kamarát,s ktorým spolu parkujeme na dvore jazdí s VOLVOM(na stránke UMIKOVu oranžové globtroter s epsilonkou)a mal s nim dosť problémov.SCANIA je pohldlná a komfortná,ale dosť drahý servis,teba ako vodiča to nemusí trápiť.Ten náves býval na mechanické rozťahovanie(ťahom auta)ako DOLL,neviem ako to je teraz.Na údržbu je menej náročné mechanické,ale na snehu,blate a dolu kopcom to roztiahnuť je problém.Zvlášť keď máš dlhšie ako 4m,tak ti tlačí na stred návesu a nejde to roztiahnuť.Na DOLLe sú hydr.posuvné opleny,tak to posunieš dozadu a odľahčíš.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 hostů