Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida

Odpovědět
pon úno 04, 2019 7:16 pm

Flendrs
Příspěvky: 77
Registrován: úte kvě 24, 2011 9:36 am
Bydliště: Vyškov

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Nevíte někdo, kde skončilo auto Adama Staňka?
úte úno 05, 2019 3:59 pm

PtrialM
Příspěvky: 1578
Registrován: ned led 10, 2016 5:03 pm
Bydliště: Brno

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

s trialovkou jezdí posádka Jaroslav Krahulec-Miloslav Pařízek 427,pak stavěl pro Daniela Stiblíka-Jana Linka osmikolu 536
ale kam se poděla jeho"Dakarka" nevím :think:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
úte úno 05, 2019 5:12 pm

filip 90
Příspěvky: 6364
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Osmikolku 813 by měl mít taky Daniel Stiblík. Dakarka byla kdysi na Bazoši na prodej. Byla dost přestavěná - prodloužená na rozvor 4300 mm, vzadu vyměněná náprava za "širokou", vpředu měchy, příprava na zástavbu Reigerů... Po čase zmizela, ale nikde se neobjevila... :think:
Filip Nikl
úte úno 05, 2019 6:07 pm

PtrialM
Příspěvky: 1578
Registrován: ned led 10, 2016 5:03 pm
Bydliště: Brno

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Nevím jestli tu 813 neprodali do Němec :doh: ale ruku do ohně za to nedám..
úte úno 05, 2019 6:35 pm

Marko
Příspěvky: 1114
Registrován: pát bře 14, 2008 2:02 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

ad "elektricky Dakar" (aj) pre JV: ;-)

Ja suhlasim s tym, ze cele toto elektrosialenstvo v sucasnom stadiu urovne tej techniky (a technologii) je v praktickom pouziti nezmysel. A ze elektropreteky su este vacsi - je to divacky nezaujimave... (...a po pravde :-D : ohrozuje to status quo automobiloveho sveta/sportu, ktory tu bol cely moj zivot - co je trochu desive)
Na druhu stranu (aj tym ze som vnutri toho diania v autopriemysle a motorsporte) si davam pozor na nejake extremne postoje. Sam s tym bojujem aj pri Dakare - milujem tie stare rocniky 85-92 a rad by som, aby to zasa bolo take ako v tejto ere. Ale nikdy po roku 92 to uz take nebolo a ani nebude. Musim prijat fakt, ze to prostredie politiky a bezpecnosti, techniky, sponzorov, ekonomiky celkovo, medii aj fanusikov sa (z)menilo - a Dakar sa menil subezne s tym. A tie zmeny su teraz este dynamickejsie - pozrite, ako sa pomaly ale iste automobilky stahuju z klasickych autosalonov -a objavuju sa na technologickych veltrhoch typu CES. Moze sa mi to nepacit, desit ma to, mozem k tomu mat (aj racionalne podlozene) vyhrady - ale takto to je! Tam je generacia dnesnych (a buducich) spotrebitelov...a tam su peniaze. Nasledne su tam aj komercne a reklamne zaujmy. Takze nieco ako "elektricky Dakar" je pre automobilky pripravujuce cely rad elektrickych SUV (teraz cisto pragmaticky vzate) komercne zaujimava vec.
A naviac je tam pre ne aj jedna velmi lakava technicka vyzva. Ak totiz chcu potiahnut vyvoj elektromobilov do bodu, kedy budu realnou alternativou...motorsport je dobra platforma: a nieco ako dakar pre 21. storocie uplne idealna. Ono totiz mat elektromobil, ktory jazdi po uliciach mesta v miernom klimatickom pasme - to je vcelku realita dneska (aj ked s limitmi). Ale ziskavat skusenosti v extremnom zavode typu Dakar - kde jeden zavod ma byt v pusti, jeden vo vysokej nadmorskej vyske Himaljii, jeden v zamrnutej krajine, jeden vo vlhkej Amazonii....to je pre vyvoj techniky elektromobilov velmi lakava vec. Ono sa to vlastne vracia k prapovodu toho preco motorsport existuje - vyvoju high-tech techniky. A to sa pri sucasnom stadiu vyvoja techniky na baze spalovacich motorov uz zas tak moc nedeje - ide skor uz len o marketingovu platformu.
A on aj ten marketing je lepsie postaveny pre tuto generaciu mladych ludi fungujucich na mobiloch a v medialnom priestore konzumujucich "epicku" serialovu tvorbu HBO, Netflixu, Amazonu Prime, alebo reality-show a dramatizovane dokumenty na doku-kanaloch. Preto je medialny vystup z projektu Adventure E navhnuty v tomto formate "pribehoveho dokumentu".

Nehovorim, ze prave Adventure E bude uspesny projekt, ale nieco podobne sa skor/neskor chyti - pretoze tam teraz lezi buducnost (ci uz je (pre nasu generaciu) divacky atraktivna, alebo nie). Aspon sa tak zda podla reakcii velkych hracov. Tych istych, ktori pri rozhovoroch na temu Dakar mavaju k sucasnemu Dakaru pomerne racionalne vyhrady. A kamiony? Tato scena sa bud prisposobi, alebo nie - nakoniec okrem CZ/SK, Holandska a Ruska to pre nikoho nikdy nebola nejak dolezita sucast Dakaru.

My sice mozme tvrdit, ze sme staromilci a "auticka na baterky" su pre male deti, a ze spaleny olej a hluk motorov je nenahraditelny ...a podobne keci. Lenze ten vyvoj sa kvoli nam nezastavi - tak ako sa kvoli starej generaci nikdy nic nezastavilo. Mam okolo seba spustu ludi, ktori sa takto odmietli (pre pohodlnost, strach, "uctu k starym poriadkom a tradiciam",...) zapojit na siet, kupit si smartfon a inak sa modernizovat. Vo finale sa vzdy(!) ocitli na okraji spolocnosti a teraz na nu nadavaju. (A "zhodou okolnosti" vsetci miluju silnych vodcov, ktori chcu tu "spolocnost stabilizovat" - rozumejme spravit ten svet zas jednoduchsim a bezpecnym aj pre tych "neuspesnych", ktori chceli ostat preslapovat na mieste.) Jasne, ono je tazke vystupit z tej komfortnej zony znameho a vstupit do neznama - ale minimalne to zarucuje to, ze neskoncime na okraji ako "nemoderny zavan minulosti" pre sebautvrdzujucu sa skupinku ludi. A , zasa, cisto pragmaticky - ocitnut sa na okraji - je existencne velmi nebezpecne - pre ludi, ... a pre firmy este viac.
úte úno 05, 2019 10:48 pm

Uživatelský avatar
jarousz
Příspěvky: 1456
Registrován: sob pro 11, 2010 9:55 am
Bydliště: Praha-Braník

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Zajimava debata...

Po shlednuti E-raid tasseru jsem dosel k zaveru, ze zatim nemaji vymyslenou jednou kloudou vec a ohani se rychle sestrihanym PR balastem.

Cetl jsem kdysi bajecnou knizku Papuanske polopravdy
Votech Novotny po letech stravenych na Papu N. Guineje popisuje srandovni chovani jednotlivych knenu. Vtipny na tom je, ze pak da priklad, ze my - zapadni svet- se chova uplne stejne:-)
Pripad zavodu bateriovych vozu napric rozlehlych a opustenych zemi mi pripomina "Pripad CARGO"

K nekterym kmenum na PNG obcas zaletlo letadlo, aby jim prineslo leky, jidlo, obleceni a nejaky zajimavy drobnosti...proste CARGO
Kmen, ke kterymu letadlo nelitalo, to dost mrzelo.
Taky chtel svoje CARGO.
Tak se rozhodli - po obhlidnuti situace - postavit pristavaci drahu.
Vykaceli sto metru pralesa, postavili z bambusu vez a do ni posedeli chlapka s kokosama na usich, ktery nadejne vyhlizel k mrakum.
Prestoze delali vsechno dobre, nikdy zadny letadlo pochopitelne nepriletelo....
Jeste vetsim paradoxem bylo, ze v udoli pres kopec byla postavena silnice :-)

E-cars muzou zavodit v ulicich mest ...stalo to hodne usili a stale je to v porovnani s ostatnimi zavodu docela nuda, ale zavody bezi.
Rallycross se o elektrifikaci snazi, ale vysledkem je zalozeni soukrome serie, ktera ma hned v prvnim rocniku plny rost.
Rally-e zatim v nedohlednu.
O ostatnich pokusech nemam prehled.


Existuje ovsem vyjimka!!!
Jedina opravdu uspesna serie zavodu bateriovych vozu napric tezkych terenem je RC Dakar :-D
Prijdte nas pozdravit do Sosnove !!!
stř úno 06, 2019 8:42 am

Jiří Vintr
Příspěvky: 2347
Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Marko:

máte pravdu, i v tom širším kontextu. taky nemám rád extrémy. Elektromobil jsem měl půjčený (BMW i3). Bylo to zajímavé, zajímavá zkušenost, jiné řidičské návyky. Ale naznal jsem, že pro můj normální život by to zatím bylo limitující, rozhodně ekonomicky, ale i prakticky. Děsí mě ale direktivní vize, která například nařídí v roce 2030 výrobcům nákladních vozů mít 25 (?) procent výroby v elektru. Vyrábět věci, které nikdo nechce.

Stejně na mě působí i tyhle elektrosnahy v motorsportu. Výrobci dají jakékoli peníze na to, aby se mohli sportovně prezentovat na poli elektromobility. Ale bude s tím chtít někdo jezdit? Bude se na to chtít někdo dívat? Bude to chtít někdo konzumovat? Do jaké míry to znamená "naskočit a nezůstat pozadu, na okraji společnosti"? Možná to tak je, když to všichni říkají. Jen se to zatím v praxi moc neukazuje. Ale nemůžu tvrdit, že v budoucnu to tak nebude.

je fakt, že Dakar na trendy v dopravě vždy reagoval. Když vypíšou speciální elektrokategorii, tak prostě zatím tu prestiž mít nebude. zatím. Ale bude za tím "zatím" nejaké "příště"?
stř úno 06, 2019 10:03 am

Marko
Příspěvky: 1114
Registrován: pát bře 14, 2008 2:02 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Ono..Extreme E ma uz nejaky format, ako by tie preteky mali vyzerat - len v tej uputavke to nie je.
Po technickej stranke to ma byt tak, ze podvozok s bateriami bude univerzalny (dodavatel McLaren), elektromotory a karoserie si moze dodat kazda automobilka zvlast. (Co viem, tu je prvy problem - automobilky by chceli cely komplet vratane podvozku vlastny)
Sportova stranka: 5 zavodov - pustna oblast Afriky / Blizkeho vychodu, Himalaje, Amazonia, nieco ako Antarktida/Gronsko = sneh a lad, a nejake odlahle ostrovy v Pacifiku. Plavajuci paddock ma byt na lodi RMS St. Helena. (toto je taky velky bizar, ktory sa tiez nestretol s velkym nadsenim. Jedna vec je prepravovat elektromobily lodou po moriach celu sezonu (viz co robi morska sol s autami na Dakar), druha vec je ze seria, ktora ma mat eko-myslienku sa bude prepravovat asi najmenej ekologickou dopravou... :-D ).
Samotny zavod - 12 aut (kazdy team ma jedno auto - vyrobcovia zasa nesuhlasia s tymto formatom). Vsetci su rozdeleni do dvoch skupin po 6 aut. Tie sa vzdy stretnu v piatich 8km dlhych rozjazdoch, systemom posledny vypadava. Nakoniec proti sebe vo finale idu vitazovia skupin. (trosku to pripomina rallycross - ale OK, ma to nejaky format sity na mieru elektromobilom).
Medialny vystup - nie priamy prenos, ale serialovy "pribehovy" dokument, vratane nejakeho eko-posolstva (...trochu mam strach aby sa to v podani americkeho organizatora nezmenilo v "agitku" kde bude eko-angazovana holywoodska hviezda s ustarostenou tvarou hovorit, ze "malemu medviedatu sa zmensil zivotny priestor", alebo sa tam budu pateticky a vazne vysvetlovat uplne logicke a samozrejme veci. Tiez mam "obavu", ze automobilkam moc o toto eko-posolstvo nepojde - tam bude skor pragmaticky zaujem na prezentaci techniky a znacky).

JV
Ano, je to tak ako pisete. Ta prakticka stranka veci je velmi, velmi otazna. Okolo elektromobilov je spusta praktickych problemov, ktore ich limituju a ktore sa casto radsej ani nekomunikuju (uz vobec nie zo strany politikov, ktori to maju ako temu, o ktorej netusia vobec nic - len to zasa dobre znie). A plati aj to, ze teraz je to velka tema, ale je tu aj riziko, ze ked ten boom opadne, ziadne "priste" uz nebude. Lenze to s cim aj automobilky vazne kalkuluju je, ze vyvoj v tejto oblasti bude akcelerovat, a elektromobil sa stane nejakou alternativou pre klasicky pohon - proste, ze cast zakznikov (povedzme 15-20%) bude kupovat tieto auta (ktore su naviac shopni predavat "generacii milovnikov mobilnych telefonov" ako high-tech produkt buducnosti). Preto su do celeho tohto kolotoca ochotni investovat, aj ked dnes je to financne stratova vec (..a podla mna je tiez dost realna moznost, ze to aj stratova vec moze ostat navzdy) - kazdpodane je to vseobecne vnimane ako buducnost, a je to taka forma samoziviaceho sa sna - ktory strhol ako lavina vsetkych (aj tych z nas, ktori zdravim rozumom v tom vidia zasadne limity - a sami od seba by touto cestu preto nesli)
Naposledy upravil(a) Marko dne stř úno 06, 2019 4:52 pm, celkem upraveno 1 x.
stř úno 06, 2019 10:24 am

Uživatelský avatar
jarousz
Příspěvky: 1456
Registrován: sob pro 11, 2010 9:55 am
Bydliště: Praha-Braník

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Marko, diky za upresneni.
Podle toho, co pisete, to ale neni konkurence Dakaru, nebo obecne ofroudovyho zavodeni :-)
stř úno 06, 2019 11:42 am

Marko
Příspěvky: 1114
Registrován: pát bře 14, 2008 2:02 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Offroadove zavodenie to urcite je – malo by sa to jazdit v terene a vo volnom priestore, rovnako ako Dakar. RZ-ta bude zatial len 8km...tam to ma blizsie - povedzme - k WRC. A to, ze budu na trati auta v priamom suboji – to ma zas blizko k rallycrossu. Takze ono to Dakar uplne nebude (to ani nemoze, pretoze elektromobil proste nema teraz na to zvladnut takto postavenu sutaz). Preto som skor pisal o niecom, co je Dakarom pre 21. storocie. Alebo inak: ako keby dnes prisiel niekto ako bol Thierry Sabine v 79, a urobil by terennu rally podla dnesnych parametrov a hlavne potrieb.
On je trosku problem, ze my vnimame ako standard tohto typu rallye-raidu tu davno nastavanu paradigmu Dakaru (alebo vsetkeho toho, co bolo pred nim). Ktora mimochodom uz ani neplati – uz davno to nie je transkontinentalna rallye, a aj keby sa Dakar prestahoval z JA inam, uz ani nebude. Bezpecnost / politika / ekologia uz velke transkontinentalne rallye neumoznuju usporaduvat (mozno s vynimkou Pariz-Peking cez Rusko – aj to len raz za cas). Puste Namib a Kalahari su de facto chranene rezervacie, v severnej Afrike boli od polovice 90. rokov vyhlasene za rezervacie aj velke casti Sahary (vratane celeho Hoggaru). To uz ani nehovorim o bezpecnostnej situacii..
Arabska pust Ar-Rub al-Chali – fajn, ale je prave Saudska Arabia skutocne pripravena hostit takto velke podujatie „zapadneho sveta“?! Taklamakan a Cina je ten isty pribeh s tou istou otazkou. Pust Gobi je naviac vyznamne paleontologicke nalezisko. Karakum a Kyzylkum su male a doprava tam a spat je hroza (rovnako ako Gobi a Taklamakan). V Juznej Amerike to vyzera v idealnom pripade na kazdorocne dohadovanie sa a trpnutie, kto,a ci vobec niekto sa prida. Cize vsade to je o tom, ze aj keby sa to v danej lokalite jazdilo, bude to len na obmedzenom teritoriu...
A vysledok? Ked sa bavim s kolegami z inych automobiliek pocujem vzdy ten isty argument (teda aj mimo inych): preco by sme jazdili takuto dvojtyzdnovu rallye, ked za podobne peniaze na vyvoj a prevadzku mozme jazdit dost podobne WRC, kde je medialny vystup v priebehu celeho roka... Potom sa nie je co divit, ze nie je zaujem a Dakar v hlavnej kategorii jazdia defacto dve znacky a to este ani nie priamo...a na obzore nie je nijaky isty a velky hrac. (A to je este otazka, ci X-raid dostane po Dakare 20 od BMW znova podporu na dalsie 2-3 roky)

A v kombinacii tohto vsetkeho je Adventure E (alebo nieco co bude sikovnejsie postavene) konkurenciou pre Dakar. Automobilkam totiz ponuka nieco inovativne, co ich zenie dopredu a zaroven ponuka nejake „dobrodruzstvo a vyzvu“. Naviac je to nove, neopozerane, originalne, moderne... Ak budu automobilky v nejakom novsom, modernejsom, pre sucasnu generaciu atraktivnejsom koncepte rallye-raidu , nebudu mat dovod zotrvavat v tom starom formate. Neznamena to, ze Dakar ako taky uplne zanikne, ale lahko sa moze stat, ze sa z neho casom stane alternativne, okrajove podujatie pre zopar „staromilcov“.
stř úno 06, 2019 4:50 pm

Uživatelský avatar
Pick
Příspěvky: 1391
Registrován: ned led 05, 2014 12:22 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Tak nějaká elektrifikace dálkovejch raidů je jistá věc. Je to jenom o tom, kdy se s tím začne a o jaké míře elektrifikace to bude. Něco jako Formula E v pouštním etapáku je ale aktuálně technologickej i logistickej nesmysl. Dle mě prostor k "elektrifikaci" na Dakaru vede přes využití elektriky jako možnosti určitého výkonového bonusu ať už ve formě nějakého dočasného "elektrického overboostu", či aplikace ve stylu "2WD+2elektroWD" nebo třeba kombinace spalovacího motoru + elektrickýho turba atd. To vše samozřejmě s důrazem na primární získáváním energie z rekuperace, odpadního tepla motorů atd., atd. Toto bych viděl jako smysluplnej přístup založenej na pozitivní motivaci soutěžících pro vývoj a implementaci technologie. Hlavně žádnej befel s platností od, a bez výjimek. Naštěstí mě optimismem v tomto příadě celkem naplňuje i skutečnost, že pořadatelem Dakaru je ASO a nikoliv židobolševická FIA......
#JáTaky
#FuckOffBuggyra
stř úno 06, 2019 6:02 pm

filip 90
Příspěvky: 6364
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Jak se startuje Kamaz. https://www.youtube.com/watch?v=Ofm_FdCDD88
No doby, kdy byl Kamaz ingot, co se strčil z kopce a jel jsou evidentně dávno pryč. :lol:
Filip Nikl
pát úno 08, 2019 10:52 pm

Uživatelský avatar
Milda
Příspěvky: 5780
Registrován: pát bře 23, 2007 5:03 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

to startuje jak vrtulník :lol:
sob úno 09, 2019 2:59 pm

filip 90
Příspěvky: 6364
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Milda: Njn, tak víš jak.... https://youtu.be/GZ96NFH59-0?t=3679 :lol: :lol:
Filip Nikl
sob úno 09, 2019 10:33 pm

Odpovědět

Zpět na „RALLY DAKAR apod.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů