Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida

Odpovědět
mirasat
Příspěvky: 1846
Registrován: sob led 06, 2018 10:59 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Vzhledek k tomu, že nastavení podvozku pro duny, pevnej povrch, kamení se dost liší, určitě to skýtá rychlostní výhodu.
pon led 20, 2020 10:16 am

filip 90
Příspěvky: 6367
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

U Kolomajze jde nejen o zdraví ale hlavně o peníze a zájem někoho mu něco nabídnout. No uvidíme.
Kamaz může za jízdy ovládat vliv stabilizátoru právě tím, že má na jedné straně tlumič, kde mění charektristiku útlumu a tím sílu přenášenou na stabilizátor. U nápravových tlumičů je pokud vím měnění chrakteristiky útlumu během jízdy zakázáno.
Filip Nikl
pon led 20, 2020 10:22 am

Uživatelský avatar
Pick
Příspěvky: 1391
Registrován: ned led 05, 2014 12:22 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Jsem zvědav, pro jakej automat se MM rozhodne. Jestli pro typ bez možnosti manuálního řazení ..jako používá AL nebo s možností manuálního řazení jako to má KAMAZ. Výhodnější se zdá teoreticky být "řešení KAMAZ" zejména při nějakém problému v dunách. Na druhou stranu je otázka, zda-li je taková převodovka s odpovídaícími parametry vůbec k mání, nebo jde o nějaký derivát vyvíjenej přímo v KAMAZu... :think:
#JáTaky
#FuckOffBuggyra
pon led 20, 2020 11:21 am

filip 90
Příspěvky: 6367
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

No ono jsou na výběr víceměně dva typy. Alison serie 4000 a ZF Ecomat.
Podle toho, co jsem našel a četl, tak Alison je hotový produkt, který je podle všeho "volně k prodeji". Už připravený pro Dakar přímo z Alisonu včetně softwaru. Jen si koupíte, nandáte a jedete. Používá ji většina týmů - Lopíci, De Rooy, MAZ, Dakar Speed ji má koupenou. A asi i další. Pravděpodobně VEKA, De Groot, Kovács, Fazekas...
ZF Ecomat v závodní verzi je produktem MKR Technology a mají ji Renaulty a údajně Kamaz. Těžko říct, jak to je s dostupností a cenou. Jestli to nebude něco jak tlumiče SACHS. :wink:

Možnost manuálního řazení je jen otázka softwaru, neměl by to být problém ani u jedné z variant. Je samozřejmě otázka, jestli je u Alisona možnost / ochota nějak software upravovat.
Filip Nikl
pon led 20, 2020 12:39 pm

Jiří Vintr
Příspěvky: 2347
Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

filip 90: I Kamaz jel letos už na Allisonech. Původně ale myslím zkoušeli ZF, tam ta úvaha byla dobrá a taky jsem si původně myslel, že jedou ZF.

Další, kdo jede na Allisonu, je soukromý DAF de Groot (letos č. 533), který dotáhl jamalku k pódiu.
pon led 20, 2020 4:04 pm

Uživatelský avatar
zemi8
Příspěvky: 1258
Registrován: ned led 05, 2014 8:50 pm
Bydliště: Vlašim

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Jinak ohledne toho kamionu od Maciku do Holandska bylo nekde zmineno, ze by to mela byt spise nejaka spoluprace pro Dakar Speed, ne?
pon led 20, 2020 6:08 pm

filip 90
Příspěvky: 6367
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Pan Vintr: Já jsem čerpal z toho článku, který se tu objevil, kde se o tom psalo. Ale vzhledem k tom, že se tam také psalo, že Aleš pojede s Ivecem a má vzadu příhradovou konstrukci místo rámu, jsem radši psal "Údajně".
Ono je otázka, co tam vlastně měli. První závodní nasezení automatu u Kamazu bylo pokud vím na SWR 2017. Měl to tam Mardějev ještě v 4326 v kombinaci s Liebherem. To možná byla tedy ZF. Tenkrát hovořil o tom, že se byli podívat u MKR a svezli se Sherpou, aby zjistili, jak se to chová.
Filip Nikl
pon led 20, 2020 6:52 pm

Uživatelský avatar
Coudy
Příspěvky: 2876
Registrován: pon zář 07, 2009 11:56 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Pokud u Macíků chtějí automatickou převodovku, tak je asi jednodušším řešením postavit nové auto, než kompletně předělávat Karla. Viz Aleš a novostavba Pragy na místo kompletního předělání Queen. Pokud vím, tak Holanďané si chtěli auto od Macíků pronajmout, což se nesetkalo v Sedlčanech s úplně kladnou odezvou, neboť se (a asi zcela oprávněně) obávali, že jim auto okopírují a následně vrátí. Něco jiného je prodej auta, s tím by asi problém nebyl - viz auto Jardy Valtra. Když se tu tak debatuje o automatech, tak kdo by si ještě před pár lety představil, že to u závodních kamionů bude jednou trend a v podstatě nutnost. :think:
pon led 20, 2020 7:58 pm

Tod2
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv led 08, 2009 3:22 pm
Bydliště: Kroměříž

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Já myslím, že MM se zástavbou automatu počítal a že to v současném autě problém nebude. To u tatrováckého podvozku je to horší.
S automaty byl do teď "problém" v tom, že většina lidí tvrdí, že to zvládnou ručně líp, ale aniž by se s automatem svezli...
pon led 20, 2020 8:24 pm

Uživatelský avatar
Coudy
Příspěvky: 2876
Registrován: pon zář 07, 2009 11:56 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Já se právě obávám, že s tím moc nepočítali. Ale rád bych se mýlil.
pon led 20, 2020 8:35 pm

filip 90
Příspěvky: 6367
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Proč by stavěli nové auto kvůli převodovce. :shock:
Vyhoděj ZF - ku, to je "hned". Převaří pár držáků a šoupnou tam Alisona. Měl by tam pasovat - příruby jsou standardizované pokud vím. Pak nějak vyřešit chlazení - to nevim, jak to tam technicky je. Vymění se šaltpáka za volič převodovky a je to. Týden práce třeba...

Je to jedno u čeho to je. Pokud má Tatra sestup určený pro převodovku na motoru, tak se prostě prohodí převodovky. Složitější by to bylo u "klasiky" s převodovkou Tatra na rouře. Tam by záviselo na poloze motoru. Pokud by byl vysoko, musel by se vyměnit sestup za vyšší, což už znamená roztrhnout rouru.
Filip Nikl
pon led 20, 2020 9:02 pm

Uživatelský avatar
Coudy
Příspěvky: 2876
Registrován: pon zář 07, 2009 11:56 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Týden práce? :D :D :D To si úplně nemyslím. Navíc to chlazení bude celkem velký oříšek.
pon led 20, 2020 9:22 pm

Uživatelský avatar
jsafra
Příspěvky: 732
Registrován: úte pro 01, 2009 12:11 am
Bydliště: Pardubice

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Tatra montuje automaticky převodovky už dlouhou radu let tak v čem by měl byt problém nebo by to mělo byt horší?
pon led 20, 2020 9:40 pm

Tod2
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv led 08, 2009 3:22 pm
Bydliště: Kroměříž

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Přestavět "starý" podvozek s manuálem na nový s automatem, tady bylo nové auto (podvozek) logický krok...
pon led 20, 2020 9:48 pm

Uživatelský avatar
Pick
Příspěvky: 1391
Registrován: ned led 05, 2014 12:22 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Viděl bych to stejně , jak píše filip90.... prostě MM do stávajícího řešení naroubuje automat, pořešej se věci související a uvidí se. Pod tou větou o "vývoji nového auta" od pana novináře se může schovat cokoliv od nějakejch "nezávaznejch" hrátek v CADu, přes novej podvozek až po vůbec nic. Sice bylo v český kotlině tradicí každoročně "vyvíjet", ale vidno, že i tradiční a permanentní "vývojáři" již zjevně pochopili, že cesta k úspěchu vede jen přes vyzkoušený a vychytaný řešení + permanentní drobná vylepšení u řešení, které se neukázali jako nejideálnější. Nakonec jak MM tak AL to v zásadě postavili na už vychytaným základě, kde jeden "jen" vyměnil boudu a druhej vyměnil "jen" motor a převodovku. Tudy dle mě vede cesta. Byť to není vhodnej příklad komparace, ale stačí kouknout na KAMAZ. Tam jdou jen cestou permanentní evoluce a ono to funguje.... :)
#JáTaky
#FuckOffBuggyra
pon led 20, 2020 10:28 pm

Odpovědět

Zpět na „RALLY DAKAR apod.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: mxmaki a 19 hostů