Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida

Zamčeno
nomerad
Příspěvky: 1355
Registrován: úte zář 12, 2006 8:46 pm

Příspěvek

Takže už dojel i Kasák se 100% Tatrou - celkově 43. místo.
sob led 18, 2014 9:28 pm

Neil
Příspěvky: 482
Registrován: pon led 06, 2014 5:39 pm
Bydliště: Prag

Příspěvek

omlouvám se celému Rusku, jak jsem je tady hanil...jak jsem chtěl sedět v kabině posádky č. 506 kolem WP3 dnešní etapy, o červeném telefonu z Kremlu, že mají letět podojezdu na Sibiř, atd.
sob led 18, 2014 9:30 pm

Uživatelský avatar
herrywood
Příspěvky: 3888
Registrován: úte lis 06, 2012 2:14 pm
Bydliště: Kde se dá ... hlavně doma

Příspěvek

Ale copak zase si někdo stěžoval ? :D
sob led 18, 2014 9:47 pm

Uživatelský avatar
herrywood
Příspěvky: 3888
Registrován: úte lis 06, 2012 2:14 pm
Bydliště: Kde se dá ... hlavně doma

Příspěvek

Kdo lže ten krade :lol: :lol:
Prý že Kolomý se svým 5. místem je pořád nějlepe umístěným čechem za dobu co se jede dakar v JA :shock: To zas píše nějaký neználek ... To se mohli rovnou zeptat Mácíka jak to vidí :D
http://www.buggyra.com/dakar/?page=zavo ... &zavod=494
sob led 18, 2014 10:12 pm

mkshort
Příspěvky: 2
Registrován: čtv led 16, 2014 11:23 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Kdyz se ted pred par hodinami probiralo opet perovani a vcera ten Alesuv podvozek, hlavne tlumice - zdali jsou FRT vhodne, ci zda lepe pouzit Reigery, atp., zkusil jsem dat dohromady par odstavcu o tom, ze „vychytani“ podvozku je opravdu komplexni vec.
Bude to asi delsi, tak ctete jen dokud vas to neprestane bavit... ;-)
Bude se zde mluvit o podvozku jako celku, nikoliv jen o tlumenim samotnem, ktere tu bylo hojne pretrasano. Spousta veci, ktere je nutne v tomto smeru optimalizovat (konstrukcne i funkcne), tu jiz zaznela, i kdyz oddelene. Nicmene, nektere veci nezaznely vubec. Takze zkusim zjednodusene sumarizovat. Jinak je to spise tema na celkem obsahlejsi knihu.
Prvni veci je tzv. charakteristika perovani (jde pouze o pruzeni, nikoliv tlumeni), tzn. zavislost sily na zdvihu kola. Zde je mozne volit linearni charakteristiku (vinute pruziny, nektera listova pera), pripadne progresivni (vetsinou vzduchove mechy), kdy sila se zdvihem roste vice nez primkove. Kombinaci obojiho muzeme ziskat jisty kompromis, ktery je zde zrejme idealni, proto je toto reseni hojne uzivane. Zakladni velicinou je zde tuhost perovani, tedy velikost prirustku sily na jednotku zdvihu (N/mm). S touto charakteristikou take souvisi volba staticke polohy perovani, tedy zdvihu kola pri zatizeni jen vahou vozidla. Staticka poloha a tuhost perovani pri pouziti vzduchoveho elementu muze byt (i za jizdy) menena zmenou tlaku media. Charakteristika perovani ovlivnuje chovani vozu zejmena pri pomalych prujezdech slozitym terenem, kdy jsou sily od tlumicu male. Sily pruzin navraci perovani do staticke polohy po propruzeni.
S touto veci je nutne zminit i zdvih perovani. Ten je pro trucky (kat. T4.2) reglementem urcen jako 300 mm maximum, coz pro takovy kolos neni mnoho (vic maji i motocykly). Mel by byt kontrolovan a omezen jistymi povinnymi popruhy dodanymi poradatelem (vice mozno nastudovat zde: http://www.dakar.com/dakar/2014/docs/Re ... 014_US.pdf)
Nicmene, nektere vozy ze spicky se zdaji mit tento zdvih vetsi. Tatra je vlivem konstrukce nezavisleho zaveseni kol s kyvnymi polonapravami v tomto smeru trochu limitovana a dle mych informaci nektere dakarske Tatry nevyuzivaji ani tohoto povoleneho limitu.
Zdvih perovani je jednou z dulezitych veci pro terenni auto, kde je nutne pohlcovat jak nerovnosti ruzne velikosti a frekvence, tak i tlumit dopady po skocich. Vetsi zdvih = lepsi moznost pohlceni velkych skoku (energie = prace = sila krat draha). Viz. napr. momentalni konstrukce vozu WRC, kde naprava umoznuje velky zdvih od staticke polohy dolu („odveseni“). Ten je vyuzit na skocich, kdy se perovani vysune az na spodni doraz a je pro dopad pripraven enormni zdvih umoznujici pohltit dopadovou energii vozu s primerenou silou na dlouhe draze. Nicmene staticka poloha vozu je idealni, nezvysujici zbytecne polohu teziste vozu nad terenem.
Druhou veci je to nestastne ;-) tlumeni. Ano, ma zasadni vliv na jizdni vlastnosti, kdy se za jizdy po nerovnostech tlumic snazi ve spolupraci s pruzenim a dalsimi elementy (napr. stabilizatorem) udrzet co mozna nejmensi zmeny pusobicich sil mezi pneumatikou a terenem, ktere ovlivnuji dosazitelnou trakci jak v pricnem (zataceni) tak podelnem (pohon, brzdeni) smeru. Druhym z hlavnich ukolu je utlumeni pohybove energie dopadajici vozu po skoku. Obe tyto funkce maji odlisne az protichudne pozadavky na nastaveni charakteristiky tlumeni. Nastaveni vlastniho tlumice je mala magie. Sklada se za prve z tovarniho nastaveni tlumici charakteristiky (tedy zavislosti tlumici sily na rychlosti pohybu pistnice tlumice) pro stlacovani a roztahovani (v anglictine uzivane terminy „compression“ a „rebound“) vetsinou pomoci ruznych sestav planzet ventilku na pistu tlumice ci tlakove nadobce. Toto je to nejdulezitejsi know-how dodavatele tlumicu. Za druhe z dalsiho mozneho ovlivnovani teto charakteristiky pomoci nastavovacich prvku tlumice (u nejvyspelejsich konstrukci 4 prvky – high and low speed pro oba smery). Tim se ruzne moduluje zakladni charakteristika. To je jiz zalezitost jezdce/technika, aby doladil tlumic dle aktualnich pozadavku vozu a terenu. Dale jsou nektere tlumice vybavene obtokovymi kanalky ci ventily, ktere umoznuji zavislost tlumici sily nejen na rychlosti, ale tez na poloze pistnice, coz umoznuje vyporadat se jak s malymi nerovnostmi s vysokou frekvenci, ktere se deji blizko staticke polohy tlumice (tlumeni je nizsi v teto oblasti), tak velkymi dirami ci skoky (zvysene tlumeni mimo tuto oblast). Dalsi vybavou tlumicu mohou byt hydraulicke dorazy v krajnich polohach umoznujicich nahle zvyseni sily, ktere snizuje razy. Kazdopadne teorie tlumeni je mnohem slozitejsi nez tech par vet vyse a praxe, tedy nalezeni idealniho nastaveni pro ruzne povrchy a jizdni rezimy, je prave tou velkou magii. Jen poznamka – technicke rady zakazuji moznost nastavovani perovani z kabiny vozu.
Faktorem ovlivnujicim chovani zaveseni kol zejmena pri vyssich frekvencich perovani (jizda velkou rychlosti po drobnejsich nerovnostech) je velikost neodpruzenych hmot. Nizsi vaha znamena mensi setrvacne sily pri periodickem pohybu kola a tudis mensi kompliace pro tlumic. Zde je nezavisle zaveseni (Tatra, Ginaf X2222) ve velke vyhode proti tuhym napravam.
Toto neni jeste zdaleka vse – ted spoluprace jednotlivych kol a dynamicke chovani vozu. O rozlozeni sil mezi jednotliva kola obou naprav rozhoduje tzv. naklapeci tuhost napravy ve spolupraci se stabilizatorem, ktery prave tuto naklapeci tuhost napravy svou tuhosti zvysuje. Celkova naklapeci tuhost obou naprav ovlivnuje velikost naklopeni vozu pri pusobeni bocni sily (tedy zejmena v zatacce). Pomer mezi celkovou naklapeci tuhosti predni a zadni napravy ovlivnuje chovani vozu v zatackach – nedotacivost ci pretacivost. Toto je prave mozne ovlivnovat zvolenou tuhosti stabilizatoru a ziskat tak napr. neutralni ci lehce pretacivy ci nedotacivy vuz, jak nejlepe vyhovuje jezdci. Nevyhodou stabilizatoru je zvyseni tuhosti pruzeni, ma-li perovat jen jedno kolo samostatne (napr. diry jen v jedne casti vozovky), proto neni ucelne mit stabilizatory prilis tuhe.
Dalsim dulezitym faktorem je poloha teziste, ktera ma zasadni vliv na chovani vozu. Tedy jeho podelne umisteni (jeden z duvodu proc mit „kapotaka“) a hlavne jeho vyska nad terenem. Tim se dostavame k funkci podvozku jako celku. Zde je nejdulezitejsi chovani podvozku v zatackach. Resi se hlavne klopeni (bocni naklon) vozu pri prujezdu a poloha kol vuci terenu pri zataceni (u nezavislych naprav; tuhe polohu neresi, ta je stale +/- kolmo), jez ovlivnuje pneumatikou prenesitelnou bocni silu. Zde je nutne u nezavisleho zaveseni brat v potaz polohu stredu klopeni napravy, naklapeci tuhost, vysku teziste (nizsi = lepsi) a tim zmenu zatizeni jednotlivych kol a dale u nezavislych systemu prirozenou protiponorovaci schopnost napravy (tzv. anti-roll effect) pri pusobeni bocnich sil. To vse pro obe napravy. Z toho celeho vyjde celkove naklopeni karoserie, zdvih a poloha jednotlivych kol pri prujezdu zatackou. Je nutne nalezt idealni stav. Navic, zataceni se v realite deje v nerovnem terenu, kdy musi idealne fungovat pruzeni a tlumeni. Kdo toto zvladne, je v zatackach rychly, kdo ne, je rad, ze se do zatacky vubec vejde...
Pro priklad Tatra. Ta pouziva z kinematickeho hlediska tzv. nezkracenou kyvacku, kde osa otaceni prave a leve polonapravy je shodna (stred “roury”). V tomto bode je i stred klopeni predni napravy. Vzadu je to shodne. Spojnice techto stredu urcuje osu kolem ktere se odpruzena hmota (roura, ram, budka, nastavba) klopi pri pusobeni bocni sily, tedy hlavne v zatacce. K tomu prichazi protiponorovaci schopnost napravy pri pusobeni bocnich sil. Ta je u teto napravy relativne velka, proto je mozne videt Tatru pri rychlem prujezdu zatackou (zejmena na povrchu s dobrou adhezi, treba asfaltu) s koly do silneho „V“, coz neni pro prenos bocni sily vubec idealni poloha kola k vozovce.
Tato tatrovacka naprava neni z kinematickeho ani siloveho hlediska napravou idealni, rekneme je tou nejzakladnejsi z tech nezavislych. Mnohem lepe se s timto jevem dovedou poradit lichobeznikove napravy (Ginaf X2222) ci o trochu hure McPherson.
Tento jev muze byt jednim z duvodu proc Ales Loprais jede velmi tuhe nastaveni podvozku, ktere je vsak na ukor kvality pohlcovani drobnejsich nerovnosti a zrejme i trakce, nehlede k vibracim celeho vozu a jejich negativnimu vlivu na posadku.
Vozy s tuhymi napravami maji situaci jednosussi, nebot poloha kol vuci terenu se diky pevemu spojeni nemeni. Nicmene naklapeni vozu se resi obdobne, s tim rozdilem, ze tato naprava nema zadny prirozeny anti-roll, ma jen svou naklapeci tuhost.
Dalsimi faktory ovlivnujicimi chovani vozu jsou napr. jiz zminena podelna poloha teziste, podelne rozlozeni hmoty (tedy moment setrvacnosti vozu ke svisle ose), atd., atd. Dale by se dala podobnym zpusobem probirat podelna dynamika vozu, tedy chovani pri brzdeni a zrychlovani. A navic – vse souvisi se vsim, coz zeslozituje jiz tak slozite........
Techto par odstavcu se snazilo zjednodusene ilustrovat komplexnost problemu zvanou idealne zkonstruovany a naladeny povozek dakarskeho trucku. Nalezeni tohoto idealu nejakou chvili trva, a praxe ukazuje, ze dlouho a systematicky vyvijene vozy (hlavne Kamaz, ale i Iveco a castecne MAN) maji v tomto smeru naskok a tim jsou blize k metam nejvyssim. Takze ne revoluce, ale spise evoluce vede k vysnenemu cili.
sob led 18, 2014 10:13 pm

Uživatelský avatar
bubak
Příspěvky: 336
Registrován: sob črc 22, 2006 6:39 pm

Příspěvek

Coudy píše:No podle textu to vypadá, že skutečně Karginov u nehody musel pomáhat, proto mu odečetli čas. S čímž se nedá nic dělat.
De Rooy:
Obrázek

Karginov:
Obrázek
sob led 18, 2014 10:26 pm

Uživatelský avatar
Arktik
Příspěvky: 14060
Registrován: ned kvě 02, 2010 2:26 pm
Bydliště: Uzhgorod

Příspěvek

:think: jak to tak ctu na seznam.cz tak komandu KAMAZ MASTER po navratu do Ruska neceka zadna Sibir, ale vyznamenani za zasluhy! :lol:

Obrázek

http://www.sport.cz/moto/rallye/clanek/ ... tml#hp-sez
sob led 18, 2014 10:34 pm

levak
Příspěvky: 647
Registrován: ned led 03, 2010 4:48 pm
Bydliště: čr

Příspěvek

hmm dobrý no takže de rooy projel a nejspíš nebylo potřeba pomáhat jenže karginov už ne protože auto stalo přes cestu hmm a ted mi řekněte jakej je v tom rozdíl když poslali těch 20 motorek do toho udolí odkud se nemohli dostat.
sice jim umožnili pokračovat ale jako pěšky to doběhnout asi nešlo takže jak to teda že jemu čas odečetli ja to nepochopím to pro těch 20 poškozenejch je výsměch
sob led 18, 2014 10:36 pm

Uživatelský avatar
Fino
Příspěvky: 929
Registrován: stř říj 17, 2012 2:24 pm
Bydliště: Bechyně

Příspěvek

mkshort : super čtení, dikec :thumbud: :thumbud: :thumbud:
sob led 18, 2014 10:37 pm

Uživatelský avatar
Coudy
Příspěvky: 2876
Registrován: pon zář 07, 2009 11:56 pm

Příspěvek

sob led 18, 2014 11:17 pm

levak
Příspěvky: 647
Registrován: ned led 03, 2010 4:48 pm
Bydliště: čr

Příspěvek

jo tak ted byli zaběry v tv a na jednu stranu nutno říct že de rooy se tam nezachoval zrovna fér a karginov opravdu pomahal vracet auto na kola
sob led 18, 2014 11:20 pm

Uživatelský avatar
Natural Bourbon
Příspěvky: 28
Registrován: ned led 05, 2014 2:29 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

mkshort: Pěkný postřeh se zdvihem u Tater. Taky mi ze záběrů přišlo, že mají zbytečně veliký sag (Loprais a Ardavičus mají zadní nápravy ponořené snad uplně). Ale vlastně právě kvůli krátkému poloměru otáčení polonápravy by jinak jeli pořád po vnější hraně pneumatiky. Podvozek je asi do jisté míry standardní, ale nevíš, jaký maximální rozsah zdvihu polonápravy zvolené zavěšení dovoluje? Tedy při stavu, kdy mám jenom rouru a polonápravu a žádné tlumení a pružení. Minimálně počítám, že od horizontální osy bude výkyv větší směrem dolů.
V Zamin-Uudu vystupte z vlaku a hranice do Číny přejeďte džípem.
ned led 19, 2014 1:44 am

Uživatelský avatar
toko
Příspěvky: 636
Registrován: ned dub 13, 2008 9:08 am

Příspěvek

Jestli ještě můžu mít dotaz, když jsou dva tlumiče na kolo, jsou oba nastavené stejně, nebo každý z nich má jinou charakteristiku?
Madness??? No, this is TATRA!!
ned led 19, 2014 2:23 am

Uživatelský avatar
Natural Bourbon
Příspěvky: 28
Registrován: ned led 05, 2014 2:29 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Ke kauze Karginov vs Zhou: Čínská posádka byla venku a evidentě zcela v pořádku. Projet se to místo evidentně taky dalo. Takže žádný pománáhí není potřeba. Karginov měl projet. Samozřejmě byla to blbá nepřehledná zatáčka a nebezpečné místo a proto mu čas odečetli. To je prostě francouzský způsob organizace: ohýbáme pravidla s individuálním přístupem tak, aby to bylo spravedlivé. Tím to ale sklouzává do subjektivní roviny. Aspoň závodili, ne jak Mini, zlatej Volkswagen.

Jinak teda já být Zhou, tak se velmi stydím. Jede Dakar už po hodněkráté a pořád paběrkuje mezi druhou a třetí desítkou. Letos si koupí nejlepší a nejdražší auto, aby ho v poslední etapě otočil na střechu ve chvíli, kdy mu už vůbec o nic nejde.
V Zamin-Uudu vystupte z vlaku a hranice do Číny přejeďte džípem.
ned led 19, 2014 2:26 am

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2208
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Příspěvek

Herrywood:
V tom článku je jen napsáno, že loňské páté místo Kolomého letos nikdo z Čechů nepřekonal. O tom, že by to měl být nejlepší český výsledek na JA Dakaru jsem se tam nic nedočetl. Ale třeba to tam bylo a přečetli si tvůj příspěvek a opravili to. :-D
!LIAZ 4life!
ned led 19, 2014 6:49 am

Zamčeno

Zpět na „RALLY DAKAR apod.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 hostů