Moderátoři: martin_100, Olda, Chomuťák

Odpovědět
janos007
Příspěvky: 1
Registrován: úte lis 06, 2012 8:08 am
Bydliště: SK

OASA

Příspěvek

Jazdim na nej asi rok, je po prvom majiteľovi.

Obrázek
Obrázek

Obrázek

Obrázek
pát srp 23, 2013 10:43 pm

Uživatelský avatar
Study
Příspěvky: 177
Registrován: pon pro 24, 2007 10:17 pm
Bydliště: Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak jsem si udělal radost a pořídil dalšího veterána... U ženy jsem to uhrál na to, že má velkou ložnici 8) .

Fotky a více info bude časem na webu (odkaz dole), jednak úraz a druhak už se sere a ve spojení těchto dvou věcí s plovoucím zaměstnáním jsem rád, že se dostanu večer vůbec domů.

Obrázek
stř kvě 07, 2014 9:41 pm

Milan Černý
Příspěvky: 831
Registrován: úte srp 26, 2008 9:24 pm
Bydliště: E.Beneše 10/16 Prostějov

Příspěvek

Tak pár řádek mého hodnocení autobusu OASA.
Tento autobus předchází spousta pověstí , pravd a polopravd. Pokusím se pouze přiblížit mé dojmy z jízdy s tímto ,, klenotem,,. Pokud se týká toho co upoutá nejdříve. Tak jako u žen je to vnější vzhled. A tak i OASA upoutá. Díky prostorovému řešení prosklených ploch působí mnohem větším dojmem. Postava člověka stojícího u její přední části se zdá být menší než když stojí u přední části autobusů Bova. A pokud by člověk stál u nové OASY s novým lakem tak si dovolím tvrdit, že dojmy by byly ještě umocněny. Opticky působí velkým dojmem i díky rozvržení předních dveří a díky shodě prosklených ploch u řidiče a to jak z pravé tak i levé strany. I hodnocení vzhledu je třeba posuzovat s ohledem na dobu vzniku a technologické možnosti výrobce v době vzniku. Prostě někomu se bude zdát zajímavá a někomu ne. Stejné jako u žen , někdo rád brunetky a někdo blondýnky.
Nastupování do autobusu. Nástup pro řidiče z jeho strany poněkud zvláštní, ale je to o zvyku. Chtěl bych to zažít v době novosti , kdy i tyto dveře jsou otevírány vzduchem. V krásce s níž jsem mněl tu čest se tyto otevírají vzad. Nastupování pro cestující z jejich strany je poněkud komplikované šířkou dveří a především umístěním nouzového sedadla průvodce. To však se sklápí do předu k čelnímu sklu. Zvláštností je jeho možnost otočení směrem zády k vstupním dveřím. Takže pro řidiče tak může průvodkyně poskytovat kouzelný pohled na její dlouhé nohy. Výhodou dveří u řidiče je , že v době horka si u stojícího autobusu otevřete oboje dveře a ač zůstávate za volantem vánek vás ochladí. Nevýhodou je že u řidiče nejde stáhnout okno v bočních dveřích. Je tu možnost pouze malého spodního okénka jehož výška je deset centimetrů. Stahování kličkou. Osobně bych se bál, že ho zapomenu před odchodem uzavřít a zmizí mi doklady.
Místo řidiče - přístrojová deska s ovladači , které jsou přikloněny k řidiči na středovém panelu. Ovládací tlačítka osvětlení , otevírání dveří a podobně jsou shodná s tlačítky, jež byla montována ve vozidlech Favorit. Hlavní ovladače na sloupku volantu jsou shodného typu s autobusy řady karosa a rovněž ukazatele provozních stavů dodával stejný výrobce. Pokud se jedná o možnost seřízení sedadla a výhledové podmínky od volantu, pak si dovolím své osobní postřehy. Posed a možnost seřízení mi při mé výšce 178 cm vyhovoval. Rozhledové podmínky směrem na pravou stranu mne přední sloupek moc ve výhledu neomezoval. Je však faktem, že díky umístění zrcátka a šířce a sklonu A sloupku tu mrtvé úhly jsou. Ale ty najdeme u každého vozidla nějaké. Jde o to , aby tuto skutečnost řidič eliminoval více pohledy a nakloněním se do výhledu. Dovolím si tvrdit , že pohled směrem na pravý bok je stejně hodnotný jako u autobusů Bova. Ani tam směrem na pravou stranu trochu šikmo vzad není o nic horší. Tedy ani lepší a ani horší. Zde bych naleznul shodu. Pohled řidiče směrem vlevo z místa řidiče je přece jen sloupkem A , jeho šířkou podstatně horší a hrozí tu větší možnost přehlédnutí . V tomto bodě je na tom Bova lépe. Pokud se týká subjektivních pocitů za volantem. Mně samotnému více vyhovuje OASA, kde při jízdě vidím přední sloupky a nepřipadám si jako vystrčený na nějakém bydélku , což u Bovy u mne nastává. Zde vím , kde který roh skutečně je a nemusím si jej domýšlet. Je faktem , že mlžení oken u autobusu OASA asi bylo skutečností, neboť i u té z kterou jsem měl tu čest si předchozí majitel přinýtoval na horní okraj lištu, jež pravděpodobně usměrňovala vzduch. Dráhy řazení a chod převodovky praga ve variantě deseti stupňů ovládaných pomocí řadící páky s přepínačem na rukojeti mně osobně vyhovovalo a dovolím si tvrdit, že více než dvojité H u Bovy. První čtyři rychlostní stupně jsou dosti na krátko, ale zde je potřeba se přizpůsobit, vše je o zkušenostech a umu řidiče.
Místo řidiče je odděleno od prostoru cestujících dvojící skříněk s lednicemi, čímž je mu poskytnuto určité soukromí a i bez zástěny na něj není moc vidět, snad jen z první řady sedadel na pravé straně je možnost sledovat jeho činnost.
Paluba autobusu je osazena klasickými sklopnými sedadly s možností nastavení opěrky pro nohy. V zadní části autobusu na pravé straně za tzadními dveřmi je v úrovni paluby umístěno WC. Zde je celkem dostatek prostoru pro vykonání potřeby , srovnal bych to s WC v panelákovém bytě i ovladač osvětlení nám toto připomene. Nevýhodou se mi však zdá otevírání dveří WC do uličky a tak osoby sedící hned u těchto dveří , tedy poslední dvě řady na levé straně mají možnost nahlédnout do tohoto prostoru aniž by jej navštívili. Pokud se týká odvětrání , tak to jsme nezkoušeli a tak nejsem možnost vjemů pachových posoudit. Za WC se nachází ještě prostor jež může na pravé straně složit jako šatna.
Úložné prostory jsou ,, veliké ,, otevírání - odjištění pomocí vzduchových ventilů, jež jsou umístěny za sedadlem řidiče, zvlášť pravá a levá strana. Otevírání těchto prostor je povysunutím a pak podél karosérie na horu. Tudíž nezasahují tak podstatně do prostoru jako u klasického otevírání. Ložnice je kapitolou samou pro sebe, její velikost příjemně překvapí. Možnost uložení osobních věcí na poličku v ložnici je též příjemným bodem. Vstup do ložnice za jízdy je umožněn nadzvednutím a odsunutím vstupního prostoru uprostřed uličky. Tyto dveře jsou na úchytech , takže se neposouvají po zemi, ale je jim určena dráha pomocí vzpěr. Komunikace mezi řidiči je zajištěna pomocí telefonu. Nevýhodou tohoto vstupu je , že pokud některá náhodně cestující kamarádka řidiče ho chce navštívit v ložnici je všem ostatním cestujícím na očích a není tak skryta jako když míří za řidičem v Bově. Tady se prostě žádný mimomanželský styk neutají. Možnost zvukového utlumení ložnice s ohledem na pronikání zvuků do a z ložnice nejsem schopen zhodnotit. Tepelné utlumení je však dostatečné , neboť ač jsem parkoval na sluníčku v ložnici bylo příjemně.
Jízdní vlastnosti. Osobně se mi jelo s OASOU příjemně. Na volant reagovala s jistotou a i nerovnosti vozovky byli dle mne dostatečně utlumeny. Je však potřebné počítat s výškou autobusu a tedy těžištěm tohoto tělesa. Brzdovou soustavu si dovolím hodnotit jen okrajově, neboť žádné táhlé kopce jsem nesjížděl. Dovolím si však tvrdit , že hodnoty naklánění a schpnosti brždění podstatně ovlivňuje řidič. A pokud už jede s tímto typem autobusu tak by neměl mít problém odhadovat dojezd autobusu, jeho zpomalení a schopnost brzdění pomocí rychlostních stupňů a motoru . Prostě řidič autobusu musí umět předvídat a ten kdo jezdí styl brzda- plyn. Či se mu v jízdě během dne vyskytne deset krizových situací a musí panicky brzdit nebude vhodným kandidátem na řízení této řady autobusů. Je důležité , aby vždy v daném bodě byl napřed rozum a myšlenka a až následně samotný autobus.
Mne osobně tedy OASA s přihlédnutím k době jejího vzniku a k tomu že to byl jeden z prvních počinů výrobce autobusů tohoto druhu v naší zemi příjemně překvapila a je mi líto, že jsem neměl možnost poznat schopnosti těchto ,, krásek,, v době kdy byly ještě novotou vonící.
Tyto mé řádky berte jen jako jeden z řady názorů těch co už jeli téměř se vším , ale jenž je hrdý na to co ruce lidí v této zemi dovedli vytvořit, byť mnohdy jen tak na kolenou.
MILDATRUCK
pon kvě 12, 2014 2:13 pm

Odpovědět

Zpět na „AUTOBUSY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti