Pred nejakym casom som bol zamestnany (ked sa to da tak nazvat) v jednom ustave v Bratislave a jeden z mojich kolegov bol isty Peter. Peter bol clenom isteho spolku starajuceho sa o historicke kolajove vozidla a cele vikendy travil niekde v depe. A tento Peter jeden pekny den prisiel do roboty a hovori, ze o par mesiacov bude v Bratislave akcia, zraz starych masin, ze sa zucastnia s nejakym parnym rusnom a motorovym voznom a ze po akcii nepojdu naspat do Zvolena, ale ze masinky nechaju v BA aby potom o par tyzdnov neskor s nimi isli do Budapesti.
"...no a pocas tych dvoch tyzdnov tu budu tie stroje len tak stat, tak som myslel, ze by sme to mohli vyuzit"
Tu sme spozorneli, ako by sme my mohli vyuzit nejaky vlak?
"Som myslel, ze by sme ten motorak zobrali do jeho rodiska"
"Ako do Studenky?" (zaujimave, ale nie velmi ohromujuce)
"Neeee.... zlozili ho sice v Studenke ale vacsina casti bola vyrobena v Koprivnici, takze by sme isli tam. Pozreli by sme si fabriku a muzeum a tak..."
No to uz je ina rec!
V tom ustave sa tiez vyskytovala ista Petra, ktorej otec bol byvaly zamestnanec Tatry, s prislusnymi znamostami a tak vybavit prehliadku fabriky by nemal byt problem.
No a potom Peter vysvetlil, ze akcia by bola take podakovanie ustavu sa pomoc pri zachrane nejakeho parneho rusna, ze kedysi bola medzi ustavom a Tatrou cula spolupraca, ze o volne miesta by bol zaujem aj medzi fanusikmi zeleznic, ze motorak zvladne tych 500km hore dole bez poruchy, ze to nebude extra pohodlne, lebo sediet sa bude na drevenych laviciach a rychlost neprekroci 50km/h, ze budeme musiet zohnat suhlas majitela toho motoraka, pretoze spolok ho nevlastni, iba sa on stara, ze musim poziadat nejakeho zel. dopravcu o sponzorske vo forme navigatora s platnym poznanim trate, ukecat zeleznice aby nam odpustili poplatky za pouzitie trate, potom to vsetko zopakovat na druhej strane hranice a este vybavit prislusne papiere, aby ten motorak vobec mohol za hranice.
Ta cast ohladne papierovaciek nas nepresvedcila, ze by sa taketo nieco dalo vobec uskutocnit. Ale Peter vedel (a vie) o zelezniciach viac ako my ostatni dokopy a tvrdil, ze sanca je slusna.
Nakoniec sa vsetko vybavilo (nie same od seba) a uskutocnila sa skvela akcia. Akurat bezo mna, lebo akurat vtedy sa mi usli nejake povinnosti v GB. Moj brat isiel namiesto mna, fotky su jeho dielo.
Zvlastny motorovy osobny vlak "Mylius Expres", podla prevodovky Mylius, ktora zabezpecuje prenos vykonu z motora Tatra na kolesa motoraka.
To je ten motorak, M131.1053, 2 napravy, vyr. 1948 ako jeden z 549ks pre CSD, 48 sediacich cetujucich, pohanany vzduchom chladenym V12 Tatra, 114kW, hmotnost 16t, max 60km/h, znizena na 50 vzhladom na vek vozna. Niekde medzi Bratislavou a Koprivnici.
Restauracny vozen CDlm.
riadiace stanovisko:
Dalsia legenda, Trabant 601 kombi
A sme tu
Obrazky z prehlaidky tovarne:
Docasny nedostatok kapot
Cakanie na noveho majitela
Skusobne vozidla
Kratke prevezenie na polygone
Z terenneho polygonu nie su obrazky, prilis to tam natriasalo
A teraz ideme do muzea Tatra, vita nas Slovenska strela (tipol by niekto rok vyroby 1936?)
Mozno viete, mozno nie, Tatra je jeden z 3 najstarsich vyrobcov automobilov na svete (a stale funkcna). Zalozena v r. 1850, prvy automobil vyr. 1897 a prvy nakladny automobil v r. 1898.
Na porovnanie, Peugeot tvrdi, ze jeho historia siaha do 18. st., Studebaker bol zalozeny v r. 1852, Benz & Cie. v r. 1883 a Daimler v r. 1890. Benz postavil svoj prvy motrovy voz v r. 1885-86 a Peugeot v r. 1889. Daimler postavil prve nakladne vozidlo v r.1896 a Studebaker v r. 1902.
Prvy motorovy voz z Koprivnice, Praesident, pohanany motorom Benz, 2.7L, 5kW @ 600rpm, 2-st prevodovka, max 25km/h. Replika z r. 1977, original je v NTM v Prahe.
V tych casoch Cechy a Morava patrili do Rakusko-Uhorska, Koprivnice sa volali Nesselsforf a Tatra sa volala Nesselsdorfer Wagenfabrik.
NW typ S 20/30, 1910-1914, 3.3L R4, OHC, 22kW (30hp), 80-90km/h
NW typ T, 1914-1920s, 3.6L R4, OHC, 1700kg, 80-90km/h
NW typ K, 1910
Tatra 11, podvozok, r. 1923
Tatra 30, 1926-30, 1.7L B4, 24hp
Neskorsi model, 30/52:
Tatra 54, 1931-33, 1.5L B 4, 22hp, 80km/h, vyr. ~1500ks.
Tatra 75, 1933-47, 1.7L B 4, 30hp, 90-100km/h, ~ 4500ks.
V570, prototype nahrady modelu 12 z r. 1933. Plochy 2-valec., 854ccm, 18hp, 4-st prevodovka, 75-80km/h.
V809, 1940-42, 2.5L, B4, 50hp
Tatra 57K, vojenska verzia asi najoblubenejsej Tatry, 1.2L B4, 18hp, vojenska verzia K mala asi 20-25hp.
Tatra 70, limo z r. 1931-36, vodou chladeny R6, OHC, 3.4L, 48kW, 2400kg, 110km/h. Limuziny sa karosovali zvycajne vo firme Sodomka.
Tatra 72, 1933-35, B4, 1.9L, 25kW, 1800kg, 90km/h
43/52
Tatra 77 - asi prvy seriovo vyrabany aerodynamicky automobil (predstaveny v r. 1934). Vzduchom chladeny 3L V8, OHC, 44kW, 4-st prevodovka, max 150km/h. V r. 1935 modernizovana na 77A a potom nahradena lepsim modelom 87.
Tatra 87. Vyrobenych asi 3000ks medzi r. 1937 a 1950. Tipnete si niekto sucinitel odporu vzduchu? Nie? Podla testov v 70-80 rokoch v GB a Svedsku je to 0.36.
Tatra 97 (vlavo), ludovejsia verzia T87. 1937-39, 1.8L B4, 29kW, 130km/h.
To cierne auto za 97 je T90, prototyp z r. 1935.
Tatra 600 "Tatraplan", 1947-52, B 4, 1.95L, 38kW, 130km/h, cx=0.33, ~6300ks.
Jediny kus T600 cabrio, karoseria Sodomka, r. 1949, darovany Stalinovi ale ten ho nepouzival.
Tatra 603, 1955-75 limo, V8, 2.5L, ~70kW @ 4000rpm, kotucove brzdy na vsetkych kolesach, bezkontaktne zapalovanie, 160km/h.
Ked uz 603 starla v Tatre Bratislava postavili prototyp jej nastupcu, 603X (v r. 1966) - odmietnuty ako prilis sportovy.
Sanitka odvodena z 603X, oznacena 603A, takisto jediny prototyp.
No a nakoniec Vignale nakreslil nieco, co sa veducim pacilo a zrodila sa 613. V8, 3.5L, OHC, 125kW, 5-st prevodovka, 190km/h, neskor so vstrekovanim 220.
Na obr jediny kus s otvorenou karoseriou pre vojenske prehliadky.
Zachranarske vozidlo, oznacene 623
613 "Prezident" - prepracovana T613 z r. 1994, vyrobeny jediny prototyp, niekedy oznacovana ako Tatra 625.
Pretekarske Tatry:
NW typ U, 1914, R6, 5.3L, 70hp, 1800kg, 120km/h
Baghira, V8 2.5L, 100kW, 1973
603B5, panely karoserie z hlinika a laminatu, upraveny motor, max rychlost ~200km/h
Tatra 607-2, 1951, V8, 2.5L, 150kW. Ejektorove chaldenie (bez ventilatora)
Tatra 605, 1956, vzduchom chladeny 2valec, 636ccm, ejektorove chaldenie, 40kW, 320kg, 170km/h
Tatra 601, pretekarska verzia 600, motor V8.
Tatra 131, licencne vyrabany Bucker Bu-131:
Letecke motory:
Aerosane V855, prototyp pre nemecku armadu z r.1942:
Tatra 930K, V12, 17.6L, 206kW, r. 1956:
Skdoa, ze ten motor v pozadi bracho lepsie nevyfotil, to je W18! 22L, 220kW z r. 1943
Tatra 25 chassis, 1926, 6x6, R6 12.2L, 120hp
Slavne trio:
815GTC (vlavo), expedicia Tatra kolem sveta 1987-90, T815 expedicia Ziva Afrika, 1994 a T138 Lambarene, 1968.
No a pravda T815 vitaz Dakar 1988
T162 - prototyp nahrady za 148, 1988, V6, 9.5L, 200kW.
T805 hasicak, 1953
"Cervena" z dvojice H+Z z cestou okolo Eurazie, r. 1959-64
Tatra 85, 1936 az 41, 7.7t GVW, 5-6t kapacita, vodou chladeny R4 OHV, 8.1l, 6x4, 60km/h.
Tatra 111, legenda, 1942-62, V12, 14.8L, 180hp @ 1800rpm, 10t uzitocna hmotnost, 60km/h, vyrobenych asi 30 tisic ks.
Mizerna fotka, ale tie dva modly na prostrednych polickach si zasluzia ukazat
Vsetko raz musi skoncit, ide sa domov. Dalsich 5 hodin na tych drevenych lavickach!
Moderátoři: martin_100, Olda, cuisine
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11911
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
moc krásný foto, díky za ně :bigups:
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 hostů