Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, -Ondra-
Tak Angličák III., včera konečně vyjel s první fůrou. Tahá půjčovací Schwarzmüller, Alu mulda 31 m3, ocelový rám zesílený pro 3-osý tahač, 17 tun na točnici, nápravy 3x 8 tun s rozvorem 2x1310 mm, je to podobný návěs co jezdí ve velkém u DS Chuchlíka nebo AD Mach. Návěs má prázdný vážit cca. 6,8 tuny, tahač jsem vážil bez nafty a bez řidiče = 7826 kg, celá souprava s plnou nádrží nafty váží prázdná 14,88 t, legální užitečná 33,12 t. Spotřebu ještě nevím, motor máme jen 360 koní, ale je tam velmi krátký převod v zadní nápravě 3,7 a omezovač na 85 km/h, tak uvidím. Co mě překvapilo tak je odblokovaný rozjezd na velkou řadu a dokonce se dá použít superrychlá zpátečka, jede snad až 40 km/h Pokud jde o konstrukci podvozku tak byrokraté z Bruselu zvítězili, přední podjezdovka na 6x2 nejde sundat (dovozce by pak nevydal velký TP, protože to nesplňuje globální homologaci ), to samé platí pro Anfahrhilfe pro Skandinávii ... Jediná věc na kterou Ti idioti z EU ještě nepřišli, je volitelné zatížení zadních náprav nastavené v ECASu, my máme "Exportní verzi mimo EU", 6,5 tuny na zvedačce a 13 tun na poháněné, při celkové kolem 24 tun to vychází 5,8/11,5 t, což je OK. Největší výhodou této verze je to, že i při std. Anfahrhilfe pro EU, tzn. +30% přetížení na hnané nápravě (teoreticky max. zatížení zadní nápravy 16,9 t) a pak funguje do 30 km/h, se po cca. 30 až 50 sekundách (nestíhá 1-válcový kompresor) zvedne zvedačku úplně do vzduchu (pak u naloženého auta mezera mezi kolem a podložím 3 až 5 cm), dneska vyzkoušeno při celkové 25,32 t na tahači, ... Zadní pneu na poháněné nápravě (315/80 R 22,5) je už pak značně deformované, přední balón (385/65 R 22,5) taky. Na zvedačce máme 295/80 R 22,5, ale pořád je ta pneu moc vysoká, už jsem nechal dovézt protektory 275/70 R 22,5, které by měly být na poloměru o 53 mm nižší, tak to snad pomůže. Speciál návěs Schwarzmüller (Hardoxová vana 26 m3, upravený a zesílený podvozek, ...) dorazí až v půlce července, tak to musíme ještě nějak vydržet.
Původně jsem si myslel, že na půjčovacím návěsu budeme muset posunout královský čep do zadní polohy, ale ten vysoký návěs, když se naloží do plna na přední čelo, tak je pak na točně cca. 17 tun Na fotky jsem nějak zapomněl, zítra to zkusím dohnat.
Původně jsem si myslel, že na půjčovacím návěsu budeme muset posunout královský čep do zadní polohy, ale ten vysoký návěs, když se naloží do plna na přední čelo, tak je pak na točně cca. 17 tun Na fotky jsem nějak zapomněl, zítra to zkusím dohnat.
Tatra + MAN = Superstroj!
Po 2 dnech spotřeba 38 až 39 L/100 km, což je asi o 3 až 4 L/100 km víc než std. tahač 4x2 s 3-osým návěsem a celkovou hmotností soupravy 42 tun (platí pro stejnou trasu), oproti nejúspornější soupravě s celkovou váhou 48 tun (MAN TGA 26.350 6x4 + Panav PS3 24, prázdná váha 17,5 t, užitečná 30,5 t), je spotřeba nižší asi o 3 až 4 L/100 km, takže to odpovídá tomu co jsem čekal. Dnešní slíbené fotky pod frézou:
Tatra + MAN = Superstroj!
Další poznatky z provozu "Angličáka III." - viz. ten modrý tahač MAN TGS 6x2/2 výše:
- motor 360 koní je minimálně citlivý na zacházení - denní spotřeby se pohybují od 38 do 40 L/100 km, a je celkem jedno kam se jezdí, to platí vždy s nákladem 32 až 33 t
- předevčírem se vozila struska na statek do Dolní Lutyně, přejíždělo se po měkkém úseku (asi 5 m), TGS 6x2/2 s plným návěsem a zvednutou zvedačkou + uzávěrkou vždy projel, MAN F2000 4x2 pokaždé zapadl, a to vozí 27 až 28 tun, ale nápravy na návěsu jsou u obou tahačů zatíženy stejně tzn. 3x8 t = 24 tun.
- kdyby měl TGS 6x2/2 ještě HydroDrive, tak by to ujelo skoro to samé jako 6x6 (teda kromě případů kde je potřeba větší světlá výška, tam se by se oběsil na břichu)
- řidič, který s tím TGS 6x2/2 momentálně jezdí, tvrdí, že se mu zdá, že ten MAN tahá lépe než MB Axor 1840, s kterým jezdil předtím (ale ten má jen 9-ti kvalt převodovku)
- obavy z vysoké spotřeby kvůli velmi krátkému převodu v zadní nápravě se prozatím nepotvrdily, podle zvuku/hluku motoru i tlaku na plynový pedál je optimální jezdit do 80 km/h, pak jsem se už musel přemáhat jet rychleji
- ještě jsem hodně zvědavý na ten originál návěs Schwarzmüller, který k tomu přijde v půlce července, při nákladu cca. 25 tun by mělo jít zvednout poslední nápravu na návěsu, a teoreticky by měla vzniknout "kompaktnější" návěsová souprava, než v Německu a Rakousku momentálně často používané kombinace tahač 4x2/4x4 a k tomu 2-osý návěs délky cca. 6,2 až 6,5 m, s rozvorem náprav 1810 mm a zatížením 2x10 tun, celková hmotnost soupravy 38 tun, užitečná 24 až 25 tun. Tyto návěsy mají střed otáčení cca. 4,2 m od točnice, náš upravený 3-osý návěs na fiktivně zkrácený 2-osý 3,8 m od točnice, takže uvidíme jestli teoretické výpočty budou fungovat v praxi No k tomu tahači TGS 6x2/2 by měl ještě jeden 1-osý návěs od VS-montu, takže podle druhu práce budeme mít návěsou soupravu s nosností: 20 až 21 tun (1-osý návěs), 25 tun (fiktivní "2-osý" návěs) a 33 tun (3-osý návěs).
Fotky návěsové soupravy TGS 4H4 s kompaktním 2-osým návěsem Langendorf/Meiller (délka korby 6,5 m, rozvor náprav 1810 mm):
Pro porovnání fotky tahače TGS 6H6 s klasickým 2-osým návěsem Langendorf (délka korby cca. 7,3 m, rozvor náprav 1310 mm):
A na závěr klasická stavební návěsová souprava TGS 4H4 a 3-osý návěs Carnehl/Meiller (délka korby 7,3 m, rozvor náprav 2x1310 mm):
- motor 360 koní je minimálně citlivý na zacházení - denní spotřeby se pohybují od 38 do 40 L/100 km, a je celkem jedno kam se jezdí, to platí vždy s nákladem 32 až 33 t
- předevčírem se vozila struska na statek do Dolní Lutyně, přejíždělo se po měkkém úseku (asi 5 m), TGS 6x2/2 s plným návěsem a zvednutou zvedačkou + uzávěrkou vždy projel, MAN F2000 4x2 pokaždé zapadl, a to vozí 27 až 28 tun, ale nápravy na návěsu jsou u obou tahačů zatíženy stejně tzn. 3x8 t = 24 tun.
- kdyby měl TGS 6x2/2 ještě HydroDrive, tak by to ujelo skoro to samé jako 6x6 (teda kromě případů kde je potřeba větší světlá výška, tam se by se oběsil na břichu)
- řidič, který s tím TGS 6x2/2 momentálně jezdí, tvrdí, že se mu zdá, že ten MAN tahá lépe než MB Axor 1840, s kterým jezdil předtím (ale ten má jen 9-ti kvalt převodovku)
- obavy z vysoké spotřeby kvůli velmi krátkému převodu v zadní nápravě se prozatím nepotvrdily, podle zvuku/hluku motoru i tlaku na plynový pedál je optimální jezdit do 80 km/h, pak jsem se už musel přemáhat jet rychleji
- ještě jsem hodně zvědavý na ten originál návěs Schwarzmüller, který k tomu přijde v půlce července, při nákladu cca. 25 tun by mělo jít zvednout poslední nápravu na návěsu, a teoreticky by měla vzniknout "kompaktnější" návěsová souprava, než v Německu a Rakousku momentálně často používané kombinace tahač 4x2/4x4 a k tomu 2-osý návěs délky cca. 6,2 až 6,5 m, s rozvorem náprav 1810 mm a zatížením 2x10 tun, celková hmotnost soupravy 38 tun, užitečná 24 až 25 tun. Tyto návěsy mají střed otáčení cca. 4,2 m od točnice, náš upravený 3-osý návěs na fiktivně zkrácený 2-osý 3,8 m od točnice, takže uvidíme jestli teoretické výpočty budou fungovat v praxi No k tomu tahači TGS 6x2/2 by měl ještě jeden 1-osý návěs od VS-montu, takže podle druhu práce budeme mít návěsou soupravu s nosností: 20 až 21 tun (1-osý návěs), 25 tun (fiktivní "2-osý" návěs) a 33 tun (3-osý návěs).
Fotky návěsové soupravy TGS 4H4 s kompaktním 2-osým návěsem Langendorf/Meiller (délka korby 6,5 m, rozvor náprav 1810 mm):
Pro porovnání fotky tahače TGS 6H6 s klasickým 2-osým návěsem Langendorf (délka korby cca. 7,3 m, rozvor náprav 1310 mm):
A na závěr klasická stavební návěsová souprava TGS 4H4 a 3-osý návěs Carnehl/Meiller (délka korby 7,3 m, rozvor náprav 2x1310 mm):
Tatra + MAN = Superstroj!
-
- Příspěvky: 4515
- Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm
Safky - fajne, fajne Prajem hodne km bez nehody. Chcel som sa opytat. Nebolo by lepsie miesto laborovania s gumami prestavit mechy na 3 naprave?? Ze by sa pri zvednuti prostrednej napravy zvedli vyssie aj mechy na poslednej naprave a tym padom by bola prostredna naprava taky vyssie pri zachovani povodnych pneu...
Nam to tak robia na 3osakoch co tahuju cisterny...
Nam to tak robia na 3osakoch co tahuju cisterny...
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
to peter gasparovic:
Ano máš pravdu, u prázdného tahače MAN TGS 6x2/2, když se zvedne náprava, tak se i přifoukne měch na poslední nápravě a je to tak 15 až 20 mm. Problém, ale je u naloženého auta a použití Anfahrhilfe - pomoci při rozjezdu, poháněná náprava je zatížená až na 16,9 tuny = pneumatiky jsou hodně zdeformovány, i když je měch nafoukán do jízdní výšky, tak je stejně rám auta o deformaci pneu níže (to může být odhadem 30 mm), takže nejjednodušší způsob jak zvětšit mezeru mezi zvednutým kolem u zvedačky je použití menších pneu, dofoukat měchy na ještě vyšší tlak aby se zvedlo celé auto by už asi moc nešlo, i teď po zmáčknutí tlačítka Anfahrhilfe to strašně dlouho trvá než se zvedne náprava, malý 1-válcový kompresor s výkonem jenom 360 L/min co má u motorů D20 používá nestíhá foukat.
P.S.: Dneska Angličák III poprvé zapadl, ale bylo to chybou řidiče, najel na kraj výkopu a utrhlo se to s ním, zůstal šikmo "oběšený" na nohách návěsu, muselo se to opatrně vysypat a pak po prázdnu vytáhnout. Prostě by to chtělo kratší návěs, než dlouhou obludu co máme půjčené teď. Snad se do měsíce dočkáme.
Ano máš pravdu, u prázdného tahače MAN TGS 6x2/2, když se zvedne náprava, tak se i přifoukne měch na poslední nápravě a je to tak 15 až 20 mm. Problém, ale je u naloženého auta a použití Anfahrhilfe - pomoci při rozjezdu, poháněná náprava je zatížená až na 16,9 tuny = pneumatiky jsou hodně zdeformovány, i když je měch nafoukán do jízdní výšky, tak je stejně rám auta o deformaci pneu níže (to může být odhadem 30 mm), takže nejjednodušší způsob jak zvětšit mezeru mezi zvednutým kolem u zvedačky je použití menších pneu, dofoukat měchy na ještě vyšší tlak aby se zvedlo celé auto by už asi moc nešlo, i teď po zmáčknutí tlačítka Anfahrhilfe to strašně dlouho trvá než se zvedne náprava, malý 1-válcový kompresor s výkonem jenom 360 L/min co má u motorů D20 používá nestíhá foukat.
P.S.: Dneska Angličák III poprvé zapadl, ale bylo to chybou řidiče, najel na kraj výkopu a utrhlo se to s ním, zůstal šikmo "oběšený" na nohách návěsu, muselo se to opatrně vysypat a pak po prázdnu vytáhnout. Prostě by to chtělo kratší návěs, než dlouhou obludu co máme půjčené teď. Snad se do měsíce dočkáme.
Tatra + MAN = Superstroj!
-
- Příspěvky: 2316
- Registrován: pon pro 31, 2007 11:18 pm
- Bydliště: u Kolína
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 hostů