Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek
- nejakyclovek
- Příspěvky: 133
- Registrován: pon čer 09, 2008 6:02 pm
- Bydliště: fulnek
tažné zařízení
Mám menší spor se zaměstnavatelem a hledám nějakého technika, který by dokázal spočítat, nebo alespoň odhadnout, když dodám nákres úpravy tažného zařízení (klasická koule), zda bylo přetížené nebo ne.
Je to namontováno na autobuse a homologováno tuším na 3 tuny, ale šéf to upravil po svém, kvůli tomu, aby jej o cca 5 cm snížil, aby byl přívěs v rovině. Upravil to následujícím způsobem, pomocí ocelové plotny:
http://www.zmizik.com/upload/tazne.GIF
Jenomže co se nestalo - v rakousku se nám (podle mne kvůli tomu), dvoutunový a osmimetrový přívěs uvolnil a urval. Byl to vlastně zázrak, že se nikomu nestalo nic a dokonce ani přívěsu, který byl funční a plně schopný provozu...
Jenže se teď přeme o to, kvůli odtahovky, která stála 400 euro, čí to byla vina - jestli naše (že jsme nekontrolovali dotažení šroubů), nebo jeho (že provedl neoprávněnou manipulaci na tažném zařízení)...
A mě se 400 euro platit nechce, jenže netuším, jakou oficiální cestou postupovat a kde najít někoho, kdo by to uměl spočítat a dobrat se rozřešení...
btw (šrouby se asi opravdu povolili do půlky a pak se ze závitu vytrhly, jenže to se přece nesmí stát - přece nemůžu nějak namontovat tažné s tím, abych pokaždé chodil s klíčem a dotahoval šrouby)
http://www.zmizik.com/upload/odtah.jpg
http://www.zmizik.com/upload/souprava.jpg
Je to namontováno na autobuse a homologováno tuším na 3 tuny, ale šéf to upravil po svém, kvůli tomu, aby jej o cca 5 cm snížil, aby byl přívěs v rovině. Upravil to následujícím způsobem, pomocí ocelové plotny:
http://www.zmizik.com/upload/tazne.GIF
Jenomže co se nestalo - v rakousku se nám (podle mne kvůli tomu), dvoutunový a osmimetrový přívěs uvolnil a urval. Byl to vlastně zázrak, že se nikomu nestalo nic a dokonce ani přívěsu, který byl funční a plně schopný provozu...
Jenže se teď přeme o to, kvůli odtahovky, která stála 400 euro, čí to byla vina - jestli naše (že jsme nekontrolovali dotažení šroubů), nebo jeho (že provedl neoprávněnou manipulaci na tažném zařízení)...
A mě se 400 euro platit nechce, jenže netuším, jakou oficiální cestou postupovat a kde najít někoho, kdo by to uměl spočítat a dobrat se rozřešení...
btw (šrouby se asi opravdu povolili do půlky a pak se ze závitu vytrhly, jenže to se přece nesmí stát - přece nemůžu nějak namontovat tažné s tím, abych pokaždé chodil s klíčem a dotahoval šrouby)
http://www.zmizik.com/upload/odtah.jpg
http://www.zmizik.com/upload/souprava.jpg
mam vas rad
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11910
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
nevyfotil si šrouby ani tu "patli"...sílu, použitej mateiál.... ..bohužel..jde hlavně o pevnost....osobně bych použil min 12,8 a myslím si, že jde zcela jistě o neschválenou úpravu, tudíž k tíži "novátora"
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
Špatná úprava, na tu origo U konzoli měla být zespodu dovařena opora tak aby nedocházelo k průhybu v místě prostředních šroubů.. Pozdravuj pana inovátora, ať si tu pokutu zaplatí a příště se nevrtá do čeho nemá z logiky věci oprávnění, jak už tu psali ostatní.
Proč by jsme se dřeli,když můžeme spálit trochu nafty.
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
-
- Příspěvky: 4562
- Registrován: pon lis 28, 2011 10:06 pm
- Bydliště: Zlín
Já osobně si nemyslím, že princip úpravy byl vyloženě špatný, špatné bylo asi jen provedení a špatně použité materiály, pokud byla poddimenzovaná ta deska, tak namáhala šrouby na ohyb a né na střih, šrouby zas musí být pevnostní a s jemným závitem, o zajištění proti povolení nemluvě. Nedovedu si představit, proč by měl řidič nést odpovědnots za takovouto závadu, dotáhnout kola je běžné ale dotahovat šrouby na rámu? Jistě, měl by trošku stav vozidla znát ale ne vše je na pohled vidět.
v techničáku by měl bejt zapsanej ten,kdo tažný montoval,tak to tam vzít at se ktomu vyjádří pokavad řekne že to tak nemontoval tak si to musí pořešit majitel automobilu a pokavad to takhle zkundil a dal tam šrouby s malou pevností tak je to docela debil
jinak tohle tažný zařízení mám taky,má několik výškových variant usazení koule a šroub je 16mm a pevnost 8,8
jinak možnost je,že jak tam dali tu plotnu,tak to je blíž k silnici a třeba na nějákým hupu to mohlo chytit o silnici a trochu se to mohlo vyrvat
jinak tohle tažný zařízení mám taky,má několik výškových variant usazení koule a šroub je 16mm a pevnost 8,8
jinak možnost je,že jak tam dali tu plotnu,tak to je blíž k silnici a třeba na nějákým hupu to mohlo chytit o silnici a trochu se to mohlo vyrvat
2x Nissan atleon 210
mirazapletal: Tak jest..
Proč by jsme se dřeli,když můžeme spálit trochu nafty.
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
- Pavel Šebek
- intercool
- Příspěvky: 10887
- Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
- Bydliště: Bystřice
U Defendera je to samý na 3,5 tuny ale stejně jako u tebe na patřičných šroubech..
Proč by jsme se dřeli,když můžeme spálit trochu nafty.
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
- M.Z.
- Příspěvky: 2144
- Registrován: ned kvě 15, 2011 12:36 pm
- Bydliště: Čeladná
- Kontaktovat uživatele:
Vůbec bych to neřešil, absolutně není možné na tažném cokoliv samodomo upravovat a šéf má dobré nervy, když to jezdí ven a ještě za busem. Zeptej se ho, jaký použil dotahovací moment a zajištění závitů. Jestli se to poškodilo díky tomu povolení, pak stejně je to jeho vina, protože to špatně dotáhnul, nebo dobře neočistil styčné plochy a nezajistil závit lepidlem. Neexistuje, abys musel tažné dotahovat, to musí držet. Na dodávkách a SUV je podobných tažných mraky a určitě nikdo z majitelů nechodí s momenťákem a nedotahuje šrouby.
Navíc, podle nákresu, snížil styčnou plochu na polovinu, prakticky to drží jen střední šrouby, zbytek je mimo osu. Ale pokud by použil opravdu dosttatečně silnou plotnu, pak by to nemusel být hlavní problém,každopádně, kdyby tam došlo ke zranění,silácké řeči by jej přešly. Já na jeho místě bych bez ceknutí cvaknul pokutu a byl rád, že jsem rád.
Navíc, podle nákresu, snížil styčnou plochu na polovinu, prakticky to drží jen střední šrouby, zbytek je mimo osu. Ale pokud by použil opravdu dosttatečně silnou plotnu, pak by to nemusel být hlavní problém,každopádně, kdyby tam došlo ke zranění,silácké řeči by jej přešly. Já na jeho místě bych bez ceknutí cvaknul pokutu a byl rád, že jsem rád.
R490
Nooteboom OSDS 48-03
hoonring.cz
F-150 ROUSH
KTM X-BOW
Nooteboom OSDS 48-03
hoonring.cz
F-150 ROUSH
KTM X-BOW
- nejakyclovek
- Příspěvky: 133
- Registrován: pon čer 09, 2008 6:02 pm
- Bydliště: fulnek
hh
povolené, tudíž vyrvané byla jen logicky horní a prostřední řada, šrouby pevnostní 16ky, závit obyč a plotna o síle 15 mm, ovšem to podle mne nic nemění na tom, že závit a šroub je navržen na nějaký určitý tah a jak říkáte, nejvíc to odnesly prostřední.... pokutu jsme nedostali žádnou, těch 400 euro byl jen odthah plus práce.
podle mne, pokud jsou šrouby pevnostní, pak díky přetížení se ta ocelová plotna vymačkává o hlavičku šroubu a tím se šrouby můžou povolovat
podle mne, pokud jsou šrouby pevnostní, pak díky přetížení se ta ocelová plotna vymačkává o hlavičku šroubu a tím se šrouby můžou povolovat
mam vas rad
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 hostů