Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Uživatelský avatar
nejakyclovek
Příspěvky: 133
Registrován: pon čer 09, 2008 6:02 pm
Bydliště: fulnek

tažné zařízení

Příspěvek

Mám menší spor se zaměstnavatelem a hledám nějakého technika, který by dokázal spočítat, nebo alespoň odhadnout, když dodám nákres úpravy tažného zařízení (klasická koule), zda bylo přetížené nebo ne.

Je to namontováno na autobuse a homologováno tuším na 3 tuny, ale šéf to upravil po svém, kvůli tomu, aby jej o cca 5 cm snížil, aby byl přívěs v rovině. Upravil to následujícím způsobem, pomocí ocelové plotny:
http://www.zmizik.com/upload/tazne.GIF

Jenomže co se nestalo - v rakousku se nám (podle mne kvůli tomu), dvoutunový a osmimetrový přívěs uvolnil a urval. Byl to vlastně zázrak, že se nikomu nestalo nic a dokonce ani přívěsu, který byl funční a plně schopný provozu...

Jenže se teď přeme o to, kvůli odtahovky, která stála 400 euro, čí to byla vina - jestli naše (že jsme nekontrolovali dotažení šroubů), nebo jeho (že provedl neoprávněnou manipulaci na tažném zařízení)...

A mě se 400 euro platit nechce, jenže netuším, jakou oficiální cestou postupovat a kde najít někoho, kdo by to uměl spočítat a dobrat se rozřešení...

btw (šrouby se asi opravdu povolili do půlky a pak se ze závitu vytrhly, jenže to se přece nesmí stát - přece nemůžu nějak namontovat tažné s tím, abych pokaždé chodil s klíčem a dotahoval šrouby)

http://www.zmizik.com/upload/odtah.jpg
http://www.zmizik.com/upload/souprava.jpg
mam vas rad
ned srp 19, 2012 8:16 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11910
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Příspěvek

nevyfotil si šrouby ani tu "patli"...sílu, použitej mateiál.... :wink: ..bohužel..jde hlavně o pevnost....osobně bych použil min 12,8 a myslím si, že jde zcela jistě o neschválenou úpravu, tudíž k tíži "novátora" :?
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
ned srp 19, 2012 8:59 pm

rendos
Příspěvky: 414
Registrován: úte říj 25, 2011 1:12 pm
Bydliště: Kyjovsko

Příspěvek

Ta úprava je podle mě naprosto špatná,většinu zatížení nesly jen dva prostřední šrouby .
ned srp 19, 2012 9:39 pm

lukasV

Příspěvek

Odtrhli sa tie 2 prostredne sroby?
ned srp 19, 2012 9:45 pm

Uživatelský avatar
vencaZE
Příspěvky: 188
Registrován: stř črc 25, 2007 12:58 pm
Bydliště: Plzeňský kraj

Příspěvek

Špatná úprava, na tu origo U konzoli měla být zespodu dovařena opora tak aby nedocházelo k průhybu v místě prostředních šroubů.. Pozdravuj pana inovátora, ať si tu pokutu zaplatí a příště se nevrtá do čeho nemá z logiky věci oprávnění, jak už tu psali ostatní.
Proč by jsme se dřeli,když můžeme spálit trochu nafty.
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
ned srp 19, 2012 10:27 pm

mirazapletal
Příspěvky: 4562
Registrován: pon lis 28, 2011 10:06 pm
Bydliště: Zlín

Příspěvek

Já osobně si nemyslím, že princip úpravy byl vyloženě špatný, špatné bylo asi jen provedení a špatně použité materiály, pokud byla poddimenzovaná ta deska, tak namáhala šrouby na ohyb a né na střih, šrouby zas musí být pevnostní a s jemným závitem, o zajištění proti povolení nemluvě. Nedovedu si představit, proč by měl řidič nést odpovědnots za takovouto závadu, dotáhnout kola je běžné ale dotahovat šrouby na rámu? Jistě, měl by trošku stav vozidla znát ale ne vše je na pohled vidět.
ned srp 19, 2012 10:30 pm

rendos
Příspěvky: 414
Registrován: úte říj 25, 2011 1:12 pm
Bydliště: Kyjovsko

Příspěvek

mirazapletal: dovolím si oponovat ,je to špatná úprava,tažná síla jde v drtivé většině jen do prostředních šroubů,ale mohu se i mýlit ,studoval jsem jen 4 roky,"upravitel " to jistě měl spočítáno lépe.
ned srp 19, 2012 10:37 pm

Uživatelský avatar
Tomik
Příspěvky: 4855
Registrován: sob pro 15, 2007 9:31 pm
Bydliště: Praha 10

Příspěvek

v techničáku by měl bejt zapsanej ten,kdo tažný montoval,tak to tam vzít at se ktomu vyjádří :wink: pokavad řekne že to tak nemontoval tak si to musí pořešit majitel automobilu :wink: a pokavad to takhle zkundil a dal tam šrouby s malou pevností tak je to docela debil :!:

jinak tohle tažný zařízení mám taky,má několik výškových variant usazení koule a šroub je 16mm a pevnost 8,8

jinak možnost je,že jak tam dali tu plotnu,tak to je blíž k silnici a třeba na nějákým hupu to mohlo chytit o silnici a trochu se to mohlo vyrvat :?:
2x Nissan atleon 210
ned srp 19, 2012 10:42 pm

Uživatelský avatar
vencaZE
Příspěvky: 188
Registrován: stř črc 25, 2007 12:58 pm
Bydliště: Plzeňský kraj

Příspěvek

mirazapletal: Tak jest..
Proč by jsme se dřeli,když můžeme spálit trochu nafty.
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
ned srp 19, 2012 10:43 pm

Uživatelský avatar
Pavel Šebek
intercool
Příspěvky: 10887
Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
Bydliště: Bystřice

Příspěvek

U transita mám taky povoloný tři tuny a drží to jen dva šrouby.


Obrázek
BES - běs
ned srp 19, 2012 10:47 pm

Uživatelský avatar
vencaZE
Příspěvky: 188
Registrován: stř črc 25, 2007 12:58 pm
Bydliště: Plzeňský kraj

Příspěvek

U Defendera je to samý na 3,5 tuny ale stejně jako u tebe na patřičných šroubech..
Proč by jsme se dřeli,když můžeme spálit trochu nafty.
DEF-DAF____http://www.svobodni.cz
ned srp 19, 2012 10:56 pm

rendos
Příspěvky: 414
Registrován: úte říj 25, 2011 1:12 pm
Bydliště: Kyjovsko

Příspěvek

Jo ,ale ty dva šrouby jsou v ose tahu,u té úpravy ne ,v tom je ten rozdíl.
ned srp 19, 2012 11:04 pm

Uživatelský avatar
M.Z.
Příspěvky: 2144
Registrován: ned kvě 15, 2011 12:36 pm
Bydliště: Čeladná
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Vůbec bych to neřešil, absolutně není možné na tažném cokoliv samodomo upravovat a šéf má dobré nervy, když to jezdí ven a ještě za busem. Zeptej se ho, jaký použil dotahovací moment a zajištění závitů. Jestli se to poškodilo díky tomu povolení, pak stejně je to jeho vina, protože to špatně dotáhnul, nebo dobře neočistil styčné plochy a nezajistil závit lepidlem. Neexistuje, abys musel tažné dotahovat, to musí držet. Na dodávkách a SUV je podobných tažných mraky a určitě nikdo z majitelů nechodí s momenťákem a nedotahuje šrouby.
Navíc, podle nákresu, snížil styčnou plochu na polovinu, prakticky to drží jen střední šrouby, zbytek je mimo osu. Ale pokud by použil opravdu dosttatečně silnou plotnu, pak by to nemusel být hlavní problém,každopádně, kdyby tam došlo ke zranění,silácké řeči by jej přešly. Já na jeho místě bych bez ceknutí cvaknul pokutu a byl rád, že jsem rád.
R490
Nooteboom OSDS 48-03
hoonring.cz
F-150 ROUSH
KTM X-BOW
ned srp 19, 2012 11:15 pm

Uživatelský avatar
nejakyclovek
Příspěvky: 133
Registrován: pon čer 09, 2008 6:02 pm
Bydliště: fulnek

hh

Příspěvek

povolené, tudíž vyrvané byla jen logicky horní a prostřední řada, šrouby pevnostní 16ky, závit obyč a plotna o síle 15 mm, ovšem to podle mne nic nemění na tom, že závit a šroub je navržen na nějaký určitý tah a jak říkáte, nejvíc to odnesly prostřední.... pokutu jsme nedostali žádnou, těch 400 euro byl jen odthah plus práce.

podle mne, pokud jsou šrouby pevnostní, pak díky přetížení se ta ocelová plotna vymačkává o hlavičku šroubu a tím se šrouby můžou povolovat
mam vas rad
ned srp 19, 2012 11:20 pm

Uživatelský avatar
M.Z.
Příspěvky: 2144
Registrován: ned kvě 15, 2011 12:36 pm
Bydliště: Čeladná
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Šrouby neměly podložku?
R490
Nooteboom OSDS 48-03
hoonring.cz
F-150 ROUSH
KTM X-BOW
ned srp 19, 2012 11:21 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 hostů