údržba autobaterií
Napsal: pát led 18, 2013 12:13 pm
tak samozřejmostí by měla být kontrola výšky elektrolitu,dolévá se destilovaná voda,pokavad je znečištěná tak baterku po čase zabijete.při dolévání baterky občas dochází ktomu,že se odšroubuje víčko a bordel kterej je okolo tak napadá do baterky,což jí zase velmi brzo zníčí!
není vhodné přelévat elektrolit nad rysku maxima mohl by při dobití přetéct či při odpařování by mohl víc prskat ven a vubec špatně je když je pod minimem,ničí to desky v baterce a může je nenávratně poškodit
čím častěji se automobil používá tím spíš se elektrolit vypařuje,tím jak se vypařuje,tak v kastlíku na baterky vzniká chemická reakce na povrchu bateriových svorek,a tím se zvětšuje přechodový odpor,takže špatné starty a špatné dobíjení baterie,svorky taky trpí tím že jsou rozežíraný až je možnost že se rozpadnou,proto je třeba nakonzervovat nejlépe kontaktní vazelínou,nicméně stačí i obyč,stačí jemný film potřený štětečkem nemusejí být toho tuny
je vhodné taky občas baterku očistit,nebot se na ní usazuje odpařený elektrolit a na něj se nabaluje prach,který může převádět napětí a může docházet mezi svorkama k minimálnímu samovybíjení.
při odpojování baterií se vždy první odpojuje -svorka,proto aby ste si klíčem neštrejchli o šasí a nezkratovali ,propojku mezi baterkama nejlépe až na konec
připojení baterií je obráceným postupem a základní pravidlo nenechávat klíče v autě a nebo si nechat otevřené dveře či okno,některé auta se dovedou při připojení napětí zamknout
při nabíjení baterie by měl bejt nabíjecí proud maximálně desetinu z kapacity baterie,takže třeba 100AH baterie by se měla nabíjet maximálně 10 hodin 10 Ampérama vyšším proudem neni zdrávo.
důležitý je taky dobíjecí napětí vozu,pokavad je nižší tak baterii nedobíjí na 100%kapacity a dochází k sulfataci desek a ke snížení životnosti a pokavad je vyšší tak se baterie ničí,rozvařujou se články a ničí se další elektronika vozu
mělo by bejt v rozmezí 13,3V-15,5V u nákladáku 2x mělo by se měřit při zapnutých světlech a středníma otáčkama
při kratších cestách a dochází k neůplnému dobíjení baterií a není tedy od věci jí dát občas na nabíječku
pokavad dochází na svorkách baterie k napětí nižšímu než 10,5V tak to vede k jejímu nenávratnému poškození,takže takový rozsvícený světla který baterii dovedou vyždímat do mrtě,dovedou starší baterii zlikvidovat hned,novou baterii připraví třeba o rok života,taky záleží jakou dobu bude baterie takhle vyždímaná
Jak zjistím, zda je autobaterie nabitá
Měřením napětí
Baterii ponecháme v klidu, tedy měříme až několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Použijeme voltmetr a změříme napětí autobaterie v klidu. Dále se řídíme dle přiložené tabulky.
Nabití 100% < 12.6V
75% 12.4-12.54V
50% 12.24-12.4V nutné dobít
25% 11.88-12.18 nutné dobít
Měřením hustoty elektrolytu
Baterii ponecháme v klidu, tedy měříme až několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Použijeme hustoměr a změříme hustotu elektrolytu. Dále se řídíme dle přiložené tabulky.
Nabití 100% 1.26-1.28 g/cm3
75% 1.24-1.25 g/cm3
50% 1.21-1.24 g/cm3 nutné dobít
25% 1.1.-1.18 g/cm3 nutné dobít
sem si koupit tester baterií tak jsem to poslední dny dost studoval a tak no
a je to ho ještě hodně tak to někdo můžete doplnit,sem se nějak rozepsal a už nemám čas,musím jít něco dělat
Uploaded with ImageShack.us
není vhodné přelévat elektrolit nad rysku maxima mohl by při dobití přetéct či při odpařování by mohl víc prskat ven a vubec špatně je když je pod minimem,ničí to desky v baterce a může je nenávratně poškodit
čím častěji se automobil používá tím spíš se elektrolit vypařuje,tím jak se vypařuje,tak v kastlíku na baterky vzniká chemická reakce na povrchu bateriových svorek,a tím se zvětšuje přechodový odpor,takže špatné starty a špatné dobíjení baterie,svorky taky trpí tím že jsou rozežíraný až je možnost že se rozpadnou,proto je třeba nakonzervovat nejlépe kontaktní vazelínou,nicméně stačí i obyč,stačí jemný film potřený štětečkem nemusejí být toho tuny
je vhodné taky občas baterku očistit,nebot se na ní usazuje odpařený elektrolit a na něj se nabaluje prach,který může převádět napětí a může docházet mezi svorkama k minimálnímu samovybíjení.
při odpojování baterií se vždy první odpojuje -svorka,proto aby ste si klíčem neštrejchli o šasí a nezkratovali ,propojku mezi baterkama nejlépe až na konec
připojení baterií je obráceným postupem a základní pravidlo nenechávat klíče v autě a nebo si nechat otevřené dveře či okno,některé auta se dovedou při připojení napětí zamknout
při nabíjení baterie by měl bejt nabíjecí proud maximálně desetinu z kapacity baterie,takže třeba 100AH baterie by se měla nabíjet maximálně 10 hodin 10 Ampérama vyšším proudem neni zdrávo.
důležitý je taky dobíjecí napětí vozu,pokavad je nižší tak baterii nedobíjí na 100%kapacity a dochází k sulfataci desek a ke snížení životnosti a pokavad je vyšší tak se baterie ničí,rozvařujou se články a ničí se další elektronika vozu
mělo by bejt v rozmezí 13,3V-15,5V u nákladáku 2x mělo by se měřit při zapnutých světlech a středníma otáčkama
při kratších cestách a dochází k neůplnému dobíjení baterií a není tedy od věci jí dát občas na nabíječku
pokavad dochází na svorkách baterie k napětí nižšímu než 10,5V tak to vede k jejímu nenávratnému poškození,takže takový rozsvícený světla který baterii dovedou vyždímat do mrtě,dovedou starší baterii zlikvidovat hned,novou baterii připraví třeba o rok života,taky záleží jakou dobu bude baterie takhle vyždímaná
Jak zjistím, zda je autobaterie nabitá
Měřením napětí
Baterii ponecháme v klidu, tedy měříme až několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Použijeme voltmetr a změříme napětí autobaterie v klidu. Dále se řídíme dle přiložené tabulky.
Nabití 100% < 12.6V
75% 12.4-12.54V
50% 12.24-12.4V nutné dobít
25% 11.88-12.18 nutné dobít
Měřením hustoty elektrolytu
Baterii ponecháme v klidu, tedy měříme až několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Použijeme hustoměr a změříme hustotu elektrolytu. Dále se řídíme dle přiložené tabulky.
Nabití 100% 1.26-1.28 g/cm3
75% 1.24-1.25 g/cm3
50% 1.21-1.24 g/cm3 nutné dobít
25% 1.1.-1.18 g/cm3 nutné dobít
sem si koupit tester baterií tak jsem to poslední dny dost studoval a tak no
a je to ho ještě hodně tak to někdo můžete doplnit,sem se nějak rozepsal a už nemám čas,musím jít něco dělat
Uploaded with ImageShack.us