Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek
Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
Ahojte kluci. Krom jiného se starám o cca 15ks olověných autobaterií 12V180Ah v náklaďácích nakladačích a bagrech a o cca 10ks olověných autobaterií 12V60-90Ah v ostatních strojích. Některé stroje jezdí denně na dvě směny, některé se startují týdně a některé třeba jen 4x za rok. Ty stroje které opouští areál dostanou vždy nové baterky, a do těch co jezdí po dvoře se posouvají ty už použité (na dvoře se natáhne prodlužka a pomůžeme si silnou nabíječkou s funkcí rychlostart) Dnešní akumulátory jsou postavené tak že sice mají obdivuhodný výkon a parametry, ale zpravidla vydrží jen po dobu záruky. Existují ale tzv desulfatační nabíječky, které pomocí impulsů dokáží odstranit sulfátový povlak z olověných desek (sulfátová vrstva na olovu je obdoba rzi na železe) a prodloužit životnost a kapacitu baterií. Ale POZOR nezaměňovat s pulsními nabíječkami gelovek a jiných speciálních baterek, ty mají jinou funkci pulsů. Myslím že tento problém nezajímá pouze mě, ale třeba asi všechny Požárníky, ať už SDH, nebo profi, a vlastně asi všechny kdo se starají o autobaterie v nejrůznějších strojových parcích. Na netu se toho dá najít mraky, ale nechce se mi 5x vyhodit 4000 za fejkové zboží, než trefím na něco co funguje. Máte někdo osobní zkušenost a dokážete poradit osvědčený typ a výrobce?
PS výrobci a distributoři akumulátorů a této možnosti z logických důvodů mlčí.
PS2: Možná by nám pomohl i někdo zdatný v gůglení, já se narodil s vrtačkou v jedné a svářecími kleštěmi v druhé ruce, myš a klávesnici jsem potkal až v pokročilém věku, a moc mi to nejde.
PS výrobci a distributoři akumulátorů a této možnosti z logických důvodů mlčí.
PS2: Možná by nám pomohl i někdo zdatný v gůglení, já se narodil s vrtačkou v jedné a svářecími kleštěmi v druhé ruce, myš a klávesnici jsem potkal až v pokročilém věku, a moc mi to nejde.
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
nevím, ač jsem vyučenej elektrikář a princip sulfatace desek a jejího odstranění znám, tak se mi nikdy nepodařilo slušně oživit dlouhodobě vybitou baterku. Prostě se už nikdy nedostala na původní kapacitu a nedala proud potřebný na startování. Jak se nechala dlouho chcípnout tak bylo po ní. To jsem zkoušel různé recepty nabíjení půlvlnou, vysoké frekvence, výplach peroxidem, zázračné prášky do baterky .... Jediná šance jak udržet baterky je malá inteligentní nabíječka, třeba C-Tek trvale připojená na baterku nastavená na udržovací nabíjení. Na vojně jsme měli tvz udržovač na uložené technice - malá nabíječka s časovačem, která přepínala po hodině 6 zapojených aut
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11910
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
desulfátor..např tohle a podobný .....
https://asset.conrad.com/media10/isa/16 ... 250&ey=250
Další užitečné poznatky: Desulfatace má nejlepší účinek při nabíjení akumulátoru. Stejných výsledků však lze dosáhnout desulfatací plně nabitého akumulátoru v udržovacím režimu, tj. při 13,5 – 13,8 V (u 12 V akumulátoru). Pokusy desulfátovat plně nabitý akumulátor při napětí menším než 13,3V (při pokojové teplotě) nepřinesly vůbec žádné zlepšení po několik týdnů....
zde je pojednání .... https://desulfatace.still.cz
osobní zkušenost : vyhozený prachy , k ničemu ...žádný , nebo minimální efekt .... mluvím o použití v nakl autě s každodenním provozem ......
princip : násobič napětí který vytvoří vysokofrekvenční střídavý pulz (opakující se v pravidelných intervalech) kdy dochází k "rozbití" krystalu sulfátu a napomůže k přeměně zpět na původní sloučeniny
osobně to nezavrhuji , protože v určitých případech bude mít jistě smysl....např. velké accu packy s velkou kapacitou a cenou (trakce ve vysokozdvihu paleťáky a pod), kde sou ceny celého packu i 200K .... v mém případě mám jinou zkušenost....
za jistotu považuji použití peroxidu vodíku (pouze sem pozoroval- neprováděl) , accu se vyleje vypláchne , a naplní peroxidem na určitou dobu ..... roztok zcela odstraní sulfát na 100% ... po té pruplach , naplnění atd... po tomto procesu , který není ani levný , ani jednoduchý jak se zdá má accu cca 99% původní kapacity a lze to provádět pouze u accu s naprosto bezvadným stavem desek ....... v dnešní době a cenách ....koupě nový accu a zdar ....
tolik za mě .....
p.s. a jak píše Vejr... pokud je accu total ko ...už nepomůže nic....
https://asset.conrad.com/media10/isa/16 ... 250&ey=250
Další užitečné poznatky: Desulfatace má nejlepší účinek při nabíjení akumulátoru. Stejných výsledků však lze dosáhnout desulfatací plně nabitého akumulátoru v udržovacím režimu, tj. při 13,5 – 13,8 V (u 12 V akumulátoru). Pokusy desulfátovat plně nabitý akumulátor při napětí menším než 13,3V (při pokojové teplotě) nepřinesly vůbec žádné zlepšení po několik týdnů....
zde je pojednání .... https://desulfatace.still.cz
osobní zkušenost : vyhozený prachy , k ničemu ...žádný , nebo minimální efekt .... mluvím o použití v nakl autě s každodenním provozem ......
princip : násobič napětí který vytvoří vysokofrekvenční střídavý pulz (opakující se v pravidelných intervalech) kdy dochází k "rozbití" krystalu sulfátu a napomůže k přeměně zpět na původní sloučeniny
osobně to nezavrhuji , protože v určitých případech bude mít jistě smysl....např. velké accu packy s velkou kapacitou a cenou (trakce ve vysokozdvihu paleťáky a pod), kde sou ceny celého packu i 200K .... v mém případě mám jinou zkušenost....
za jistotu považuji použití peroxidu vodíku (pouze sem pozoroval- neprováděl) , accu se vyleje vypláchne , a naplní peroxidem na určitou dobu ..... roztok zcela odstraní sulfát na 100% ... po té pruplach , naplnění atd... po tomto procesu , který není ani levný , ani jednoduchý jak se zdá má accu cca 99% původní kapacity a lze to provádět pouze u accu s naprosto bezvadným stavem desek ....... v dnešní době a cenách ....koupě nový accu a zdar ....
tolik za mě .....
p.s. a jak píše Vejr... pokud je accu total ko ...už nepomůže nic....
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
-
- Příspěvky: 331
- Registrován: pon čer 15, 2009 8:20 pm
- Bydliště: Honolulu
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
ja bych odporucal skor kvalitny merak kapacitný záťažový tester,pripadne s funkciou meranie vnútorného odporu baterie (ceny cez 6300 kc )
lebo niektore menej kvalitne autobaterie dokazu za rok pouzivania stratit az 50% povodnej kapacity... co ale nie je dovod na reklamaciu ...
lebo niektore menej kvalitne autobaterie dokazu za rok pouzivania stratit az 50% povodnej kapacity... co ale nie je dovod na reklamaciu ...
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
Kluci dík za názory ale čas a pokrok zřejmě pokročily, a dnešní možnosti jsou jinde než před rokem či pěti. Tohle vlákno jsem založil protože mám ověřeno že účinné desulfatační nabíječky existují. Loni v červnu mi v Tatře klekly baterky kterým ledvá skončila záruka. Změnil jsem dodavatele, a před novým jsem zmínil naštvanost nad událostí. Řekl mi ty baterky mi přivez. vyčistil je desulfatační nabíječkou. Ty baterky tehdy nenastartovaly studenou ani teplou Tatru, které stačí poměrně slabé baterky. Po jejich repasi obě baterky dodnes (Tzn 20měsíců) točí nakladači která mají mnohem horší startovatelnost. Před vánoci jsem od něj bral baterku do dodávky, a vyzvídal jsem od něj výrobce a typ nabíječky , vymluvil se že to není důležité, že mu mám baterky přivézt. Ta představa že mu budu každý týden vozit 20km tam a 20km zpět se mi nelíbí, Raději bych tuto nabíječku vlastnil, a každý víkend ji posunul o stroj dál, a do nekonečna opakoval, dokud baterka neexne definitivně. Pokud na každé baterce prodlouží životnost o 20 měsíců, pořizovací cena (přiznal 4500kč) je do roka Vrácená.
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
No to se mi nějak nezdá, nejsem ale odborník, švagr je, slaboproudař, nebavíme se.. Vím ale, že na starejch akuvrtačkách měnil články a baterka pak fungovala zase dál, ale jako v zázraky nevěřím.. Z praxe tady víme , že jak klekne je víceméně po ní, třeba ju zachránil, ale o článek přišla a může slabší stroje utočit ještě leta Když může na osobáku vydržet 7 let, proč by po dvou měla na nákladním odejít úplně.. A že by až 99%? No ty jejich přístroje známe šici z Volva. Dojedeš s baterkama na sračku a on naměří OK Než ti pošle prácu, před servisem už nenatočíš
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
Moc tomu nevěřím, ale nějakou úspěšnost to mít může. Jestli on nemá něco takového http://www.exide-cz.cz/cz/produkty/pris ... er-12v-5a/ Ale ta cena bude asi vyšší.
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11910
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
gorila... on problém sulfatace je jasný .... časté vybíjení , bez následnýho "převaření" či dlouhodobého nabíjení kdy rozpuštění sulfátu trvá oproti sulfataci 10-20-ti násobek doby..... velkej vliv na to má samotná technologie výroby desek a náročnost dnešních aut ( trvalý minimální odběr= vrah accu) snadno dřív v tatře vydrželi +5 let ve volvu f12 i 8-9 .. odběr žádněj max topení , případně tv a tím to haslo ..... dneska ? pc auta a ne jedno= elektronika furt pod proudem ..... , tvoje pc topení -klima, lednice .... rychlovarka , mikrovlnka ( i když předpokládám, že šofer s mozem to před použitím natočí ) ...a kapacita stále stejná ...dobíjecí elektronika uplně jiná .....mnohdy horší..... dej do auta 400Ah , uprav nabíjecí soft ...a je po problemu....
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
Co myslíte o tomhle? Z toho co jsem zatím našel mi to přijde pro 12V180Ah asi tak nejvhodnější
https://www.hadex.cz/g494-nabijecka-pb- ... 40-12v40a/
https://www.hadex.cz/g494-nabijecka-pb- ... 40-12v40a/
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
Nedělal bych si velké iluze...
Ve svatém nadšení jsem si takovou nabíječku postavil, ale ani po měsíční desulfataci mrtvý akumulátor neobživl...
Ve svatém nadšení jsem si takovou nabíječku postavil, ale ani po měsíční desulfataci mrtvý akumulátor neobživl...
Nejezdím s truckem (ale montuji/spravuji jim převodovky :- )
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
Snad to nehodnotím předčasně ale funguje to. V lednu jsem vytáhl dvě baterky z trambusa ( už ho nedokázaly natočit ani po 24h nabíjení bez funkce start), nabíječku jsem na nich střídal 10dní. Jednu z nich jsem dal do nakladače, ten měsíc nebyl v provozu, včera se baterka vteřinu rozmýšlela , a pak s přehledem natočila.
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11910
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
lubossss.....no pokud se povedlo ... gratulace , ale nadšení bych asi projevil až po změření celkové kapacity .... např. jedna H4 10 hod svícení je 2,91 A při 24 V = 29 Ah cca tak nějak bych to zkusil ...nebo jí nechat tejden v klidu a pak měřit ..ale pokud se zadařilo tak dobrý...bohužel dnešní accu desky se dělaj uplně jinou technologií, než starý , proto vydrží prd....
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
Marťo, nakladač byl nastartovaný před měsícem, ale nejezdil, jen se přeparkoval protože zavazel a včera natočil na drb.
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11910
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
lubossss... tim líp ....
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
Re: Desulfatační nabíječky olověných akumulátorů.
Nejsem elektrikář, samozřejmě jako každý jsem deseti letech letoval ""krystalku"" tahal dráty z okapu na okap abych si poslechl ze svého zázračného rádia v jednu hodinu ""Zákrutu"", no dnes padesátku znám jen zběžně, zapojit stykač s funkcí přepínání hvězda trojúhelník zvládnu včetně nastavení času rozběhu a nastavení proudové ochrany. No tady u toho dobíjení netuším jak to funguje. Nabíječka má sedm funkcí,
1 Desulfatace
2 Nabíjení dle stupně vybití
3 Silové nabíjení bez ohledu na stav baterky (To chápu jako silové ""provaření"" baterky).
4 Silnější silové nabíjení bez ohledu na stav baterky (to chápu jako ještě důkladnější ""provaření"" baterky).
5 Test
6 po testu buď přeskočí zpět na funkci podobné kroku 2
7 nebo dle výsledku testu přeskočí na udržovací nabíjení
Kuwa jak ta nabíječka po dvou vteřinách po připojení k pólům pozná co ta baterka potřebuje?
Po připojení to vždy skočí na dvojku, a po dvou vteřinách buď skočí na jedničku, tam je to několik hodin, nebo to z dvojky pokračuje 3,4,5,7,
1 Desulfatace
2 Nabíjení dle stupně vybití
3 Silové nabíjení bez ohledu na stav baterky (To chápu jako silové ""provaření"" baterky).
4 Silnější silové nabíjení bez ohledu na stav baterky (to chápu jako ještě důkladnější ""provaření"" baterky).
5 Test
6 po testu buď přeskočí zpět na funkci podobné kroku 2
7 nebo dle výsledku testu přeskočí na udržovací nabíjení
Kuwa jak ta nabíječka po dvou vteřinách po připojení k pólům pozná co ta baterka potřebuje?
Po připojení to vždy skočí na dvojku, a po dvou vteřinách buď skočí na jedničku, tam je to několik hodin, nebo to z dvojky pokračuje 3,4,5,7,
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 hostů