Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Milan0000
Příspěvky: 3
Registrován: čtv zář 10, 2009 4:20 pm

Převody

Příspěvek

Zdravim všechny řidiče mněl bych na vás technickou otázku jaka je přibližne maximalni rychlost u tahače na nejmenší převodovy stupen tzn. malá 1 moc děkuji za odpověd.
pát zář 11, 2009 2:53 pm

xkubisekx
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 363
Registrován: ned lis 02, 2008 1:32 am
Bydliště: Zlín

Příspěvek

Čau, tak to je těžko říct, na malou jedna to jede zhruba krokem, takže tak 3km za hodinu... Nejde to změřit :o) Zkus se zeptat policajtů jestli by tě nezměřili někde na parkáči.
Není umění jet na západ, ale na východ. Do portugalska dojede i chobot s osobákem, do Kazachstánu Pan řidič...
pát zář 11, 2009 6:09 pm

Milan0000
Příspěvky: 3
Registrován: čtv zář 10, 2009 4:20 pm

Příspěvek

Kubo moc díky za odpověd něco podobneho jsem čekal protože ty převody jsou tam fakt podle toho co jsem videl nahuštěný
pát zář 11, 2009 6:23 pm

Jenda
Příspěvky: 339
Registrován: pon dub 16, 2007 1:30 pm
Bydliště: Česká Lípa a Praha

Příspěvek

Takhle malá rychlost se nedá radarem změřit...
v nebi nejsou žádní zajímaví lidé!
Obrázek
pát zář 11, 2009 8:04 pm

Uživatelský avatar
Fojcek
Příspěvky: 770
Registrován: úte zář 23, 2008 9:27 pm
Bydliště: Třebíč

Příspěvek

Dalo by se to změřit navigací. Teda aspoň můj garmin rychlost umí ukazovat od hodnoty 0, něco :D
Ale mě by zajímlo, k čemu ti tahle informace bude?
sob zář 12, 2009 8:18 am

Milan0000
Příspěvky: 3
Registrován: čtv zář 10, 2009 4:20 pm

Příspěvek

Nepotřebuji to vědět přesne stačilo mi že je to přibližne jak chuze je to pro mně jen čistě informace ze zajímavosti
sob zář 12, 2009 9:25 am

experience
Příspěvky: 38
Registrován: sob říj 02, 2010 8:54 pm
Bydliště: Banská Bystrica, Slovensko

Příspěvek

Môže mi niekto objasniť, či "polka" a "želva/zajac" je to isté?

Ja som si doteraz myslel, že "polka" je medzistupeň medzi rýchlostnými stupňami a používa sa pri naloženom vozidle. A pri prázdnom stačí radiť bez "poliek" len "veľké" rýchlostné stupne.

Želva/zajac som myslel, že funguje tak, že si najprv predvolím, želvu/zajac, či idem po ceste alebo v teréne a ďalej radím ako v predchádzajúcom prípade (veľké rýchlostné stupne aj polky), ale známy mi toto vyvrátil a povedal, že želva je vlastne "polka".

Tak ako to je?
ned říj 10, 2010 5:07 pm

JiRaY
Příspěvky: 3064
Registrován: sob led 10, 2009 10:22 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

No,želvu/zajíc mají traktory,náklaďáky mají 2 přepínače na řadící páce,povětšinou páčku zepředu(nebo kroužek) a kolíbku zboku.

Kolíbkou na boku se řadí ty"půlky",zkrátka každej rychlostní stupeň si můžeš zredukovat,rozpůlit od toho půlka a u prázdnýho auta je zbytečné řadit po půlkách,jede se po celých.

No a ta páčka dole (nebo kroužek) to je malá nebo velká řada,auto má 4 nebo 3 základní rychlosti,to je malá řada,a tou páčkou se přesuneš do velké řady,máš tam čtyřku,v neutrálu cvakneš páčku nahoru,a řadíš do polohy jedničky,ale už je tam pětka,a jedeš dál.

U některých aut se odbouchává,že jenom řadící pákou v neutrálu klepneš doprava a skočí velká řada a nebo klepneš doleva a skočí malá řada,pozná si to samo a odpadá páčka nebo kroužek

S tou želvou a zajícem nevím přesně,vím jen že to mají traktory a možná ještě nějaké jiné samohyby,tam si asi budeš určovat mezi terénním převodem a silničním převodem,což u náklaďáku není,tam maximálně přiřadíš nápravu a nebo zařadíš redukci :wink:
Pražské dodávkář a návěsář

Červený Mercedes Akšrot 1841 s plachtonávěsem
Bílá dodávka Renault Master

Jsem nejrychlejší,vždycky vedu kolonu :-)
ned říj 10, 2010 8:08 pm

Drak
Příspěvky: 697
Registrován: stř dub 23, 2008 6:19 pm
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

experience - chápeš to správně. Půlka je rozpůlení kvaltu, dělí hnací moment na začátku převodovky (na vstupu) a dá se řadit kdykoli, želva/zajíc je přídavná převodovka, která se dá řadit jenom za stojícího auta a dělí moment na konci převodovky, teda na výstupu.
http://www.drakk.eu
http://www.dentalnihygiena.com

Je těžké být debilem, neboť konkurence je vysoká.
ned říj 10, 2010 8:33 pm

Uživatelský avatar
pavel 815
Příspěvky: 5001
Registrován: stř říj 08, 2008 10:33 pm
Bydliště: okoli brna

Příspěvek

Ono záleží kde to kamarád viděl,protože třeba u matesa byly těma logama želvy a zajíce pojmenovaný půlky.Ale správně je to samozřejmě jak píše Drak.
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
ned říj 10, 2010 8:44 pm

kruji
Příspěvky: 2440
Registrován: sob pro 05, 2009 10:55 am
Bydliště: hodonin

Příspěvek

Naprostý souhlas s předešlými příspěvky. Actros na stavebním podvozku kupř. má 4 základní kvalty dělené půlkami, násobené řadami. Řady se řadí překlapnutím šajtry do boku. Navíc má na palubce přepínač, který bych nazval tou želvou. Při zapnutí želvy je maximálka asi 65km.
Jinak, není nutno dogmaticky řadit tak jak píšeš " plný po půlkách a prázdný po celých". Pokud je stoupání pozvolné tak jdu po půlkách, abych využil optimální otáčky co se týče krouťáku. Pokud je přede mnou krpál, tak jdu po celých, nebo i víc. Vloni jsme měli na firmě školitele z Mercedesu, a ten nám říkal, že je výhodnější jít v krpálu dolů i o 1 a půl kvaltu. Vyzkoušel jsem to na trase kterou znám, a dal jsem mu za pravdu.
Příklad z praxe, u letiště Kříženec je klesání do údolí, a následně stoupák na kopec. V klesání to na malou 8 rozjedu na 90. Ve stoupání řadím na velkou 6, a pak na malou 5, a vyjedu to. Dřív jsem řadil 3X po celých kvaltech, a stejně to malá 5 nevzala a šel jsem do malé řady až na malou 4, páč přeřazení z malé 5 na velkou 4 v tom trháku je o ničem, než se přeřadí řady tak rychlost klesne tak, že to velká 4 nepobere.
Každé řazení v kopci totiž znamená přerušení přenosu výkonu, a tím pádem ztrátu rychlosti.
Při rozjezdu po rovině řadím po 6ku po celých a půlím až 7 a 8.
Vím, je to frajeřinka vystartovat na malou 2, cvakat tam všechny kvalty včetně půlek, navíc při řazení ještě s takovým malým frajerským meziplynem, ale prakticky jsi pomalejší. To jsem si taky ověřil při rozjezdu ze stopky do táhlého stoupáku. na horizontu jsem byl rychleji po celých.
Jezdím už skoro 30 let a po návštěvě školitele jsem zjistil, že blbě :oops:
Chce to nebát se zeptat, nebo vyzkoušet jednou tak,podruhé jinak, samozřejmě s přibližně stejným nákladem. Na tachometr zapomeň, nějaké rady co 5 km to jedna půlka a podob. je blbost, sleduj otáčkoměr, musíš vědět při jakých utáčkách máš max. krouťák, a sledovat terén před sebou a včas řadit.
Naposledy upravil(a) kruji dne stř říj 13, 2010 11:08 pm, celkem upraveno 2 x.
Lesu zmar!
ned říj 10, 2010 9:12 pm

experience
Příspěvky: 38
Registrován: sob říj 02, 2010 8:54 pm
Bydliště: Banská Bystrica, Slovensko

Příspěvek

Nemali želva/zajac aj T148? Tá sa radila len pri stojacom vozidle a potom sa používali polky?

Zaradenie redukcie sa myslí "C (Crawler)"? Toto sa nazýva aj plazivý prevod?
ned říj 10, 2010 9:42 pm

kruji
Příspěvky: 2440
Registrován: sob pro 05, 2009 10:55 am
Bydliště: hodonin

Příspěvek

experience, s 148 jsem chvíli jezdil, ale nic takové tam nebylo, jen5 kvaltů a půlky. Zkus se zeptat v sekci Tatra.
C neboli Crawler jsem měl v posledním Liazu, a byl to menší kvalt než jednička, myslím že byl rychlý jako zpátečka. Měla ho i Scanie.
Byly to 3 základní kvalty, plus půlky, plus řady, a navíc C řaditelné v obou řadách. C ve velké řadě bylo stejně rychlé jako 3 v malé řadě.
Lesu zmar!
ned říj 10, 2010 10:07 pm

V8
Příspěvky: 741
Registrován: stř pro 17, 2008 6:51 pm
Bydliště: Božídarsko

Příspěvek

No ''C'' jsem ve Scanii nikdy nezkoušel zařadit ve velký řadě on ten stupen je totiž bez synchronizace,ale lze ho půlit.
M.A.N. Tgx 26.640 6x2/4 a Huttner
ned říj 10, 2010 10:52 pm

Uživatelský avatar
Pavel Šebek
intercool
Příspěvky: 10887
Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
Bydliště: Bystřice

Příspěvek

U Volva to myslím ani ve velké řadě nejde, ale ruku do ohně za to nedám, protože proč bych to taky zkoušel?
BES - běs
ned říj 10, 2010 10:56 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 hostů