Pokec o AETRu, profesních průkazech, pravidlech, zákonech, apod.

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

norge71
Příspěvky: 5
Registrován: pon pro 24, 2012 2:41 pm
Bydliště: Ústecký kraj

Poradna - nezaplacené přesčasové hodiny a další příplatky

Příspěvek

Vážení řidiči,
Jsem také řidič z povolání na mezinárodní kamionové dopravě a pokud vás jako mne, všichni moji zaměstnavatelé nehorázně okrádali na nezaplacených přesčasových hodinách, nevyplacených příplatků za odpracované soboty neděle + státní svátky + práci v noci, nezaplacené příplatky za pracovní pohotovost při jízdě ve dvojosádce kdy jeden řidič řídí a druhý řidič je v pracovní pohotovosti na sedadle spolujezdce, atd…. tak minimálně 3 roky zpětně můžete tyto všechny nezaplacené přesčasové hodiny + všechny příplatky + s úrokem z prodlení po svým zaměstnavatelích vymáhat soudní cestou.
Já jsem takto učinil a všichni moji bývalí zaměstnavatelé na základě mé písemné výzvy k doplacení, aby se vyhnuli soudnímu jednání, mi veškeré náležitosti raději do koruny doplatili.
Poradím vám jak na to, pomůžu vám zpracovat výzvu na zaplacení vašich nároků adresovanou vašim zaměstnavatelům, pomůžu vám zpracovat vaše data z digitálních karet tachografů, soudní žalobu, apod….

Můžete mne kontaktovat na mojí e-mailové adrese : stir71@seznam.cz

Profesionální vyhodnocení dat z digitální karty řidiče pro podání žaloby na zaměstnavatele vám za pár korun provede pan
Martin Vojta ze společnosti TAGRA a taktéž za pár korun vám zpracuje žalobu na zaměstnavatele.

Martin Vojta, DiS. | Senior Sales Manager
Truck Data Technology, s.r.o. | Korytná 47/3 | 100 00 Praha 10 | Czech Republic
mobil: +420 739 544 322 | fax: +420 274 777 391
martin.vojta@tdt.cz | www.tdt.cz | www.tagra.eu

Před podáním žaloby na zaměstnavatele doporučuji podat podnět k Státnímu úřadu inspekce práce : www.SUIP.cz s tím aby u zaměstnavatele provedli kontrolu na evidenci odpracovaných hodin, přesčasových hodin, příplatky za práci v noci, příplatky za práci ve dnech pracovního klidu a o státních svátcích, příplatky za tzv. pracovní pohotovost – při jízdě ve dvojosádce kamionu. Dále na kontrolu komplexního vyúčtování stravného v eurech, kdy na toto máte právní nárok s ohledem na ustanovení paragrafu 170 odstavce 1 Zákoníku práce.
Drtivá většina zaměstnavatelů tuto evidenci vůbec nevede a nebo jí vede zcela nedostatečně a proto potom na základě vašeho podnětu ke Státnímu úřadu inspekce práce : www.SUIP.cz váš zaměstnavatel dostane pořádnou pokutu a vy od tohoto státního úřadu dostanete písemné vyrozumění o výsledku provedené kontroly u vašeho zaměstnavatele a toto je pak i jeden z velmi dobrých důkazů u soudu.


VZOR PŘEDŽALOBNÍ VÝZVY ZAMĚSTNAVATELI NA ZAPLACENÍ PŘESČASOVÝCH HODIN, PŘÍPLATKU ZA PRÁCI V NOCI, ZA PRÁCI V SOBOTU A NEDĚLI, ZA PRÁCI V NOCI, ZA PRÁCI VE STÁTNÍ SVÁTEK, ZA PRACOVNÍ POHOTOVOST PŘI JÍZDĚ VE DVOJOSÁDCE.


PŘEDŽALOBNÍ VÝZVA ZAMĚSTNAVATELI


Vážení,

s vaší společností jsem dne : uzavřel pracovní smlouvu, konkrétně na pracovní místo : řidiče mezinárodní kamionové dopravy /MKD/, kdy mi byla mzdovým výměrem stanovena mzda ve výši : . Pracovní poměr založený pracovní smlouvou ze dne : skončil ke dni : , na základě rozvázání pracovního poměru dohodou v souladu s ustanovením paragrafu 49 zákona číslo : 262/2006 Sbírky., Zákoníku práce.

Chci vás upozornit na skutečnost, že mi nebyly propláceny odpracované přesčasové hodiny, dále mi nebyly vypláceny příplatky za práci přesčas /Paragraf 93 Zákoníku práce/, příplatky za práci v noci /paragraf 94 ZPr./, příplatky za práci ve dnech pracovního klidu a o státních svátcích /paragraf 91 ZPr/. příplatky za tzv. pasivní pohotovost – kdy jsem byl členem dvojosádky kamionu při dlouhých zahraničních pracovních cestách. Na tyto příplatky mám vzhledem ke skutečně odpracovaným hodinám, dle příslušných ustanovení Zákoníku práce, právní nárok. Dále odpracované přesčasové hodiny bylo vysoko nad zákonný rámec.

S ohledem na shora uvedené vás žádám o doložení mých pracovních výkazů, a to od počátku pracovního poměru, až do jeho skončení, tj. od : do : . Zároveň vás vyzývám, abyste mi uhradili dlužné nároky plynoucí z pracovního poměru, který mezi mnou a vámi vznikl, především příplatky za práci přesčas, příplatky za práci v noci, příplatky za práci ve dnech pracovního klidu a o státních svátcích, příplatky za tzv. pracovní pohotovost – kdy jsem byl členem dvojosádky kamionu při dlouhých zahraničních pracovních cestách., a to na základě skutečně odpracovaných hodin. Dlužnou částku uhraďte na můj bankovní účet vedený u banky a.s., číslo bankovního účtu : , kód banky : a to nejpozději do dne :

Dále vás žádám o komplexní vyúčtování stravného v eurech, kdy na toto mám právní nárok s ohledem na ustanovení paragrafu 170 odstavce 1 Zákoníku práce, kdy : „zaměstnanci přísluší při zahraniční pracovní cestě zahraniční stravné v cizí měně“.

Vše požadované od vás očekávám ve lhůtě do : . V opačném případě podám soudní žalobou, se všemi důsledky, které z toho pro vaší společnost vyplynou.

Záznamy o přesčasových hodinách, práci v noci, práci o dnech pracovního klidu a o státních svátcích, záznamy o mé pasivní pohotovosti v dvojosádce kamionu mám odborně stáhnuté a zálohované z mé digitální karty řidiče – digitální karty do tachografu kamionu.

S pozdravem
Naposledy upravil(a) norge71 dne pát bře 22, 2013 11:19 am, celkem upraveno 2 x.
čtv led 31, 2013 12:05 pm

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

Tak tohle jsem si také vyřídil u bývalé firmy ale to jsem věděl že tam končím. A ještě k tomu majitel dostal pokutu od inspektoráte práce. Na druhou stranu jsou tuším 2 roky kdy o to můžeš zažádat a ještě k tomu kdo to dneska udělá???? jen ten kdo u té firmy skončil a nebo končí jinak by tam stějně už nevydržel jak by mu to majitel dal sežrat. Na druhou stranu to chce aby se řidiči konečně chytli za nos a chtěli vše co jim po právu a v souladu se zákonem patří.
čtv led 31, 2013 12:39 pm

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek

Pegos, divil by jsi se jak to už je v některých firmách daleko. Někde už si uvědomili, že dělat řidičům peklo, se jim nevyplácí. Pokud si hájíš důsledně svá práva, není nutné odcházet. Někde založili funkční odbory, někde to udělali jinak. Prostě přežiješ nějaké krušnější období a dále můžou být obě strany v pohodě více než před tím. Cesta k právu je složitá, ale je možná. Horší je to s těmi řidiči co si na jedné straně stěžují jak jsou okrádání, ale na druhé straně, jim poctivá výplata nikdy nestačí…

Zažalovat a utéct je trend starší doby. Dnes už je trend zažalovat a zůstat. To bude hit dalších let řidičů zaměstnaných v dopravě.

PS: Když se tady psalo před lety, že řidiči mají právo na proplácení přesčasů a víkendů, tak to všichni napadali, že je to jinak. Tacho i Bohoušek byli nepříčetní a se svými nohsledy překrucovali všemožné zákony, aby všechny přesvědčovali že je to blbost.
A dnes? Bude jen ticho. Věc už je jasná… Stejně to časem dopadne s různými úhradami nadspotřeby a údajných škod, neoprávněnými srážkami z mezd, výpověďmi a nevím čím vším ještě jsou dnes řidiči vydíráni. Stačí se nenechat oblbnout vychytralími :idea:
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
čtv led 31, 2013 1:10 pm

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

Tak jasně asi je pravda co píšeš. Já jsem odcházel a chtěl jsem vše doplatit majitel se tomu bránil tak jsem to udělal jak jsem to udělal jiná cesta nevedla. Dneska dělám to co dělám (řidič) mám vše na pásce stravenky a nikdo mě nehoní ani nenadává. No a na dohodu si jezdím VKD a jsem spokojený jako nikdy a doufám, že mi to ještě nějaký rok vydrží.
čtv led 31, 2013 4:18 pm

luda.l
Příspěvky: 31
Registrován: úte úno 21, 2012 11:41 pm
Bydliště: PS

hodiny

Příspěvek

Chcete tím říct, že když mám ,např. na výplatní pásce odpracováno každý pracovní den 8h za cca 98kč, že bych měl nárok na "opravdových" 13 až 15h co ve skutečnosti odpracuji???? To by byl průlom!!! Myslím, že to mají zaměsnavatelé asi moc dobře ošetřené... Dělám u firmy 10let a mám vykázáno jen 8 h + diety..
sob úno 09, 2013 11:03 pm

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

luda

Příspěvek

JASNĚ, žádný průlom, ale stará věc, kterou všichni švindlují pod záminkou nižších odvodů z mezd. Ale nakonec je na tom řidič ztratný a jediný zisk má jen zaměstnavatel. Takže nespoléhej, že ti to někdo doplatí dobrovolně.

HLAVA VIII
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ O PRACOVNÍ DOBĚ A DOBĚ ODPOČINKU
§ 96
(1) Zaměstnavatel je povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci s vyznačením začátku a konce
a) odpracované
1. směny [§ 78 odst. 1 písm. c)],
2. práce přesčas [§ 78 odst. 1 písm. i) a § 93],
3. další dohodnuté práce přesčas (§ 93a),
4. noční práce (§ 94),
5. doby v době pracovní pohotovosti (§ 95 odst. 2),
b) pracovní pohotovosti, kterou zaměstnanec držel [§ 78 odst. 1 písm. h) a § 95].
(2) Na žádost zaměstnance je zaměstnavatel povinen umožnit zaměstnanci nahlédnout do jeho účtu pracovní doby nebo evidence pracovní doby a do jeho účtu mzdy a pořizovat si z nich výpisy, popřípadě stejnopisy na náklady zaměstnavatele.

Zaměstnavatelé to mají ošetřené pouze tak, že o přesčasech nemůže rozhodnou Inspektorát práce, ani pracovní úřad, takže nějaké kontroly jsou zbytečné.
Rozhodnout o tom může pouze soud. A tam řidiči moc nechodí. Taky to dlouho trvá.

Nárok na doplacení nevyplacených částí mzdy je možno požadovat až tři roky zpětně, ale musíš pracovní dobu dokázat. Kartou z tachografu, kolečkama, stazkama, deníkem…

Taky zaměstnavatelé používají argument, že přesčasy jsou zaplaceny v odměnách, ale to je nesmysl. Odměny jsou nenároková složka mzdy a přesčasy jsou nárokova složka mzdy. Takže nelze vykazovat a platit přesčasy v odměnách.
Používají i mnoho dalších výmluv, ale všechny slouží jen k oddalovaní rozsudku, který nakonec řidič musí vyhrát.
A když už by do toho někdo chtěl jít, tak jedině s pojištěním právní ochrany, protože soudní poplatky a služby právníků jsou tak drahé, že je ze svého nezaplatíte a skončíte neúspešně.

Pevnou mesíční mzdu, kde jsou již započteny případné přesčasy je možné použít pouze u vedoucích zaměstnanců, manažerů… A i tam to musí být v pracovní smlouvě uvedeno.
V dělnických profesích toto nelze uplatnit.
Taky se občas používá výmluva na nový zákoník práce 2012, umožňuje nařídit odpracovat zdarma až 150h přesčasů řočně. Ale to se běžných řidičů taky netýká. Stačí si stáhnout zákoník a přečíst si příslušný odstavec…


PS: nevylučuji možnost, která je uvedena nahoře, že to někteří zaměstnavatelé zaplatí po dobře sepsané výzvě dobrovolně. Hodně zaměstnavatelů už to raději zaplatí, než platit navíc soudy. Kromě toho jim mimosoudní vyrovnání umožní v tichosti věc skončit a vesele okrádat ostatní řidiče dál. Jen se na to nedá spoléhat.
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
ned úno 10, 2013 7:00 am

stalinrio
Příspěvky: 273
Registrován: pát srp 22, 2008 10:56 am
Bydliště: Žamberk

Příspěvek

nevim proč furt strašíš s tím pojištěním právní ochrany! :roll: ten právník není zas tak drahej, v klidu si ho každej zvládne zaplatit sám - nechápu proč by měl úspěch v tomto typu sporu měl být podmíněnej sypáním peněz dalším vyžírkům! Nebojte se toho, hlavně kvůli tomu nezakládejte nesmyslný pojištění - je to jednoduchý jako facka, každej právník to vezme protože je to ze strany řidiče předem vyhranej spor!
ned úno 10, 2013 8:20 am

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Stalinrio, kolik znáš kolegů co to vyhráli na svoje náklady?

Příspěvek

Je to zase jen o počtech. Pojištění řidič profi cca 1 500,-ročně. Soudní poplatky jsou odvislé od částky, kterou vymáháš a platby právníkovi určitě celkem přes 20 000,- v první instanci. Když se firma brání urputně, můžeš počítat ještě 10 000,- za vyjádření soudního znalce. Pak náklady na odvolání, které je sice zbytečné, ale firmy to dělají, aby celou věc protáhly. Takže jen tyhle náklady jsou srovnatelné s pojištěním na 20 let a více. No a po celých dlouhých 20 let, můžeš mít zdarma soudní ochranu i v případě havárie, nebo jiných problémů.
A to se podle mne vyplatí.
Já to píšu jen protože znám případy co to řidiči zkoušeli bez právníka, nebo bez pojistky a nakonec nevydrželi. Soudy nejsou jen o pravdě, ale o tom kdo udělá chybu, nebo nevydrží finančně. Vždycky je lepší počítat s tou horší variantou.

PS: Taky nezapomínejte, že žijeme ve státě kde běžně nerespektuje zákony ani sám stát a rozhodnutí soudu jsou v různých instancích zcela opačné. Některé věci musí řešit až ústavní, nebo nejvyšší soud. A podnikatelé s tím počítají…
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
ned úno 10, 2013 12:10 pm

luda.l
Příspěvky: 31
Registrován: úte úno 21, 2012 11:41 pm
Bydliště: PS

Příspěvek

výborně! hezky jsi to zpracoval, teď vím na čem jsem a aspoň mám něco v ruce... až bude zase strhávat za neekonomickou jízdu, tak se ho na to poptám. škoda, že jen 3 roky nazpět. pojištěný jsem už 7let a připlácím si i soudního znalce, tak se mi to možná jednou vyplatí :P
díky!
ned úno 10, 2013 12:45 pm

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek

Ona se ta DASka vyplatí i k řešení následných šikanozních opatření, které žalovaný zaměstnavatel zřejmě udělá. Nejspíše si vymyslí nějaké důvody k výpovědi pro hrubé porušení pracovní kázně (pak se můžete bránit i podáním trestního oznámení §177,181,184 TZ). Nebo dáte naopak vy okamžité zrušení pracovního poměru z důvodu nevyplacení částí mezd s odstupným a budete se muset soudit i o tyto věci. Takže další poplatky, které pojištění DAS zaplatí. A už máte pojistku předplacenou na celou řidičskou kariéru :)

Ale veškeré obstrukce stojí i zaměstnavatele další výdaje a hrozbu trestního stíhání. Tak jako zde:
http://www.mediafax.cz/krimi/4100614-Br ... cu-kamionu
A nepomohl ani slavný obhájce Tomáš Sokol. Takže to možná tak daleko hrotit nebude.
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
ned úno 10, 2013 1:07 pm

stalinrio
Příspěvky: 273
Registrován: pát srp 22, 2008 10:56 am
Bydliště: Žamberk

Příspěvek

no jak myslíte... O pár lidech kteří tento spor vyhráli sami na sebe určitě vím... Ono to zase tak jak píše sibr úplně není - všechny případy o kterých vím já skončily dohodou. On zaměstnavatel taky většinou nemá zájem o různý kontroly (ÚP, IP apod..), který skoro automaticky znamená tento druh soudního sporu...
ned úno 10, 2013 6:27 pm

Rebik
Příspěvky: 143
Registrován: úte črc 22, 2008 2:17 pm
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Já chápu pohled řidiče na přesčasy a u sklápěčky okolo komína si to umím i teoreticky představit.

Jak ale chcete řešit, že maximální přesčas je 8h týdně, tzn. již od středy budete jezdit jen 8h denně? To je super jak pro řidiče, tak pro zaměstnavatele....
pon úno 11, 2013 9:34 am

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

rebik

Příspěvek

To jsi to teda pěkně překroutil. Kde jsi vzal, že v dopravě platí limit 8h přesčasů týdně?
To máš asi z nějaké chytré hlavy, která si vymýšlí nesmysly, jen aby nemusela platit přesčasy vůbec :)

Nařízení vlády 589/2006 Sb, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě...
Naposledy upravil(a) sibr dne pon úno 11, 2013 10:03 am, celkem upraveno 1 x.
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
pon úno 11, 2013 9:57 am

Rebik
Příspěvky: 143
Registrován: úte črc 22, 2008 2:17 pm
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Hele za mě, bud platí zákoník práce se vším všudy. tzn. 8h přesčasů týdně, protože řidič je standardní zaměstnanec, anebo je to jinak - platí sociální ochrana řidiče ala 561 a tím pádem jsou přesčasy diskutabilní...

Nařízení vlády říká jen, že můžeš prcovní dobu v týdnu natáhnout až na 60h, ale průměr musí být stejně 40h týdně za půl roku.

Prosím tedy o vysvětlení, jak můžeš dle ZP denně pracovat 13h?
pon úno 11, 2013 10:03 am

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek

Ano 561 upravuje doby řízení a podobné věci. O mzdách se v ní nejedná.
Prostuduj si to i s tou 589, pak ti bude jasné, že to tak je. Nebo si najdi na netu vyjádření soudců k této problematice.
Často se pletou některé pojmy z 561 a zákoníku práce, ale když si je přečteš pozorně, tak to není to samé, jak to podnikatelé rádi prezentují.
Jsou si jen podobné. Například pohotovost… http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=n ... fmY1aabxnw

Řidiči mohou pracovat 13h denně protože se na ně vztahují odchylky podle 589/2006. A že se pracovní doba musí do půl roku srovnat na tom nic nemění.
Hlídat to je povinost zaměstnavatele a nic ho neopravňuje, aby neproplatil hodiny.
Řidič zodpovídá pouze za dodržování 561 a ta nemá se mzdou nic společného.

Nařízení vlády 589/2006 Sb, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě
§ 5
(1) Pracovní dobu je možné prodloužit až na 60 hodin týdně, pokud její průměr bez práce přesčas nepřesáhne stanovenou týdenní pracovní dobu15) za období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích.
(2) Délka směny může činit nejvýše 13 hodin. Délka směny zaměstnance pracujícího v noční době může činit nejvýše 10 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.


Možná někomu přijde zpochybnitelné slovíčko „přesčas“. Délka směny 13h, znamená zaplatit minimálně 13h. Ale nelze zaplatit jen 8h. To pochopí i rozum méně inteligentní. Otázka kdy vzniknou nároky i na přesčasový příplatek je aktuální až když se pracovní doba spočítá za určité období.
Viděl jsi snad někde nějaký provoz, kde se dělají dvanáctky, ale vykazují se jen osmičky? Třeba u strážných by to bylo taky terno...
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
pon úno 11, 2013 10:31 am

Odpovědět

Zpět na „Legislativní témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: paldo a 16 hostů