Pokec o AETRu, profesních průkazech, pravidlech, zákonech, apod.

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
pragertransport
Příspěvky: 5
Registrován: čtv čer 05, 2014 3:53 pm
Bydliště: Královická 30/Praha 10

Druhý započatý výkon v jednom dni

Příspěvek

Pozor v Rakousku zkouší pokutovat za druhý započatý výkon v jednom kalendářním dni:

navazuji na náš telefonický rozhovor a k Vašemu dotazu ve věci pracovního výkonu řidiče MKD Vám sděluji následující informace.



Dle nařízení ES č. 561/2006 denní doba řízení mezi dvěma denními dobami odpočinku nebo jednou týdenní dobou odpočinku nesmí přesáhnout 9 hodin. Dvakrát za týden může být prodloužena na 10 hodin. Po 4,5 hodinách řízení musí mít řidič přestávku nejméně 45 minut (pokud nezačne dobu odpočinku), kterou rozdělí na 15 + 30 minut (dle nařízení 561/2006) nebo 3x 15 min. (dle AETR).



Z výše uvedeného vyplývá, že řidič může v průběhu dne (0.00 – 24.00 hod.) započíst další pracovní činnost.



Jako příklad uvádím:
Po jedenáctihodinovém denním odpočinku začíná řidič další jízdu brzy ráno v 00.15 hod. Řídí 4,5 hodiny, zařadí přestávku 45 minut a řídí další 4,5 hodiny. Řidič skončí svoji první směnu po devíti hodinách a 45 minutách, tedy v 10.00 hodin. Po zkrácené, devítihodinové době odpočinku může řidič svou druhou směnu zahájit v 19.00 hodin.



Denní doba řízení nesouvisí s kalendářním dnem. Je docela dobře možné, že v jednom kalendářním dni proběhnou dvě denní doby řízení, resp. druhá ještě v tomto dni začne.



V této souvislosti se dovoluji upozornit na rozdílnost dohody AETR a nařízení č. 561/2006 Sb. (viz příloha).



Je nutné rozeznávat, zda se posuzuje pracovní režim řidiče, jako je doba odpočinku, doba řízení, bezpečnostní přestávka apod. nebo pracovní dobu řidiče, což jsou dvě naprosto samostatná hlediska, samozřejmě ale vzájemně propojená. První hledisko je důležité pro bezpečnost provozu a s tím související kontroly ze strany státních orgánů a druhé hledisko je důležité pro zaměstnance a zaměstnavatele, např. z hlediska dodržování pracovní doby, přesčasů, mzdy, pracovních náhrad apod.



Práci řidičů – jako zaměstnanců upravuje nařízení vlády č. 589/2006 Sb.



Obecně je délka pracovní doby stanovena na 40 hodin týdne (pro jeden pracovní poměr). Zaměstnavatel může k této době ještě nařídit nejvýše 8 hodin práce přesčas. Rozsah práce přesčas může být větší pouze na základě dohody se zaměstnancem a nesní přesáhnout v průměru 8 hodin týdne za období 26 týdnů po sobě jdoucích a pouze na základě kolektivní smlouvy za období 52 týdnů po sobě jdoucích.



Pracovní doba člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě ve více pracovně-právních vztazích může ve svém souhrnu činit nejvýše 48 hodin týdne. Pracovní dobu je možné prodloužit až na 60 hodin týdně, pokud její průměr bez práce přesčas nepřesáhne stanovenou týdenní pracovní dobu za období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích.

Pracovní dobu lze prodloužit až na 60 hodin týdně, pokud její průměr bez práce přesčas nepřesáhne stanovenou týdenní pracovní dobu za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích (tj. 40 nebo max. 48 hodin týdně).



Podle ust. § 5, odst. 2 nařízení vlády č. 589/2006 Sb. může délka směny činit nejvýše 13 hodin. Délka směny zaměstnance pracujícího v noční době může činit nejvýše 10 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.



Z výše uvedeného vyplývá, je i když je možné v průběhu jednoho kalendářního dne začít dva pracovní výkony, je nutné také sledovat jeho pracovní dobu tak, aby nepřekročil délku směny, resp. stanovenou týdenní pracovní dobu apod. Tyto dvě kategorie, tj. pracovní režim řidiče a pracovní dobu řidiče, je nutné vždy sledovat.
sob zář 27, 2014 10:42 pm

Šedý Vlčák
Příspěvky: 516
Registrován: ned kvě 18, 2008 2:35 pm
Bydliště: Severní Morava

Příspěvek

Tady je celkem podstatná chyba:
Po 4,5 hodinách řízení musí mít řidič přestávku nejméně 45 minut (pokud nezačne dobu odpočinku), kterou rozdělí na 15 + 30 minut (dle nařízení 561/2006) nebo 3x 15 min. (dle AETR).
AETR byl v září 2010 novelizován a i tam se musí dělat 15+30 minut!
sob zář 27, 2014 11:16 pm

pragertransport
Příspěvky: 5
Registrován: čtv čer 05, 2014 3:53 pm
Bydliště: Královická 30/Praha 10

Příspěvek

díky upozorním DAS
sob zář 27, 2014 11:21 pm

delivio

Příspěvek

Nezkouší, ale dělají to celkem pravidelně, že kontrolují překročení jízdy v 24 hodinovém časovém období. Na přechodu Mikulov/ Drasenhofen jsou na to specialisté.
ned zář 28, 2014 12:09 am

Odpovědět

Zpět na „Legislativní témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti