Jamale, obávám se, že jsi na školení spal Ty !! Dodatková tabulka jediné vozidlo, samozřejmě znamená jen jediné vozidlo!! Tedy pokud rozumíš významu českých slov, co znamená jediné vozidlo. Tedy řidič musí zajistit pomocí nejméně dvou poučených osob, zastavení provozu v obou směrech a teprve potom může vjet na takový úsek, jako jediné vozidlo !!
Tdy si přečti vyjádření ŘSD:
----------------------------------------
Dobrý den,
za ŘSD Vám zasílám následující informace:
Značky č. B 13 se užívá ke stanovení zákazu vjezdu vozidel, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje vyznačenou mez, a to zejména na mostní objekty a úseky pozemní komunikace, jejichž dovolená zatížitelnost neumožňuje vjezd vozidlům o okamžité hmotnosti (u jízdní soupravy hmotnosti jednotlivých vozidel soupravy) nepřesahující 48 tun. Značkou č. B 13 musí být označen každý most, jehož normální zatížitelnost je nižší než 26 tun nebo výhradní zatížitelnost nižší než 48 t. Při užití značky č. B 13 z důvodu nižší výhradní zatížitelnosti, se značka doplňuje dodatkovou tabulkou č. E 13 „Text“ s nápisem „Jediné vozidlo … t“. Do takto označeného úseku smí vjet vozidlo jehož okamžitá hmotnost (jde-li o soupravu, pak okamžitá hmotnost všech vozidel soupravy) sice přesahuje údaj na značce, nikoli však údaj na dodatkové tabulce. Na značce č. B 13 se uvádí hodnota normální zatížitelnosti, na dodatkové tabulce hodnota výhradní zatížitelnosti. Hodnota se uvádí v celých tunách, případně s upřesněním na desetiny tuny. Značka se umísťuje cca 10 m před místem, ke kterému se zákaz vztahuje.
V zákoně (prováděcí vyhláška č. 294/2015 Sb. ) není nutno hledat nějaké skryté významy a snažit se o násilný výklad vyhovující dispečerům, resp. přání provozovatelů vozidel, kalkulovat s rezervami mostu apod.
Textace zákona je naprosto jasná, záměrně jasně srozumitelná a to také z toho důvodu, aby mohl být ev. i jednotný výklad při řešení soudních jednání, takže vozidlo, které má skutečnou okamžitou hmotnost 42 - 48 tun, jak uvádíte, na tento konkrétní most vjet nesmí.
Jak ŘSD nahlíží na řidiče? Jako na jediné, kteří zodpovídají za dodržení pravidel, vyplývajících z dopravních značek na trase jízdy, to je povinnost účastníků silničního provozu. Nikoliv dispečera. Proto lze řidičům doporučit jedině, aby dodržovali to, co zákon a vyhláška č. 294/2015 Sb. vyžaduje, protože za řízení vozidla nezodpovídá dispečer, ale řidič, v případě poškození mostu nebo DN na mostě škodu hradí řidič. Je to přesně stejná situace, jako při nedodržení pokynu zákazové značky B 16 - Zákaz vjezdu vozidel, jejichž výška přesahuje vyznačenou mez, ze strany řidiče.
Pokud tedy vozidlo nepřesahuje okamžitou hmotnost 19 tun (hodnota uvedená v dotazu), nemusí se řidič již o nic starat a může na most vjet libovolný počet takových vozidel. Pokud přesahuje 19 tun, ale nedosahuje 36 tun, musí zajistit, aby na most najelo pouze jedno vozidlo (nebo souprava) s okamžitou hmotností do 36 tun. To dělají někteří svědomití přepravci např. pomocí doprovodných vozidel nadměrného nákladu, která vjezd dalších vozidel nad 19 tun zamezí (v případě že mají trasu předem prohlédnutou a o snížené hmotnosti na mostě vědí).
Citace vyhlášky:
B 13
Zákaz vjezdu vozidel, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje vyznačenou mez
Značka zakazuje vjezd vozidel, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje údaj uvedený na značce. Jde-li o jízdní soupravu, vztahuje se tento údaj na každé vozidlo soupravy zvlášť.
V případě, ze je značka doplněna dodatkovou tabulkou s nápisem „Jediné vozidlo ... t“, smí do takto označeného úseku vjet vozidlo, jehož okamžitá hmotnost, a jde-li o jízdní soupravu, okamžitá hmotnost všech vozidel soupravy, sice přesahuje údaj na značce, nikoli však údaj na dodatkové tabulce.
O předimenzování mostů je zbytečná diskuze, taková informace (o hodnotě předimenzování) neexistuje u žádného mostu, rozhodně ne v takové formě, aby bylo možno s tím nějak dál pracovat, zejména ze strany dispečera dopravy. Přejezd nadměrných nákladů se musí řešit individuálně, v takovém případě většinou dopravce (přepravce) hradí aktuální přepočet zatížitelnosti mostu podle momentálního technického stavu a statik navrhuje opatření, např. max. rychlost jízdy na mostě, polohu jízdní stopy, provizorní podepření mostu atd., a přejezd na základě písemné žádosti schvaluje Ministerstvo dopravy.
Odvolávat se na to, že některý most ještě nespadl, nebo s tím nějak kalkulovat, je hrubý omyl, správce mostu může řidiče, resp. provozovatele vozidla zažalovat o náhradu škody, pokud ten přejezd vozidla s překročenou hmotností zdokumentuje. I v případě „pouhého“ poškození, se může jednat o poškození vozovky, mostního závěru, ložisek atd., nemusí se jednat jenom o extrémní případ, kdy „most spadne“. Velikost škody na mostě může být řádově vyšší než pokuta od PČR, obě musí hradit řidič.
S pozdravem
Mgr. Jan Studecký
tiskový mluvčí
Ředitelství silnic a dálnic ČR
Čerčanská 12, CZ-14000 PRAHA
tel: 241 084 402
www.rsd.cz,
jan.studecky@rsd.cz