Možná jsem trošku OT,ale tak jsem včera večer přemýšlel o té nehodě autobusu,co se tam asi tak mohlo stát,jestli selhání brzd nebo tak něco...
Na jednom webu jsem četl komentáře lidí pod článkem a někdo tam psal,že měl v tom autobuse příbuzného,automechanika,který pozoroval že je s autobusem něco v nepořádku už nějakou dobu před nehodou... konkrétně s brzdami.
Tenhle velký kopec prý sjížděl řidič od začátku na zařazenou dvojku,a v půlce přeřadil na trojku,a pak se něco stalo a bus se rozjel a stal se neovladatelným.Plus v kabině byl cítit smrad brzd a údajně i kouř
Pokud je pravda,že řidič byl zkušený,a že autobus nebyl ve šrotovém stavu,napadla mě jen jediná věc- v tomhle vedru se prostě začaly autobusu vařit brzdy,tím mírným přibrždováním z kopců,a v momentě kdy byly už dost přehřáté,se řidič rozhodl že další kopec sjede ,však už do cílového místa zbývá jen kilometr,a bude brzdit jen kvaltem a retardérem/motorovkou. Protože se mu ale motor roztáčel až moc a a na brzdy se nemohl spoléhat,a měl před sebou vidinu přetočeného motoru, rozhodl se přeřadit na trojku,strach ze zničení motoru udělá svoje.Přecijen byl to soukromník a věděl co přetočení motoru obnáší,tak asi spoléhal na své schopnosti že to nějak uřídí.
A tady bych tipoval,že mu při brždění motorem mu ten kvalt v nestřežené chvíli vyletěl ven a v tu chvíli přišel o veškerý brzdící efekt,autobus velmi rychle nabral rychlost,kvalt už tam v tom fofru nedostal,a přehřáté brzdy už to neudržely,proto se zachoval jediným možným řešením,které mu bohužel bylo smrtelné...
A jak mě napadlo to že vyletěl kvalt? Jezdil jsem dva roky se starým Mercedesem 814,měl dost opotřebovanou převodovku,synchrony v háji,což mi ani nějak nevadilo,zvykl jsem si řadit jak před 30ti lety s meziplynem.Co mi ale vadilo,bylo to že když jsem sjížděl nějaké klesání a držel to jen kvaltem,tak při dosažení zhruba 2000ot./min se ozvala rána a rychlost vyletěla ven. Když jsem to zažil poprvé,lekl jsem se neskutečně,pak už jsem o tom věděl a stačilo si prostě včas přeřadit,mírně přidat plyn a nebo dobrzdit brzdami před dosažením těch 2000 otáček,a kvalt nevyletěl. Ale i přesto jsem na to občas zapomněl a ta rána a rychlé rozjetí auta mě prostě vždycky vyvedla z míry
Dělala mi to hlavně dvojka,tehdy jsem se bavil s převodovkářem a ten mi říkal že takhle se projevuje opotřebený synchron a stržené brzdičky,plus nějaké západky které mají držet kvalt na svém místě,a prý je to u starších aut s velkým nájezdem časté
Tak to byla jen taková večerní úvaha ode mne,protože pokud vycházím z předpokladu že ten bus měl najeto daleko přes milion kilometrů a řídil ho dlouholetý řidič,příjde mi to jako jediné možné vysvětlení té nehody