Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, -Ondra-
Pánové a dámy, mám skromný dotaz
O víkendu jsme řešili u piva vše možné i nemožné, až došla řeč na Hydrodrive a jemu podobné systémy (Renault+Volvo) a nedošli jsme k závěru, proč se to používá vždy jen na jedné nápravě? A nenašli jsme důvod, proč by nemohly být takoto poháněny 2 nápravy..
Kdybych měl čistě TEORETICKY 8x6+další náprava na hydrodrive nebo 8x4 a 2 nápravy na hydro, tak budu mít u 8x4 na silnici lepší ekonomiku provozu (nepovezu s sebou tolik mrtvé váhy i odpory budou někde jinde) a pokud to auto bude na převážně silniční provoz s občasným výjezdem do těžkého terénu, zdá se druhá možnost jako ta lepší varianta.
a kdyby celý auto mělo ještě zadní tridem nápravu, 4. by byla řízená a 1. a 4. by byla poháněná přes hydrodrive, to by bylo teprve zajímavý autíčko.. Obratnost jako šestikolka a v soupravě s tandemem na to legálně naložím 48 t. a pokud bych měl práci jen pro solo, tak 8x4 bude mít vyšší užitečnou hmotnost než 8x6 (i když ne o moc)
Co Vy na to?
O víkendu jsme řešili u piva vše možné i nemožné, až došla řeč na Hydrodrive a jemu podobné systémy (Renault+Volvo) a nedošli jsme k závěru, proč se to používá vždy jen na jedné nápravě? A nenašli jsme důvod, proč by nemohly být takoto poháněny 2 nápravy..
Kdybych měl čistě TEORETICKY 8x6+další náprava na hydrodrive nebo 8x4 a 2 nápravy na hydro, tak budu mít u 8x4 na silnici lepší ekonomiku provozu (nepovezu s sebou tolik mrtvé váhy i odpory budou někde jinde) a pokud to auto bude na převážně silniční provoz s občasným výjezdem do těžkého terénu, zdá se druhá možnost jako ta lepší varianta.
a kdyby celý auto mělo ještě zadní tridem nápravu, 4. by byla řízená a 1. a 4. by byla poháněná přes hydrodrive, to by bylo teprve zajímavý autíčko.. Obratnost jako šestikolka a v soupravě s tandemem na to legálně naložím 48 t. a pokud bych měl práci jen pro solo, tak 8x4 bude mít vyšší užitečnou hmotnost než 8x6 (i když ne o moc)
Co Vy na to?
Zkratka je nejdelší vzdálenost mezi dvěma body...
Jedno auto, které má poháněné 2 nápravy HydroDrive existuje, je to Kenworth C500 původně 10x6 s Hydrem "10x10" a je to speciální tahač návěsů, který tahá největší čerpadlo betonu na světě, Putzmeister na 5-ti osém návěsu s dosahem 70 m. Odkaz:
http://www.youtube.com/user/PoclainHydr ... BrXunjrWg8
Problémem asi bude připojení druhého hydraulického čerpladla pro pohon další nápravy, vývod z ZF převodovky další nezvládne a vývod z motoru (Renault, Volvo), taky už další není. Ten odběr výkonu pro HydroDrive je hodně velký cca. 110 koní na jednu nápravu, 2 nápravy znamení odběr 220 koní, což 1 PTO nezvládne. Pokud vezmu, že std. HydroDrive na 1 nápravu stojí navíc 14.000,- EUR (+ 280 kg) a na 2 nápravy by to stálo 28.000,- EUR (+ 560 kg, všechno se musí zdvojit, nic se neušetří), tak to ekonomicky a váhově přestává mít smysl. Podobně je řešen pohon náprav traktorového návěsu:
http://www.youtube.com/user/PoclainHydr ... BCOdIzujF8
http://www.youtube.com/user/PoclainHydr ... O5e_H4NT88
ale v tomto případě se tam dá větší hydraulické čerpadlo, PTO (vedlejší vývod) u traktoru je schopno přenést skoro 90% výkonu traktoru (100 koňový traktor může mít 90 k na PTO).
Další poznatkem z provozu je to, že čím víc má auto celkově náprav (2, 3, 4) tím méně je HydroDrive poznat. Největší přínos je u podvozků s původním znakem náprav 4x2 nebo 6x2, u 6x4 a 8x4 je rozdíl poznat hlavně u prázdného auta, s plným je rozdíl minimální. Další zajímavou informaci je to, že podíl typu 8x4 + HydroDrive ("8H6") činí na celkovém počtu 4 osých aut jen 2%, klasická 8x6 s kardany má podíl 6% a 8x8 dokonce 9% (v ČR je podíl klasických 8x6 na celkovém počtu 4 osých podvozlů možná přes 60%?). Podíl typu 6H6 mezi klasickými 6x4 je jen 6%, u 4H4 to bude asi podobné. Za prvních 5 let MAN vyrobil 5000 ks HydroDrivů, při celkové roční produkci cca. 60.000 aut! Takže další zvyšování počtu poháněných náprav je asi nereálné, vývoj by stál hodně peněz a firmy by snižovaly počet vyrobených kusů kardanových předních náprav (8x8), toť asi vše.
http://www.youtube.com/user/PoclainHydr ... BrXunjrWg8
Problémem asi bude připojení druhého hydraulického čerpladla pro pohon další nápravy, vývod z ZF převodovky další nezvládne a vývod z motoru (Renault, Volvo), taky už další není. Ten odběr výkonu pro HydroDrive je hodně velký cca. 110 koní na jednu nápravu, 2 nápravy znamení odběr 220 koní, což 1 PTO nezvládne. Pokud vezmu, že std. HydroDrive na 1 nápravu stojí navíc 14.000,- EUR (+ 280 kg) a na 2 nápravy by to stálo 28.000,- EUR (+ 560 kg, všechno se musí zdvojit, nic se neušetří), tak to ekonomicky a váhově přestává mít smysl. Podobně je řešen pohon náprav traktorového návěsu:
http://www.youtube.com/user/PoclainHydr ... BCOdIzujF8
http://www.youtube.com/user/PoclainHydr ... O5e_H4NT88
ale v tomto případě se tam dá větší hydraulické čerpadlo, PTO (vedlejší vývod) u traktoru je schopno přenést skoro 90% výkonu traktoru (100 koňový traktor může mít 90 k na PTO).
Další poznatkem z provozu je to, že čím víc má auto celkově náprav (2, 3, 4) tím méně je HydroDrive poznat. Největší přínos je u podvozků s původním znakem náprav 4x2 nebo 6x2, u 6x4 a 8x4 je rozdíl poznat hlavně u prázdného auta, s plným je rozdíl minimální. Další zajímavou informaci je to, že podíl typu 8x4 + HydroDrive ("8H6") činí na celkovém počtu 4 osých aut jen 2%, klasická 8x6 s kardany má podíl 6% a 8x8 dokonce 9% (v ČR je podíl klasických 8x6 na celkovém počtu 4 osých podvozlů možná přes 60%?). Podíl typu 6H6 mezi klasickými 6x4 je jen 6%, u 4H4 to bude asi podobné. Za prvních 5 let MAN vyrobil 5000 ks HydroDrivů, při celkové roční produkci cca. 60.000 aut! Takže další zvyšování počtu poháněných náprav je asi nereálné, vývoj by stál hodně peněz a firmy by snižovaly počet vyrobených kusů kardanových předních náprav (8x8), toť asi vše.
Tatra + MAN = Superstroj!
POSPI, veřejné poděkování zde. Zamontoval jsem vypínač podle tvého návodu. Je to SUPR, při normálním ovládání značně stouplo zatížení motoru. Při jízdě do kopce po sněhu bylo někdy potřeba i podřadit a v krizové situaci podřazovat není to pravé ořechové. Hydro mám standartně vypnuté, kruhovým ovladačem ovládám jen uzávěry, a hydro zapínám podle potřeby. Jezdil jsem pár let se Scanií 6X4 a Hydro beru jako bonus.
Safky? Čím se živíš? Ty seš nějakej chytrej! Bez urážky, tvé příspěvky rád čtu, jsou fundované
Safky? Čím se živíš? Ty seš nějakej chytrej! Bez urážky, tvé příspěvky rád čtu, jsou fundované
Lesu zmar!
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11910
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
pardon, ale můj nedonošenej mozek není schopen rozpoznat vztah mezi "Hydro" a E-6 což emisní norma.... jak správně asi podotkl "nejvyšší"
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11910
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
ahá, tak už to chápem.....hydro a E-6 spolu nemluví???
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
-
- Hlavní admin
- Příspěvky: 5752
- Registrován: úte úno 28, 2006 8:41 am
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Co má společného olejové čerpadlo na výstupu z převodovky, s chladičem oleje na převodovce a s hydraulickýma hadicema k přední nápravě s motorem/výfukem/AdBlue?
Mno...uvidíme, jak správné informace budeš mít za pár měsíců tedy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7xmBMM7iumM[/youtube]
Mno...uvidíme, jak správné informace budeš mít za pár měsíců tedy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7xmBMM7iumM[/youtube]
HydroDrive na dálkové ovládání:
http://www.youtube.com/watch?v=azvXL46Y ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=azvXL46Y ... re=related
Tatra + MAN = Superstroj!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 hostů