Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Aha, takže jelikož to pořádá ASO, tak se můžou účastnit i jezdci na horském kole, pokud před 20 lety absolvovali Tour De France.
Filip Nikl
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Další test automatu v Sedlčanech.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5943545635
Jinak inovovaný čumák má už 3 tradiční mřížky pro přívod vzduchu a menší nápis IVECO.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5943545635
Jinak inovovaný čumák má už 3 tradiční mřížky pro přívod vzduchu a menší nápis IVECO.
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
A výfuk nahoru. Nebo už to měli?
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Ano výfuk nahoru je novinka. Během Dakaru nejvíce bouchalo levé zadní kolo a zaněla tu myšlenka jestli náhodou na to kolo něco nefouká horký vzduch (nebo spíše plyny). Tak asi na tom něco bylo.
Jinak výfuky byl vždycky celkem velký problém. Nejdříve bylo předepsané vedení nahoru za kabinu, aby výfukové plyny nevířily prach. Pak se ale začaly honit výkony motorů a zvedla se kouřivost. Tam nastal problém, že jednak po pár etapách měly kamiony zpravidla celý vršek černý, což není zrovna pěkné, navíc mohou saze zakrýt něčí reklamu. Ještě k tomu se kouřivost začala zmiňovat i v pravidlech, tak se výfuky přesunuly dolů, kde se ten kouř tak nějak ztratil v prachu. Pak ale výkony motorů šly opět nahoru a dost výrazně se zvednul objem a hlavně teplota plynů. A ono valit několikasetstupňý a dost mohutný proud plynu někam do podvozku, kde některé agregáty mohou mít problém s teplotou sami není ideální.
Výfuky tedy opět cestují nahoru, s tím, že dnes je možné motor naladit tak aby měl výkon, ale nehulil, jak lokomotiva.
Jinak výfuky byl vždycky celkem velký problém. Nejdříve bylo předepsané vedení nahoru za kabinu, aby výfukové plyny nevířily prach. Pak se ale začaly honit výkony motorů a zvedla se kouřivost. Tam nastal problém, že jednak po pár etapách měly kamiony zpravidla celý vršek černý, což není zrovna pěkné, navíc mohou saze zakrýt něčí reklamu. Ještě k tomu se kouřivost začala zmiňovat i v pravidlech, tak se výfuky přesunuly dolů, kde se ten kouř tak nějak ztratil v prachu. Pak ale výkony motorů šly opět nahoru a dost výrazně se zvednul objem a hlavně teplota plynů. A ono valit několikasetstupňý a dost mohutný proud plynu někam do podvozku, kde některé agregáty mohou mít problém s teplotou sami není ideální.
Výfuky tedy opět cestují nahoru, s tím, že dnes je možné motor naladit tak aby měl výkon, ale nehulil, jak lokomotiva.
Filip Nikl
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Již dva dny mi nejde facebook MM. Došel rum jenom u mě ?
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
funguje
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
filip: "...tak aby měl výkon, ale nehulil, jak lokomotiva." Tady by se hodilo dodat slovíčko "parní", protože dnešní dieselové lokomotivy už opravdu nehulí. Jinak samozřejmě souhlas.
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Filip: A netušíš, Macíci jak mají auto prošpikované čidlama a snímačema, tak měli kromě tlaku i sledování teploty pneumatik?
Coudy: to je jasné, prostě ustálené rčení Např. hulí jak..fabrika, lokomotiva, Zeman, TDi v čipu...
Coudy: to je jasné, prostě ustálené rčení Např. hulí jak..fabrika, lokomotiva, Zeman, TDi v čipu...
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Filip určitě podá fundovanejsi info....nicméně při rozhovoru s Milanem Lopraisem o nové Praze jsem pochopil, že čidla teploty kol jsou téměř alfou/omegou pro sledováni resp. předejítí defektu pneumatik...zejmena separace běhounu. Údajně palubmi mechanik sleduje a řídí nejen tlaky pneumatik, ale taktéž jejich teploty. Pokud teploty dosahnou nejakych meznich hodnot, tak se pry necha snizit teplota "výměnou" za chladnejsi vzduch, ktery je v zasobnicich na korbe. Urcite s ohledem na aktualni možnosti, ale i timto zpusobem je mozne eliminovat defekt ci separaci behounu... Předpokládám, ze MM toto využívá taktéž...
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Asi vás zklamu, ale nepodám k tomu vůbec nic. Netuším, jak to funguje a ani nevím, co tam Macíci mají za čidla a snímače.
Ale smysl to dává.
Ale smysl to dává.
Filip Nikl
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Nehledejte v tom nic složitého. Používají se v kolech běžné bateriové tlakově/teplotní snímače. Před jízdou se musí naprogramovat poloha konkrétního kola/snímače na autě. Přesnost těchto snímačů je spíš orientační. Už z principu věci snímače měří teplotu vzduchu a ne teplotu gumy, takže nějaké odpouštění a dopuštění vzduchu na teplotu pneumatiky nemá téměř žádný vliv. Čidlo sice krátkodobě zaznamená nižší teplotu vzduchu, ale na teplotu masy rozpálené gumy to nemá vliv. Vás zajímá teplota gumy několik milimetrů pod vnějším pláštěm a na to má vliv jen deformace samotné pneumatiky. Rozdíl teploty mezi povrchem pláště a vnitřkem pláště je několik desítek stupňů. K separaci dochází od cca 110/120C uvnitř gumy pláště. Nechci se nikoho dotknout, ale nikoho z našich závodníků jsem neviděl měřit teplotu pneu ručním hloubkovým teploměrem.
Pak se nelze divit... že pokud použijete nevhodné gumy, jedete dlouhodobě maximální rychlostí, foukáte na pneu výfukem a dojde k separaci... tak Vám výrobce dodal vadnou sérii pneumatik
Pak se nelze divit... že pokud použijete nevhodné gumy, jedete dlouhodobě maximální rychlostí, foukáte na pneu výfukem a dojde k separaci... tak Vám výrobce dodal vadnou sérii pneumatik
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Možná blbá otázka - ale proč teda nemají ten výfuk vyvedený dozadu (jako to bylo např. v sedmdesátých letech u Liazu 100.05), když nahoru lítají saze zakrývající loga sponzorů a dole bouchají gumy?
!LIAZ 4life!
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
No Kamazy to jeden čas tak měly. První verze Sherpy to taky ta měly.
Tam je zase problém ten, že se tam musí výfuk dovést, což znamená dost dlouho rouru a také celkem složitou. Musí se vymotat skrz nástavbu. To s sebou nese několik neduh. Jednak příliš dlouhý výfuk má odpor a může brát motoru výkon, pak trubka je stále dost horká po celé dálce, takže se musí odizolovat, aby se dalo pohybovat v nástavbě bez rizika a navíc je složitá, takže náchylná k prasknutí a když praskne, tak může zapálit cokoliv v nástavbě - pneumatiky, oleje, nádrž...
Takže nic moc.
Tam je zase problém ten, že se tam musí výfuk dovést, což znamená dost dlouho rouru a také celkem složitou. Musí se vymotat skrz nástavbu. To s sebou nese několik neduh. Jednak příliš dlouhý výfuk má odpor a může brát motoru výkon, pak trubka je stále dost horká po celé dálce, takže se musí odizolovat, aby se dalo pohybovat v nástavbě bez rizika a navíc je složitá, takže náchylná k prasknutí a když praskne, tak může zapálit cokoliv v nástavbě - pneumatiky, oleje, nádrž...
Takže nic moc.
Filip Nikl
Re: DAKAR 2021 - první zprávy
Z Facebooku Aleše.
Nadcházející mise je jasná
Dubai Baja
Abu Dhabi Desert Challenge
Rally Dakar in Saudi Arabia
Testování brzy začne, budeme vás krmit výživným video materiálem
V komentářích k příspěvku se jeden uživatel ptá, co druhý jezdec s Královnou, popřípadě co Puma?
Odpověď Aleše....prozatim je oboji k dispozici..
Nadcházející mise je jasná
Dubai Baja
Abu Dhabi Desert Challenge
Rally Dakar in Saudi Arabia
Testování brzy začne, budeme vás krmit výživným video materiálem
V komentářích k příspěvku se jeden uživatel ptá, co druhý jezdec s Královnou, popřípadě co Puma?
Odpověď Aleše....prozatim je oboji k dispozici..
TAM KDE OSTATNÍ KONČÍ, MY ZAPÍNÁME UZÁVĚRKY - TATRA
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 56 hostů