Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
peter936
Hm si to nejdřív prohlídni pořádně. Podvozek neni z Trakera. Podvozek je udělanej na míru ostatně jako u všech "netater" na dakaru. Naopak kabina je střední z Trakera nebo spíš ze Stralisu, před kterou je nandaná kapota. A sériovej Strator je udělanej ulpně stejně.
Filip Nikl
filip 90
http://www.rally-dakar.cz/dakar/dakar-2 ... torii.html Iveco Powerstar "Torpedo" je vlastně stavebnicí, která na podvozku dosavadního Trakkeru s motorem Cursor 13 o výkonu 840 koní a nejvyšším točivém momentu 3600 Nm postavila doprostřed vozu kabinu z vozu Eurocargo, kapotu z australského typu Powerstar a jednoduchou plachtovou konstrukci nástavby.
Když budeme úplně důslední, tak i podvozky Tater jsou nesériové. Nebo už jsi viděl sériovou Tatru v kombinaci pohonu 4x4 a "předsunuté" přední nápravy? Pokud vím, tak "předsunutá" náprava byla v sérii pouze u vozů s pohonem 6x6.Podvozek je udělanej na míru ostatně jako u všech "netater" na dakaru.
!LIAZ 4life!
Timy: Ty tu spojuješ několik věcí dohromady. Skutečně nejsou problém různé agregáty v kombinaci s kabinou typu, se kterým se nedodávají, nebo dokonce jiný znak náprav (4x4), ostatně o tom je kategorie Variant Kit. Aby se ale nestavěla auta jak ze Šíleného Maxe, existují jistá pravidla (umístění motoru, kabiny, nástavby atd.) a požadavek na to potvrzení výrobce ohledně kabiny. Jinými slovy, kabina je to, co rozhoduje o tom, který výrobce se k postavenému autu bude vyjadřovat a pod jehož značkou bude startovat. A ta otázka je, zda lze zkombinovat kapotu s libovolnou sériovou budkou (téhož výrobce) nebo musí v sérii existovat kapota s konkrétní kabinou (tzn. jako neoddělitelný celek). Jak psal Filip, s tímto problémem se asi nepočítalo, takže výklad bude zřejmě na panu Calvetovi. Další věc mohou být ty výřezy v kapotě na větší kola. Jamal se vyrábí dokonce s koly v rozměru 16.00, takže tam úprava není nutná. BDP kapotu seříznul, aby mohl posunout nápravu více dopředu, Aleš totéž, ale "haircut" je ještě větší, aby kapotu položil i s kabinou níže. Co se týče tvaru kapoty a materiálu, tam nevím, jak se obě dvě liší od série. Je ale vidět, že tato řešení může někdo, kdo ani jednu z těchto úprav nepotřeboval, u Calveta napadnout. Pak je jen na něm a na dotyčném týmu, jak tato řešení dokáže obhájit (tzn. "správně" vyložit pravidla a příp. si pomoci ještě prohlášením výrobce). Pokud obě Tatry takto projdou, asi budeme všichni na tomto fóru rádi, ale otázka je, jaké to bude mít důsledky. Neposune si de Rooy příští rok nápravu ještě víc dopředu, aby zmenšil ten obrovský převis, nepostaví Kamaz kapoťáka, který bude mít na výšku 2,5 m a chladič na korbě a s nákladním autem už to nebude mít nic společného? Kamaz určitě vhodný model pro úpravu najde. A co ostatní? A pak se budeme ptát, komu tento výklad pravidel vlastně prospěl.
nieje trocha paranoja sa obvat kapotakov? Ani jeden z jamalov mi nepripada ako auto zo sialeneho maxa, ved vyhody tychto aut niesu az take sialene oproti trambuskam. podvozky su rovnake, umiestnienie motora je rovnake, jediny rozdiel je v umiestneni kabiny, ze sa sedi dalej a prinasa to relativny pocit bezpecia ze sedim dalej od potencionalnej prekazky a netrasia ma tolko naprava, a preto mozno rychlejsiu jazdu. Ved trambusky su rovnako dobre vyvazene ako aj kapotaky. Alebo sa aj v tomto pletiem? Ostatne vymozenosti sa daju aplikovat rovnako aj pri trambusoch.
Nero:
Nevím, jestli jsem spojil několik věcí dohromady, jen jsem se chtěl dobrat toho, jestli je použití střední kabiny na Jamalu problém, kvůli kterému by bylo možné podat protest. Otázka tedy je, jestli v pravidlech opravdu stojí věta, že je možno s kapotou použít POUZE kabinu stejných rozměrů jako se používá v sériové výrobě (v tom případě Qeen v tomto ohledu nevyhovuje), nebo stačí použít jen stejný typ (libovolné sériové délky či výšky - v tomto případě by vyhověla).
Obavu z nástupu "velkých bugin" s tebou samozřejmě sdílím, hlavně kvůli těm proporcím, které má Torpedo a Královna. Nejhorší je to snižování výšky, jak jsi napsal, ale i další úpravy vedoucí k tomu, že to už nevypadá jako náklaďák.
Nevím, jestli jsem spojil několik věcí dohromady, jen jsem se chtěl dobrat toho, jestli je použití střední kabiny na Jamalu problém, kvůli kterému by bylo možné podat protest. Otázka tedy je, jestli v pravidlech opravdu stojí věta, že je možno s kapotou použít POUZE kabinu stejných rozměrů jako se používá v sériové výrobě (v tom případě Qeen v tomto ohledu nevyhovuje), nebo stačí použít jen stejný typ (libovolné sériové délky či výšky - v tomto případě by vyhověla).
Obavu z nástupu "velkých bugin" s tebou samozřejmě sdílím, hlavně kvůli těm proporcím, které má Torpedo a Královna. Nejhorší je to snižování výšky, jak jsi napsal, ale i další úpravy vedoucí k tomu, že to už nevypadá jako náklaďák.
!LIAZ 4life!
Peter G: Toho Šíleného Maxe jsem myslel, kdyby nebyla pravidla ohledně umistění kabiny, motoru atd. Jinak u těch kapoťáků asi nejde o to, že by byly výrazně lepší, ale o to, že tím, jak tam ta pravidla nejsou úplně jasná, umožňuje to jiné úpravy. Viz. např. Aleš a De Rooy - jejich auta jsou nižší než trambusy (kde je výška daná zřejmě především zástavbou tlumičů). Přitom Aleš, kdyby neořezal tu kapotu, tak výšku auta nesníží. Jamal od BDP bude určitě o něco vyšší. A to už je parametr, který se počítá - jak kvůli nižšímu těžišti, tak kvůli pohodlí (v níž položené kabině to nebude s posádkou tolik házet). U trambusek jsou ta pravidla asi více jasná.
-
- Příspěvky: 2347
- Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am
Nejde o to " vypadat nebo nevypadat jako náklaďák" - i když trochu taky - viz calvetův požadavek na rovnou střechu nástaveb a zamýšlenou minimální délku nástavby, což se zatím nerealizuje.
jde také o to, že ta auta budou velice rychlá a budou mít výhodu při pohybu v terénu, a to takovou, že aby jim auta trambusové koncepce dokázala stačit, bude to za cenu vysokých investic, ale také za cenu zvyšování rychlostí nad bezpečnou úroveň, snižování životnosti materiálu, zvýšeného množství náhradních dílů atd., což tu kategorii celkově prodraží a některé účastníky vyžene pryč. V podstatě by se mohly jet dva dakary, oba by byly slušně obsazené a všichni by si zazávodili. Ale jak vidíte, k nějakému exodu směrem k Africa Race, jakkoli byl kdysi několikrát predikován, nedochází a opravdu nedojde, AER se profiluje tak, že oslovuje už jiný segment klientů. Pokud ta spirála bude doprovozena nějakou vážnou havárií, nedej bože, pak se všechno může zhroutit jako domeček z karet.
Ale oba jamaly jsou zajímavé, mají pro mne však tu chybu, že nemám kapacitu pracovat na jejich modelech...
jde také o to, že ta auta budou velice rychlá a budou mít výhodu při pohybu v terénu, a to takovou, že aby jim auta trambusové koncepce dokázala stačit, bude to za cenu vysokých investic, ale také za cenu zvyšování rychlostí nad bezpečnou úroveň, snižování životnosti materiálu, zvýšeného množství náhradních dílů atd., což tu kategorii celkově prodraží a některé účastníky vyžene pryč. V podstatě by se mohly jet dva dakary, oba by byly slušně obsazené a všichni by si zazávodili. Ale jak vidíte, k nějakému exodu směrem k Africa Race, jakkoli byl kdysi několikrát predikován, nedochází a opravdu nedojde, AER se profiluje tak, že oslovuje už jiný segment klientů. Pokud ta spirála bude doprovozena nějakou vážnou havárií, nedej bože, pak se všechno může zhroutit jako domeček z karet.
Ale oba jamaly jsou zajímavé, mají pro mne však tu chybu, že nemám kapacitu pracovat na jejich modelech...
Ještě mě napadlo, že by použití kabin u kapoťáků mohlo být obhájeno následovně:
- u sériového Jamala se používá kabina T815 - tudíž by se na závodním Jamalu mohla teoreticky objevit jakýkoli rozměr kabiny typu T815, pokud je tento sériově vyráběn.
- u sérového Powerstaru se používá kabina typu Stralis - takže na závodním Powerstaru může být teoreticky použit jakýkoli rozměr kabiny typu Stralis, pokud je tento sériově vyráběn.
To je jen takový můj dohad, jak by se dala objasnit přítomnost střední kabiny na Jamalu.
- u sériového Jamala se používá kabina T815 - tudíž by se na závodním Jamalu mohla teoreticky objevit jakýkoli rozměr kabiny typu T815, pokud je tento sériově vyráběn.
- u sérového Powerstaru se používá kabina typu Stralis - takže na závodním Powerstaru může být teoreticky použit jakýkoli rozměr kabiny typu Stralis, pokud je tento sériově vyráběn.
To je jen takový můj dohad, jak by se dala objasnit přítomnost střední kabiny na Jamalu.
!LIAZ 4life!
pan Vintr: Aku vyhodu budu mat kapotaky pri pohybe v terene oproti trambuskam? Co presne mate na mysli? Tento vyrok hranici s otazkou vyhod a nevyhod kapotakov oproti trambuskam, ktora sa tu uz dost rozoberala a podla mna sa k nicomu zasadnemu nedospelo. Tym som nechcel povedat, ze taka vyhoda skutocne neexistuje. Ale co si vy predstavujete pod touto vyhodou? Podvozky su rovnake, vyvazenia v podstate tiez, cize poloha taziska v horizontalnych osiach nieje zmenena, mozno tak poloha taziska v zvislej osi. Ale tu neviem ci zasadne ovplivni o 20 cm nizsie polozena kabina. Ako by potom ovplyvnili tazisko tie niekolko sto litrove nadrze umiestnene vysoko na korbe oproti rieseniu LRT po bokoch? Rozhodne preto ich ma ales pod kabinou - cim nizsie, tym lepsie. Vyhody a nevyhody su vzdy len relativne, kazde pre bude mat aj svoje proti.
-
- Příspěvky: 2347
- Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am
Peter G - ta debata nemá význam: kvalitní pilot dokáže tu výhodu využít. Váhové rozložení není v podstate tiež a výzamný faktor je poloha jezdce, pocit bezpečí a možnost jet rychleji a razantněji proto, že sedím za dlouhou kapotou. neýhoda může být výhled z vozu v dunách. Potíž je v tom, že tahle auta mají dva nejrychlejší piloti kamionů mimo Rusko: Gerard a Aleš -- ti pak tu hranici posunou.
Jen takový teoretický výpočet: Dakar 2013 zajel Eduard Nikolaev za necelých 40 hodin, přičemž časový rozdíl mezi druhým místem Mardeeva a šestým Alešem bylo jen 40 min. Zrychlením auta o 1 % se zlepší čas o více než 24 min. Např. Martin Kolomý by tímto teoretickým zrychlením poskočil na druhé místo. To je samozřejmě jen čistá spekulace, chtěl jsem ale ukázat, jak nabitá je konkurence a jak minimální jsou rozestupy v první pětce, resp. desítce. Každé i malé zrychlení může být zásadní pro dosažení výsledku na stupních vítězů.
Mozno naozaj nema vyznam, chcel som sa na to pozriet technicky a nie len "asi takto sa mi to javi". To s pocitom psychologickeho bezpecia som pisal uz skor, stym suhlasim, to vravel aj Ales niekde. Je to ale len pychologicka podpora, rovnako ako plysovy talizmani vozeni v autach, ktorych by mali tiez zakazat
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti