Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek
Re: údržba autobaterií
s tím starterem a proudem se pleteš. Starter je seriovej motor a ten při rozběhu bere proudu kolik potřebuje. A čím víc klesá napětí tím víc bere proudu. Protože s poklesem napětí roste točivej moment. Je to jeho vlastnost. Výkon v kW je spíš orientační. I když dnešní převodovkový startery neberou tolik jako přímý stejně je to dost. Na 400 A bočník bych vsadil tak v osobáku. Ampérmetry v okruhu dobíjení měli starý auta, ale vždy mimo obvod starteru. Na baterkách se se udává max startovací proud, tím bych se řídil. 225 Ah baterky mají startovací proud kolem 1100 A
-
- Příspěvky: 3424
- Registrován: sob lis 21, 2015 5:43 pm
- Bydliště: Brno
Re: údržba autobaterií
Vejre..já to vidím takto: P = U x I ; (U = R x I) ; P = R x I ^2
tzn. že čím větší kompres motoru tím potřebuje startér větší výkon při startu a proud roste s druhou mocninou, odpor R (vodiče a vinutí) by měly být konstantní, napětí (U) resp.krátkodobý úbytek napětí nějaký bude, ale v obvodu by napětí nemelo moc poklesnout pod těch 24 V
S kroutícím momentem souvisí spíš úhlová rychlost statéru, a to asi takto:
P= Mk x ω; Mk= P/ω;
Mk..krouťák; ω...uhlová rychlost startéru
z výše uvedeného plyne, že čím rychleji dosáhnu potřebné úhlové rychlosti (ω), tím menší krouťák (Mk) k dosažení potřebného výkonu (P) a spotřebuji tak méně proudu v obvodu, nespotřebuji tolik Ah; šetřím baterii.
Úbytek napětí v obvodu krátkodobě bude, proto by měl být ten start co nejkratší, protože by došlo k dalšímu navýšení odběru proudu až do spálení obvodu (patrně vinutí).
tzn. že čím větší kompres motoru tím potřebuje startér větší výkon při startu a proud roste s druhou mocninou, odpor R (vodiče a vinutí) by měly být konstantní, napětí (U) resp.krátkodobý úbytek napětí nějaký bude, ale v obvodu by napětí nemelo moc poklesnout pod těch 24 V
S kroutícím momentem souvisí spíš úhlová rychlost statéru, a to asi takto:
P= Mk x ω; Mk= P/ω;
Mk..krouťák; ω...uhlová rychlost startéru
z výše uvedeného plyne, že čím rychleji dosáhnu potřebné úhlové rychlosti (ω), tím menší krouťák (Mk) k dosažení potřebného výkonu (P) a spotřebuji tak méně proudu v obvodu, nespotřebuji tolik Ah; šetřím baterii.
Úbytek napětí v obvodu krátkodobě bude, proto by měl být ten start co nejkratší, protože by došlo k dalšímu navýšení odběru proudu až do spálení obvodu (patrně vinutí).
Re: údržba autobaterií
.
Naposledy upravil(a) 153 dne pon črc 25, 2022 11:33 am, celkem upraveno 1 x.
Re: údržba autobaterií
no s tím výkonem máš možná pravdu, otázka je jestli to někdo měřil na stolici nebo jenom počítal. Seriovej motor když se dostane do nasyceného stavu tak už výkon moc nepřidá. Tohle mi vypadlo, jsem ze školy 32 let ... drážní elektrikář, seriové motory v té době byly v každé lokomotivě, asynchrony přišli až pozdějš.
Nevšiml jsem si že je o LF, nevím co má za baterky, odhadem 2x 150 Ah ? Dobře ty zase tolik proudu nemaj, ale nesouhlasím s výrazným poklesem po půl roce. Co jsem měl 12t Midluma tak baterky vydrželi 5 let a to na něm bylo elektrické čelo, které žere baterky dost. To by 5 let nedali.
Na měření bych radši viděl tu halovu sondu, bočník když shoří tak neodjedeš. Hořících kabelů už jsem viděl dost. Nějak mě nenapadlo měřit proud do startéru, ale montoval jsem navijáky na offroady. A 2,5t naviják což je minimum na malé auto vezme v max zátěži přes 300 A.Taky seriový motor. Standartně jsem zahazoval origo kabely a dělal silnější z kabelů od svářečky. A letované očka ...
Nevšiml jsem si že je o LF, nevím co má za baterky, odhadem 2x 150 Ah ? Dobře ty zase tolik proudu nemaj, ale nesouhlasím s výrazným poklesem po půl roce. Co jsem měl 12t Midluma tak baterky vydrželi 5 let a to na něm bylo elektrické čelo, které žere baterky dost. To by 5 let nedali.
Na měření bych radši viděl tu halovu sondu, bočník když shoří tak neodjedeš. Hořících kabelů už jsem viděl dost. Nějak mě nenapadlo měřit proud do startéru, ale montoval jsem navijáky na offroady. A 2,5t naviják což je minimum na malé auto vezme v max zátěži přes 300 A.Taky seriový motor. Standartně jsem zahazoval origo kabely a dělal silnější z kabelů od svářečky. A letované očka ...
Re: údržba autobaterií
.
Naposledy upravil(a) 153 dne pon črc 25, 2022 11:33 am, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 3424
- Registrován: sob lis 21, 2015 5:43 pm
- Bydliště: Brno
Re: údržba autobaterií
ještě se zeptám zde skušených matadorů, proměřoval někdo odpor vinutí na starším např (5 a více) let starém startéru, jak je na tom v porovnání se startérem s novým vinutím? Vycházím z toho že meď musí časem pod náporem těchto proudových špiček více degradovat/oxidovat a mít tak větší odpor, nebo odejdou dřív kartáče na komutátoru? Jde mi o to jestli se dá měřením odporu cívek u staršího startéru rozpoznat jeho odchod do kopru.
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11923
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
Re: údržba autobaterií
DriverBrno.... měď nedegraduje ... oxidace probíhá jen na povrchu tkzv měděnka -zelená .... ve starteru už vůbec ne ..... pust to z hlavy .... pokud starter blbne , tak hledej kostru -přechodový odpory - na starteru -volnost běhu - uhlíky - spínač hlavního produ na starteru ---nic jinýho se tam posrat nemůže , pokud pastorek maká normálně
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
Re: údržba autobaterií
dělal jsem dost repasí startérů na Avie a Liazky. Největší problém dělají kluzná ložiska kotvy, jak mají vůli a začne se křížit tak v zátěži nechodí. Odpor na cívkách nenaměříš, je 0,00 nikde nic, to by jsi musel mít sakra citlivej měřák. Uhlíky lehnou málo kdy, tolik toho startér nenatočí. Když se hodně přehřeje tak se vyletuje komutátor, vzniknou tam přechoďáky. Blbě se to hledá.
- ATW service
- Příspěvky: 924
- Registrován: sob dub 21, 2012 10:33 am
- Bydliště: King's town
- Kontaktovat uživatele:
Re: údržba autobaterií
I ve startéru se může leccos podělat. Přechodové odpory se obvykle projevujou za(přeh)říváním na problematickém místě. Nebezpečná je i oxidace v nalisovaných okách (nedávno jsem tu dával foto uhnilého kabelu z Atega), ukostřovací pásky a pod. Tady je jeden z příkladů postupu při řešení problému mezi baterií a startérem... https://www.denautodiagnostiky.cz/kompl ... utomobilu/
Oxidace mědi sice probíhá jen na povrchu, ale lankové vodiče rozežere na prach během chvíle...
Oxidace mědi sice probíhá jen na povrchu, ale lankové vodiče rozežere na prach během chvíle...
-
- Příspěvky: 3424
- Registrován: sob lis 21, 2015 5:43 pm
- Bydliště: Brno
Re: údržba autobaterií
problém se startérem zatím nemám a právě proto si říkám, jestli se dá nějakým měřením rozpoznat rozdíl/změna oproti novému stavu vůči stavu kdy už má na kahánku, např.jestli když normálně bere 200A tak při 2x tolik už to nebude OK, zkrátka preventivka ho vyměnit, repasovat, prostě vyhnout se situaci, že jednou škytne a zrovna v blbé chvíli
Re: údržba autobaterií
.
Naposledy upravil(a) 153 dne pon črc 25, 2022 11:33 am, celkem upraveno 1 x.
Re: údržba autobaterií
Tak dnes sme měnili baterky, po 26 měsících ko. Zapla jen lednice a notas a po 8 hodinách 23,4. Žádná klima. Tak šli. Poslední tři dny sem byl ráno rad ze sem natočil.
staré a nove
EDIT: nové a staré
staré a nove
EDIT: nové a staré
Naposledy upravil(a) wckr dne pát črc 23, 2021 9:35 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 428
- Registrován: stř led 07, 2009 7:25 pm
- Bydliště: Valašské klobouky- Lipina
- Kontaktovat uživatele:
Re: údržba autobaterií
no jo uplně nějaká no name značka a údržbová, dolévali jste ?
LF 45.170 7,5t
LF45.220 12 T
Re: údržba autobaterií
je to naopak stara je ta scania a nova je ta talianska.
-
- Příspěvky: 428
- Registrován: stř led 07, 2009 7:25 pm
- Bydliště: Valašské klobouky- Lipina
- Kontaktovat uživatele:
Re: údržba autobaterií
Tak to potom jo ale značka je stejně no name lepší bosch, exide, banner a je klid
LF 45.170 7,5t
LF45.220 12 T
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host