Moderátoři: Olda, -Ondra-, martin_100, Leoš H

Odpovědět
sof
Příspěvky: 2057
Registrován: ned lis 27, 2011 3:29 pm
Bydliště: ..

Re: MAN TGX

Příspěvek

Vačšínou teraz jazdím na nových MANoch, ročník 2018.

Na MANoch mám odjazdené asi najviac kilometrov zo všetkých nákladných áut, čo som kedy šoféroval a tak si myslím, že MANy poznám dobre, euro 5 a 6. A tieto najnovšie MANy majú jednu veľmi zvláštnu vlastnosť na ktorú asi bežný šofér nepríde. Hovorím o tempomate. Ja ťahám cisterny. Rôzne druhy. A teraz ťahám veľmi často aj staré cisterny bez vlnolamov. Keď nemáte v cisterne vlnolam a máte veľké komory, alebo len jednu komoru, tak sa vám niekedy produkt dosť pohybuje a autom to hádže. Robí to problém pri rozbiehaní, pri brzdení, rozhýbe sa vám to pri preraďovaní rýchlostí atď.. Jazdiť s tým nieje žiadna sranda.

Ale, keď sa auto rozbehne na cestovnú rýchlosť a produkt sa ustáli stane sa jazda viac menej normálnou. Ale nie na najnovších MANoch.

Na starom MANe, keď dosiahnem na diaľnici cestovnú rýchlosť, produkt sa my ustáli a prestane ma kopať, zapnem tempomat a v pohode bez problémov pokračujem v jazde len na tempomat.

Na novom mane (2018) (od asi konca roku 2017 je už kabína vylepšená, je tam nová posteľ s novou chladnička) to nejde. Tam, keď dosiahnem cestovnú rýchlosť a produkt sa my ustáli a prestane ma kopať, zapnem tempomat a po 30tich sekundách sa my produkt v cisterne znova začne hýbať. A po cca 1min30sek sa produkt hýbe až tak, že sa s tým nedá jazdiť. Skúšal som to na troch autách, vždy to isté. Na tempomat sa vôbec nedá ísť.

Ale, platí to len pri jednokomorovej cisterne bez vlnolamov, alebo ak je v cisterne naložená iba jedna veľmi veľká komora bez vlnolamov

Akonáhle vypnem tempomat, alebo stačí, že len stúpnem nohou na plyn kývanie auta skoro okamžite prestane. Na žiadnych iných autách som niečo také nikdy nezaznamenal.

Nevravím o maličkom kývaní, vravím o silom kývaní. Dopredu- dozadu.

Vysvetľujem si to asi tak, že výrobca (MAN) svoj tempomat niekedy na prelome roka 2017-2018 veľmi výrazne vylepšil. A vylepšil ho až tak, že ten tempomat sa v rámci úspor paliva a asi hlavne ide o emisie snaží auto riadiť maximálne citlivo. Tempomat sa snaží čo najpresnejšie reagovať na hmotnosť auta, na zrýchľovanie, na spomaľovanie a podľa toho reguluje motor a palivo. Ale, s jednokomorovou cisternou bez vlnolamu mu to nejde. Tam sa tiež snaží reagovať na zrýchľovanie a spomaľovanie. Vlna v cisterne ma trošku potlačí do predu- tempomat trošku uberie, lebo mu auto zrýchľuje. Spätná vlna v cisterne narazí dozadu, auto trošku zbrzdí a tempomat pridá, lebo auto spomaľuje. A tak ďalej.. Lenže, tempomat nestíha. Reaguje pomaly a za pár sekúnd sa my produkt v cisterne roztancuje tak, že tempomat vlastne tú vlnu v cisterne ešte zväčšuje. Vtedy musím len stúpiť na plyn a držať ho až kým sa vlna v cisterne neustáli. Keď stúpnem na plyn, kývanie skoro okamžite prestáva.

Na iných autách a iných tempomatoch to nikdy nerobilo. Tam tempomat nikdy nebol až tak citlivý. Na menšie kývanie cisterny nereagoval.

Pri ťahaní cisterien s vlnolamami taký problém nieje. Tam to funguje normálne a bez problémov.

Obávam sa, že podobne citlivé budú najnovšie tempomaty aj na iných autách.

Pre mňa je to len zle. Teraz skoro stále ťahám starú cisternu-kontajner bez vlnolamu. Keď som naložený, tempomat nemôžem používať. A to nieje dobre. On ten tempomat totiž nieje zlý. MAN ho konečne vylepšil a auto lepšie využíva zotrvačnosť, vyraďuje do neutrálu vtedy kedy má. Ten tempomat nieje zlý, len s cisternou bez vlnolamov nevie jazdiť.


MAN konečne odstránil jednu veľmi otravnú vlastnosť automatickej prevodovky. A tá ma srala veľmi často. Idete do kopca, cítite že už by mal automat podradiť a tak podradíte ručne. Ale v tej chvíli si aj automat zmyslí, že by bolo dobre podradiť a tak podradí ešte o jedno dole. Takže ste z 12tky na desinke, a to už je moc a tak musíte preradiť na 11tku a zbytočne ste stratili rýchlosť. Scania toto nikdy nerobila. Tam keď šofér podradil, už auto druhý krát nepodradzovalo. A konečne sa toto naučil aj MAN.
sob led 05, 2019 10:21 pm

Uživatelský avatar
Pavel Šebek
intercool
Příspěvky: 9912
Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
Bydliště: Bystřice

Re: MAN TGX

Příspěvek

Já se po dlouhé době taky svezl s MANem, sice to není TGX, ale to auto mě příjemně překvapilo tichostí a tím jak pěkně řadí a motorovkou, to se s Mercedesem nedá vůbec rovnat.

Ale když u mercedesu ťuknu do páčky na podřazení, tak neudělá tu kravinu, že by podřadil o dva, nicméně u MANu jsem vůbec do řazení nemusel zasahovat.

Cisternu jsem měl prázdnou :D


Obrázek Obrázek
BES - běs
ned led 06, 2019 6:07 pm

pijoner196
Příspěvky: 65
Registrován: ned srp 30, 2015 5:41 pm
Bydliště: Klin

Prajem vsetko dobre v novom roku

Příspěvek

úte led 08, 2019 11:08 am

sof
Příspěvky: 2057
Registrován: ned lis 27, 2011 3:29 pm
Bydliště: ..

radar a sneh

Příspěvek

Všetky nové kamióny majú radar. A všetky, na ktorých som doteraz jazdil mali s radarom problém v zime, pri snežení. Stačilo málo, len trošku snehu, alebo námraza a radar prestal fungovať. Na palubnej doske sa objavil nápis, že je radar špinavý a šofér ho má ísť vyčistiť.

Na posledných MANoch to vyriešili jednoducho a celkom šikovne. Radar nieje kolmý, ale šikmý. Funguje to veľmi dobre. Za túto zimu som už prešiel dosť veľa snežení a len pár krát sa my stalo, že radar prestal fungovať.



Kolmý radar by už dávno kôli námraze nefungoval, ale ten šikmý je čistý.
Obrázek Obrázek


Trojhodinová jazda v snežení, radar stále fungoval. Spravil som pauzu a radar som schválne nečistil, Po pár kilometroch prestal fungovať, ale potom sa znovu sám očistil a fungoval ďalej.
Obrázek Obrázek
pát úno 01, 2019 7:46 pm

pijoner196
Příspěvky: 65
Registrován: ned srp 30, 2015 5:41 pm
Bydliště: Klin

Cestou necestou s Manom

Příspěvek

sob úno 02, 2019 8:10 am

Uživatelský avatar
Severnaya
Příspěvky: 1076
Registrován: sob úno 02, 2013 5:43 pm
Bydliště: Příbram

Re: MAN TGX

Příspěvek

pon bře 25, 2019 8:10 am

Odpovědět

Zpět na „MAN“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů