Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
Vejr
Příspěvky: 286
Registrován: ned říj 24, 2010 11:06 pm
Bydliště: Kladno

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

s tím starterem a proudem se pleteš. Starter je seriovej motor a ten při rozběhu bere proudu kolik potřebuje. A čím víc klesá napětí tím víc bere proudu. Protože s poklesem napětí roste točivej moment. Je to jeho vlastnost. Výkon v kW je spíš orientační. I když dnešní převodovkový startery neberou tolik jako přímý stejně je to dost. Na 400 A bočník bych vsadil tak v osobáku. Ampérmetry v okruhu dobíjení měli starý auta, ale vždy mimo obvod starteru. Na baterkách se se udává max startovací proud, tím bych se řídil. 225 Ah baterky mají startovací proud kolem 1100 A
stř dub 14, 2021 8:27 pm

DriverBrno
Příspěvky: 3399
Registrován: sob lis 21, 2015 5:43 pm
Bydliště: Brno

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

Vejre..já to vidím takto: P = U x I ; (U = R x I) ; P = R x I ^2
tzn. že čím větší kompres motoru tím potřebuje startér větší výkon při startu a proud roste s druhou mocninou, odpor R (vodiče a vinutí) by měly být konstantní, napětí (U) resp.krátkodobý úbytek napětí nějaký bude, ale v obvodu by napětí nemelo moc poklesnout pod těch 24 V
S kroutícím momentem souvisí spíš úhlová rychlost statéru, a to asi takto:

P= Mk x ω; Mk= P/ω;
Mk..krouťák; ω...uhlová rychlost startéru

z výše uvedeného plyne, že čím rychleji dosáhnu potřebné úhlové rychlosti (ω), tím menší krouťák (Mk) k dosažení potřebného výkonu (P) a spotřebuji tak méně proudu v obvodu, nespotřebuji tolik Ah; šetřím baterii.

Úbytek napětí v obvodu krátkodobě bude, proto by měl být ten start co nejkratší, protože by došlo k dalšímu navýšení odběru proudu až do spálení obvodu (patrně vinutí).
stř dub 14, 2021 9:54 pm

153
Příspěvky: 1144
Registrován: stř led 24, 2018 1:42 pm

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

.
Naposledy upravil(a) 153 dne pon črc 25, 2022 11:33 am, celkem upraveno 1 x.
čtv dub 15, 2021 10:15 am

Vejr
Příspěvky: 286
Registrován: ned říj 24, 2010 11:06 pm
Bydliště: Kladno

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

no s tím výkonem máš možná pravdu, otázka je jestli to někdo měřil na stolici nebo jenom počítal. Seriovej motor když se dostane do nasyceného stavu tak už výkon moc nepřidá. Tohle mi vypadlo, jsem ze školy 32 let ... drážní elektrikář, seriové motory v té době byly v každé lokomotivě, asynchrony přišli až pozdějš.
Nevšiml jsem si že je o LF, nevím co má za baterky, odhadem 2x 150 Ah ? Dobře ty zase tolik proudu nemaj, ale nesouhlasím s výrazným poklesem po půl roce. Co jsem měl 12t Midluma tak baterky vydrželi 5 let a to na něm bylo elektrické čelo, které žere baterky dost. To by 5 let nedali.
Na měření bych radši viděl tu halovu sondu, bočník když shoří tak neodjedeš. Hořících kabelů už jsem viděl dost. Nějak mě nenapadlo měřit proud do startéru, ale montoval jsem navijáky na offroady. A 2,5t naviják což je minimum na malé auto vezme v max zátěži přes 300 A.Taky seriový motor. Standartně jsem zahazoval origo kabely a dělal silnější z kabelů od svářečky. A letované očka ...
čtv dub 15, 2021 9:51 pm

153
Příspěvky: 1144
Registrován: stř led 24, 2018 1:42 pm

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

.
Naposledy upravil(a) 153 dne pon črc 25, 2022 11:33 am, celkem upraveno 1 x.
pát dub 16, 2021 9:08 am

DriverBrno
Příspěvky: 3399
Registrován: sob lis 21, 2015 5:43 pm
Bydliště: Brno

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

ještě se zeptám zde skušených matadorů, proměřoval někdo odpor vinutí na starším např (5 a více) let starém startéru, jak je na tom v porovnání se startérem s novým vinutím? Vycházím z toho že meď musí časem pod náporem těchto proudových špiček více degradovat/oxidovat a mít tak větší odpor, nebo odejdou dřív kartáče na komutátoru? Jde mi o to jestli se dá měřením odporu cívek u staršího startéru rozpoznat jeho odchod do kopru.
pát dub 16, 2021 8:29 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11897
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

DriverBrno.... měď nedegraduje ... oxidace probíhá jen na povrchu tkzv měděnka -zelená .... ve starteru už vůbec ne ..... pust to z hlavy .... pokud starter blbne , tak hledej kostru -přechodový odpory - na starteru -volnost běhu - uhlíky - spínač hlavního produ na starteru ---nic jinýho se tam posrat nemůže , pokud pastorek maká normálně :wink:
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
pát dub 16, 2021 8:36 pm

Vejr
Příspěvky: 286
Registrován: ned říj 24, 2010 11:06 pm
Bydliště: Kladno

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

dělal jsem dost repasí startérů na Avie a Liazky. Největší problém dělají kluzná ložiska kotvy, jak mají vůli a začne se křížit tak v zátěži nechodí. Odpor na cívkách nenaměříš, je 0,00 nikde nic, to by jsi musel mít sakra citlivej měřák. Uhlíky lehnou málo kdy, tolik toho startér nenatočí. Když se hodně přehřeje tak se vyletuje komutátor, vzniknou tam přechoďáky. Blbě se to hledá.
pát dub 16, 2021 8:49 pm

Uživatelský avatar
ATW service
Příspěvky: 924
Registrován: sob dub 21, 2012 10:33 am
Bydliště: King's town
Kontaktovat uživatele:

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

I ve startéru se může leccos podělat. Přechodové odpory se obvykle projevujou za(přeh)říváním na problematickém místě. Nebezpečná je i oxidace v nalisovaných okách (nedávno jsem tu dával foto uhnilého kabelu z Atega), ukostřovací pásky a pod. Tady je jeden z příkladů postupu při řešení problému mezi baterií a startérem... https://www.denautodiagnostiky.cz/kompl ... utomobilu/

Oxidace mědi sice probíhá jen na povrchu, ale lankové vodiče rozežere na prach během chvíle...
pát dub 16, 2021 9:02 pm

DriverBrno
Příspěvky: 3399
Registrován: sob lis 21, 2015 5:43 pm
Bydliště: Brno

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

problém se startérem zatím nemám a právě proto si říkám, jestli se dá nějakým měřením rozpoznat rozdíl/změna oproti novému stavu vůči stavu kdy už má na kahánku, např.jestli když normálně bere 200A tak při 2x tolik už to nebude OK, zkrátka preventivka ho vyměnit, repasovat, prostě vyhnout se situaci, že jednou škytne a zrovna v blbé chvíli :mrgreen:
pát dub 16, 2021 9:44 pm

153
Příspěvky: 1144
Registrován: stř led 24, 2018 1:42 pm

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

.
Naposledy upravil(a) 153 dne pon črc 25, 2022 11:33 am, celkem upraveno 1 x.
pon dub 19, 2021 11:19 am

wckr
Příspěvky: 1019
Registrován: čtv čer 01, 2017 6:47 pm
Bydliště: Šumperk

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

Tak dnes sme měnili baterky, po 26 měsících ko. Zapla jen lednice a notas a po 8 hodinách 23,4. Žádná klima. Tak šli. Poslední tři dny sem byl ráno rad ze sem natočil.

staré a nove

EDIT: nové a staré :D

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) wckr dne pát črc 23, 2021 9:35 pm, celkem upraveno 1 x.
pát črc 23, 2021 5:53 pm

mikac
Příspěvky: 427
Registrován: stř led 07, 2009 7:25 pm
Bydliště: Valašské klobouky- Lipina
Kontaktovat uživatele:

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

no jo uplně nějaká no name značka a údržbová, dolévali jste ?
Obrázek

LF 45.170 7,5t
LF45.220 12 T
pát črc 23, 2021 6:17 pm

wckr
Příspěvky: 1019
Registrován: čtv čer 01, 2017 6:47 pm
Bydliště: Šumperk

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

je to naopak :D stara je ta scania a nova je ta talianska.
pát črc 23, 2021 9:34 pm

mikac
Příspěvky: 427
Registrován: stř led 07, 2009 7:25 pm
Bydliště: Valašské klobouky- Lipina
Kontaktovat uživatele:

Re: údržba autobaterií

Příspěvek

Tak to potom jo :lol: ale značka je stejně no name :D lepší bosch, exide, banner a je klid
Obrázek

LF 45.170 7,5t
LF45.220 12 T
sob črc 24, 2021 9:52 am

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 11 hostů