Esprit píše:
Ahoj, všechny vás zdravím.
Jsem tu nový. Je mi 27 let a doposud pracuji nějakých 7 let jako obchodní zástupce, jak já říkám ózetko. Bohužel zjišťuju, že mě již delší dobu přestává bavit shánění, uhánění nových zákazníků, reportingy, soupeření o obrat mezi kolegy ve firmě a svádět neustálý nikdy se nezastavující boj s konkurencí, která je obrovská, ať jste v jakékoli firmě. To vše k mé práci samozřejmě patří, ale bohužel trend několika posledních let je ten, že ceny rostou a plat se pohybuje někde, kde být nechci, navíc jeden měsíc tak druhý onak- znáte to podle obratu, který je závislý od ročního období, mé formy, nasycenosti trhu a taky na tom, jestli se zákazní někdy ráčí uhradit faktury, za což pokud ne, následuje krácení provizí. Samozřejmě jsou i plusy jako euforie z dobré zakázky, jistá svoboda atd. Člověk prostě musí mýt štěstí na firmu a na službu, či produkt, který prodává. Nehledě na to, že ve firmách se změnou managementu, či nadřízeného vše obratem může změnit z dobrého na to, že člověk je hned ve stresu. Jednoduše podtrženo sečteno mám strach si s tímto nestálým hazardním povoláním vzít hypotéku a do budoucna ještě živit rodinu. Proč ale píšu sem?
Zjišťuji totiž už nějaký ten páte, že co mě pořád drží krom již zmíněné určité volnosti je cestování qa řízení vozidla, které mě opravdu baví. Proto mě napadla tato myšlenka: Udělej si řidičák a staň se, vyzkoušej si, zda by ti toto povolání nesedlo a nestalo se tvým koníčkem a hlavně lépe placenou prací, která mě dobře, nebo o dost lépe zajistí. Tož tak.
Plánuji si tedy našetřit na řidičák C+E. Nic proti tomuto, holt za všechno se platí.
Chlape, Ty musíš být mé dvojče, protože jsme na tom úplně stejně. Mě je 29, nedělám vnucovače po kraji, ale jen na prodejně jednoho operátora. To, co se děje u Tebe se děje i u nás.
Když u nás byl šéf jedné firmy, co převáží nové tahače a autobusy z fabriky k zákazníkovi nebo do montážního závodu po celé Evropě, náhodou jsme zapředli diskusi na téma plat a docela mě to překvapilo. Začal jsem zjišťovat víc a výsledkem byla 2 měsíční anabáze v autoškole, ze které vzešly papíry C,D,E, profesák, zdravotní způsobilost a paměťová karta řidiče.
Náhodou se také konečně namanul pěkný barák, tak jsem si na něj vzal hypotéku, protože tam, kde jsem, mám velký základ a k tomu nějaké provize, což u truckerů nehrozí, tam je malý základ a velké diety.
Esprit píše:
Otázka číslo 1: Je předpokladem, když myslím si jsem dobrý řidič osobáku, tak budu i dobrý na kamionu, nebo to neplatí?
Řídím denně 7 let ani jedna bouračka. Denně najedu průměrně 300 km. Někdy víc. někdy míň
Takže, komplet papíry (i s tím autobusem) 38,5 tisíce a tuším v lednu jsem si vzal dovolenou a šel si to vyzkoušet. Řidičák Béčko už mám asi 14 let, natočeno asi 100-150 tis., nepočítám to, taky jsem si říkal, že si to zkusím, jestli mi to půjde, ale říkal jsem si, že když to dělají jiní, zvládnu to taky. Tohle heslo mi dost pomáhá při všem. Není to taková věda, na dálnicích, kde se budeš asi hlavně pohybovat je to jednoduché, jinde si musíš uvědomit svoje rozměry-výšku, váhu a délku (nadjíždět si). V autoškole by sis to nejlépe vyzkoušel spíš s autobusem, než solo náklaďák nebo náklaďák s vlekem. S autobusem jsi při pravotočivé zatáčce často v protisměru, aby si zadním kolem nehupsnul do škarpy, zvlášť mezi obcema na malých silnicích.. Kamion to samé.
Esprit píše:
2. S jakým platem při dnešním nedostatku řidičů mám počítat?
Podle nájezdu. Základ 8-14 tisíc, spíš asi 10-12 tis. K tomu právě diety podle toho, kolik toho najezdíš. Osmdesáti (max. devadesáti-kvůli omezovači) kilometrovou rychlostí Evropu spíš proplazíš. Vnitro má 20-25 celkem, Evropa 30-40, event. i víc, myslím tím celkem plat, co dostaneš.
Esprit píše:
3. Chovají se k vám ve firmě slušně, nebo je řidič jenom číslo- zavez, odvez, nediskutuj, makej a buď rád, že jseš rád. Změnilo se to, když je situace taková jaká je? Asi případ od případu, ale zajímá mě všechno. Nerad bych se totiž dočkal chování od nějaké nuly, která si bude na mě otvírat hubu. Na to nejsem doposud zvyklej.
Během týdne jsem toho moc nepoznal, přišla nám SMSka kam máme jet, tak jsme tam jeli, od toho tam jsme. Bordel je ve všech firmách, ta práce byla o tom někde vzít nějaké auto, to někam odvézt, pak vzít jiné a odvézt ho jinam. Člověk by třeba čekal, že nám dispečer po internetu najde a zarezervuje hotel, místo toho jsme si ho hledali sami a pak nám firma nedovolila v centru Milána si vzít hotel za 80€ za osobonoc, prý máme jet 5km taxíkama jinam do levnějšího. Kašlali jsme na dispečera a ten hotel vzali, byl kousek od nádraží.. Prošlo to.
Esprit píše:
4. Co je to profesní průkaz. Čtu v časopise Trucker , že za rok vstoupí v platnost zákon, který budoucím řidičům bude přikazovat toto vlastnit. Bude vystaven cituji: až po tříměsíčním školení, jehož náklady se odhadují na 60 000Kč. Nebudou se sice vztahovat na stávající řidiče, ale všichni ostatní budou muset tímto školením projít. Uvažuju tedy správně, že si mám radši udělat řidičák teď a tím pádem budu mít pokoj? Nebo musím být už i zaměstnán a vyhnu se tomu? Já nejsem proti ale pánové nezlobte se dát 25 tisíc za C+E a k tomu šedesát za testy+ kdo mě bude tři měsíce živit nebo já nevím jak si to představují. Pokud to zaplatí budoucí zaměstnavatel- OK, ale nerad se někomu za to podepíšu, že tam budu muset x let pracovat a pokud ne, tak nazdar, vrať vše zpátky, To je past. Zaměstnavatel si potom může dělat s takovým člověkem co chce.
Profesák je povinná výbava truckera, resp. řidiče čehokoliv, co má víc jak 3,5 tuny, je to v zákoně. Nic si z toho nedělej, na C+E budeš dělat testy 2x (nejdřív C a pak si musíš udělat E a zase testy). Profesák (v současné podobě) znamená tusím 12h školení a následně se píšou testy, buď v autoškole, když na to má šéf oprávnění nebo na magistrátu. V praxi podepíšeš, že jsi měl školení a jdeš na testy. Proč ne, stejně jsi testy už 2x dělal, tak na co další školení. Akorát že za to „školení“ vysolíš 700Kč.
Esprit píše:
5.Syšel jsem názor, že pracák zaplatí C+E? Je to fáma. Jestli jste o tom někde slyšeli. Počítám, že s takovou bude platit to samé viz odstavec výše. Nadruhou stranu pokud by to bylo na rok, měl bych aspoň praxi a proč ne
Možná to zaplatí, jako rekvalifikaci, pokud jsi na pracáku a nemůžeš sehnat nic jiného. Tomuhle řešení bych se vyhnul, vyjde to levněji, ale je to svazující.
Esprit píše:
6.Situace: mám řidičáky a nakonec neprojdu testy, které jsou teď potřeba. Není lepší si napřed udělat ty testy a pak řidičák? Nebo je to součástí autoškoly. Podle mě je toto logický postup a školy by takto měli přemýšlet, protože pak si může člověk s řidičákem vytřít.....
Testy=zkoušky v autoškole+zdravotní způsobilost. Nejdřív jdeš za doktorkou, pro potvrzení, že jsi zdráv, pak pro výpis z rejstříku trestů (využij Czech Point), pak do autoškoly a následně na psychotesty a EEG. V autoškole ti neřeknou, že můžeš jít na EEG a psycho dřív, než po zkouškách.
Ale buď v klidu, EEGéčkem neprojdou ti, kteří stejně o sobě ví, že nejsou zdrávi-epileptici atp. Psychotestama projde každý, kdo není mentálně zaostalý. Psycho+EEG = 2500Kč.
Esprit píše:
7. Dejme tomu že mám papíry šťastně za sebou co teď. Všude slyším řeči, že se berou všichni, ale v inzerátech čtu praxe 2 roky třeba. Podle mě je blbost, nejsem hazardér hned po kurzu sednout za mašinu z návěsem a tradá do světa. Člověk se musí vyjezdit. Zase nechci jezdit s rohlíkama. Doposud mám nějakej společenskej standart a v Avii si sebe a lidi co mě znají fakt nedokážu představit. I když při nejhorším. Ale fakt takto si to nepředstavuju. Kam bych měl jít. Co je dobrá vstupní zkušenost, abych mohl zodpovědně, bezpečně řídit kamion a jezdit do zahraničí.
Vezmou tě většinou všude i bez praxe, s tím že na začátku budeš chvíli jezdit vnitro a ve dvojce se zkušeným řidičem. Avie už nikde nejezdí, buď v klidu. To nejhorší, co Tě u nás potká je Iveco, ale no flame pls na toto téma. I to Iveco má značně vysoký standard oproti Avii. (Jinak v jedné autoškole ve Varech se jezdí „Honneckerovým posledním zázrakem-Ifou“ a v druhé starou Liazkou. Já ji dělal v Ivecu. Ale firmy mají už jen lepší auta, protože 1) důležitá je spolehlivost a tu Avie nemá (i díky věku) a 2) emisní limity.
Esprit píše:
8. Hlavní 2 motivace pro mě, proč jsem se rozhodl pro myšlenku profíka je to, že mě baví řízení, s tím spojené, že vůbec mám rád motory, motosport atd. A samozřejmě peníze, které jsou až na prvním místě jak se říká. Nemám rodinu a proto jako cíl jsem si pokud vše dobře půjde ideálně, jezdi v Anglii, protože ty peníze, co čtu v inzerátech nemám šanci jako OZ vydělat ani za boha. Navíc angličtinu celkem ovládám. Má s tím někdo zkušenost, protože v inzoši, pokud člověk zvládne jejich přezkoušení zní všechno ideálně až moc. V životě platí: Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Znáte to.
Mě baví to samé. S tím, že já se budu ženit. Jsem 5 let s přítelkyní. To je tak trochu kámen úrazu. Když budeš jezdit, budeš furt sám. Nikoho si nikdy nenajdeš, protože budeš furt v kelu a až se vrátíš, uděláš na domě/v bytě co bude potřeba, vypereš si a půjdeš spát. Na seznamování v parku zapomeň. Tohle je daň za vyšší plat. První rok ti to určitě vadit nebude a dál uvidíš. Nikde není psáno, že to musíš dělat na věky, ale na velké peníze se zvyká rychle. Doporučuju mrknout na
www.rodina.cz, tam si o tom manželky psaly. Sám jsem to zažil během toho týdne: kolegovi volala manželka, koupili dům a někde kapala nějaká trubka, ta na dálku radil, co s tím. Mě doma přítulka plakala do polštáře, že se jí stejská a že se o mě bojí. Pro nás chlapy je to zábava, pro naše krásnější polovičky je to utrpení-jsou na všechno samy.
A to je i důvod, proč jsem nakonec jezdit nezačal, i když v práci atmosféra houstne tak, že výpověď asi brzy podám. Ale také mě nebaví komukoliv cokoliv vnucovat, a tak asi jedinná práce, kde z člověka fyzicky ani psychicky neservou kůži a dají mu dobré peníze je asi ten řidič kamionu.