Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
LenoxLevis
Příspěvky: 8
Registrován: čtv bře 10, 2011 8:46 am
Bydliště: Brno-město

Příspěvek

supr kluci...díky za radu
ned srp 19, 2012 9:48 pm

bonek
Příspěvky: 117
Registrován: úte bře 03, 2009 8:37 pm

Příspěvek

Tam se ale vůbec nejedná o reproduktor. Je to mikrofonem. Stejně tak se chovají starší stanice TTI,modulace jako ze zavřeného gauče..... Dávají jiné mikrofony a jde to.
CB info Praha CH 10, Ranger RCI-2950 DX,Albrecht AE 8090, President George ,President Walker, President Herbert, Elix SY 101, TTI TCB 770,TTI 1100,scanner Uniden UBC 30XLT + Uniden UBC 800XLT, President Black Pirate 5R, Sirio GainMaster, Sirio TURBO 5000
pon srp 20, 2012 6:54 am

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Jupí čerté, nazdar cébéčkáři, nazdar sousede 8)
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
stř srp 22, 2012 8:53 pm

mates
Příspěvky: 4115
Registrován: úte led 23, 2007 4:37 pm
Bydliště: Budilov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

no ty si tady chyběl..... :valetsesmihy: :valetsesmihy: :wall: :wall:
www.proridice.eu, www.sdruzeniridicu.cz ....řidiči pro sebe
CB10(7) Martin-Háje
original pražskej pepik s botama od hnoje.....t.č trvale u hnoje
stř srp 22, 2012 9:48 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Jojo, pardi, už jsem tu mezi vámi, punk´s not dead! :wave:

Pročetl jsem fakt všech 71 stran a asi jsem si měl dělat výpisky k těm nejspornějším bodům. Ale jsem moc línej fták 8) . Co se týče antén, je to opravdu alfa a omega úspěchu. Stanice jsou parametricky omezené (výkon), citlivost přijímačů a jejich odolnost není za tyhle peníze taky žádná sláva, takže velké rozdíly (pokud je stanice v pořádku) nelze očekávat. Výkonem koncového stupně se liší jen stanice u nás nehomologované pro provoz na CB pásmu a stejně to žádný velký rozdíl není (ten nastává až při použití externích výkonných zesilovačů, což je na CB pásmu rovněž zakázáno). Při výběru se tak do popředí kromě ceny dostává spolehlivost, výbava a v neposlední řadě i vzhled - mimochodem, nenašel jsem jedinou zmínku o čitelnosti displejů, pokud je stanice nad úrovní očí řidiče (tj. koukáte-li na displej zespodu). Už jsem viděl i Allamatku 295 namontovanou pod stropem "hore kokotom", právě z důvodu neviditelnosti displeje při podvěšení v normální poloze. Ze starších stanic jediná, která měla čitelný displej ze všech úhlů, byla Maycom EM-27, která se u nás ponejvíce prodávala jako Allamat 296 http://www.qsl.net/ok1vcb/cbradio/allamat296.htm. Jak už ale bylo zmíněno, do auta je jí skoro škoda, odcházejí potenciometry a spínač klíčování v mikrofonu, také obsluha je poněkud složitější. Na stabilu je ale fajn - a do auta si dnes stejně každý kupuje spíše multinormu s možností přepínání přímo na panelu stanice (a nikoliv letováním propojek uvnitř).

No a co se antén týče, to je duchařina největší, co na jednom autě bez problému funguje, na jiném ne a ne a klidně to může být stejný typ. Nová auta jsou samá elektronika, všechno se dělá co nejlevnější, odrušení je mnohdy zanedbáváno a chudák montážník aby se pak z toho zbláznil (mnozí to také bohužel přiliš neřeší). Vpodstatě všechny ty problémy už se tu popsaly, osobně bych doporučoval raději antény s kratším zářičem (klidně i to Turbo 800), ale na lepší místo. Co je vám platná 150cm anténa, když je namontována za kabinou nebo někde na boku a polovičkou zářiče jde 5cm od plechové stěny kabiny? To pak samozřejmě nemůže nikdá pořádně fungovat, o tom, že takto nainstalovanou anténu lze přizpůsobit (doladit) jen velmi obtížně, není potřeba pochybovat.
Montáž na držák zrcátka je také dost dobrodružná záležitost a zase záleží na autě. Konstrukce zrcátek mají všelijaké ochranné nástřiky a ještě jsou uchyceny kvůli naklápění přes všelijaké kloubové udělátory a získat kloudnou zem je problém, leckdy pomáhalo přídavné uzemnění (drát s očkem zespoda kolem závitů patice a ukostřit někam na dveře nebo na kabinu (bylo-li možno). Zažil jsem dosti neuvěřitelné výkony ze zrcátkových antén, ale bylo to, pravda, ještě na starších vozech v devadesátých letech a montáž byla důkladná. Btw. v USA tak populární "dvojčata" neboli "parohy" nelze udělat tak, že vezmete dvě běžné CB antény a spojíte je přes "téčko". V případě potřeby je nutno koupit to celé jako soustavu (zjednodušeně řečeno, antény mají jinou impedanci, než u nás používané "singlovky"), pokud se pamatuji, tak vyzařovací diagram je pak ve tvaru jakési osmičky. Ale netuším, zda to tu někdo prodává, jinak nejspíš jen via dovoz z USA.

Přizpůsobení nebo alespoň minimálně kontrola soustavy po :!: :!: KAŽDÉ :!: :!: montáži je nutností, když nic jiného, ušetříte si zklamání a trápení a případně i opravu upečeného koncového tranzistoru - i když mnohé moderní stanice se už s nepřizpůsobenou anténou dokážou popasovat (ovšem o to méně vás bude slyšet, stanice pak obvykle automaticky vysílá menším výkonem, aby se konec neutavil). Ten měřák zase tolik nestojí, pokud máte CB i doma nebo na osobáku, vyplatí se měřák mít a pravidelně soustavy proměřovat (tj. měřit přizpůsobení antény a pro jistotu klidně i výkon stanice do zátěžového odporu). Pro orientaci stačí i jednoduchý měřák jen pro CB pásmo za pár stovek, záťěžák na ty 4W výkonu taky nestojí moc, případně jej lze snadno vyrobit.

Tak to je tak v kostce asi všechno a hezky se o ty anténky starejte - moje Turbo 2000 je z roku 1993 (i když už má nový zářič). A jak hezky chodí 8) .
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
stř srp 22, 2012 9:53 pm

kuskus
Příspěvky: 51
Registrován: pát pro 17, 2010 12:42 pm
Bydliště: Nymburk

Příspěvek

Bezvadný předchozí příspěvek zřejmě z praxe. Já bych ještě dodal, velký nešvar sklápět anténu. Je to možná hezčí, je to možná nutné z důvodů podjezdné výšky vozidla, ale absolutně nevhodné z důvodu účinku a přizpůsobení antény. Jednak sklopením antény totálně rozladíte anténu, kterou určitě odborník ladil v kolmé poloze, přetěžujete koncový stupeň ve vysílačce a je otázka času, kdy odejde do věčných lovišť a v neposlední řadě si zdeformujete vyzařovací diagram antény, t.j. snížíte si dosah. Lepší řešení, než sklápět anténu, je použití třeba kratší, ale kolmo postavené.
Na př. Ani v těchto ukázkách instalací nenajdete nikde sklopenou anténu.: http://www.vysilacky-navigace.cz/ukazky ... -36-0.html
pát srp 24, 2012 1:37 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

-> kuskus

Příspěvek

Zase ale pokud nebude sklopená moc, tak to tak hrozné nebude a někdy těch pár ušetřených centimetrů může být rozhodujících. Do nějakých 30° bych se toho moc nebál. Za jízdy se zářič vlivem odporu vzduchu také ohýbá směrem vzad (zejména ty měkké od Tesly) a chodí to. Velmi rozšířené Turbo 2000 se na dálnicích ohýbá pomalu do horizontální polohy, samozřejmě v závislosti na rychlosti jízdy a síle a směru větru :-). Delší zářiče jsou na tom ještě hůř.
Nicméně přes 45° stabilního záklonu (tj. na stojícím vozidle) už bude znát a pokud je možno volit jiné řešení, je to záhodno zvážit.
Naposledy upravil(a) vrána z.m. dne sob srp 25, 2012 12:07 am, celkem upraveno 1 x.
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
pát srp 24, 2012 3:21 pm

kuskus
Příspěvky: 51
Registrován: pát pro 17, 2010 12:42 pm
Bydliště: Nymburk

Příspěvek

Ano, měl jsem na mysli sklápět anténu v tom smyslu, že skoro leží. Na př. Anténa Turbo 1000 na vysokém Volvu která je sklopena tak, že vršek antény je cca 20 cm nad kabinou. Když se ptám šoféra proč ji tak má, tak proto, aby dodržel konstrukční výšku vozidla 4m. Někdo mu poradil tuto anténu, že je dobrá. Ano, je výborná, ale ne v této poloze.
Samozřejmě úhel sklonu cca do 30 stupňů je přijatelný, ušetří se na délce cca 15%. U krátké antény je to zanedbatelné, ale třeba u Turba 2000 je to již cca 20cm na celkové výšce vozidla.
Ale o to mi v podstatě nešlo, honit se za centimetry. Šlo mi v podstatě o upozornění na to, že anténa se naladí ve svislé poloze a není dobré ji posléze libovolně sklápět.
Na př.: Po čase si šofér stěžuje, že se nikam nedovolá. když se jej zeptám, zda něco nedělal s anténou, tak prý nic, jenom ji sklopil, že někde v podjezdu škrtal.
pát srp 24, 2012 4:04 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ano, to pak je na pikaču... to už se pak vyplatí si pohrát s těmi zrcátky.
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
pát srp 24, 2012 4:37 pm

Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 289
Registrován: sob srp 18, 2012 10:50 pm
Bydliště: Znojmo

Příspěvek

Pár dní zpátky jsem tu psal v jiném tématu právě to že Alamat 295 je nad hlavu nevhodný kvůli displeji. Chtěl jsem ho dát do Liazky nad stínítko do poličky, ale nic tam nebylo vidět. Nakonec jsem se rozhodl, že ji dám do osobáku pod desku, tam je viditelnost OK a do Liazky koupím Lafayette Trucker. Jednak podle Youtube je z úhlu viditelná dobře, a má reprák vepředu, takže nemusím řešit exterák.
Liaz 300 18.29 SB r.97 ABS,ASR, hákový kontejner
www.muj-jeep.cz
www.renovace-stroju.cz
pát srp 24, 2012 10:38 pm

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Jojo, ty reproduktory dopředu jsou docela praktická věc, nevýhodou je akorát menší velikost a tím obvykle i ztráta hlubších kmitočtů.
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
pát srp 24, 2012 11:59 pm

Žorž.FH12
Příspěvky: 1054
Registrován: stř črc 01, 2009 12:53 am

Příspěvek

Páni jen takový dotaz k T800 (k anténe, ne terminátorovi :)
Celkem se doporučuje všude možně , ano je to kvalitní prut , dobrá konstrukce, ideál výška , jednoduchá demontáž zářiče ale je laditelná jen na 40 kanálů .. jelikož většinou jsou dnes už cb na 80 a i když už dnes asi těžko nastane situace že by byl problém najít volný kanál tak i tak bych rád aby to fachčilo na všech kanálech , abych ji naladil v celém rozsahu .. o co je teda lepší než třeba presidentácké pruty stejné délky s rozsahem na 80k a ve stejné cenové relaci ? navíc uchytitelné na původní kloub .. připadá mi hodně protěžovaná ale ten rozsah beru jako zásadní chybu .. jestli sem někde plácnul nepřesnost tak se omlouvám a rád se nechám poučit :) Jo a taky poprosím o názory na presidentácké pruty, konkrétně IOWA , řadím je jako kvalitní
sob srp 25, 2012 12:19 am

Uživatelský avatar
vrána z.m.
Příspěvky: 130
Registrován: stř srp 22, 2012 9:04 am
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

-> Žorž FH12

Příspěvek

Heh, dneska je problém sehnat někoho na desítce a ty bys chtěl 80 kanálů :doh: :mrgreen:
Hele, výrobce udává použitelnost v kmitočtovém rozahu 27 - 28,5 MHz, což je cca 150 kanálů, problém je ale v tom, že ty "naše" kanály 41-80 jsou (poněkud paradoxně) kmitočtově níž, než kanály 1-40. Takže bychom potřebovali rozsah nějakých 26,5 - 27,5 MHz. Protože se potřebujeme dostat na nižší kmitočet, znamená to, že anténa by musela mít o něco delší zářič (základní pravidlo dolaďování CB antén zní: čím nižší kmitočet potřebuješ přizpůsobit, tím delší musí být zářič zářič a opačně). Jenže jak známo, krátit se dá snadno, ale nastavovat těžko.
Já s touhle osmistovkou osobní zkušenosti nemám, přeci jen je to trošku jiná koncepce, než klasická Turba s jednoduchým rovným zářičem. U nich se v případě potřeby dá koupit jiný zářič a ten zkrátit na požadovanou hodnotu. Tady to samozřejmě nejde a navíc bude ještě záležet na umístění antény a nejmenší hodnotě PSV (SWR), které se podaří dosáhnout. Pokud by byla na kraji pásma C (kanál 1) do 1:1.5, daly by se s největší pravděpodobností použít i kanály 41-80 (znovu opakuji, ačkoliv jsou číselně výš, kmitočtově jsou v pásmu B a nikoliv v pásmu D, jak by se podle čísel mohlo zdát!). Ale jako obvykle to bude záležet na mnoha faktorech, které se projevují pokaždé v jiné míře.

Co se týče antén fy President, měl jsem jen Pennsylvanii (jestli si to dobře pamatuji), ale ta by na žádném kamionu použít nešla, leda by byla dole na nárazníku - byla poněkud atypické konstrukce a měřila 220cm. Musel jsem ji mít i na osobáku vyvázanou dvěma silonovými vlasci (v té době směla mít neukotvená anténa max. 150cm) a stejně na mě policajti koukali, jak na UFO. Ale pokaždé jsem to ukecal :smich:

edit: Teď to čtu znovu a vskutku, u osmistovky udává výrobce totok:
Bandwidth @ SWR ≤ 2:
TURBO 800 S, TURBO 800 S PL: ≥ 430 KHz (40 channel)

Takže sice použitelnost v rozsahu těch 27-28 Mhz, ale vždy jen ve třetině, nikoliv v celé šířce. Bohužel daň za ten zkrácený zářič... Pokud bys chtěl mít všech 80, tak ti nezbyde, než se asi poohlédnout u konkurence. I když na PSV metru bývá na stupnici výstražná značka až od hodnoty 1:3. Odhaduji, že na těch kanálech 41-80 bys mohl za ideálního stavu být pořád "v limitu" a pokud bys nedělal dlouhé relace, nemuselo by to ničemu zase tak moc vadit. Samozřejmě případné použití přídavného zesilovače je v takovémto případě naprosto vyloučeno, ten bys upekl velmi brzy.
POI.cz - www.poi.cz - potrava pro vaše navigace
---
TRX: Allamat 95, 295, 296 (CB); Alinco, Yaesu (HAM, PMR446); Vertex Standard, Motorola (profi)
Ant: Sirio Turbo 2000 (CB mobil), Sirio 827 (CB stabil), Maxrad, Tesla (profi)
sob srp 25, 2012 1:13 am

Žorž.FH12
Příspěvky: 1054
Registrován: stř črc 01, 2009 12:53 am

Příspěvek

Jo šak je mi to jasné :) ale víš jak , prostě když už tak at to funguje jak má :)) to mosí byt, aspon teda u mě :)
Mě se tu anténu teda nepodařilo optimálně doladit - ideální místo, bezchybná kostra, žádný ruch, bez úhlu vůči střeše ale ideální psv neroztáhneš na víc jak těch 40 kanálů , samozdřejmě 1-40. pak už to leze hodně vysoko a nerad bych riskoval přijít o koncák :) Byly i pokusy i s mírným zkrácením prutu, různé posouvání prstence ale to se rozhodilo úplně a dá se to doladit ale opravdu zas jen na těch 40..
Jinak třeba President Kentucky má délku nějakých 750 oproti 840 u T800 a je stavěná v rozsahu 120 kanálů, takže jak píšeš tak myslím že délka zářiče nebude mít vliv na rozsah kanálů.. s tou zkušenost teda nemám ale celkem se mi líbí i když mě připadá u dost krátká a kdoví jaký bude mít zisk, i když se píše že dobrý :)) ale to píšou všíchni u všeho že ano :) - myslím obchodníky.
Jinak pro zajímavost mrkni na Turba vyšší řady, taky se tam moc nepočítá s 80 kanálama což mě vcelku zaráží u tak moderního a nového prutu..
sob srp 25, 2012 9:17 am

Uživatelský avatar
roadtrain
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 10567
Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie

Příspěvek

dotaz na ručky-budou mezi sebou spolupracovat ruční CB od jiných výrobců jako např. Motorolola,Prezident atd ?
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
sob srp 25, 2012 9:33 am

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů