Tak tento týden proběhla schůzka se SAFem a některé nápady mi byly rozmluveny:
1, u nápravy se SAF Trakem je zákaz provedení se zvedáním nápravy - riziko poškození hydraulických hadic
2, u samonatáčecích náprav není doporučeno provedení se zvedáním nápravy, klasické malé 2 měchy zvedání náprav po stranách nejsou dimenzovány na zvedání nápravy, která je o 200 kg těžší než std. náprava, Ti co to mají, 1x ročně mění zvedací měchy
3, systém nuceně elektrohydraulického řízení samonatáčecích náprav během couvání od VSE v praxi ještě nikdo neviděl:
https://youtu.be/TjSahOS_KI8
4, posuvné točnice jsou vhodné pouze pro provoz na silnici, JOST vyloženě zakazuje provoz v terénu, SAF Holland ne, ale jedná firma co má Tatraktor Phoenix 6x6, to má namontované a během roku to rozlámali ...
Takže preferovaná varianta tahač 4x2, celý na vzduchu s posuvnou točnou a k tomu 3-osý návěs: 1. náprava zvedací, 2. náprava zvedací + SAF Trak a 3. náprava zvedací, samonatáčecí + VSE Rear Assist je technický nesmysl ..., i pokud by to šlo vyrobit, tak asi hodně poruchové a relativně hodně drahé...
Tak vznikla maximálně zjednodušená varianta, která by neměla mít problém ani technicky ani legislativní:
2-osý zkrácený návěs s korbou délky 6,5/6,8 m, 1. náprava poháněná SAF Trak, 2. náprava zvedací, jako tahač buď verze 6x2/2 (prostřední zvedačka), nebo 6x4, v obou případech pevná točnice posunutá max. dopředu, tak aby byla návěsová souprava co nejkratší. S tahačem 6x2/2 mi vychází celková délka 10.645 mm, což je oproti desetikolce SENZA I jen o cca. 350 mm víc. Váha návěsu +/- 5,5 tuny, tahač +/- 8,5 t, takže při povolené celkové 44 tun (26 tun tahač + 18 tun návěs), mi vychází užitečná 30 tun, což je o 5 tun víc než u SENZA I a tak o 3 tuny méně než u std. návěsové soupravy 6x2/2 + 3-osý návěs. Když jsem porovnával střed otáčení návěsu, tak kombinace krátký 2-osý návěs (pokud bude mít zvednutou poslední nápravu) mi střed otáčení vychází 7.875 mm od začátku tahače, což je o 585 mm více než u SENZA III (klasický 1-osý návěs + tahač 6x2/2 = 7.290 mm). Při zvednuté poslední nápravě 2-osého návěsu mi vychází užitečná hmotnost +/- 22 tun, což taky není špatné (SENZA III má nosnost +/- 20 tun). Kvůli tomu, že Schwarzmüller asi používá u 6,5 m návěsů stejné hydraulické válce jako u 7,35 m návěsů, měl by se zlepšit úhel sklápění na cca. 50 stupňů (tak jak to bylo u SENZA I). Kombinace 3-osý tahač + 2-osý návěs by měla splňovat globální homologaci = mohla by se prodávat ve všech státech EU. Pokud jde o trakci u naložené soupravy tak by to mělo být +/- 27 tun (na tahači 15,3 t, na nápravě návěsu 11,7 t), což je poměr 61,3% k celkové hmotnosti 44 tun. Tento poměr je trošku lepší jak std. naložené sólo 8x4 (poháněné nápravy max. 19 tun/povolená celková 32 tun = 59,4%). U prázdné soupravy mi to vychází 7,9 t (3,15 tahač + 4,75 t návěs), což je poměr 56,4%, což je taky lepší než u std. 8x4 (u Keraxe 8x4 mám zváženo po prázdnu na zadních nápravách 7,2 t/prázdná váha 15,5 t = 46,4%). Cenově by to taky nemusela být až taková tragédie, tahač 6x2/2 social edition (360 koní, manuál, krátká kabina, ocelový nárazník, klima, bufík ...) +/- 70 tis. EUR bez DPH, návěs +/- 40 tis. EUR bez DPH, za celou soupravu 110 tis. EUR bez DPH což je o pár tisíc EUR méně než za desetikolku SENZA I ...
2-osý návěs by taky měl částečně vyřešit největší nevýhody klasického 1-osého návěsu:
- couvání = 1-osý se strašně rychle zlomí, špatně drží směr
- pokud se jede s 1-osým návěsem třeba po mokré louce ve svahu, návěs ujíždí bokem po svahu, částečně by to asi řešila 2-montáž pneu na nápravě návěsu
- při sklápění v měkkém terénu se celá váha nákladu přenese jen na 2 kola návěsu, která se propadnou a udělají klíny před koly, tahač bez předního náhonu má problém
1-osý návěs vyrvat od hromady
Tady odkaz na fotky 2-osého krátkého návěsu Schwarzmüller od firmy Jankostav:
https://www.facebook.com/TOP.technika/p ... =3&theater
https://www.facebook.com/TOP.technika/p ... =3&theater
https://www.facebook.com/TOP.technika/p ... =3&theater