ZDROJ:
https://www.avia-club.com/model_detail. ... 1&lang=cze
KONSTRUKČNÍ ROZDÍLY MEZI SG2 a A15 V ROCE 1968
- nahrazena jednookruhová brzdová soustava s podtlakovým posilovačem za dvouokruhovou s přetlakovým posilovačem a kompresorem
- rotační vstřikovací čerpadlo nahrazeno řadovým čerpadlem
- klasické pneumatiky s duší nahradily nové bezdušové pneumatiky
- původní disky nahrazeny novými, vyvinutými v ČSSR
- vyvinut nový startér, alternátor a chladič motoru
- elektroinstalace byla přizpůsobena českým přístrojům
- valníkové nástavby byly překonstruovány pro československé materiály
- zvolena nová technologie výroby pro furgonovou nástavbu
ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÁ DATA (1968-1998)
1968: uvedení na trh – typy A15 a A30 jako lehkotonážní městské nákladní automobily v licenci Renault–Saviem, na technickém základu typů SG2 a SG4, rovněž s licenčním motorem MAN 712.01 respektive 712.03
1977: do výroby byl zaveden nový motor 712.11 respektive 712.13 se zvětšeným vrtáním válců a tedy celkovým objemem motoru. I přes zvýšení výkonových parametrů byly sníženy maximální otáčky a dosáhlo se jak nižší hlučnosti a snížení škodlivých exhalací, tak i snížení opotřebení motoru. Při zepšení dynamických vlastností tak byla zachována původní spotřeba paliva.
1979: zvýšená užitečná nosnost u typu A15 o 250 kg – z 3950 na 4200 kg. Došlo k přetypování na model A20 a zesílení brzdové soustavy vozu
1983: první výrazná inovace ukončuje výrobů typů A20 a A30 a nahrazením inovovanými modely A21 a A31 vyšší užitné hodnoty, které dostávají kromě nových menších mechanických částí inovovaný motor 712.18.0 respektive 712.18.1, který při zachování objemu a otáček motoru dává vyšší výkon, při nížší spotřebě paliva. Vůz dostává mimo jiné novou pětistupňovou převodovku, avšak je zachována i montáž staré čtyřstupňové – tyto vozy se pak značí jako modely A21/4 a A31/4
1988: po celozávodní dovolené dochází k první malé inovaci modelů A21 a A31 přemístěním řadící páky převodovky z pod volantu na podlahu mezi řidičovým a prostředním sedadlem
1993: dochází k další výrazné inovaci mechanických částí, které si vyžadaly zpřísňující se emisní limity a nastupující norma EURO 1. Dochází k přetypování vozidel na A21 Turbo a A31 Turbo, díky použití inovovaného motoru s turbodmychadlem – nově přetypovaného na řadu D 407. Dochází k drobným změnám zevnějšku – např. pužití nové černé plastové masky. Modely A21 Turbo a A31 Turbo jsou dodávány výhradně s pětistupňovou převodovkou
1994: inovace motoru a nahrazení stávajícího D 407.01 modernizovaným motorem D 407.03 s novým vstřikovacím čerpadlem a tryskami, díky čemuž se zvýšil jeho výkon o 4 kW
1995: další modernizace motoru a finální etapa motorů řady D 407 – modifikace D 407.02 dostává mezichladič stlačeného vzduchu a výkon se razantně zvyšuje na dále nepřekonanou hodnotu 76 kW. Točivý moment dosahuje 340 N.m
1996: poslední velká inovace, kdy vozidlo dostává zcela nové pracoviště řidiče, použité v příští generaci noých typů A60 / A70 / A75 / A80, u typu A31 Turbo v základní výbavě s tachografem. Jsou přepracované vnější detaily – zadní kulaté plastové blatníky, přední kuatá světla... Největší změnou je použití nové inovované řady motoru D 421, jejíž modifikace D 421.76.01 dosahovala parametrů předchozí D 407.02, avšak při plnění přísnější emisní normy EURO 2. Došlo totiž k použití nového rotačního čerpadla Bosch, dále nových trysek, pístů, hlavy válce aj. Inovované modifikace motorů řady D 421 byly dále použity i v nové řadě A60 / A70 / A75 / A80
1998: ukončení výroby A21 Turbo a A31 Turbo; po třiceti letech končí éra výroby techcnicky zpřízněných typů A15 / A20 / A21 / A30 / A31, které přes veškeré inovace až do roku 1998 vycházely po všech mechanických skupinách z původní licenční předlohy z roku 1968
VÍCE VIZ ČLÁNEK:
http://www.avia-club.com/article_detail.php?id=23
Pokud to shrnu, tak do 3,5t jsou pouze typy A15, typy A20 už mají zvýšenou celkovou hmotnost na 4,2t. Oba typy mají jednomontáž, A30 mají dvojmontáž. Typy A21 a A31 jsou standartně vyráběny s 5 kvaltem.