Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
Tak já jsem to nemyslel jako reklamu na cigarety, ale pokud ten vůz tehdy tak vypadal a jel, tak to snad přece nemůže být bráno jako reklama na cigarety?
Jinak jsem před asi dvěma lety dával do sekce historie Dakaru článek z časopisu Automobil 4/91, kde byl popisován 13. ročník. Z vozem 617 (z r. 1988) jela posádka Kakrda-Lamač-Velkoborský a Jiří Moskal jim pomáhal s přípravou. Vůz se stal majetkem Unimaxu. Druhý zůstal v majetku výrobce a ten jej pronajal jako asistenci finského jezdce Alamäkiho, který jel s Toyotou. Třetí vůz koupil Jean-Louis Heritier a pronajal je španělské posádce. Je to trochu nejasné, co se týká toho druhého a třetího vozu, ale myslel jsem, že ten buď "druhý" nebo "třetí" je původně "šestsetšestnáctka" z r.1988. Zkusím sem ten článek dát znovu, tenkrát jsme se v té diskusi k ničemu nedobrali.
Jinak já jsem při různých generálních opravách nebo renovacích příznivce původních stavů. Třeba Matějovského tahač, který vlastní R. Machala by se mi moc líbil v těch žlutomodrých barvách Paramo, i když jsem rád, že se vůbec zachoval. Proto i vůz č. 652 by se mi líbil s původní reklamou, i když jsem nekuřák. Nebo třeba Liaz Ladislava Fajtla z r. 1988 (tučím č. 644) v barvách motocyklového týmu Ecuriel byl hezký, navíc Ladislav Fajtl s ním dokázal dojet do cíle klasifikován v soutěži a to byl v podstatě na všechno sám (jako ostatní "asisťáci"). Proto si myslím, že ty tzv. asistenční nebo doprovodné vozy z té doby si zaslouží stejnou pozornost jako ty, co jely za Motokov.
Ano, máte auto LIAZ, ale jaký je tam motor? Cummins, Perkins nebo Caterpillar?.......Kdepak, auto LIAZ, motor taky LIAZ!
-
- Příspěvky: 67
- Registrován: ned lis 30, 2014 7:17 pm
- Bydliště: Jablonec n.N.
- Kontaktovat uživatele:
I já jsem při renovacích příznivcem původního stavu,ale je otázka co ten původní stav v tomto případě je.Všechny doprovody byly vyrobeny v bílém provedení a až pronajimatel jim určil konečnou podobu pro danou akci a po návratu se uváděly zpět do bílé. Takže každá asistenční LIAZka za ty roky těch podob měla několik.
Určitě bude vzácnější jako auto z Dakaru, jako hasičák by bylo vzácné, kdyby tak bylo z výroby. Je známé, co to bylo původně za vůz (a kdo s ním v kterém ročníku jel), než proběhla přestavba do této hasičské podoby?
Ano, máte auto LIAZ, ale jaký je tam motor? Cummins, Perkins nebo Caterpillar?.......Kdepak, auto LIAZ, motor taky LIAZ!
+ mistrovský titul 1991 v trialové Evropě, kategorie P2 (Josef Kakrda, Mojmír Král):
http://liaz.cz/obrazek.php?cislo=3&adre ... 91_galerie
http://liaz.cz/obrazek.php?cislo=3&adre ... 91_galerie
Naposledy upravil(a) Timy dne pon úno 09, 2015 11:41 am, celkem upraveno 1 x.
!LIAZ 4life!
Filip 90:
Když se mrkneš na všechny obrázky v té galerii, tak si nějakou představu o podobě tehdejších sekcí udělat můžeš:
http://liaz.cz/trucktrial_1991_galerie.php
Faktem je, že už o rok později (tedy v roce 1992) se ukázala potřeba postavit auto určené přímo pro trial. Kakrda sice obhájil titul v kategorii P2 (st. č. 94 - Josef Kakrda, Karel Birke, LIAZ 231.154 - obrázek) a na druhém místě v celkovém hodnocení skončila další posádka střídající Kakrdu na tomtéž voze (st. č. 93 - Jaroslav Joklík, Petr Mašanský), ale otázkou zůstává jak početná byla konkurence ve třídě P2 v roce 1992... V prvním závodě v Sclayn v Belgii startoval ve třídě P2 i druhý LIAZ 231.154 (st. č. 91 - Jan Filip, Josef Brzobohatý jr.; st. č. 92 - Bohuslav Vonšovský, Pavel Záleský - obrázek). Tento LIAZ se od druhého závodu přesunul do kategorie S3 (st. č. 38 - Filip, Brzobohatý; st. č. 39 - Vonšovský Záleský) a v celkovém hodnocení třídy S3 se umístila Vonšovského posádka na 5. místě a Filipova posádka na 6. místě. Což mi přijde jako velký paradox, kdy je pro stejný typ auta jednodušší vybojovat titul v kategorii prototypů, než v sériovkách! Paradox je o to větší, že Kakrdovo auto celý jeden závodní víkend (tuším z celkových čtyř) vynechalo kvůli poruše....
Výsledky dosažené v roce 1992 ve třídě S3 ukázaly na nevhodnost použití dakarských aut v trialu, takže pro Evropský pohár v trialu 1993 postavili v LIAZu nový vůz (staré typové řady) 151.154, určený výhradně pro trial (obrázek). Posádka Filip/Joklík (st. č. 31) vybojovala titul mistrů Evropy v kategorii S3 pro rok 1993. Umístění druhé posádky (st. č. 32 - Vonšovský, Brzobohatý jr.) nevím jistě, ale asi to bylo třetí místo v závěrečném hodnocení S3.
V roce 1994 se tým LIAZ přesunul s tímto vozem do třídy P2, kde posádka Filip/Záleský (st. č. 614) obsadila celkově 2. místo a posádka Vonšovský/Račko 3. místo (st. č. 616, obrázek).
V tomto období zřejmě v Evropském trialu "začíná jít do tuhého", protože pro rok 1995 je v LIAZu postaven speciální vůz (13.50 PA/J AWS, obrázek) kategorie P2 s motorem vzadu a řízením obou náprav. Posádka Filip/Záleský (st. č. 702) získala s tímto truckem titul mistra Evropy 1995 v kategorii P2. Druhá posádka (Vonšovský/Frodl, st. č. 703) startující s tímto autem je v konečném hodnocení třídy P2 vedena na třetím místě.
LIAZ 13.50 PA/J AWS bylo možné sledovat v Evropském trialu až do roku 2002 (od roku 1998 s kabinou 400 Fox, obrázek), ale mistrovský titul už nevybojoval.
Sorry za OT - od roku 1993 výše už to sem vlastně nepatří.
Když se mrkneš na všechny obrázky v té galerii, tak si nějakou představu o podobě tehdejších sekcí udělat můžeš:
http://liaz.cz/trucktrial_1991_galerie.php
Faktem je, že už o rok později (tedy v roce 1992) se ukázala potřeba postavit auto určené přímo pro trial. Kakrda sice obhájil titul v kategorii P2 (st. č. 94 - Josef Kakrda, Karel Birke, LIAZ 231.154 - obrázek) a na druhém místě v celkovém hodnocení skončila další posádka střídající Kakrdu na tomtéž voze (st. č. 93 - Jaroslav Joklík, Petr Mašanský), ale otázkou zůstává jak početná byla konkurence ve třídě P2 v roce 1992... V prvním závodě v Sclayn v Belgii startoval ve třídě P2 i druhý LIAZ 231.154 (st. č. 91 - Jan Filip, Josef Brzobohatý jr.; st. č. 92 - Bohuslav Vonšovský, Pavel Záleský - obrázek). Tento LIAZ se od druhého závodu přesunul do kategorie S3 (st. č. 38 - Filip, Brzobohatý; st. č. 39 - Vonšovský Záleský) a v celkovém hodnocení třídy S3 se umístila Vonšovského posádka na 5. místě a Filipova posádka na 6. místě. Což mi přijde jako velký paradox, kdy je pro stejný typ auta jednodušší vybojovat titul v kategorii prototypů, než v sériovkách! Paradox je o to větší, že Kakrdovo auto celý jeden závodní víkend (tuším z celkových čtyř) vynechalo kvůli poruše....
Výsledky dosažené v roce 1992 ve třídě S3 ukázaly na nevhodnost použití dakarských aut v trialu, takže pro Evropský pohár v trialu 1993 postavili v LIAZu nový vůz (staré typové řady) 151.154, určený výhradně pro trial (obrázek). Posádka Filip/Joklík (st. č. 31) vybojovala titul mistrů Evropy v kategorii S3 pro rok 1993. Umístění druhé posádky (st. č. 32 - Vonšovský, Brzobohatý jr.) nevím jistě, ale asi to bylo třetí místo v závěrečném hodnocení S3.
V roce 1994 se tým LIAZ přesunul s tímto vozem do třídy P2, kde posádka Filip/Záleský (st. č. 614) obsadila celkově 2. místo a posádka Vonšovský/Račko 3. místo (st. č. 616, obrázek).
V tomto období zřejmě v Evropském trialu "začíná jít do tuhého", protože pro rok 1995 je v LIAZu postaven speciální vůz (13.50 PA/J AWS, obrázek) kategorie P2 s motorem vzadu a řízením obou náprav. Posádka Filip/Záleský (st. č. 702) získala s tímto truckem titul mistra Evropy 1995 v kategorii P2. Druhá posádka (Vonšovský/Frodl, st. č. 703) startující s tímto autem je v konečném hodnocení třídy P2 vedena na třetím místě.
LIAZ 13.50 PA/J AWS bylo možné sledovat v Evropském trialu až do roku 2002 (od roku 1998 s kabinou 400 Fox, obrázek), ale mistrovský titul už nevybojoval.
Sorry za OT - od roku 1993 výše už to sem vlastně nepatří.
Naposledy upravil(a) Timy dne pon úno 09, 2015 3:33 pm, celkem upraveno 1 x.
!LIAZ 4life!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 hostů