Stránka 1 z 1

Tatra 138,148 Mazání motoru

Napsal: ned kvě 11, 2014 10:48 am
od meziplyn
Ahoj, kolik Vám mažou tatřeny na volnoběh při zahřátým oleji? Měla by mazat při volnoběhu min.1,5 Co když maže 0 a pří cca 1500ot/min 1,5-2,0 mám se začít bát :shock:

Napsal: ned kvě 11, 2014 12:08 pm
od Ota Buben
Ahoj ,čím jsi to měřil ,v autě a nebo budíkem mimo?? Hlavně že maže.

Napsal: ned kvě 11, 2014 12:22 pm
od meziplyn
Ahoj, toto ukazuje budík na palubce. Nedávno jsem měl debatu, kdy mi jeden tvrdil, že je motor k.o a druhý zase, že je to naprosto normální a najel na takový motor ještě desítky tis.km.
Chtěl bych vědět jak to tedy je? :D

Napsal: pon kvě 12, 2014 1:44 pm
od pavel 815
u 148 motorů je to běžné,zvlášť když už má něco za sebou.

Napsal: pon kvě 12, 2014 7:26 pm
od Karel334
Sundej vent.víko a číhni na koníky zda při volnoběhu prokapává olej.když tam je tak je to ok. Míval jsem 148 a mazala max 2 a volnoběh 0 běhalo to jak střela .Dneska jsou ty oleje jak voda a tak se není čemu divit.

Napsal: pon kvě 12, 2014 9:24 pm
od TTNandy
:D Jojo,záleží co tam leješ.Mělo by se tam dávat to,co tam patří,co odpovídá bejvalý M6AD.Pokud tam dás nějakou modernu,přijdeš při stejných otáčkách o jednu i více Atm.tlaku.A nemá se to dělat,ve starých typech motorů maj být odpovídající oleje,ten kdo si myslí že do ní nacpe třeba pětku nebo desítku a dělá jí dobře se strašně mejlí.Nejde jen o schopnost mazat-tu má ten novej olej odpovídající-ale i o viskozitu,hustotu za určité teploty.Při dřívější výrobě se používaly větší výrobní tolerance a s hustším olejem se počítalo k tlumení rázů.Navíc si tím novým olejem nacpaným více aditivem ten motor vypláchneš od karbonu a začne ti ,,házet nahoru a dejchat".
Pokud jde u těhle motorů o tlak-když má nějaké hodnoty,třeba volnoběh 1Atm,v točkách 3Atm,a najednou se ti ze dne na den propadne,je to varování že se něco stalo.Ale pokud to tak máš ustáleno,třeba i 0 až 1,5Atm,můžeš s tím třeba lítat deset let a OK.Byly i motory co mazaly 2 až 5Atm,a šli brzo kouřit.Bavíme se samozřejmně o řádně ohřátým motoru.
ALE!!!!!!Všechno má svý ,,ale".U takovýho motoru musíš být opatrný na dotáhování v kopci,čistotu žeber válců a prostoru mezi nima,správnou funkci a čistotu olejovýho chladiče.Bohužel jsou na tlaku a vyskozitě závislé otáčky chladící vrtule-čím tekutější a řidší olej,tím méně otáček,méně chlazení.Snadno si zejména ze zadních válců vyrobíš přidřený ,,pečenáče''s popraskanejma kroužkama.Bohužel to na rozdíl od 815 nemužeš nijak poštelovat-tu vrtuli.Můžeš si pomoct třeba přídavným olejovým chladičem-třeba náporovým.Za starejch časů si dávali soupraváři pod nárazník chladič třeba z kombajnu atp.
TTN

Napsal: pon kvě 12, 2014 9:26 pm
od meziplyn
Díky s tím víkem dobrej nápad. Ještě jeden dotaz. Nevíte náhodou jakej olej se lil do motoru T138 Byl to M6A nebo už existoval M6AD? Mám jeden motor v záloze a nikdo neví, co tam je? Nechci rozhodně experimentovat protože uvolněný karbon je katastrofa.

Napsal: pon kvě 12, 2014 9:31 pm
od TTNandy
:D Když ho trochu pootvířáš tak to poznáš.Pokud něco naběhal na áčko bude v něm přehršel usazeniny :D Můžeš ho několikrát vypláchnout nějakým výplacháčem,vyčistit odstředivku a hlavně hvězdičák,mužež krátce i naftou.Nehonit do otáček,netůrovat-vyplachovat :D
TTN