Treba zdôrazniť to, čo tu už napísal Prouza. Pri mlieku sa jedná len
o prepravu surového mlieka priamo od kravy, z kravína do mliekárne. Rovnaké to je aj na Slovensku. U nás tiež mliekári nedodržujú "ajter". Ale platí to len pre zvozové cisterny. To sú mliekarenské špeciáli s čerpadlami a samo-umytím. Ja som s čerstvým mliekom po Európe najazdil veľké množstvo kilometrov, ale vždy len na "ajter" 561. A to preto, lebo mlieko som nakladall v mliekarni a vykladal tiež v nejakej mliekarni.
Ale, spomínam si na jednu dávnu prepravu, kde som mlieko nakladal na farme v Maďarsku a viezol do Nemecka. Do Nemecka som išiel podľa 561. Či výnimka platila aj pre mňa neviem. Pochybujem,
možno už len to, že mlieko bolo schladené na 4 stupne, my možnosť ísť na výnimku zobralo.
Tu je foto z nakládky, z maďarského kravína. Bolo to už dávno a fotku som si odložil len preto, lebo nad cisternou idú drôty ,asi 22kv, a bolo to v takej výške, že by o to mohol neopatrný, vysoký šofér zavadiť.
Tak som mlieko vozieval- schladené na 1-4stupne a vždy len na pri dodržaní 561. Jediná výnimka, ktorú s mliekom mám je, že pre mňa neplatia časové zákazy, sviatok, nedeľa ....
So šoférmi, mliekarmi, som sa bavil veľa krát. Nikdy ma nenapadlo sa spýtať, pri akej teplote mlieko vozia. Keď ho krava nadojí, musí byť teplé. Či ho priamo v kravíne vždy chladia a pri akej teplote ho vozia do mliekarne, na ďalšie spracovanie, neviem. Ja som mlieko vždy vozil chladené v zaizolovanej cisterne a možno práve preto som nemal výnimku na 561.
U nás na firme sa už veľa rokov medzi šoférmi diskutuje, či v nedeľu, po vykládke mlieka, počas nedelného zákazu, môže prázdne auto pokračovať na myčku. Firma a dispečeri vravia že áno, že mlieková výnimka povoluje aj jazdu prázdneho auta na myčku. Niektorý šoféri, napríklad ja, si myslia, že vyložením mlieka výnimka zo zákazu končí a auto nesmie pokračovať v jazde. Môže sa len niekde bezpečne zaparkovať. Len pre predstavu, čo znamená jazda na myčku- to môže byť aj 300-400 kilometrov krížom cez Nemecko... a umytie je vždy až v pondelok. Vždy som sa chcel na to spýtať nemeckého policajta, ale teraz už mlieko nevozím, tak ma to nezaujíma.
------------------------------------------------------
Inak mlieko a produkty s mlieka, napríklad srvátka, sa preváža na ohromné vzdialenosti. S Dánska vždy, každý deň išlo aj 5 našich cisterien do Holandska. Vyše 100.000 litrov každý deň s jednej mliekárne do druhej na vzdialenosť okolo 700km. Z Dánska sme vozili srvátku do Estónska, teraz to už nevozíme. Len sa tam pošle loďou naložený kontajner aj s návesom z Kielu.
Jedna s najlepších šoférskych robôt ktorá bola u nás. Z Dánska 1100km s mliekom-srvátkou do Rakúska. Po vykládke 460km prázdny na myčku do Francúzka. Potom asi 90km na nakládku a potom 1150km na vykládku do Dánska. Potom zase myčka a znova nakládka mlieka do rakúska. To bola radosť robiť takúto šoférsku robotu. Jednoduché a rýchle nakládky a pokoj od dispečera na celý turnus.