Zvedací poháněnou nápravu asi první představilo Sisu, nápravy jsou na pérech a zvedá se hydraulicky:
https://youtu.be/kh6QA7RQyZA
https://youtu.be/b5r-87v5QJA
Dalším výrobcem byl Ginaf, který používá nápravy Sisu, ale má vlastní hydropneumatické odpružení:
https://youtu.be/nAdfFWGWLlA
https://www.modderaandebanden.nl/index. ... 43-tsi-8x4
https://www.transport-online.nl/site/13 ... af-trucks/
Pak přišlo Volvo, které to umí u 6x4 a 8x4, jak v nízkém (zalomená přední náprava), tak vysokém provedení (rovná přední náprava), u řad FH, FH16, FM a FMX, vždy vzduchové pérování, variantně hypoidní náprava bez reduktorů (max. 2x11,5 t) nebo náprava s reduktory v kolech (max. 2x13 t):
https://youtu.be/AvgDYT83mqs
https://www.volvotrucks.cz/cs-cz/trucks ... -lift.html
Poslední je Scania, která to prozatím umí jen v nízkém provedení (zalomená přední náprava), vždy vzduchové pérování, pouze hypoidní náprava bez reduktorů (max. 2x13 t):
https://youtu.be/M7PR4I5BQIU
https://youtu.be/Ntr9FWbgtoY?list=TLPQM ... ZJunmeFACA
https://www.scania.com/content/dam/scan ... apravu.pdf
Výhodou poháněné zvedací nápravy je:
- úspora nafty po prázdnu,
- nižší opotřebení pneu prázdného vozidla,
- lepší trakce prázdného vozidla
- lepší obratnost prázdného vozidla (průměr otáčení menší asi o 2 m, podle rozvoru)
Nevýhody:
- cena asi 2000,- EUR
- váha větší asi o 100 až 200 kg
- největší nevýhodou je podle mě zubová spojka, která funguje podobně jako u automatického zapínání předního pohonu u Volva:
https://youtu.be/JbIveybSo1E ta u prázdného vozidla, kdy je poslední náprava zvednutá, je rozepnutá, ale pokud se poslední náprava spustí, tak spojka sepne, laicky je to podobné jako u std. 6x4 nebo 8x4 se sepne mezinápravová uzávěrka diferenciálu, což samozřejmě zhorší průměr otáčení naloženého auta a taky zvýší opotřebení pneu ...
Osobně si myslím, že poháněné zvedačka má smysl u vozidel, které jezdí skoro 50% prázdné (sklápěčka, tahač návěsů, lesovůz ...), ale u vozidel, které mají těžké speciální nástavby např. (komunální cisterna, natahovák kontejnerů s hydraulickou rukou ...) vůbec zvedačka nemusí fungovat, protože při zvednuté nápravě se překročí zatížení povolené zatížení jedné poháněné nápravy (11,5 t) a elektronika nepovolí zvedačku zvednout, pak to budou vyhozené peníze
Tatra namontovala zvedací nápravu na 2 ks podvozku 6x6, funguje to perfektně, ale jsou to jen prototypy...
Nejlehčí 6x4 je MAN TGM, v základu váží jen +/- 7 tun, ale nejde do soupravy, má slabý motor a slabou převodovku, podobně je to u Volvo FE nebo Renault řady C s malou kabinou. U ostatních značek budou nejlehčí 6x4 vážit +/- 8 t (nejmenší motor, nejlehčí rám, nápravy a péra, nejmenší kabina, nejlehčí převodovka), normálně použitelné 6x4 budou mít tak +/- 8,5 až 9 tun a zesílené 6x4 s technickou celkovou až 35 tun (9 t vpředu a 26 tun vzadu + dvojitý rám,), velkou kabinou a velkým motorem (16-ti litr nebo V8) může prázdné vážit přes 10 tun ...