Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
Sportback
Příspěvky: 116
Registrován: ned bře 23, 2014 11:56 am
Bydliště: Zlin

Váha podvozku 6x4

Příspěvek

Zdravím.Nevíte prosím která značka umí udělat podvozek 6x4 s tím že poslední náprava je hnaná a zvedací?A který podvozek 6x4 je relativně nejlehčí?Mě bylo řečeno že asi Man tgs.Zkuste mi poradit.Dík
čtv črc 01, 2021 9:08 am

Prouza88
Příspěvky: 6740
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Váha podvozku 6x4

Příspěvek

Volva to maj hodně, viděl sem i "číňana" s hnanou druhou, a zároveň natáčecí s tuplákama
:idea:
Na slepici mám odlehčení poslední hnaný, ale pak to sotva zatáčí..

Pak snad speciály od Ginaf, Tatra.. Mrkni se do tématu uživatele Safky :wink:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
čtv črc 01, 2021 9:39 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Váha podvozku 6x4

Příspěvek

Zvedací poháněnou nápravu asi první představilo Sisu, nápravy jsou na pérech a zvedá se hydraulicky:
https://youtu.be/kh6QA7RQyZA
https://youtu.be/b5r-87v5QJA

Dalším výrobcem byl Ginaf, který používá nápravy Sisu, ale má vlastní hydropneumatické odpružení:
https://youtu.be/nAdfFWGWLlA
https://www.modderaandebanden.nl/index. ... 43-tsi-8x4
https://www.transport-online.nl/site/13 ... af-trucks/

Pak přišlo Volvo, které to umí u 6x4 a 8x4, jak v nízkém (zalomená přední náprava), tak vysokém provedení (rovná přední náprava), u řad FH, FH16, FM a FMX, vždy vzduchové pérování, variantně hypoidní náprava bez reduktorů (max. 2x11,5 t) nebo náprava s reduktory v kolech (max. 2x13 t):
https://youtu.be/AvgDYT83mqs
https://www.volvotrucks.cz/cs-cz/trucks ... -lift.html

Poslední je Scania, která to prozatím umí jen v nízkém provedení (zalomená přední náprava), vždy vzduchové pérování, pouze hypoidní náprava bez reduktorů (max. 2x13 t):
https://youtu.be/M7PR4I5BQIU
https://youtu.be/Ntr9FWbgtoY?list=TLPQM ... ZJunmeFACA
https://www.scania.com/content/dam/scan ... apravu.pdf

Výhodou poháněné zvedací nápravy je:
- úspora nafty po prázdnu,
- nižší opotřebení pneu prázdného vozidla,
- lepší trakce prázdného vozidla
- lepší obratnost prázdného vozidla (průměr otáčení menší asi o 2 m, podle rozvoru)

Nevýhody:
- cena asi 2000,- EUR
- váha větší asi o 100 až 200 kg
- největší nevýhodou je podle mě zubová spojka, která funguje podobně jako u automatického zapínání předního pohonu u Volva:
https://youtu.be/JbIveybSo1E ta u prázdného vozidla, kdy je poslední náprava zvednutá, je rozepnutá, ale pokud se poslední náprava spustí, tak spojka sepne, laicky je to podobné jako u std. 6x4 nebo 8x4 se sepne mezinápravová uzávěrka diferenciálu, což samozřejmě zhorší průměr otáčení naloženého auta a taky zvýší opotřebení pneu ...

Osobně si myslím, že poháněné zvedačka má smysl u vozidel, které jezdí skoro 50% prázdné (sklápěčka, tahač návěsů, lesovůz ...), ale u vozidel, které mají těžké speciální nástavby např. (komunální cisterna, natahovák kontejnerů s hydraulickou rukou ...) vůbec zvedačka nemusí fungovat, protože při zvednuté nápravě se překročí zatížení povolené zatížení jedné poháněné nápravy (11,5 t) a elektronika nepovolí zvedačku zvednout, pak to budou vyhozené peníze

Tatra namontovala zvedací nápravu na 2 ks podvozku 6x6, funguje to perfektně, ale jsou to jen prototypy...

Nejlehčí 6x4 je MAN TGM, v základu váží jen +/- 7 tun, ale nejde do soupravy, má slabý motor a slabou převodovku, podobně je to u Volvo FE nebo Renault řady C s malou kabinou. U ostatních značek budou nejlehčí 6x4 vážit +/- 8 t (nejmenší motor, nejlehčí rám, nápravy a péra, nejmenší kabina, nejlehčí převodovka), normálně použitelné 6x4 budou mít tak +/- 8,5 až 9 tun a zesílené 6x4 s technickou celkovou až 35 tun (9 t vpředu a 26 tun vzadu + dvojitý rám,), velkou kabinou a velkým motorem (16-ti litr nebo V8) může prázdné vážit přes 10 tun ...
Tatra + MAN = Superstroj!
úte črc 06, 2021 8:45 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Váha podvozku 6x4

Příspěvek

Ještě jsem zapomněl na jednu praktickou věc, auta s poháněnou zvedačkou nebo i Tridem 8x4-4 po prázdnu s tandemovým přívěsem, který je vybaven zvedací nápravou přes páku moc odlehčuje 1. nápravu, pak se může stát, že při prudkém vyhýbacím manévru ve velké rychlosti auto nechce zatočit nebo se rozhodí a začne tancovat po cestě (stalo se mi to osobně a známý co má Volvo FH 6x4 sklápěč Meiller S3 se zvedačkou zažil to samé) a je to o štěstí, jestli člověk neskončí ve škarpě...
Tatra + MAN = Superstroj!
úte črc 06, 2021 9:27 pm

Sportback
Příspěvky: 116
Registrován: ned bře 23, 2014 11:56 am
Bydliště: Zlin

Re: Váha podvozku 6x4

Příspěvek

Safky:Dík za tvou reakci a prosím poslal jsem ti sou.zprávu.
pon črc 19, 2021 1:23 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů