Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Ve výsledku je to jedno. Určitě když posíláš přihlášku, tak souhlasíš s pravidly pořadatele. Třeba to tam je ošetřené.
Otázka teď zní jestli se z té události Aleš, jeho posádka a celý tým oklepe a bude chtít toto riziko znovu podstupovat a dál závodit.
Otázka teď zní jestli se z té události Aleš, jeho posádka a celý tým oklepe a bude chtít toto riziko znovu podstupovat a dál závodit.
Tomáš Ďurčo
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Tohle musí mít pořadatel předem domluvený se průjezdnými státy. Když se přehazují miliony za pořádání, práva, povinnosti, tak to musí být určitě ošetřeno smluvně. A pokud to není, tak je to pro závodníky solidní loterie o poukaz na pár let v chládku (nebo tady spíš v teple). Viz Šoltys v první etapě, normální závodní chybka na pár sprostých slov v kabině a to klidně mohlo být za 5 RIP. A co potom? U nás v Lopeníku taky šlo vše za pořadatelem a jeho "zaměstnanci".
PS: neřeším pocity posádky, to si v sobě musí každý přebrat sám...
PS: neřeším pocity posádky, to si v sobě musí každý přebrat sám...
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Ja chapem, ze sklamanie, hnev a horkost, ze sa to stalo Alesovi Lopraisovi (naviac v pozicii, kedy si isiel pravdepodobne pre vitazstvo) generuje reakcie ake sa tu voci ASO objavuju (...a ten pocit horkosti ostava aj vo mne), ale ked dame bokom emocie a ostane len rozum, tak Adjunkt ma pravdu (a napriek tomu, ze som ten nazor tu neventiloval - od prvej chvile, ako sa o sutaznom incidente zacalo pisat, bolo viac-menej jasne, ze to pre posadku Pragy bude znamenat stop).
ASO (a predtym TSO) samozrejme podobne situacie zazilo uz X-krat (ucastnik rallye bol sucastou nehody, pri ktorej bol zraneny/zomrel neucastnik rallye).
Preto je takato situacia sucastou sportovych pravidiel - Clanok 47.5, nasledne s postupom v clanku 47.4.2.
Clanok 47.5 je kratky a konstatuje, ze ak je ucastnik rally sucastou nehody pri ktorej neucastnik rally utrpel zranenie, ma okamzite zastavit a postupovat podla clanku 47.4.2.
Clanok 47.4.2 hovori o tom, ze kazda posadka, ktora ma k dispozicii SOS tlacidlo, je povinna ho v pripade takejto nehody stlacit (alebo ak vidi nehodu bez toho, ze by ucastnik aktivoval tlacidlo OK) a vyznacit svoju poziciu pre ucel asistencie. Povinnost zastavit ma aj dalsie vozidlo v poradi. Cas straveny asistenciou sa neskor odrata.
Problemom tejto nehody (z pohledu reglementu sutaze) je jej extremna specifickost (posadka si nevsimla, ze k nehode doslo) - teda nedoslo na standardnu, predpisanu proceduru. Nie, ze by to na dalsom postupe nieco menilo, ale proste takto specificka situacia nie je v pravidlach formalne popisana, lebo obvykle viete, ze ste ucastnikom nehody (...neviem, ci sa v historii Dakaru stala takto specificka situacia).
Dalsi postup:
Ten Clanok 47.5 je tak kratky preto, ze viac tam nie je o com. Sucastou nehody v sutazi je civilna osoba (bohuzial). V takom pripade sa ani teoreticky nejde bavit o tom, ze to bol sutazny incident medzi dvoma ucastnikmi rally (ktori podpisali nejaku zmluvu, ktorej sucastou je vzdy, ze beru na vedomie a vlastnu zodpovednost, ze mozu utrpiet zranenie/zomriet). Ak tam je ucastnikom civil, vztahuje sa nanho standradne (dopravne/trestne) pravo v danej krajine - a to je samozrejme nadradene akemukolvek reglementu sutaze.
Dosledky:
1) Policajne organy zacnu takuto vec okamzite vysetrovat - predstava, ze sa to neurobi, alebo urobi ciastocne (s tym, ze sa to dokonci potom) je z hladiska uplatnenia beznych pravnych predpisov uplne nerealna (ked uz pre nic ine - akoze ano - , tak preto, aby dodatocne trebars rodina mrtveho nezalovala saudske Minsterstvo vnutra, alebo trebars aj posadku, s tym, ze bolo nieco vo vysetrovani zanedbane). A predstava, ze niekto bude nahanat posadku po krajine a vypocuvat postupne po etapach, tiez nie je pre nikoho zucastneneho asi ok.
1) Nikde v reglemente sa nepise, ze posadka bude v takomto pripade nejak kompenzovana, podobne ako to je v pripade asistencie pri nehode (odpocet casu). Uz vobec nie je mozne garantovat nejake zmrazenie sutaze - pretoze nevieme ako dlho to vysetrovanie moze v takychto (konkretnych) pripadoch trvat - den?, dva?, mesiac?
A to ze o tom ASO moc nekomunikuje?
Niekto by to asi cakal (a aj ja by som to v tomto pripade cakal - hlavne ako exemplarne (!!!!) varovanie vsetkym, ktori sa pri trati pohybuju), ale pravda je proste taka, ze pre ASO aj Saudsku Arabiu je to extreme neprijemna situacia a maju preto vcelku pochopitelnu tendenciu to komunikovat co najmenej a cim skor to uzavriet. Toto tu bolo vzdy - pamatam si rok 88, ked zomrelo 8 ludi, z toho styria miestni, aky z toho bol medialny poprask!
Je to tvrde? Ano, je!
Je to nefer voci posadke AL? Ano, asi je ... (aj ked ja by som skor povedal, ze to je nezavinena sportova tragedia...a pre zucastnenych aj ludska).
Urobilo ASO alebo Saudi nieco zle? Skor nie ...(niektore drobnosti mohli byt odkomunikovane inak, ale v zasade k chybam podla mna nedoslo. Strasnu chybu spravil ten pan, ktory na to asi/mozno doplatil zivotom, a ostani na to doplatili kvoli nemu problemami + posadka AL asi aj pravdepodobnym vitazstvom).
ASO (a predtym TSO) samozrejme podobne situacie zazilo uz X-krat (ucastnik rallye bol sucastou nehody, pri ktorej bol zraneny/zomrel neucastnik rallye).
Preto je takato situacia sucastou sportovych pravidiel - Clanok 47.5, nasledne s postupom v clanku 47.4.2.
Clanok 47.5 je kratky a konstatuje, ze ak je ucastnik rally sucastou nehody pri ktorej neucastnik rally utrpel zranenie, ma okamzite zastavit a postupovat podla clanku 47.4.2.
Clanok 47.4.2 hovori o tom, ze kazda posadka, ktora ma k dispozicii SOS tlacidlo, je povinna ho v pripade takejto nehody stlacit (alebo ak vidi nehodu bez toho, ze by ucastnik aktivoval tlacidlo OK) a vyznacit svoju poziciu pre ucel asistencie. Povinnost zastavit ma aj dalsie vozidlo v poradi. Cas straveny asistenciou sa neskor odrata.
Problemom tejto nehody (z pohledu reglementu sutaze) je jej extremna specifickost (posadka si nevsimla, ze k nehode doslo) - teda nedoslo na standardnu, predpisanu proceduru. Nie, ze by to na dalsom postupe nieco menilo, ale proste takto specificka situacia nie je v pravidlach formalne popisana, lebo obvykle viete, ze ste ucastnikom nehody (...neviem, ci sa v historii Dakaru stala takto specificka situacia).
Dalsi postup:
Ten Clanok 47.5 je tak kratky preto, ze viac tam nie je o com. Sucastou nehody v sutazi je civilna osoba (bohuzial). V takom pripade sa ani teoreticky nejde bavit o tom, ze to bol sutazny incident medzi dvoma ucastnikmi rally (ktori podpisali nejaku zmluvu, ktorej sucastou je vzdy, ze beru na vedomie a vlastnu zodpovednost, ze mozu utrpiet zranenie/zomriet). Ak tam je ucastnikom civil, vztahuje sa nanho standradne (dopravne/trestne) pravo v danej krajine - a to je samozrejme nadradene akemukolvek reglementu sutaze.
Dosledky:
1) Policajne organy zacnu takuto vec okamzite vysetrovat - predstava, ze sa to neurobi, alebo urobi ciastocne (s tym, ze sa to dokonci potom) je z hladiska uplatnenia beznych pravnych predpisov uplne nerealna (ked uz pre nic ine - akoze ano - , tak preto, aby dodatocne trebars rodina mrtveho nezalovala saudske Minsterstvo vnutra, alebo trebars aj posadku, s tym, ze bolo nieco vo vysetrovani zanedbane). A predstava, ze niekto bude nahanat posadku po krajine a vypocuvat postupne po etapach, tiez nie je pre nikoho zucastneneho asi ok.
1) Nikde v reglemente sa nepise, ze posadka bude v takomto pripade nejak kompenzovana, podobne ako to je v pripade asistencie pri nehode (odpocet casu). Uz vobec nie je mozne garantovat nejake zmrazenie sutaze - pretoze nevieme ako dlho to vysetrovanie moze v takychto (konkretnych) pripadoch trvat - den?, dva?, mesiac?
A to ze o tom ASO moc nekomunikuje?
Niekto by to asi cakal (a aj ja by som to v tomto pripade cakal - hlavne ako exemplarne (!!!!) varovanie vsetkym, ktori sa pri trati pohybuju), ale pravda je proste taka, ze pre ASO aj Saudsku Arabiu je to extreme neprijemna situacia a maju preto vcelku pochopitelnu tendenciu to komunikovat co najmenej a cim skor to uzavriet. Toto tu bolo vzdy - pamatam si rok 88, ked zomrelo 8 ludi, z toho styria miestni, aky z toho bol medialny poprask!
Je to tvrde? Ano, je!
Je to nefer voci posadke AL? Ano, asi je ... (aj ked ja by som skor povedal, ze to je nezavinena sportova tragedia...a pre zucastnenych aj ludska).
Urobilo ASO alebo Saudi nieco zle? Skor nie ...(niektore drobnosti mohli byt odkomunikovane inak, ale v zasade k chybam podla mna nedoslo. Strasnu chybu spravil ten pan, ktory na to asi/mozno doplatil zivotom, a ostani na to doplatili kvoli nemu problemami + posadka AL asi aj pravdepodobnym vitazstvom).
Naposledy upravil(a) Marko dne pon led 16, 2023 3:11 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 716
- Registrován: sob úno 09, 2008 7:03 pm
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Mnohí sa tu čertíte, že organizátor hodil Aleša cez palubu, že ho vlastne prinútili odstúpiť, že ASO sa k tomu nevyjadruje minimálne jednou správou každý deň.
Lenže Aleš nie je prvý, kto sa dostal do takejto nešťastnej situácie a verejne viditeľné kroky organizátora nie sú iné ako v minulosti. Vydala sa jedna krátka správa s oznámením a vyjadrením ľútosti a tým pádom medializácia udalosti skončila.
Aký by vôbec malo význam vracať sa k tejto udalosti nejakými tlačovými správami? Rieši to Aleš ako účastník nehody, som si istý že aj ASO ako organizátori podujatia, pochopiteľne to riešia miestne policajné zložky. Kto viac by mal byť v tom zainteresovaný?
Lenže Aleš nie je prvý, kto sa dostal do takejto nešťastnej situácie a verejne viditeľné kroky organizátora nie sú iné ako v minulosti. Vydala sa jedna krátka správa s oznámením a vyjadrením ľútosti a tým pádom medializácia udalosti skončila.
Aký by vôbec malo význam vracať sa k tejto udalosti nejakými tlačovými správami? Rieši to Aleš ako účastník nehody, som si istý že aj ASO ako organizátori podujatia, pochopiteľne to riešia miestne policajné zložky. Kto viac by mal byť v tom zainteresovaný?
-
- Příspěvky: 89
- Registrován: stř pro 19, 2012 11:34 pm
- Bydliště: Czech
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Myslím že stát se to Sainzovi nebo Nasserovi, tak pokračují v závodě dál. Dakar je byznys a pořadatel by vyloboval co nejvýhodnější řešení pro něj, aby hvězdy zůstali v závodě.... V tomto případě bylo pro pořadatele asi nejvýhodnějši Aleše vyloučit ze závodu. Můžeme se utěšit třeba tím, že je v pozadí nějaká gentlemanská dohoda a Aleš nebude mít v budoucnu problém třeba u technických přejímek nebo se přimhouří oko nad něčím jiným, z čeho budou fanoušci jiných týmů šílet vzteky ...
Jinak druhé místo Macíka je super, třeba to pomůže k více penězům od sponzorů a budou moci postavit více týmových aut do závodu, a vytvořit opravdu silný český tým... doufám v to
Jinak druhé místo Macíka je super, třeba to pomůže k více penězům od sponzorů a budou moci postavit více týmových aut do závodu, a vytvořit opravdu silný český tým... doufám v to
-
- Příspěvky: 89
- Registrován: stř pro 19, 2012 11:34 pm
- Bydliště: Czech
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Pak je tu ještě samozřejmě možnost že Aleš už v závodě pokračovat nechtěl, což je pochopitelné a tak za sebe u pořadatele nebojoval a dopadlo to jak to dopadlo...
Přeju si ať jedou příští rok znovu, nic jiného dělat nelze, jinak se ten beduín získat nedá, než dojet do cíle a být na bedně
Přeju si ať jedou příští rok znovu, nic jiného dělat nelze, jinak se ten beduín získat nedá, než dojet do cíle a být na bedně
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
furt mám v hlavě Karginova
https://www.idnes.cz/sport/motorsport/r ... rsport_ald
kdy se rozjel proti divákům zcela úmyslně (a ano, asi netušil, že někdo nestihl utéct, ale taky si nemohl být jistý, že to všichni stihli)
a trest je za to vlastně stejný
https://www.idnes.cz/sport/motorsport/r ... rsport_ald
kdy se rozjel proti divákům zcela úmyslně (a ano, asi netušil, že někdo nestihl utéct, ale taky si nemohl být jistý, že to všichni stihli)
a trest je za to vlastně stejný
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
DjDD: popravde on to jen nasmeroval jejich smerem a oni se mu rozutekly do cesty cimz mu zabranily poslat to jinam. Tedy az na toho jednoho nestastnika ktery se vydal druhym smerem a zakopl pri tom. Hlavni rozdil je v tom.ze Kargonov asponvedel ze to k tem divakum mel blizko, takze je mohl aspon zkontrolovat
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Marko: Nikdo nepsal o nějaký povinnosti pořadatele rušit etapu/soutěž, ale právě proto že se jedná o tak specifickou nehodu která nemá v minulosti precedent, navíc kdy je od začátku evidentní že závodník nenese žádnou vinu a vyšetřování je více-méně formální, bylo by v rámci zachování fair-play a řekněmě i morálně správné tu jednu etapu pro trucky hned ráno zrušit a poskytnout tak čas jak policii tak posádce. Ve finále to bylo vyšetřený za 2 nebo 3 dny a to i s tím že celej první den tým strávil přejezdem 500km tam a 500km zpět. Myslím si že tou jednou zrušenou etapou která beztak nic neřešila by nikdo poškozen nebyl, v minulosti se rušilo i několik etap v jednom ročníku "jen" kvůli dešti, a tady zemřel člověk.
Takže ano, za mně osobně pořadatel selhal minimálně morálně na plné čáře.
PS: Dík za "právní" rozbor situace, člověka to donutí se na to podívat i z jiného úhlu pohledu, nicméně názor mi to nezměnilo.
Takže ano, za mně osobně pořadatel selhal minimálně morálně na plné čáře.
PS: Dík za "právní" rozbor situace, člověka to donutí se na to podívat i z jiného úhlu pohledu, nicméně názor mi to nezměnilo.
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Teď mi tak napadlo, že měli zrušit následující etapu. Pomohlo by to vyjádřit soustrast pozůstalým, možná by se stihlo vyšetřování (ale nejspíš ne), pohlo by to aspoň morálně AL a týmu, prostě byl by to výraz či gesto pořadatele.
Pořadatel ofiko neřekl ani popel a závod frčel dál jako by se nechumelilo.
Pořadatel ofiko neřekl ani popel a závod frčel dál jako by se nechumelilo.
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Už o tom dál nemá smysl polemizovat, nezměníme to. Cítíme křivdu (a možná oprávněnou) a je otázkou, zda by takto bylo postupováno u všech závodníků bez rozdílu. Možná ano, možná ne. Asi je to umocněné tím, že Aleš jel první. Kdyby byl v tu dobu třeba 12., asi by se na to pohlíželo taky jinak. Každopádně souhlasím s tím, že další etapu měli pro kamiony zrušit a získal by se tak potřebný čas na rozmyšlení, jak s tím naložit dál.
Stalo se, ať tak či onak, musíme jít dál, tým musí jít dál a kluci v posádce také. Byl bych velice nerad, kdyby jméno Loprais na Dakaru chybělo. Držím palce a přeju si, aby to všechno dobře dopadlo. Meta v podobě prvního místa ještě nebyla dosažena...
Stalo se, ať tak či onak, musíme jít dál, tým musí jít dál a kluci v posádce také. Byl bych velice nerad, kdyby jméno Loprais na Dakaru chybělo. Držím palce a přeju si, aby to všechno dobře dopadlo. Meta v podobě prvního místa ještě nebyla dosažena...
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Marko: Největší smůla na tom celém je to, že ten idiot tam byl tak blbě, že ho nebylo vůbec vidět a tak si toho nevšimli, kdyby zastavili, pípli SOS, za pár minut tam byl vrtulník, který by toho vola v tu dobu zřejmě ještě živého, transportoval do nemocnice a třeba by, **spekulace**, to přežil... A nebylo by nic moc k šetření.
Každopádně ty sportovní pravidla tedy nejsou nic víc, než alibistické svinstvo. Závodníci tam nejedou pro srandu králíkům projet se jen tak volně po poušti, oni platí nemalé zápisné...závod organizuje pořadatel a je jen na něm, aby zajistil, že na trati závodu nebude nic, co by ohrožovalo závodníky-jakýmkoliv způsobem. To, že to ve skutečnosti u takového závodu nejde, je na celé věci zcela nepodstatné. Cokoliv jiného by neměl nikdo soudný podepsat. Je úplně fuk, jestli je to Dakar, nebo závod MČR v Rally nebo F1čky. Za toho člověka kromě něj samého musí zodpovídat už jen pořadatel. U závodníka by se mělo pouze prověřit, zda o nehodě věděl či ne(prohlédnout záznamy z onboardu), pokud ano a ujel bez oznámení, pak je to jasné, ale pokud ne, další vyšetřování už by se mělo týkat jen pořadatele.
DjDD: to byl dost podobný bullshit, protože popravdě, ani Karginov nemusel tušit, že tam někdo zůstal... Ano, bylo lepší zastavit a ověřit to, ale jedeš závod, adrenalin atd. Závod je na čas, zastavíš a zjistíš, že se nikomu nic nestalo, nikdo ti ten čas nevrátí. Proti té diskvalifikaci jsem byl tehdy taky. Je to navigační závod v terénu, stopu si volí řidič s ohledem na průjezdnost a směr dle navigátora. Ne, aby ti ji určovali debilní čumilové. To by mohlo taky špatně dopadnout pro závodníky a tím zdaleka nemyslím jen situaci, že si kvůli tomu najedeš z boku dunu a hodíš to na bok, taky můžeš skončit v nějaké strži... Zastavit a rozhánět dementy, co ti stojí v cestě je dost problém-krom faktu, že tě můžou klidně poslat do prdele, ti zase, v tom závodě na čas, ten čas nikdo nevrátí... To by zas šlo jedině tak, že by měli všichni kamery na přilbách(což se nesmí...), aby mohli v podobných případech ukázat, co se dělo a jak dlouho to trvalo, aby jim mohl být upraven čas.
Každopádně ty sportovní pravidla tedy nejsou nic víc, než alibistické svinstvo. Závodníci tam nejedou pro srandu králíkům projet se jen tak volně po poušti, oni platí nemalé zápisné...závod organizuje pořadatel a je jen na něm, aby zajistil, že na trati závodu nebude nic, co by ohrožovalo závodníky-jakýmkoliv způsobem. To, že to ve skutečnosti u takového závodu nejde, je na celé věci zcela nepodstatné. Cokoliv jiného by neměl nikdo soudný podepsat. Je úplně fuk, jestli je to Dakar, nebo závod MČR v Rally nebo F1čky. Za toho člověka kromě něj samého musí zodpovídat už jen pořadatel. U závodníka by se mělo pouze prověřit, zda o nehodě věděl či ne(prohlédnout záznamy z onboardu), pokud ano a ujel bez oznámení, pak je to jasné, ale pokud ne, další vyšetřování už by se mělo týkat jen pořadatele.
DjDD: to byl dost podobný bullshit, protože popravdě, ani Karginov nemusel tušit, že tam někdo zůstal... Ano, bylo lepší zastavit a ověřit to, ale jedeš závod, adrenalin atd. Závod je na čas, zastavíš a zjistíš, že se nikomu nic nestalo, nikdo ti ten čas nevrátí. Proti té diskvalifikaci jsem byl tehdy taky. Je to navigační závod v terénu, stopu si volí řidič s ohledem na průjezdnost a směr dle navigátora. Ne, aby ti ji určovali debilní čumilové. To by mohlo taky špatně dopadnout pro závodníky a tím zdaleka nemyslím jen situaci, že si kvůli tomu najedeš z boku dunu a hodíš to na bok, taky můžeš skončit v nějaké strži... Zastavit a rozhánět dementy, co ti stojí v cestě je dost problém-krom faktu, že tě můžou klidně poslat do prdele, ti zase, v tom závodě na čas, ten čas nikdo nevrátí... To by zas šlo jedině tak, že by měli všichni kamery na přilbách(což se nesmí...), aby mohli v podobných případech ukázat, co se dělo a jak dlouho to trvalo, aby jim mohl být upraven čas.
-
- Příspěvky: 716
- Registrován: sob úno 09, 2008 7:03 pm
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Tak schválne, koľkokrát za predošlých 44 ročníkov sa na Dakare rušila etapa po úmrtí diváka?
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Kdyby divaka, nejsem si jisty jestli se vubec rusila kvuli umrti. Pokud k tomu nekdy doslo tak byl duvod zaneprazdneni organizatoru z hlediska chybejicich zachranych vozu ci helikoptet. Mozna se rusila kdyz havaroval Sabine.
-
- Příspěvky: 124
- Registrován: pát bře 18, 2016 1:28 am
- Bydliště: Praha 4
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dakar 2023 průběh 2.poloviny
Smrt na Dakaru se pokud možno řeší jednorázově a pak se k tomu všichni snaží nevracet. Jezdci potřebují mít v rámci možností čistou hlavu a soustředit se na závodění, při kterém musí moc riskovat v každém druhém okamžiku. Pořadatel má svých starostí až až. Nikdo nechce, a vlastně ani nemůže řešit, co bylo. Všichni jsme tady dobrovolně. Motorsport je nebezpečný a smrt k němu, bohužel, patří. Stejně jako rozbory fanoušků doma u počítače nebo dříve v hospodě
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 22 hostů