
Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek
Legislativa vztahující se k maximální šířce vozidla
Prosím o vysvětlení následující věci. V době dovolených jezdím na kombajnu a spoustu z vás seru na silnicích.
Jedná se mi o následující věc: Stroje jsou dodávány výrobcem na 800 pneumatikách a takto osazený dosahuje ten kombajn šířky 395cm. Zákon říká, že přes 3m musí být při přepravě po veřejné komunikaci doprovázen vpředu vozidlem s majákem. Ale nikdo nikde neuvádí jaká je maximální šířka i s tím doprovodem! Může ta mašina vůbec na silnici? Musí mít na přepravu speciální povolení na čas a trasu jako nadměry?

- Globe
- řidič angličáku
- Příspěvky: 4787
- Registrován: pon srp 28, 2006 4:55 pm
- Bydliště: Usti nad Labem
docela by me zajimalo, jaky zakon nakazuje to doprovazeni vpredu vozidlem s majakem?
Maximalni sirka silnicniho vozidla v CR je 2,55m (u chladicich vozu 2,60m), vse nad je nadmerny naklad a musi byt k jizde vybaveno prislusnym povolenim. Dle rozmeru a trasy pak clovek vydavajici povoleni urci i pocet doprovodnych vozidel, na to pak zadne presne limity nejsou, ale pravidlem byva, ze limit je 3,20m, vse nad uz jen s doprovodem.. na tech 3,95 bych to videl s jednim doprovodem. cim sirsi, tim vic doprovodu... pak je samozrejme sirka v podstate neomezena, vetsinou se nad 6,00m predepisuje policejni doprovod.
Maximalni sirka silnicniho vozidla v CR je 2,55m (u chladicich vozu 2,60m), vse nad je nadmerny naklad a musi byt k jizde vybaveno prislusnym povolenim. Dle rozmeru a trasy pak clovek vydavajici povoleni urci i pocet doprovodnych vozidel, na to pak zadne presne limity nejsou, ale pravidlem byva, ze limit je 3,20m, vse nad uz jen s doprovodem.. na tech 3,95 bych to videl s jednim doprovodem. cim sirsi, tim vic doprovodu... pak je samozrejme sirka v podstate neomezena, vetsinou se nad 6,00m predepisuje policejni doprovod.
Zajímavá odpověď, díky. Jsem rád že se vyjádřil někdo kdo dělá nadměry, ale obávám se že to až takhle není (nemůžu to tvrdit). Maximální šířka vozidla je 2,55m, to máš samozřejmě pravdu. Jenže něco jinýho je normální "auto" a něco jinýho je pracovní stroj. To si myslím že zákon rozlišuje a tam je limit 3,00m. Pak musí být doprovod s majákem před strojem. O tom doprovodu je to určitě takhle někde napsaný, jen bohužel nevím kde jsem to naposledy četl - už je to nějakej pátek... Jedná se mi spíš o to povolení, jestli ho správně musím fakt mít na čas a trasu. Ono totiž to u těhle strojů to nejde až tak dobře odhadnout v kolik kudy pojedu... 

- Globe
- řidič angličáku
- Příspěvky: 4787
- Registrován: pon srp 28, 2006 4:55 pm
- Bydliště: Usti nad Labem
Nojo, mas pravdu, kouknul jsem do vyhlasky a tam to tak pisou, my delame v podstate jen silnicni vozidla, takze jsem to nevedel uplne presne
ale je tam psany max. sirka prac. stroje/vozidla 3,00m ... a podle selskyho rozumu se tedy domnivam, ze to, co je nad musi mit povoleni a od urcityho limitu i doprovod... povoleni jde udelat i trvaly (resp. trimesicni), ale obavam se, ze ne na 3,95 :/

vozidlo nebo pracovní stroj bez SPZ nesmí na silnici pokud už na ní musí viz:kombajn tak podléhá předpisům o nadměrném nákladu jak bylo řečeno výše
víte,že po silnicích jezdí řada strojů/ještěrky, různé nakladače a pod./ avšak POZOR! k jízdě techto po silnici nestačí prdnout na střechu orange maják jak se mnozí domnívají
víte,že po silnicích jezdí řada strojů/ještěrky, různé nakladače a pod./ avšak POZOR! k jízdě techto po silnici nestačí prdnout na střechu orange maják jak se mnozí domnívají
Naposledy upravil(a) HOUZAR dne stř srp 04, 2010 6:18 pm, celkem upraveno 1 x.
jenže ve vyhlášce (v zákoně) je napsaný na jednu stranu, že pracovní stroj nad 3m musí mít doprovod (pak ty majáky atp.,) ale na druhou stranu někdo tvrdí že to nesmí na silnici a že se na to vztahujou předpisy jako na nadměr (čemuž já nevěřím)- tak mi to vysvětli! Jednou je to tak vybavený od výrobce, samozřejmě že s přepravou po silnici se počítá, tak proč by to tam nesmělo jet? Utopie typu že se to má na každej přejezd naložit na trailer si prosím nechte... 

- Globe
- řidič angličáku
- Příspěvky: 4787
- Registrován: pon srp 28, 2006 4:55 pm
- Bydliště: Usti nad Labem
Hele, je uplne fuk, jak je to vybaveny od vyrobce
osobak taky od vyrobce muze jet 260 kmh a presto smi max 130
ale jsou teda dva uhly pohledu:
a) je to pracovni stroj, ten ma limit 3,00 m, vse nad je nadmer = potrebuje povoleni = v tom bude napsany, jestli doprovod nebo ne
b) je to bezny silnicni vozidlo, to ma limit 2,55 = je to nadmer = potrebuje povoleni = potrebuje doprovod
(jinak, ta vyhlaska je tady, a v ni jsem nic o doprovodnym vozidle nenasel? http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp ... d=76&typ=r )


ale jsou teda dva uhly pohledu:
a) je to pracovni stroj, ten ma limit 3,00 m, vse nad je nadmer = potrebuje povoleni = v tom bude napsany, jestli doprovod nebo ne
b) je to bezny silnicni vozidlo, to ma limit 2,55 = je to nadmer = potrebuje povoleni = potrebuje doprovod

- embo
- Příspěvky: 887
- Registrován: stř led 14, 2009 4:14 pm
- Bydliště: BRTNICE-OPATOV
- Kontaktovat uživatele:
Vím, že když sme jezdili s kombajnem na Slovensko, tak tam sme povolení potřebovali, bylo na určité období a mělo to být s doprovodem. I sme za to flastr dostali, když sme se vraceli domů a povolení bylo o pár dní prošlé, protože pršelo, tak sme se zdrželi déle a na povolení už nikdo nevzpoměl.
U nás sem o ničem takovým u kombajnů a podobných zemědělských strojů neslyšel, žádný povolení nikdo neřešil a většinou se jezdilo i bez auta s majáčkem. Teda po silnicích III. třídy, po jedničkách většinou ano
U nás sem o ničem takovým u kombajnů a podobných zemědělských strojů neslyšel, žádný povolení nikdo neřešil a většinou se jezdilo i bez auta s majáčkem. Teda po silnicích III. třídy, po jedničkách většinou ano

Dříve MAN teď Slepice R420,R450
myslím,že jsme narazili na téma,kde se ukazuje jak pracují rádoby odborníci na zákonech a vyhláškách
Modelová situace : ale zažil jsem ji i reálně -silnice III.tř šířka s bídou 6m lesní zatáčkovitý ůsek,žně, rozesmátý kombajnista s namontovanou lištou rychlost 20km/hod proti já klidně na mopedu ryclost 30km/hod.Co teď?
Modelová situace : ale zažil jsem ji i reálně -silnice III.tř šířka s bídou 6m lesní zatáčkovitý ůsek,žně, rozesmátý kombajnista s namontovanou lištou rychlost 20km/hod proti já klidně na mopedu ryclost 30km/hod.Co teď?
Při tom řízení se pokyny v TP taky dost záleží na stáří toho TP, výrobci a typu stroje. Např. u našich kombajnů (s šířkou taky cca 3,8m):
- u nejstarších kde ještě nebyly RZ a tedy místo TP je jen Osvědčení, tak je v něm sáhodlouhá poznámka, v níž je mj. že stroj musím mít omajákovaný doprovod, rádiové spojení s doprovodem, a stroj podléhá režimu zvláštního užívání silnice dle zák. 13/97Sb. par. 25, o povolení žádá provozovatel příslušný správní orgán. (otázka je, co z těchto poznámek je přepsáno i do malého Osvědčení, to teď nemám k dispozici)
-u novějších, kde už byly RZ a tudíž TP, tak v TP už není ohledně tohoto vůbec nic...
- a u nejnovějších je v TP opět doplněna věta že vozidlo podléhá režimu zvláštního užívání komunikace dle výše uvedeného zákona.
Podotýkám, že všechny tři uvedené druhy se jednají stejného modelu kombajnu!
Jinak v praxi snad každý jezdí i po venkově nakrátko s majákovým doprovodem, právě kvůli té šířce. Na větší vzdálenosti či do ciziny se určitě oplatí si to povolení vyřídit, pač oproti klasickým kamionovým nadrozměrkám je velmi levné a někdy i zdarma...
Pominu-li povolení nutná pro zahraničí a speciální případy (třeba jen pro hraniční most Lanžhot jsou potřeba dvě
tak pro ježdění v rámci jednoho kraje vyřizujem povolení na detašovaném pracovišti KrÚ, odboru dopravy a to je na takřka celý rok pro všechny silnice v daném kraji (samozřejmě mimo dálnice a rychlostní) a je to "Povolení zvláštního užívání silnic samojízdnými stroji a přípojnými vozidly, které nemají schválenou technickou způsobilost podle zvláštního právního předpisu" Sem dávám ty největší hrůzy a pokud vím, tak většina firem na tohle dává i kombajny, i když ty v naprosté většině tu způsobilost schválenou mají. V povolení je (tak jako v každém) hafo bodů, které se musí splnit, některé jsou lehce splnitelné, některé nesplnitelné (jako např. zákaz přepravy za snížené viditelnosti, když kombajny vždy končí až za tmy...), maják před, při větším počtu než 3 i za, pouštění kolon před sebe atd. Asistence policie až při šířce nad 5,5m...
Letos jsme začli vyřizovat i další povolení spec. pro kombajny klasicky na nadrozměrném oddělení ŘSD a to je tříměsíčka na silniční síť ČR, pro účely sklizňových prací bez poplatku... Zde je psáno max. 3 za sebou a při víc než 2 nutné 2 majákové doprovody...
Zkrátka s ohledem na nejisté počasí se vždy dá vybrat dost široké rozmezí datumů platnosti a trasy je nejlepší řešit obecně silnicemi celé oblasti. Horší, kdo hospodaří na pomezí více krajů a musí tím pádem vyřizovat přes Prahu.
V praxi musím říct, že na území ČR jsme snad nikdy neměli při kontrolách problémy (na rozdíl od zahraničí), ale určitě je lepší nějakého toho kulatého berana s sebou vozit.
- u nejstarších kde ještě nebyly RZ a tedy místo TP je jen Osvědčení, tak je v něm sáhodlouhá poznámka, v níž je mj. že stroj musím mít omajákovaný doprovod, rádiové spojení s doprovodem, a stroj podléhá režimu zvláštního užívání silnice dle zák. 13/97Sb. par. 25, o povolení žádá provozovatel příslušný správní orgán. (otázka je, co z těchto poznámek je přepsáno i do malého Osvědčení, to teď nemám k dispozici)
-u novějších, kde už byly RZ a tudíž TP, tak v TP už není ohledně tohoto vůbec nic...
- a u nejnovějších je v TP opět doplněna věta že vozidlo podléhá režimu zvláštního užívání komunikace dle výše uvedeného zákona.
Podotýkám, že všechny tři uvedené druhy se jednají stejného modelu kombajnu!

Jinak v praxi snad každý jezdí i po venkově nakrátko s majákovým doprovodem, právě kvůli té šířce. Na větší vzdálenosti či do ciziny se určitě oplatí si to povolení vyřídit, pač oproti klasickým kamionovým nadrozměrkám je velmi levné a někdy i zdarma...
Pominu-li povolení nutná pro zahraničí a speciální případy (třeba jen pro hraniční most Lanžhot jsou potřeba dvě

Letos jsme začli vyřizovat i další povolení spec. pro kombajny klasicky na nadrozměrném oddělení ŘSD a to je tříměsíčka na silniční síť ČR, pro účely sklizňových prací bez poplatku... Zde je psáno max. 3 za sebou a při víc než 2 nutné 2 majákové doprovody...
Zkrátka s ohledem na nejisté počasí se vždy dá vybrat dost široké rozmezí datumů platnosti a trasy je nejlepší řešit obecně silnicemi celé oblasti. Horší, kdo hospodaří na pomezí více krajů a musí tím pádem vyřizovat přes Prahu.
V praxi musím říct, že na území ČR jsme snad nikdy neměli při kontrolách problémy (na rozdíl od zahraničí), ale určitě je lepší nějakého toho kulatého berana s sebou vozit.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů