Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m

Odpovědět
peter gasparovic
Příspěvky: 4515
Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Zdarec borci. Idem zo záhadou. T813, jazdil som s nou, pak pocukaval v garáži, všetko ok. Najednou my vo vratoch stuhlo rizeni, ale ze fest. Mohol som akuratne kus cuvnut. Takže klasika, dolial som asi pol litra oleja do posilovaca, a chcel som otáčaním kol do strán rizeni odvzdusnit. Ale s volantom som otočil iba veľmi malý kúsok do strán. Takže veľký zdvihák pod prednu nápravu a tatru som zdvihol. Predné kolesá zľahka suchaju po zemi, 2 náprava je na zemi, zľahka odľahčená. Volant trochu lepšie, ale furt veľmi ťažko. Po povolení hadice u piestu z nej strieka gejzír oleja. Odvzdusnovak na pieste pruchodzi. Čapy premazane, ze by sa najednou jeden sekol my pride ako hlúposť, bo ten piest by to musel cez tie zvyšné 3 utrhnut. Keby bolo čerpadlo ko, nebude zase dávať olej do piestu. Na to odvzdusnie, musí byť tatra na predku uplne v lufte prednými 2 napravami?


To rizeni ma zlobilo už v minulosti, vyriešilo sa to tak nejak najednou samé. Dal som páku u nohy do pomala, dal malu 1 a dal plný ľavý a rozjel sa. A najednou to začalo fungovať. A fungovalo to tak dobré 3-4r.Teraz to urobiť nejde, nevyjdem z vrat garáže, mam tam tak 3m manevrovacie miesto, max.

Poradíte prosím niekto? Idem na STK ale pokiaľ nevyjdem z vrat, tak to neklapne. Pri pocukavani auta cez spojku s tým jakž takž otočím, ale je to drina a s mojimi 80kg trpí celé telo, hlavne ruky🙈🙈
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
úte lis 15, 2022 1:22 am

Honza Karela 2
Příspěvky: 200
Registrován: úte led 14, 2020 5:55 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Ahoj, no pokud se to seklo tím, že to chytlo vzduch, tak to na zvedáku musí jít protočit a odvzdušnit. Odlehčené kola taky musí stačit. Ještě mě napadlo, že bych zkusil vyčepovat servo a zkusit ho rozpohybovat bez nápravy, ale nevím jestli to u tohoto vozu jde nějak snadno. A pokud by se vyčepované servo odvzdušnilo bez nápravy, a stejně to nešlo, pak bude problém, že se někde kousla náprava. A poslední co mě napadlo, že se zadřel píst serva ?

No každopádně dej vědět, až na přijdeš zajímá mě to a bohužel "praktici profíci" už sem asi nechodí,
stř lis 16, 2022 8:45 pm

peter gasparovic
Příspěvky: 4515
Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Mno, odrel som pol auta a malem vyvalil vrata aj s kusom garáže, ale vyrval som ju. Inak opäť to samé. Dám do zelvy páku u nohy, a tak nejak to funguje, dám do zajica a nefunguje to skoro vôbec. Problém je hlavne pokiaľ chcem natočiť kola na rovný smer jazdy. Z plného rejdu točím v pohode, jak sa kola dostanú na hranu aby boli v rovine, stvrdne rizeni, a aby som to pretocil do druhej strany musím pridať plyn. Zaberiem za volant, kus otočím, pak sa to sekne, musím chvíľku počkať a pridať na 1500ot, seknutie sa uvoľní, cítim na volante, ze zaseknutie povoľuje a kola začnú akoby po kúsku uskakovat do potrebného smeru. Opäť po otočím volantom, zase sa sekne, pridám, kola zase sklbnu, seknutie sa uvoľní. A tak dokola niekoľko krát. Ako náhle sa kolesá dostanú za hranu rovného smeru, kola idú opäť normálne točiť až do plného rejdu. Myslím, ze bude asi čerpadlo odlietane. Ale tlak dáva, tak neviem no. Tyč volantu je voľná, prevodka pod kabínou tiež chodí dobre, a aby sa z ničoho nič zadreli čapy, to sa my nezdá. Ta hydraulika to musí urvat aj keby nechcela. Hold, pôjdem cestou najmenšieho odporu, vymenim čerpadlo a keď tak potom piest.

Dnes ešte ďalšia jobovka na 813. Nejak prestala radiť 🙈😅 cez mesto vše OK, vraciam sa zpatky, pred semaformy chcem poradiť na 4 a ani 💩 dostal som tam malú 5 a na tej preskakal až na dielňu. 1q ide v poho, spatecka cez zuby, zvyšok nič a nejdu pulky 🙈🙈🙈 na pake cítim odpor, asi sa niečo povolilo na kulise, zajtra kuknem. Ale prečo to prestalo radiť polky je my záhada. Kuknem na magnet na prevodovke a na kabely... Keby niekoho ešte niečo napadlo, tak pisnite. Díky
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
stř lis 16, 2022 11:33 pm

tatrák pája
Příspěvky: 375
Registrován: úte črc 01, 2014 8:57 am
Bydliště: praha

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Pokud ti nejde řadit a ani půlky, koukni na el na cívkách, spínač na spojkovém pedálu a případně dostatek vzduchu v pomocném okruhu. (cívky malá-velká a posílovač řazení a spojky + sedačky). Netuším, jak je to u 813, ale zkusil bych pomačkat cívky, jestli to v převodovce cvakne. potom je to v el.
čtv lis 17, 2022 8:05 pm

Karel334
Příspěvky: 1602
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

ahoj Máš střižený klínek ozubeného kola které pohání olej čerpadlo řízení od kliky! Malá velká prsa dolú řemenice dolu ,olej vana dolu , kolo se sice toči unáši se na klice ale neudělá tlak. 20 let zpět jsem toto řešil asi týden a po připojení k výtlaku čerpadla jsem do okruhu napřímo dal budík a musí to při zatočení volantem ukazovat 20mpa , když to bude jen 3mpa tak je to toto!!! nebo sundej malá prsa a to kolo tam uvidíš , montpákou vem za zuby kola a nesmí se točit !! kolo je navlečené na klice hned za řemenicí
é Tak jen do toho a přeji ti zdraví Karel
čtv lis 17, 2022 11:37 pm

peter gasparovic
Příspěvky: 4515
Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Tak problém s radením a polkami vyriešený. Uklepany dratek na čidle spojky. Kto by to bol povedal, ze jeden káblik my narobí toľko trápenia. Furt som mal za to, ze to bude mechanického rázu. Nakoniec som nazhavil phone a volal zdejsich 813 mistrov, diky chlapci 👌🏻👌🏻👍🏻👍🏻🙏🏻🙏🏻🙌🏻🙌🏻.
Tatrak Paja - chápal som myšlienku, ale s elektronikou moc nekamosim 😅 ale je fakt, ze si ma nasmeroval👍🏻👌🏻 dikes🙏🏻🙌🏻

Karel - sevas draku, zaujmave je, ze keď dám do malej rady, aby to jazdilo max 50, tak ten volant ide tak nejak v pohode, problém je akurát zo zatocenim z jedného rejdu do druhého, kedy v mieste keď kola sú akoby rovno, volant mierne stvrdne, ale pretlacim ho. Keď dám páku u nohy do veľkej rady, aby to frcalo 80, tak vtedy sa ten volant akoby kouse furt a nepretlacim ho. Jak ide hadica na olej do piestu, je pod ňou na pieste odfuk, kde je hadička vyvedena nad výšku ponoru, tak práve z tejto hadičky sa co chvíľku ozve akoby taky divný zvuk-prd-proste pffrr... Akoby si ten piest odfukoval... Je to ta 813 po Líškovi, dyt vieš, a on mne tenkrat hovoril, ze s tým čerpadlom nejak laborovali... Tak neviem, zda by nestačilo dat nové origo čerpadlo, bez nejakých zásahov po niekom. Ale to meranie, jak píšeš, je gut idea, kde na čerpadle si dal budík? Môžeš zrobiť maluvku? Dikes. Peter
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
ned lis 20, 2022 1:42 pm

TS1989
Příspěvky: 29
Registrován: pát říj 28, 2022 10:53 am

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Ahojte , kupil som si svoju prvu tatru, pomaly sa snažíme ju trocha poopravovat. Je to klasicka 815 S3 1990 rok. Zvláštny "medzi typ"
Kabina predok T1, avsak vzadu uz vela veci z T2. Horizontálny vzduchovy filter , prvky kypovania novsie atd.

Chyba mi čidlo zanesenia vzduchoveho filtra , spinane podtlakom.
Neviem tento diel nikde kúpiť, ani neviem ako vypada. Ak by ste ho mali niekto kdesi na fotke budem rad.

Druha vec , pri zatvaracom vzduchovom ventile ( pri vzduchojemoch ) mam tiež nejaký snímač/ čidlo , no neni vobec pripojene. Neviem načo mohlo slúžiť.

Obrázek

Ďalšia vec, da sa prevodovka rozoznať synchron / nesynchron , bez odvezenia sa ? Pri zaradeni kvaltu na mieste bez pohybu , zuby nepočuť. Neviem to porovnať, tatra momentalne pojazdna nieje.
ned lis 20, 2022 6:02 pm

Karel334
Příspěvky: 1602
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Peter . Musíš vložit budík do výtlaku čerpadla, prostě odbočka téčko hned za čerpadlo . když je volant v klidu ukazuje to např 5 atm , když volantem zatočíš ukazuje to 20. Opravdu hodně jsem se s tím sr....l pístnice,čerpadla,mazání náprav.... ,když jsem povolil výtlak čerpadla za běhu motoru tak olej normálně tlačil, opticky ok ,ale ten požadovaný tlak tam nebyl.Ten vysoký tlak je tam hlavně když píst jde do činnosti ,zatáčení volantem. Nikdy na to nezapomenu jak mě to vyškolilo.Až kolega z čsad mi poradil tu fintu s budíkem a bylo to jasný. Nikdy bych ten krám 813 už nechtěl opravovat..... svezení ok ,ale to ostatní ko. Nedávno jsem si koupil mana KAT 1 ex bundeswehr. rv 77 je to jiný stroj 6,5t to váží ,v 8 deutz 260ps,ZF hydroměnič.poloautomat ,vynuté pružiny takový velký mercedes G klase,nápravy kopírují terén jako offroad (ne jako v3s kdy rám jde do vrtule/a zírám co ti imperialisti už v té době používali.pecka svezení. Je to jiná liga!! Někdy se stav.
Naposledy upravil(a) Karel334 dne pon lis 21, 2022 6:40 am, celkem upraveno 2 x.
ned lis 20, 2022 8:17 pm

Karel334
Příspěvky: 1602
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Obrázek
ned lis 20, 2022 8:52 pm

TS1989
Příspěvky: 29
Registrován: pát říj 28, 2022 10:53 am

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Vie mi niekto povedat naco su vsetky 4 relé? T815 S3.
Prve by mala byt motorova brzda, ostatne smerovky a dobijanie ?
Ďakujem.

Obrázek
úte lis 29, 2022 6:57 pm

pavel 815-2
Příspěvky: 92
Registrován: ned lis 06, 2022 11:18 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Záleží na roku výroby, sundej víčka pomačkej to rukou a uvidíš,můžou tam být tlumená, dálková světla, mlhovky...rozpínací,na kontrolku dobíjení, pokud nemáš altík s vestavěným regulátorem bývalo někde níž u regulátoru. Na směrovky bývala relé tuším jen když byl hliníkový ,,německý,, hranatý přerušovač,pokud je tam Segu, nebo starý váleček (případně dva nebo tři kusy) PAL,tak relé nebylo...ale už jsem se v tom dlouho nehrabal...
úte lis 29, 2022 11:36 pm

red.bill
Příspěvky: 193
Registrován: sob dub 12, 2014 6:55 pm
Bydliště: Mrklov

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Ten hranatej hliníkovej přerušovač je ČSSR výroba a ne u všech byly relé nutný(byl trochu rozdíl v hodnotách tatra/liaz a lijána z 91roku už relé neměla s tímhle přerušovačem). Segu je německej k němu relé taky nejsou, novější od aev taky relé nemají. Pravděpodobně to bude motorovka, tlumený, dálkový, mlhovky(pořadí nevím). Nevybavím si kde je relé ke kontrolce ale asi někde poblíž regulátoru jak píše Pavel. Nicméně pokud to napadnul kutil, prošlo GO atd. tak už to může být jinak, nezbývá než zkoušet.
stř lis 30, 2022 1:01 pm

TS1989
Příspěvky: 29
Registrován: pát říj 28, 2022 10:53 am

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Ďakujem za odpovede. Tatra je rok 1990. Niečo z T1 niečo z T2.
Fotku relatiek som odfotil pri kamarátovej tatre. Na mojej mam relatko len jedno, aj to nieje riadne zapojene. Ale svetla mi fungujú všetky, jedine stierače nejdu , neviem či boli tiež zapajane cez rele.
Momentalne ale riešim motorovu brzdu . Bola poodpájana. Brzda by sa mala pri dotknuti plynu , vypnut. Na vstrekovacom čerpadle mam snimač, ten asi ovlada túto funkciu. Relé by malo asi na starosti to, že netreba tlačidko motorovej brzdy držat , ale len raz stlačit. Ale ktorý snímač, vypina motorovu brzdu ked motoru klesnu otáčky pod 800 ot/min ? Tiež ten na regulatore vstrekovacieho čerpadla?
stř lis 30, 2022 1:25 pm

red.bill
Příspěvky: 193
Registrován: sob dub 12, 2014 6:55 pm
Bydliště: Mrklov

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Jo ten na čerpadle.
Stěrače podle schématu k t2 relé mají(zdá se, že se přes něj ovládala druhá rychlost), ale fyzicky jsem ho nikde neviděl, u páčky je kus svazku který není kam zapojit ale stěrače jdou i bez toho. Takže buď byl původně plánován jiný motor stěračů než nakonec použili nebo byl dost rychle vyměněn a schéma nikdo neupravil. Ale v t2 jsem rok neseděl, takže hodně věcí tahám z paměti.

Dnes to může být kdoví jaký bastl takže těžko soudit ale z fabriky nevypad žádný kříženec t1 a t2. Podle roku by to měla být čistá t2. Nesynchro převodovka, bouda bez police ale už s přípravou, olejovka bez bufiku. V průběhu let se tam minimálně bufik dodělal ať už stará x7 či něco moderního...
stř lis 30, 2022 7:36 pm

pavel 815-2
Příspěvky: 92
Registrován: ned lis 06, 2022 11:18 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Stěrače relé nemají,ten svazek u lucasa je na cyklovač ten se dodával za příplatek na přání, zapíná se v úplně spodní poloze. Pokud nejdou stěrače bude v háji buď otočný spínač-pokud tam je verze T1(lucas v T2 neodchází), otočná dráha nebo jezdec na automatický doběh stěračů-je tam na to na motoru seřizovací šroub, zkus ho dotáhnout, třeba se stěrače rozjedou,často bývá povolená levozávitová matka co drží páku stěračů na motoru, nebo protočené drážky na její hřídeli, nebo je v háji motor sám.
stř lis 30, 2022 11:09 pm

Odpovědět

Zpět na „TATRA“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 hostů